על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הלהקה
ספרים / נעמי וינר
יום שלישי, 31/01/2006, שעה 10:45

מוסיקאים, פיות וקסם ב'מלחמה למען האלונים' מאת אמה בול


בין השם 'מלחמה למען האלונים' לבין הספר עצמו קיים קשר רופף למדי. יש בספר מלחמה וכמה אלונים, אבל אלה האחרונים בלתי מורגשים כמעט לגמרי, ואפילו המלחמה אינה עומדת במרכז הסיפור. מה יש שם, אם כך? מוסיקאית מוכשרת עם פוטנציאל לא ממוצה, חצר פיות נוסח שייקספיר בתיבול מיתולוגיה אירית, והקשר בין שני אלה, שבמרכזו שלו נמצאת המוסיקה.

חייה של אדי מק'קאנדרי, גיטריסטית וזמרת קנדית ממוצא סקוטי שגרה במיניאפוליס, תלויים במוסיקה. לא רק שהחבר שלה (אותו היא כבר לא אוהבת) הוא מנהיג הלהקה שלה (שהולכת ומדרדרת במהירות), רוקנרול הוא הדבר היחיד שהיא יודעת לעשות. לכן, בלילה בו היא מחליטה להפרד ממנו ומהלהקה גם יחד, חייה, כפי שהיו, מסתיימים. באותו לילה ממש, בעודה מתלבטת ומתחבטת מה לעשות בשארית אותם חיים, חצר הפיות הטובה עורכת לה גיוס חובה למלחמה נגד חצר הפיות הרעה.

אנשיה של החצר הרעה הנם אכן רעים, מה שהופך את המלחמה בהם למספקת למדי; אבל לא מדובר כאן ברוע-לב טהור ובלתי מוסבר, אלא באינטרסנטיות. הטובים טובים למדי מאותן סיבות, פחות או יותר, אבל רובם לא נחמדים, בלשון המעטה, וודאי שלא צדקנים או בטוחים בטוהר דרכיהם. זו גישה מרעננת לכל עניין הטובים-נגד-הרעים, אשר עם זאת אינה מזניחה את חשיבות הנצחון והכאב שבתבוסה. מק'קאנדרי, שגויסה בלא שישאלו לרצונה, תקועה בעל כורחה בין שניהם.

בתקופה שבה איכרים אירים ובריטים השאירו קערית חלב לפיקסיז, חיפשו לפריקונים ואת שקי הזהב שלהם ופחדו מפיות רציניות יותר כמו מאש, סיפורי ההתנגשות בין עולם הפיות לבין בני אדם נטו להגמר רע מאד עבור האחרונים. הפיות, שלצדן עומדים האלמוות והקסם, מנצלות את האדם עד תום ואז מותירות אותו מנודה ומבולבל; המזון, המשקה והמוסיקה של בני האדם תפלים עבורו, והוא כמה לחזור לעבדות המענה רק כדי לחזור ולשמוע את המוסיקה הקסומה.

אמה בול, המחברת, מייבאת את הרעיון המרכזי מאותה תקופה, אבל בת האדם שלה קצת פחות חסרת אונים: יש לה מוסיקה משלה. בול מציבה לידה גם גרסה מודרנית של רובין גודפלו, הפּאק של שייקספיר, שנטה להפוך בעצמו את סיפורי הפיות מטרגדיות לקומדיות. לפּאק הזה (פוקה, בספר) יש תוכניות משלו, פרט למלחמה נגד הרעים, וכשהוא מגייס דווקא את אדי המוסיקאית הוא זוכר את מה שחצר הפיות ההולכת ומתנוונת שכחה: שלמוסיקה יש כוח. קסם של יצירה, של אמנות.

וכפי שהמוסיקה היא התימה, החוט המקשר בין כל חלקי העלילה ורבדיה, הקסם שביצירה הוא התיזה, המסר. בין המוסיקאי העומד על הבמה לבין הקהל שלו נוצר סוג של קסם, אומרת בול. הקהל מרגיש את האויר מתחשמל, שוכח איפה הוא נמצא, מתרומם מעל היומיום. המוסיקאי נותן לא רק את מה שהתאמן עליו אלא את כל-כולו, מפזר את נשמתו לתוך התווים. זו לא תופעה מוסברת. זה קסם. אותו קסם שקיים בספר טוב, כזה שלוקח אותך רחוק מהחדר, משכיח ממך את העובדה שצריך ללכת לישון, מרומם אותך מעל היומיום, הופך לחוויה מציאותית.

אותו קסם שקיים ב'מלחמה למען האלונים'.

כן, 'מלחמה למען האלונים' הוא ספר קסום. קשה לומר עליו שהוא ''יצירה ספרותית מעולה'' כיוון שבדומה לספרי ביכורים רבים יש בו פגמים לרוב, כשלים עלילתיים כאלה ואחרים, פתרונות קלים ותפניות צפויות. אבל כמו שבהופעה מופלאה הקהל שוכח שהוא במועדון, שוכח מעשן הסיגריות והזיעה והמחירים המזעזעים, ונסחף כל כולו אחרי המוסיקה, כשקראתי את 'מלחמה למען האלונים' הוא היה מושלם. מרגש, מפעים, מצחיק, מלהיב. הקסם שבו הופך את הפגמים ליתרונות, בדיוק כמו ה''זוהר'' של בני הפיות, קסם האשליה שהופך אותם למושלמים.

הפגם היחיד שנותר בו, בספר, הוא שמו המטעה. בן זוגי תהה אם מדובר בספר על היפים ואיכות הסביבה, חבר טוב היה בטוח שמודבר בפנטסיה גנרית. אל תטעו: 'מלחמה למען האלונים' הוא פנטסיה אורבנית במיטבה, ספר על אהבה ומוות ומוסיקה, חוויה קסומה ומרגשת שהותירה אותי בוהה בתקרה עם חיוך מטופש במשך חצי לילה, אחרי שהיא גנבה לי לא מעט שעות שינה. קסם של ספר. מומלץ.



מלחמה למען האלונים (War for the Oaks)
מאת אמה בול (Emma Bull)
תרגום: דוד חנוך
הוצאת מודן, 2005
330 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ואף אני אעיד כי הספר מהנה ביותר.
NY יום שלישי, 31/01/2006, שעה 13:53
הבנתי מה חסר לי...
נעמי וינר יום שלישי, 31/01/2006, שעה 13:59
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.