על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
יום חמישי, 15/03/2012, שעה 21:40

דיוקן של ראלף מקווארי (2012-1929)


לפני כשבועיים, ב-‏3.3.2012, הלך לעולמו אמן המדע הבדיוני ראלף מקווארי. מקווארי, יליד 1929, היה אחראי יותר מכל מאייר ז'אנר אחר לפופולריות של המדע הבדיוני בקרב הקהל הרחב – הוא האיש שהפך אותו לחומר גלם עבור שוברי קופות קולנועיים ותכניות טלוויזיה מצליחות.
מקווארי נולד באינדיאנה, ומגיל צעיר גילה כשרון עצום לאיור, לצד אהבה גדולה לכלי טיס, אהבה שהתגברה בשנות התבגרותו בצל מלחמת העולם השנייה שבמהלכן נחשף לתמונות ואיורים רבים של מטוסי קרב. בניית דגמי מטוסים הפכה לתחביב שמקווארי עסק בו גם בחייו הבוגרים. שני תחומי העניין שלו השתלבו זה בזה כאשר לאחר לימודיו במכללה לאמנות בלוס אנג'לס הוא החל לעבוד כמאייר של מודעות, עלונים וספרי הדרכה של חברת התעופה בואינג. כשרונו הגדול של מקווארי כמאייר טכני הוביל אותו לעבודה גם במשדר מיוחד שהכינה רשת הטלוויזיה CBS, שעסק בתכנית אפולו של סוכנות החלל האמריקאית. הסצנות שהוכנו עבור המשדר על בסיס איוריו של מקווארי – במיוחד הדמייה של שיגור רקטה – שבו את דמיונם של הצופים, והסבו את תשומת לבם של האולפנים בהוליווד לעבודתו. זמן קצר לאחר מכן, במקביל לעבודתו כמאייר טכני, פתח מקווארי בקריירה מצליחה של מעצב כרזות פרסום לסרטים.

לעצב גלקסיה רחוקה-רחוקה
מקווארי לא היה חובב מדע בדיוני גדול בילדותו או בחייו הבוגרים – הוא סיפר כי סדרות קומיקס כגון ''באק רוג'רס'' ועטיפות של כתבי עת ז'אנריים סקרנו אותו מנקודת מבט עיצובית אך לא היה לו עניין מיוחד בתוכן שלהם. כניסתו של מקווארי לז'אנר הייתה כמעט מקרית, כאשר תסריטאי בשם האל ברווד ביקש ממנו לספק לו איורים עבור תסריט מדע בדיוני אותו כתב.
תסריטו של ברווד לא הופק, אך במהלך העבודה עליו פגש מקווארי בידיד קרוב של ברווד – במאי צעיר ומבטיח בשם ג'ורג' לוקאס (לאחר קריירה כושלת למדי כתסריטאי, ברווד התפרסם בעיקר כיוצר של משחקי מחשב עבור לוקאס, בעיקר כאלה שהתבססו על דמותו של אינדיאנה ג'ונס.) שנים אחדות לאחר פגישתם הראשונה, פנה לוקאס אל מקווארי בבקשה שיאייר עבורו הצעה לסרט מדע בדיוני אותו הוא ניסה להפיק, ששמו ''מלחמת הכוכבים''.
לוקאס פנה למקווארי לאחר ששני אולפנים גדולים כבר דחו את התסריט אותו כתב עבור ''מלחמת הכוכבים'', והוא חש כי איורים של סצנות נבחרות מתוכו ימחישו טוב יותר את החזון אותו הוא רצה להגשים על המסך. מקווארי לא היה הבחירה המובנת מאליה עבור הפרויקט; כאמור, הוא לא הגה חיבה מיוחדת לז'אנר, וכאשר לוקאס פנה אליו הוא היה כבר באמצע שנות ה-‏40 לחייו – מבוגר בכשני עשורים ממרבית צוות האמנים והמעצבים שלוקאס גייס. אבל פער הגילאים הוכיח את עצמו כלא משמעותי עבור מקווארי ויתר האמנים, וסדרת האיורים אותם הפיק מקווארי כדי ללוות את התסריט של לוקאס אכן הצליחו לשכנע את אנשי אולפן ''פוקס'' להשקיע בהפקת הסרט. סצנות רבות מתוך ''מלחמת הכוכבים'' נראות כאילו יצאו היישר מתוך אותם איורים, כאשר בינן ניתן למנות את הגעת הרובוטים R2D2 ו-C3PO לכוכב טאטואין, החדירה לכוכב המוות, והמתקפה עליו בסופו של הסרט. איור נוסף, שתיאר קרב חרבות אור בין לוק סקייווקר לדארת' ויידר, לא הפך לסצנה ב''מלחמת הכוכבים'' (אם כי ניתן בהחלט להבחין בהשראה אותה הוא נתן לסצנה בסרט ההמשך ''האימפריה מכה שנית''), אך הוא נחשב לאחד האיורים המזוהים ביותר עם הזיכיון כולו. לוקאס עצמו העיד כי אלמלא עבודתו של מקווארי, ''מלחמת הכוכבים'' מעולם לא היה מופק.
איוריו של מקווארי עבור ''מלחמת הכוכבים'' נעשו, כאמור, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מעצבים נוספים אותם גייס לוקאס, אך באיורים אלה הוא הציג גם כמה רעיונות עיצוביים משלו שאומצו בסרט עצמו. העיצוב של הרובוט C3PO מבוסס, במידה רבה, על אותם איורים (אם כי מקווארי נתן לדמות מראה נקי ונוצץ, בהשראת סרטו של פריץ לאנג ''מטרופוליס'', בהשוואה לעיצוב בו נעשה שימוש בסרט עצמו, שבו הודגשו דווקא החלקים החורקים והחלודים של הרובוט), כמו גם דמותו של הווקי צ'ובאקה. נראה כי לאחר קריאת התסריט אותו כתב לוקאס, מקווארי נמשך במיוחד לצד האפל של הכוח – השריונות של חיילי הסער של האימפריה, כמו גם זה של דמותו האימתנית של דארת' ויידר, התבססו על רעיונות שהופיעו לראשונה באיוריו. אחת התרומות המשמעותיות ביותר של מקווארי ל''מלחמת הכוכבים'' הייתה הרעיון שדארת' ויידר זקוק למשאף אוויר משלו, וכך תרמו האיורים שלו גם לאחד מהאפקטים הקוליים הזכורים ביותר בסרט.
מקווארי שב לשתף פעולה עם לוקאס בעבודה על ''האימפריה מכה שנית'' ו''שובו של הג'דיי'', כמו גם על פריטים אחרים הקשורים לסרט כגון כרזות ועטיפות ספרים, ואין ספק כי יש לו חלק מכריע בהפיכת ''מלחמת הכוכבים'' לזיכיון קולנועי מצליח.

