על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

הגדרות, הגדרות...
מאמרים / אהרון האופטמן
יום רביעי, 26/04/2000, שעה 0:54

מהו מד''ב?


לפני שנים רבות קניתי תקליט של אמן הבלוז ממפיס סלים. על עטיפת התקליט, בדברי ההסבר על מוסיקת בלוז, כתב מי שכתב: ''להגדיר מה זה בלוז זה קשה כמו להגדיר מה זה מדע בדיוני''. יש בזה משהו. מד''ב, אולי כמו הבלוז, זה משהו שכשאתה רואה (או שומע) אתה יודע מה שזה. אבל להגדיר?
בשביל מה בכלל צריך הגדרות? אולי באמת לא צריך. בכל זאת, הרבה סופרי מד''ב, חוקרי ספרות, וסתם חובבים ניסו את כוחם במציאת הגדרה הולמת. במשך השנים הצטברו הגדרות שונות ומשונות, ויש עניין מסוים לעיין בהן - ולו רק כדי להתרשם ממגוון הדעות הסובייקטיביות של המגדירים השונים, ואולי גם להשתעשע במציאת ההגדרה האולטימטיבית - משימה בלתי אפשרית כנראה.

לפני שנעיין בהגדרות, מילה על המינוח העברי. אני מניח שלא אחדש הרבה אם אומר ש''מדע בדיוני'' הוא תרגום קלוקל למדי של Science Fiction. אם פרוש המילה fiction הוא ''בדיון'' או ''מבדה'' או ''סיפורת'' (תעיינו במילון), אזי התרגום הנכון הוא ''בדיון מדעי'' או ''מבדה מדעי'' או ''סיפורת מדע''. הרי לא מדובר על סוג מסויים של מדע, אלא על סוג מסויים של סיפורת. אני מודה שבעוונותי תרמתי להשרשת תרגום עברי שגוי זה, ובמיוחד הקיצור ''מד''ב'', בתקופת היותי עורך ''פנטסיה 2000''. למה? מפני שסברנו אז שאנשים כבר התרגלו למונח ולקיצור, ואין טעם להילחם נגד זה. אז נתקענו עם ''מד''ב''.

אגב, בקובץ סיפורי מד''ב מתורגמים ע''י אוריאל שלח (הלא הוא המשורר יונתן רטוש) שפורסם בארץ בשנות ה-‏40, המתרגם השתמש במילה המוזרה ''מידוע'' כתרגום ל-SF. מה פתאום ''מידוע''? יש לי תאוריה בנדון. הוגו גרנסבק, אחד מאבות המד''ב, טבע במגזין שלו ''סיפורים מדהימים'', את השם Scientifiction. אני חושד שאוריאל שלח לא קלט שמדובר על הכלאה של scientific עם fiction ונדמה היה לו שהוא קורא מושג חדש - scientification (שימו לב ל-a), ואת זה הוא תרגם ל''מידוע''. זה מה שנקרא עודף יצירתיות.

ועכשיו, סוף סוף, להגדרות.
את כל ההגדרות שלהלן, ורבות אחרות, תוכלו למצוא באתר
Definitions of Science Fiction. תרגמתי (תרגום חפשי למדי) מבחר קטן מהן, להנאתכם ולשיפוטכם.

בריאן אולדיס: מד''ב הוא חיפוש אחר הגדרת האדם ומעמדו ביקום לפי מצב הידע המתקדם אך המבולבל שלנו (מדע), והוא יצוק בתבניות גותיות ופוסט-גותיות.

קינגסלי אמיס: מד''ב הוא פרוזה המטפלת במצב שאינו יכול לקרות בעולם המוכר לנו, אבל ניתן לשער אותו על סמך חידושים במדע או טכנולוגיה, או פסאודו-טכנולוגיה, שמקורם אנושי או חוץ-ארצי.

