על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 0  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / המערכת
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 29
שונות / המערכת
23/03/13
תגובות: 0  

הסייברפאנק לא מת
שונות / ניר יניב
יום שלישי, 04/04/2000, שעה 0:00

כדי למות, צריך לחיות קודם
ניר הזועם בדרכים בהופעת בכורה


טור אישי, הופיע בגליון מספר 4 של המימד העשירי, אוקטובר 1997


בקול נפץ אדיר קיבלו הביקורת וההמונים המשולהבים את צאת ספרו של וויליאם גיבסון, 'נוירומנסר' (Neuromancer). בן-לילה נולד תת-ז'אנר חדש למדע הבדיוני, ושמו סייברפאנק. סופרים וחובבים נלהבים החלו לחקות את סגנון הכתיבה, העלילה, ואף להשתמש בסצנות הלקוחות ישירות מספריו של גיבסון בשינויים קלים. גם לאחר ששככה ההתלהבות הראשונית המשיך הסייברפאנק לקנות לו אוהדים, ואף בימינו אלה משגשגים כתבי עת ומוציאים לאור המוקדשים לנושא. דבר זה מעיד, יותר מכל דבר אחר, על ההדרדרות שחלה בקרב אנשי המד''ב בואך שנות התשעים.

בחינה פשוטה של הסייברפאנק תגלה כי מדובר בלא יותר מאשר ערבוב, די סתמי לעתים, של מוטיבים מקובלים למדי במד''ב גם קודם לכן. ג'ון בראנר כתב על וירוס מחשב כבר בשנות השבעים (''The Shockwave Rider''), ויש החושדים כי הוא למעשה המציא את המונח (למרות שהמלה בה השתמש בספר הנה ''Tapeworm'' או, בעברית, ''תולעת סרט''). רבים וטובים כתבו על זוועותיו של הכרך העתידי – ראו אלפרד בסטר והמסדרון שלו ('The Computer Connection', 'Golem100' ועוד), או בראנר ב-'Stand on Zanzibar'. באשר לדיון במציאות מדומה למיניה ובהשלכותיה, או בסמים והשפעתם על תפיסת המציאות, הרי שאנשי הסייברפאנק אינם מתקרבים כלל לרמתו של פיליפ ק. דיק המנוח. (גם בסטר ובראנר מתים: בסטר ב-‏87 ובראנר לפני שנתיים באמצע כנס). למעשה, גיבסון כמעט ונטש את כתיבת 'נוירומנסר' לאחר שראה את הסרט 'בליידראנר' (שנעשה על פי ספרו של פיליפ ק. דיק 'Do Androids Dream of Electric Sheep?'). מה חדש אם כן?

כלום.

וכך אנו נותרים כשתאוותינו בידינו, עם ספרים עבי כרס ומושכי עין, המכילים תילים על גבי תילים של הגיגים עתידניים, מלחמות תאגידים, מציאות עירונית נושכת ושאר ירקות. אציין יוצא מן הכלל אחד – ספרו של ניל סטיבנסון 'Snow Crash', המכיל רעיונות מעניינים ואף עלילה אמיתית ושוטפת. שוטפת עד כדי כך שאני נוטה לא לכלול את הספר בז'אנר ששם לו למטרה לנפק תאורי נוף עירוני במקום עלילה. אולם נראה לי כי זו קרן אור בודדת באפלה הקיברנטית האופפת אותנו (זהו האזכור היחיד שלי לתרגומו של עמנואל לוטם למושג ''פאן קיברנטי''. אני מעריך ומכבד את מר לוטם כמתרגם וכאדם, אך שיני יקרות לי יותר ואני מסרב בכל תוקף להפקירן לסכנותיו של תרגום זה). בשילוב עם המגמה ההולכת וגוברת לכתוב יותר ''ספרות'' ופחות ''מדע'' או ''רעיון'', יתכן כי אנו חוזים בקץ המדע הבדיוני או הספרות הספקולטיבית כפי שהיו מוכרים לנו עד היום.

הגברת מימד הספרות במד''ב היתה והנה כורח המציאות. קהל היעד אינו מוכן לעכל גיבורים חד מימדיים, עלילות פשוטות וספרים המבוססים על רעיון בודד. עם זאת, נראה כי המגמה נמשכה אל מעבר לנקודת האיזון הרצויה, וכיום מושם הדגש על ''ספרות'' – ולא על שום דבר אחר.

במאמר ב-'Science Fiction Studies'
(בשם ''The Study of Science Fiction: A Modest Proposal'',
SFS #71 March 1997, $7.50) מקונן פרדריק פול על היות מבקרי המד''ב אנשי ספרות ולא אנשי מדע. יחודו של הז'אנר, כך טוען פול (ואני מסכים), הנו במדע או ברעיון, ולא בספרות. ספרות הנה חלק בלתי נמנע ואף רצוי, אך לא היא הגורם המבדיל ספר מד''ב מספר ''סתם''. אין לבטל את דעתם של אנשי הספרות, אומר פול, אולם יש מקום גם לחוות דעתם של מדענים ומהנדסים, האנשים העוסקים בתחומים בהם נוגע המד''ב. אם להמשיך במקום בו הפסיק פול – הגיע הזמן להדגיש מעט יותר את הצד המדעי-רעיוני גם בצדו השני של המתרס, אצל כותבי המד''ב עצמם. וכך אנו חוזרים לסייברפאנק, המהווה את ההפך המוחלט ממה שמחפשים פול ואנוכי. שכן במקום לחפש רעיונות חדשים, ממחזרים אנשי הסייברפאנק את אותם רעיונות שוב ושוב, תוך שמירה על חזות ספרותית מכובדת ותו לא. הפופולריות העצומה של נקרופיליה זו מעידה על חומרת המצב.

האם פסה התקווה?

עדיין לא. קיימים, מסתבר, סופרים חדשים המסרבים להכנע לנורמה המאיימת. אחד מהם הוא ג'ונתן לת'ם (Jonathan Lethem), המצליח להשתמש ברעיונות מוכרים בדרכים חדשניות ולהמנע מפטפטת היתר המאפיינת בדרך כלל את בני דורו. ככל הידוע לי, לא תורגמו ספרי הנ''ל עדיין לעברית, אך עוד חזון למועד. מן הסתם קיימים עוד סופר או שניים מחוץ למדמנה.
ואם רבה המצוקה, תמיד נתן לחזור ולקרוא משהו של בסטר, בראנר או פיליפ ק. דיק.



ניר הזועם בדרכים - אנתולוגיה
המימד העשירי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הביטוי ''רביחת תרד''  (חדש)
NY מאושר יום ראשון, 21/10/2001, שעה 16:46
מתאר את הרגשתם של קוראים רבים לנוכח מאמר זה, אם כי הוא מופיע כאן בעיקר על מנת לנסות את מנוע החיפוש באתר האגודה.
   כתוב תגובה
הביטוי ''רביחת תרד''  (חדש)
dodo יום רביעי, 09/10/2002, שעה 18:25
בתשובה לNY מאושר
אכן כן
זהו המצב
אולם אפשר גם להתנחם
באיזה קורדויינר סמית
לרפואה
   כתוב תגובה
כתבה יפה  (חדש)
גיבסון 1 יום שלישי, 20/05/2003, שעה 19:42
בתשובה לdodo
נהניתי.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.