החייזרים באים
זמן קצר לאחר עבודתו על ''מלחמת הכוכבים'' הוזמן מקווארי לעצב ספינות חלל עבור שני סרטים אותם ביים ידידו של לוקאס, סטיבן ספילברג – ''מפגשים מהסוג השלישי'' ו''אי.טי.''. עבודתו של מקווארי על שני הסרטים הייתה מצומצמת מאוד בהשוואה לזו שביצע ב''מלחמת הכוכבים'', ובכל זאת הייתה לה תרומה גדולה מאוד להצלחתם. כאשר מקווארי ניגש לעצב את ספינת-האם החייזרית ב''מפגשים מהסוג השלישי'', הבסיס העגול שלה, דמוי הצלחת המעופפת (דימוי מד''בי שנדמה היה כי נזנח מאז שנות ה-‏60 לטובת חלליות בעלות מראה משוכלל יותר), כבר היה מוכן וספילברג ביקש ממנו להכין עבורה חלק עילי. בהתאם לחזון של ספילברג, שביקש לגרום לחלק העליון של הספינה להיראות ''כמו מזקקת נפט'', נתן לו מקווארי מראה המזכיר מבנה תעשייתי או עיר עתידנית. כאשר מקווארי ניגש לעצב את הספינה החייזרית ב''אי.טי.'', ביקש ממנו ספילברג לעצב חללית שתתאים לרוח הסרט, כאילו יצאה מספר ילדים ''כמו איור של דוקטור סוס''. מקווארי קיבל על עצמו את האתגר, ועיצב את הספינה של החייזר החביב בהשראת כדור פורח. ב''מפגשים מהסוג השלישי'' ו''אי.טי.'' הצליח מקווארי לעצב חלליות שלא רק משמשות ככלי טיס, אלא גם מביאות אתן תרבות שלמה, חייזרית, שמעוררת בעיקר סקרנות במקום עוינות.
כוכבים על המסך הקטן
למקווארי הייתה דעה שלילית למדי על הפקות מדע בדיוני טלוויזיוניות, בעיקר בשל התקציבים הקטנים שלהן שהובילו, לטענתו, למראה מרושל. (בריאיון שנערך עמו לקראת סוף שנות ה-‏90, הוא ציין את הסדרה ''בבילון 5'' כדוגמה לעיצוב הלא אלגנטי שמאפיין סדרות ז'אנר טלוויזיוניות.) למרות זאת, אחד הפרויקטים הראשונים בהם היה מעורב מקווארי בעקבות עבודתו על ''מלחמת הכוכבים'' היה סדרת הטלוויזיה ''בטלסטאר גלקטיקה'' בהפקתו של גלן לארסון. מקווארי, ביחד עם אנשי צוות נוספים שסיימו זה עתה לעבוד על סרטו של ג'ורג' לוקאס, סיפקו לסדרה עולם חזותי עשיר – מעיצובי ספינות ה''בטלסטאר'' ומטוסי התקיפה ''וייפר'' ועד לסיילונים שתקפו את האנושות – והרמה הגבוהה של העיצובים הפכה את הסדרה, בפרקיה הראשונים לפחות, להצלחה גדולה למרות התסריטים הירודים. גם לאחר ירידת הסדרה מהמסכים היא הותירה אחריה קהל מעריצים נאמן, לא מעט בזכות עבודותיו של מקווארי, ועיצובים אלה סיפקו גם השראה לעיצוב הגרסה האפלה והבוגרת יותר של הסדרה שעלתה בשנת 2004.
מקווארי היה מעורב גם בעבודה על זיכיון טלוויזיוני ידוע אחר, ''מסע בין כוכבים''. בעקבות הצלחת ''מלחמת הכוכבים'', החליטו אולפני פארמאונט להחיות את סדרת הטלוויזיה הפופולארית בסרט קולנוע שזכה לשם ''כוכב הטיטאנים''. מקווארי התבקש על ידי צוות ההפקה לעצב מחדש את ספינת החלל אנטרפרייז, מבחוץ ומבפנים, ולתת לה מראה מרשים יותר עבור המסך הגדול. למרות תגובה נלהבת של המעריצים, האולפן לא הצליח לגייס את הכסף הנדרש עבור הפקת ''כוכב הטיטאנים'', ולאחר ניסיון כושל להחיות את הזיכיון בסדרת טלוויזיה חדשה, הופק לבסוף ''מסע בין כוכבים: הסרט'' בשנת 1979, ללא מעורבותו של מקווארי. עם זאת, השפעתו של מקווארי על תחיית הזיכיון היא עצומה: ריק סטרנבך, אמן מדע בדיוני שהיה האחראי העיקרי למראה של הזיכיון המחודש – מ''מסע בין כוכבים: הסרט'' ועד לסדרות הטלוויזיה החדשות לאורך שנות ה-‏80 וה-‏90 – ציין בריאיון לאתר זה ממש את עבודותיו של מקווארי כמקור השראה עבורו, ומרכיבים מתוך עיצובי האנטרפרייז המשודרגת שנועדו ל''כוכב הטיטאנים'' מצאו את דרכם לסרטים וסדרות אחרים בזיכיון. מקווארי חזר ל''מסע בין כוכבים'' בשנת 1986, כאשר הוזמן על ידי אנשי חברת האפקטים ILM לעצב את הגשושה החייזרית עבור הסרט הרביעי בזיכיון המחודש, ''השיבה הביתה''.