איזאק אסימוב: ענף ספרות העוסק בהשפעת הקידמה המדעית על יצורי אנוש.
צורת הספרות היחידה המתייחסת בעקביות לטיבם של השינויים המצפים לנו, ההשלכות האפשריות, והפתרונות האפשריים.

רוברט היינליין: הגדרה של כמעט כל המד''ב היא: ספקולציה ריאליסטית על ארועים עתידיים אפשריים, המושתתת על ידע הולם על העולם הממשי, בעבר ובעתיד, ועל הבנה עמוקה של טבעה ומשמעותה של המתודה המדעית. כדי למחוק את המילה ''כמעט'' מההגדרה הנ''ל, יש למחוק גם את המילה ''עתידיים''.

גרגורי בנפורד: מד''ב הוא שיטה מבוקרת לחשוב ולחלום על העתיד. שילוב של אווירה וגישה מדעית (היקום האובייקטיבי) עם חרדות ותקוות הנובעות מהלא-מודע.

רג'נלד ברטנור: סיפורת המבוססת על ספקולציה רציונלית בנוגע להתנסות האנושית במדע וטכנולוגיה.

טרי קאר: ספרות המספרת סיפורים על העתיד, על הפלאים שאנחנו מקווים לראות בעתיד (או שאנחנו מקווים שצאצאינו יראו).

גרוף קונקלין: סיפורים שבהם עושים חיוץ (אקסטרפולציה) של רעיון מדעי או תגלית, משחקים בהם בצורה בדיונית, מעבירים אותם אל מעבר למה שאפשרי באופן מיידי, במאמץ לראות כמה הנאה יוכלו המחבר והקוראים להפיק מחקירת האופקים הדמיוניים, הפוטנציאליים, של הרעיון.

ברוס פרנקלין: ספרות אשר צומחת יחד עם המדע והטכנולוגיה, ותוך כדי כך עוסקת בהערכה של המדע והטכנולוגיה וביחסיהם עם יתר היבטי הקיום האנושי.

בריאן סטייבלפורד: ספרות המנסה לבנות עולמות קוהרנטיים מבחינה לוגית, על סמך הנחות יסוד השאובות מתמונת העולם של המדע בן זמננו.

תאודור סטרג'ן: סיפור מד''ב הוא סיפור הבנוי סביב יצורי אנוש, עם בעיה אנושית ופתרון אנושי, ולא היה מתרחש כלל ללא ההקשר המדעי שלו.

שימו לב שכל ההגדרות הנ''ל אינן עוסקות בהבדל בין מד''ב ופנטסיה. למעשה, יש הרואים במד''ב ענף מיוחד של הפנטסיה. למשל, הגדרה (החביבה עלי במיוחד) של סם מוסקוביץ':
מד''ב הוא ענף של הפנטסיה המאופיין בכך שהוא מקל על ''השעיית אי-האמון'' של הקוראים ע''י שימוש באווירה של אמינות מדעית, לצורך ספקולציות עתירות-דמיון במדעים המדויקים, בחלל, בזמן, במדעי החברה ובפילוסופיה.

לעומת זאת, יש הרואים חשיבות בהבחנה חדה בין מד''ב ופנטסיה. למשל, לפי ג'ון קמפבל:
המד''ב משתמש בהנחת-יסוד אחת או הנחות בודדות, ומפתח באופן לוגי נוקשה את השלכותיהן. הפנטסיה, לעומת זאת, ממציאה את החוקים שלה ''תוך כדי תנועה''. הכלל היחיד בפנטסיה הוא ''עשה לך חוק חדש כל פעם שאתה צריך''. בכלל היסודי במד''ב הוא ''קבע לך הנחת יסוד - ואז פתח את התוצאות ההגיוניות והעקביות שלה''.

