על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

עטלף במעגל
סרטים / רז גרינברג
יום חמישי, 16/06/2005, שעה 22:35

'באטמן מתחיל', החמישי והראשון בסרטי העטלפאי, מציג באטמן שונה מזה המוכר לנו


בראשית שנות השמונים, כאשר בהוליווד החלו לדון לראשונה בעשיית סרט על דמותו של באטמן, הוטלה מלאכת כתיבת התסריט על טום מנקייוויץ. מנקייוייץ, שהיה שותף לכתיבתם של שני סרטי ''סופרמן'' הראשונים כמו גם לכתיבתם של כמה מהתסריטים בסדרת סרטי ג'יימס בונד, הוציא תחת ידיו תסריט דחוס ועמוס בדמויות ובהתרחשויות שהיו יכולות לפרנס לא סרט אחד כי אם כמה. במובן מסוים, התסריט אותו כתב מנקייוויץ אכן עשה זאת: למרות שמעולם לא נעשה בו שימוש, תסריטיהם של כל ארבעת סרטי באטמן שהצליחו לצאת לאויר העולם – מהפסגות של ''באטמן'' ו''באטמן חוזר'' ועד לתהומות של ''באטמן לנצח'' ו''באטמן ורובין'' – שאלו ממנו מרכיבים רבים. אך לדעתם של חובבים רבים, אף אחד מאותם סרטים, גם לא הטובים שבהם, לא הגיע לרמת התסריט של מנקייוויץ.

סרטו של הבמאי כריסטופר נולאן, ''באטמן מתחיל'', הוא אמנם נסיון להתחיל מחדש את הסאגה של באטמן, אך במובנים רבים הוא גם סגירת מעגל. הוא מזכיר, הרבה יותר מקודמיו, את דמותו של באטמן כפי שמנקייוויץ הגה אותה, ומצליח להפוך אותה למעניינת לא רק ברמה החזותית אלא גם ברמה הסיפורית.

בתחילת הסרט מוצג לצופים המיליונר הצעיר ברוס וויין (כריסטיאן בייל), המצוי במסע חיפוש-עצמי מתמשך בעקבות רצח הוריו הרודף אותו מאז ילדותו. מסע זה מוביל אותו למזרח-אסיה, שם הוא פוגש את דוקארד המסתורי (ליאם ניסן), המציע לו להצטרף לסדנת אימוני לחימה והנחייה רוחנית בראשות ראס אל-גול (קן וואטנבה), המכשיר לוחמים נגד כוחות האופל. וויין מגלה הצטיינות יתרה באימונים אלה אך מסרב, בסופו של דבר, לקבל על עצמו את הקוד האתי הבלתי-מתפשר של אל-גול. לאחר מאבק קצר עם אל-גול ואנשיו הוא מחליט לשוב לעיר הולדתו, גות'אם.
העיר נתונה תחת שליטתו של קרמיין פאלקון (טום וילקינסון), גנגסטר חסר רחמים. מלבד השוטרים והפוליטיקאים המושחתים הסרים למרותו, פאלקון מחזיק בשרוולו גם כמה כלי-נשק לא שגרתיים. אחד מהם הוא ד''ר ג'ונתן קריין (סיליאן מרפי), פסיכיאטר שהמלה ''אתיקה'' אינה כלולה באוצר המלים שלו, המעורב גם במזימה להברחת סמים מוזרים אל העיר.
לוויין יש בעיות נוספות – הגדולה שבהן היא נוכחותו של ארל (רוטגר האוור), איש עסקים מושחת הניצב בראש התאגיד אותו ירש וויין מהוריו.
כדי להתמודד עם כל אלה, מאמץ וויין זהות חדשה – גיבור העל באטמן. הוא נעזר במשרתו הנאמן אלפרד (מייקל קיין), במדען המבריק לושיוס פוקס (מורגן פרימן), בשוטר ההגון היחיד בעיר, ג'יימס גורדון (גארי אולדמן), ובידידת נעוריו רייצ'ל דוז (קייטי הולמס), שהנה גם עוזרת במשרד התובע הכללי.

התסריט, שנכתב על ידי דייויד גוייר (טרילוגיית ''בלייד''), בניגוד לכל סרטי באטמן הקודמים, נותן לצופים הזדמנות לראות כיצד הדמות צומחת ומתגבשת. החל בפלאשבקים לילדותו של הגיבור, דרך אימוניו והבחירות המוסריות שלו, ועד להפיכתו לגיבור הפעולה המוכר לנו, באטמן של גוייר ונולאן אינו הדמות בעלת התשובה לכל שאלה שהצטיירה בארבעת הסרטים הקודמים – הוא אנושי יותר, מלא בלבטים וספקות. כך גם הדמויות המקיפות את הגיבור, מראשון הנבלים ועד לאחרון באנשי סודו, שהנן מורכבות ומרתקות.