חלומות פוזיטרונים
עבודתו של מקווארי על ''מלחמת הכוכבים'' הפכה אותו לאחד ממאיירי העטיפות המבוקשים ביותר בקרב הוצאות של ספרי ז'אנר, ועבודתו המפורסמת ביותר בתחום הייתה עיצוב העטיפות לספרי הרובוטים של אייזק אסימוב בשנות ה-‏80. המראה אותו העניק מקווארי לרובוטים של אסימוב מזכיר במעט את זה שנתן לרובוט C3PO – אנושי ומלאכותי כאחד, בעל הבעה עמוקה ומלאת רגש לצד קווים המדגישים את החלקים המכאניים מהם הוא מורכב. העטיפות אותן עיצב מקווארי עבור האוספים Robot Dreams ו-Robot Visions נחשבות כיום לקלאסיקה של אמנות מדע בדיוני. איוריו של מקווארי הפכו לאחד הדימויים המזוהים ביותר עם סיפורי ודמויות הרובוטים של אסימוב, ותעיד ההשראה הגדולה שהם נתנו לעיצוב העיבוד הקולנועי לסיפור ''איש המאתיים'' משנת 1999.
אל האינסוף
מקווארי עבד על פרויקטים רבים נוספים, ומלבד עבודתו כמאייר סרטים וספרים הוא גם היה מעורב בהקמת המתקן המבוסס על סרטי ''בחזרה לעתיד'' בגני השעשועים של חברת ''יוניברסל'' (ביחד עם יוצר גדול אחר בתחום המדע הבדיוני הקולנועי, דאגלס טרמבול, אתו הוא שיתף פעולה גם בעבודה על ''מפגשים מהסוג השלישי'') ובעבודה על משחקי מחשב אחדים.
בהתחשב בהיקף העבודה הז'אנרי העצום שלו, מפתיע לגלות שמרבית אותה עבודה נעשתה לאורך תקופה קצרה יחסית. החל מתחילת שנות ה-‏90, הוא צמצם בהדרגה את הפרויקטים שלקח על עצמו עד שחדל מהם לחלוטין, ומיעט בראיונות ובהופעות בפני מעריצים, הן בשל גילו המתקדם והן בשל ההתמודדות עם מחלת הפרקינסון שתקפה אותו. אך עבודותיו השונות, במיוחד על סרטי ''מלחמת הכוכבים'' הצמיחו דורות של מעריצים, ומורשתו ממשיכה להדהד. עם מותו, איבד המדע הבדיוני את אחד מבעלי החזון הגדולים ביותר שקמו לו.





ריאיון לאתר זה עם ריק סטרנבך
דאגלס טרמבול

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מאמר מעניין  (חדש)
אלעד שבת, 07/04/2012, שעה 16:05
לא הכרתי את מקווארי לפני כן, תודה רבה!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.