אז מה היא ההגדרה המוצלחת ביותר? הבמה פתוחה לתגובות והצעות. אני עצמי אהבתי פעם את ההגדרה המתחכמת הבאה (שהוצעה ע''י אחד מסופרי המד''ב, אינני זוכר מי):

''ספרי מד''ב הם אותם ספרים המונחים בחנויות ספרים על המדפים המסומנים בתווית 'מד''ב'''.

חשבתי שזו הגדרה מצוינת, עד שראיתי איזה זוועות ניתן לעתים למצוא בארץ בחנויות ספרים מסוימות, על אותם מדפים עליהם מתנוססת התווית ''מד''ב''...



Definitions of Science Fiction - אתר הגדרות מד''ב

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הגדרה למד''ב  (חדש)
פיפין יום רביעי, 26/04/2000, שעה 2:29
ז'אנר ספרותי הסובב סביב חידושים וספקולציות מדעיות החורגים מהמוכר למין האנושי באת כתיבת העלילה(/ספר/סרט...).
   כתוב תגובה
הגדרה למד''ב  (חדש)
ניר יניב יום רביעי, 26/04/2000, שעה 23:37
בתשובה לפיפין
אם כך, מה לגבי כל תת-הז'אנר של ''הסטוריה חלופית''? ע''פ הגדרתך זה אינו מד''ב, חד וחלק. האמנם כך?
   כתוב תגובה
הגדרה למד''ב  (חדש)
Kipod יום שישי, 28/04/2000, שעה 10:41
בתשובה לניר יניב
לדעתי האישית, ספרי ההסטוריה החלופית אכן קרובים במהותם יותר לספרות הפנטסייה מאשר למד''ב. אין זה מרמז על איכותם, כמובן. סיפור טוב יהא סיפור טוב ללא קשר לז'אנר שאליו אנו משייכים אותו (ובדרך כלל אנו משייכים את הספרים. במרבית המקרים לסופרים עצמם באמת לא אכפת.
מעניין שלא תורגמו יצירות ה''ח רבות לעברית. מתוך מה שתורגם, הרשו לי להמליץ על מבחר סיפורים מתוך האוסף ''לוחמים חלופיים'', העוסק בדמויות הסטוריות ידועות, אך שונות. נהנתי שם במיוחד מ''ג'יהאד'', על לורנס איש ערב (או שמא על פול מואדיב?), ''יען כי אהבת את שדה התבערה'' (על מוהנדס גנדי), ''החבר'ה הטובים מהוותיקן'', ו-''מכסח הנאצים'' (אל איינשטיין). שאר הסיפורים שם חביבים יותר וחביבים פחות, וחלקם מיותרים לחלוטין.
כמובן, ספר הסטורייה אלטרנטיבית עשוי להפוך למדע בדיוני, אם יש בו אלמנטים שכאלה, כ-''תצפית עבר'' המשובח, לאורסון סקוט קארד.

אגב, הגדרת המד''ב כ-''כל מה שאנו מכנים מד''ב'' מזכירה לי נשכחות מימי בבית הספר, על דיונים לגבי האומנות. אם איני טועה, היה זה אנדי וורהול (או אולי מרסל דושון?) שקבע שאומנות היא 'כל המוצג במסגרת הטכס האומנותי'. קרוב להחריד, ומשמש תירוץ לדחיפת יצירות חסרות ערך לתוך מוזיאונים.
   כתוב תגובה
וכמובן ששכחתי את הגדרתי שלי.  (חדש)
Kipod יום שישי, 28/04/2000, שעה 10:54
בתשובה לKipod
(סליחה על הכפילות בהודעות, אגב)

אני רואה את המד''ב כמה זרם אשר עוסק בספקולציות על מה שיהיה אם. אם האנושות תבחר בכיוון מסויים. אם תגלית מסויימת תתגלה למדענים. אם. ברוב המקרים מדובר בעולם הידוע לנו, הפועל ע''פ חוקיו, שאליו המחבר רק מוסיף כמה. לא מנתץ את כל אשר אנו יודעים, ובונה מחדש (כפי שעושים סופרי הפנטסייה), אלא בודק מה צופן הפוטנציאל.