הבמאי כריסטופר נולאן, שהתפרסם עד כה בעיקר בזכות מותחנים מתוחכמים דוגמת ''ממנטו'' ו''אינסומניה'', יוצק את המרכיבים של דמות הקומיקס לתוך תבנית הנראית כמעט ג'יימס-בונדית: חילופי הדברים בין גיבור הסרט ו''מומחה הגאדג'טים'' שלו, בגילומו של פרימן, הם ההתייחסות הבולטת ביותר לסרטי ג'יימס בונד, אך חוץ מהם בולטים גם מסעותיו של הגיבור במקומות אקזוטיים מסביב לעולם לפני שובו לביתו, והנבל בסרט – גאון קר ומחושב, שונה מאוד מהפסיכופתים המעוותים עמם התמודד באטמן בסרטים הקודמים. סביבת ההתרחשויות נראית גם היא שונה מאוד ו''סבירה'' יותר מאשר בסרטים הקודמים, במיוחד אלה שביים טים ברטון: גות'אם כבר אינה מתהדרת באדריכלות מסויטת, ונראית כמו שכונת-עוני ענקית שמעליה מתנשאים מגדליהם של העשירים ובעלי הכח (התייחסות מודעת לעצמה ל''בלייד ראנר'', כנראה). בהתאם, גם עיצוב התלבושת של גיבור הסרט הוא מתון יותר, אם כי ניכרות כאן גם כמה החלטות עיצוביות לא מוצלחות במיוחד: במיוחד המסכה, שנראית כמו תחפושת ילדים בפורים. מלבד הגיבור, רק דמות נוספת בסרט לובשת מסכה, והתסריט מוצא לכך צידוק סביר. הנסיון הבולט ביותר בסרט לתת גוון ריאליסטי למרכיבים הקשורים בדמות הוא כלי הרכב המפורסם, שנראה, בפעם הראשונה בתולדותיו הקולנועיות, דומה לטנק משורין במקום ללימוזינה מעוצבת. בתחום סצנות הפעולה, עם זאת, נראה כי נולאן עדיין זקוק לשפשוף מסוים – קטעי המרדף בגות'אם עשויים היטב, אבל במהלך האקשן הפיסי יש יותר מדי חיתוכים בין שוט לשוט. זה מבלבל, זה לא מובן וזה לא מלהיב.
הטיפול באפקטים, לעומת זאת, ובמיוחד ב''אפקט הפחד'' של קריין, הוא מצוין.


כמו הבמאי, כמעט כל צוות השחקנים הגיע מבריטניה או מסביבותיה, אך הדבר אינו מונע מאיש מהם מלהכנס בקלילות אלגנטית לתוך דמויות שהן חלק מאוצר המילים של תרבות הפופ האמריקאית. ראש וראשון להם הוא כריסטיאן בייל, שבאטמן בגילומו הוא אחד המוצלחים ביותר שנראו על המסך הגדול. בייל, בדומה לכריסטופר ריב המנוח, מגלם בסרט שתי דמויות - הגיבור בתחפושת (וההשתקפות שלו באישיותו של וויין, כאשר הוא אינו נמצא בציבור), והמיליונר השחצן והזחוח ברוס ויין. פרימן וקיין, בתפקיד עוזריו הנאמנים של הגיבור, עושים גם הם את מלאכתם נאמנה, ומספקים לאוירה הקודרת של הסרט כמה אתנחתאות קומיות ראויות. ניסן מפגין משחק בוטח כהרגלו, אם כי קשה קצת שלא לחוש כי הוא נבחר לתפקידו כהמשך (או, ליתר דיוק, תשליל) של הדמות אותה גילם ב''מלחמת הכוכבים: אימת הפאנטום''. וילקינסון, מרפי והאוור עושים כולם עבודה מצוינת בתפקידי הנבלים השונים. אפשר לקוות כי בסרטי ההמשך ינתן גם מקום גדול יותר לדמותו של גורדון בגילומו של אולדמן, אשר מעבר למשחקו המשובח גם מציג דמות המתפתחת במסלול כמעט מקביל לזה של גיבור הסרט. האכזבה היחידה בתחום הליהוק היא קייטי הולמס – אפשר היה למצוא שחקנית טובה יותר לתפקיד הנחוש של רייצ'ל דוז.

למעלה מעשרים שנה לאחר שתום מנקייוויץ כתב את התסריט הראשון לסרט באורך מלא על דמותו של באטמן, אחרי ארבעה סרטי קולנוע שהיו בעיקר מפגן-כוח חזותי, מקבלת הדמות את הטיפול הראוי לה גם בתחום העלילתי. אכן, סגירת מעגל.



באטמן מתחיל (Batman Begins)
במאי: כריסטופר נולאן
שחקנים: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, ליאם ניסן, קייטי הולמס, גארי אולדמן, מורגן פרימן
ארה''ב 2005, צבע, 141 דקות



באטמן - מתחיל
באטמן - התסריט של תום מנקייוויץ
באטמן - הסדרה המצוירת
סופרמן - וכריסטופר ריב, ז''ל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מעניין אם הכותבים יודעים ערבית
kenny יום חמישי, 16/06/2005, שעה 23:49
(5 תגובות בפתיל)
למה מנקוויץ לא כתב את התסריט לסרט הזה?
חגיגה יום שישי, 17/06/2005, שעה 23:13
(3 תגובות בפתיל)
סרט מעולה, למרות כמה התפלקויות
אמבר שבת, 25/06/2005, שעה 2:08
סרט חביב
תומר גלעד יום חמישי, 30/06/2005, שעה 1:05
ראיתי לפני כמה ימים
poison ivy שבת, 02/07/2005, שעה 15:33

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.