כמובן. יש ילדים חורגים, כאלו שלא יכנסו לאף הגדרה. קטונתי.
   כתוב תגובה
על ספרים והגדרות.  (חדש)
ניר יניב יום שישי, 28/04/2000, שעה 13:50
בתשובה לKipod
מה שמו המקורי של ''לוחמים חלופיים'' באנגלית? מי ערך? יש למישהו להשאיל?

באשר להגדרה - אני אישית תומך בגישת ה-''מה אם?'', כאשר ההבדל, לטעמי, בין מד''ב ופנטסיה הוא בעקביות. כלומר - יצירת מד''ב פועלת במסגרת מערכת חוקים מסויימת ועקבית. בפנטסיה, לעומת זאת, החוקים הם... גמישים יותר (אם כי אני אישית נהנה יותר מפנטסיה עקבית. לא אוהב פתרונות קסם). שים לב, אגב, שגם ביצירות מד''ב לכל דבר החוקים *לא חייבים* להיות אמיתיים, או אפילו אפשריים. למשל, היינליין ב-''666'' ממציא מכונת ''זמן'' ע''י הפעלת לחצים על ג'ירוסקופ תוך ניצול תכונתו הידועה לשאוף לנוע בתשעים מעלות לכוון הפעלת הלחץ. הרעיון הוא שבעזרת כמה ג'ירוסקופים וכמה לחצים נתן לקפוץ בזוית ישרה למציאות, או, לצורך העניין, למימד אחר. נחמד, יפה, לחלוטין לא מציאותי ולא אפשרי - לא היום ולא ביקומנו אנו. אז מה? הספר הנו עדיין מד''ב כשר למהדרין...
   כתוב תגובה
Alternate Warriors  (חדש)
Kipod יום שישי, 28/04/2000, שעה 15:32
בתשובה לניר יניב
האוסף נערך ע''י מייק רזניק.
שוב, ככלל האוסף ממש לא מרשים, לעניות דעתי. פה ושם סיפור טוב.
כחלק ניכר מספריהם של זמורה ביתן (בכריכה הקשה הצבעונית), הספר זמין ממש בזול ברשת חנויות המתחרה במונופול הירוק.
   כתוב תגובה
Alternate Warriors  (חדש)
רז גרינברג שבת, 29/04/2000, שעה 14:52
בתשובה לKipod
הבעיה העיקרית עם ''לוחמים חלופיים'' היתה, לטעמי, הגודש. יש יותר מדי סיפורים, לא כולם ברמה אחידה, ונכון, יש כמה סיפורים ממש גרועים. אהבתי יותר את הסיפורים שניצלו את הז'אנר בצורה משעשעת כמו ''אל איינשטיין מכסח הנאצים'' או הסיפור שבו כוכבי הקולנוע של שנות ה- 40 טסים להפציץ את ברלין.
שווה קריאה.
   כתוב תגובה
על ספרים והגדרות.  (חדש)
מעיין שבת, 18/11/2006, שעה 12:31
בתשובה לניר יניב
מהם ההגדרות למתיחות וגמישות?
   כתוב תגובה
ספינראד משחלף את היטלר  (חדש)
אסף ברטוב יום חמישי, 04/05/2000, שעה 1:49
בתשובה לניר יניב
אם הזכרנו הסטוריה חלופית, אציין את הספר המשעשע ''חלום הברזל'' של נורמן ספינראד. התרגום שלי, בעצם - אני לא חושב שהוא תורגם לשפת הקודש.

ספינראד כותב עבורנו את רומן המד''ב שהיה כותב אדולף היטלר לו היה סופר מד''ב. שנון, אלגורי מאוד, וכיפי.
   כתוב תגובה
ספינראד משחלף את היטלר  (חדש)
Kipod יום חמישי, 04/05/2000, שעה 17:06
בתשובה לאסף ברטוב
איך מאייתים את השם הנורא הזה באנגלית?
   כתוב תגובה
ספינראד משחלף את היטלר  (חדש)
אסף ברטוב יום ראשון, 07/05/2000, שעה 13:46
בתשובה לKipod
Norman Spinrad.
The Iron Dream.
   כתוב תגובה
הגדרה למד''ב  (חדש)
איתי שלמקוביץ יום שישי, 28/04/2000, שעה 12:06
מבית היוצר של לוגיקה סיבובית:

מדע בדיוני הוא ז'אנר הספרות, שאלו שמגדירים עצמם כחובבים יקראו בגלל שהוא מוגדר ככזה ואלו שאינם מגדירים את עצמם כחובבים לא יקראו בגלל שהוא מוגדר שכזה.

ובעברית יותר פשוטה: כמה אנשים ''סתומים'' (אם להשתמש במונח של ניבן) לא יקראו ספרי מד''ב רק בגלל שהם כאלה, ויפספסו ספרים מעולים, וכמה חובבים יקרא כל שטות וזבלון שיש עליו את צמד המילים ''מדע בדיוני''?

לדוגמא- ממיקל קרייטון. הבחור הוא סופר מד''ב טוב- פארק היורה, זרע אנדרומדה, כדור, אפילו קונגו- ואילו הוא לא מוגדר כמד''ב! אחרת, אנשים לא היו קוראים אותו...

אני כשלעצמי כבר הפסקתי לקרוא ספרים אחרים- פשוט כי יש כל כך הרבה מד''ב לקרוא...
   כתוב תגובה
ספרים רבותי ספרים  (חדש)
גלעד רוזנבאום יום שני, 01/05/2000, שעה 10:41
אפשר לספור את ההגדרות למד\'\'ב אם
תחברו את הגורמים הבאים: כל סופר, מבקר ספרות שקורא מד\'\'ב
וכמובן כל חובב מד\'\'ב שמכבד את עצמו!
אם מישהו יגיע לתוצאה תודיעו לי
אני הפסקתי לספור מזמן!

הרשו לי גם לעלות סוגיה נוספת שעולה ודווקא מהדיון על הספרים -
איזה ספר/סופר יכולים להיות מקותלגים כ \'\'מד\'\'ב\'\'?

הבעיה כיום בספרות הזאת, לפחות בישראל, היא שהיא מוכרת בתור זאנר פופולארי - לחם ושעשועים להמונים - אין שום הסתכלות על הספרות הזאת כספרות יפה שאפשר למצוא בה איכויות ספרותיות אמיתיות!
(ואני לומד ספרות אוניברסיטה - אני יודע בדיוק מה לומדים ומה לא) לא תמצאו ספרי מד\'\'ב בבי\'\'ס או באוניברסיטאות!

אני לא יודע לגביי הקולנוע - אבל
נראה לי (עד כמה שאני שומע) שהמצב שם לא יותר מדי טוב.

אולי בזמן אחר בעתיד יכנסו מספר
ספרים (נכסי צאן ברזל של המד\'\'ב)
בתור ספרות יפה? עד אז אפשר להמשיך להתדיין על מי הם נכסי צאן הברזל, לחפש איכויות שכאלה
בספרות ולקוות שרוברט ג\'ורדן יפסיק לכתוב את סדרת כישור בזמן שלו!
   כתוב תגובה
What Groff said.  (חדש)
Sabre Runner יום שלישי, 02/05/2000, שעה 20:07
הוא אמר את זה באמת בצורה מצויינת.
ולאלה שלא רוצים לעלות למעלה:
''סיפורים שבהם עושים חיוץ (אקסטרפולציה) של רעיון מדעי או תגלית, משחקים בהם בצורה בדיונית, מעבירים אותם אל מעבר למה שאפשרי באופן מיידי, במאמץ לראות כמה הנאה יוכלו המחבר והקוראים להפיק מחקירת אופקים הדמיוניים, הפוטנציאליים, של הרעיון.''

אני אקרא לזה: ''הגדרה by the people, for the people.''

אבל מה שנראה לי הכי מתאים לוגית הוא מה שאסימוב אמר אם מקצצים את זה קצת: ''ענף ספרות העוסק בהשפעת הקידמה המדעית'' לא בהכרח על יצורי אנוש.
   כתוב תגובה
What Groff said.  (חדש)
ניר יניב יום רביעי, 03/05/2000, שעה 14:46
בתשובה לSabre Runner
קרא את תגובתי מלמעלה בעניין היינליין ו-''666'' שלו. זו הבעיה עם ההגדרות שנתת. במלים אחרות - לא חייבת להיות קדמה ''מדעית'' או קדמה בכלל, לצורך העניין... מה דעתך?
   כתוב תגובה
ההבחנה הדקה הנדרשת  (חדש)
גיא וינר יום שני, 08/05/2000, שעה 23:08
יש להבחין, כמובן, בין בספרים או סרטים העוסקים במד''ב לבין אלה המשתמשים במד''ב: בהרבה מקרים כל תפקידה של החללית \ חור תולעת \ עיוות זמן וכו' הוא להביא את הגיבורים למקום שבו הם יתגלגלו לעלילה שגרתית לחלוטין (כמו שלוטם אומר, ילחמו שוב את הדו-קרב באו. קי. קוראל...)
למשל - האם כל פרק של ''סטאר טרק'' הוא באמת של מד''ב, גם אם העלילה שלו שלופה ישירות מאיזה מערבון או אופרת-סבון?
   כתוב תגובה
ההבחנה שלך יותר מידי דקה  (חדש)
pippin שבת, 20/05/2000, שעה 14:27
בתשובה לגיא וינר
למעשה, לדעתי כל ספר/סרט שעושה שימוש במד''ב, הוא מד''ב. (לפחות לדעתי).

ההגדרה שלך מטציאה הרבה ספרי ''מד''''ב'' מתוך הז'אנר: לדוגמא: מלבד הקלב של קוני ויליס.
   כתוב תגובה
ההבחנה דקה - אך מה עם השגיאות?  (חדש)
אהרון האופטמן יום שני, 29/05/2000, שעה 15:02
בתשובה לpippin
סליחה על ההטפה, ואני באמת לא רוצה להיות נודניק. אבל די מרגיז אותי שאנשים (והכוונה לא רק ל PIPPIN ) לא מתייחסים קצת יותר ברצינות למה שהם כותבים ורוצים שיתפרסם לעיני כל העולם באתר האגודה. בשביל מה המציאו את בודק האיות? מה זה ''מטציאה''? מה זה ''הקלב''? תרומות חדשות לשפה העברית המתחדשת? אני ממליץ לכותבי התגובות (גם אלה הכותבים משום מה בעילום שם) להתייחס ברצינות לקוראים, כפי שעושים זאת כותבי המאמרים. הנייר (והמסך) אולי סובלים הכל, אבל מה אתי?
   כתוב תגובה
ההבחנה הדקה הנדרשת  (חדש)
טל כהן יום שלישי, 13/06/2000, שעה 11:58
בתשובה לגיא וינר
השיא, אולי, היה אותו פרק של ''מסע בין כוכבים - הדור הבא'' ששיחזר את עלילת ''מת לחיות'', עם פיקארד בתפקיד ג'ון מקליין...
   כתוב תגובה
sory isend it from china and i can't write in hebrow  (חדש)
barda ''erat'' dani יום רביעי, 07/09/2005, שעה 14:45
if i whould need to name that beast it would be hard since the the deversity u gath there is udge.

but my defination is:

''things who where invented by the mind and have a base on our world but still not realy exist here''

(sorry if i have speling mistakes i am dislectic)
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.