על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

אנשים טובים באמצע הדרך
מאמרים / רז גרינברג
יום שלישי, 06/06/2006, שעה 6:06

'Runners' ו-'The Middleman' – סדרות הקומיקס שיעשו לכם את הקיץ


'Runners' ו-'The Middleman' הן שתי סדרות קומיקס חדשות שזכו לאחרונה לאוספים ראשונים בכריכה רכה. ראוי לדון בהן בכפיפה אחת מכמה סיבות: ראשית – משום ששתיהן מגיעות, לכאורה, מהשוליים של התחום – הן התפרסמו בהוצאות קטנות, עצמאיות. שנית – למרות העובדה הנ''ל, שתי הסדרות ממוקמות היטב במה שניתן לכנות ‘אמצע הדרך’ של זא'נר המד''ב והפנטסיה. שלישית – למרות זאת, הן לא מהססות להפוך על ראשן את קלישאות הז'אנר, לצחוק עליהן ומדי פעם אף לחבוט בהן היטב. ומעבר לכך, שתיהן מספקות את אחת מחוויות הקריאה המהנות ביותר שהזדמנו לכותב שורות אלה מקומיקס אמריקאי מזה זמן רב.


האוסף הראשון, 'Bad Goods', מקבץ את פרקיה הראשונים של סדרת הקומיקס 'Runners', שנכתבה וצוירה על ידי שון ואנג. עד הופעת הסדרה נודע ואנג בעיקר בזכות עבודתו על גיבור-העל הקומי 'The Tick'. ב-'Runners' הוא מפליג למחוזות משלו, שאמנם לא מגיעים לרמת האבסורד של הגיבור ההוא, אך בהחלט שורה עליהם משהו מאווירת השובבות שאפיינה אותו.
גיבורי הסדרה, כפי ששמה מרמז, הם חבורת מבריחים גלקטיים בהנהגתו של רוקה, חייזר שבע-קרבות הנראה כבעל קרבה גנטית מסוימת לאי.טי. בצוותו של רוקה חברים גם סמבר בעל ששת העיניים, שהנו אקדוחן בעל לשון מהירה ושליפה מהירה עוד-יותר, בנסוד – שרירן ענקי בעל עור סלעי, ריל הטייס הנועז ובאצ'י – הדבר הקרוב ביותר ליצור אנושי בצוות, למעט העובדה שזרועו השמאלית עשויה מאנרגיה.
בפתח הסדרה נראה כי הדברים מתנהלים על מי-מנוחות עבור הגיבורים, הנמצאים בדרכם לעוד עבודה שגרתית. ואז, ללא אזהרה מוקדמת, הם מוצאים את עצמם במרכזה של פרשה המערבת סחורות מפוקפקות, אשה מסתורית הסובלת משכחה כרונית, הפירט האיום ביותר בגלקסיה – המרון ‘הדוגמן’, ונמל-חלל סואן בניהולו של גזע חייזרים קסנופובי במידה יוצאת-דופן.
'Runners' אינה משוטטת בטריטוריה חדשה מדי מבחינה סיפורית. עלילה על אודות חבורת גיבורים בעלי משלח-יד מפוקפק בשוליה הנידחים של הגלקסיה הנה מוכרת לעייפה לותיקי 'מלחמת הכוכבים' ו'פיירפליי' (אם כי המראה החייזרי ברובו של היצורים המאכלסים את הגלקסיה כאן מזכיר יותר את סדרת הקומיקס הצרפתית ‘ולריאן’). אבל דווקא ההיכרות הזאת מתבררת כיתרון הראשון העומד לזכותה של הסדרה – היא תזכיר לחובבי 'מלחמת הכוכבים' את התקופה בה שם זה נקשר עם סרטים טובים, ויש לשער כי חובבים המתגעגעים ל'פיירפליי' ימצאו בה גם הם תחליף הולם. הסיפור עצמו, מעבר לכך, יעניין גם את יתר הקוראים. ואנג מצליח לטוות עלילה מרתקת, עמוסה בתפניות ובדמויות כובשות, שההתעכבות על כל אחת ואחת מהן אינה מאטה את הקצב הרצחני של ההתרחשויות כהוא-זה. בין לבין יש גם לא-מעט הומור עדין, מלא לוזריות קיומית, שתורם גם הוא להנאה מהקריאה.
גם בתחום האמנות יש לואנג הרבה מה להציע. הגלקסיה העתידנית אותה הוא בונה נראית משכנעת מאד, עם מאפיינים ייחודיים לכל מקום ודקויות של גוונים המורגשות למרות שהסדרה נטולת-צבע. כוחה העיקרי של הסדרה מתגלה בסצנות הפעולה, להן מעניק ואנג איכות עוצרת-נשימה ממש: קרבות ומרדפים פשוט קמים לתחיה על הדף, ומרשימה עוד יותר העובדה שואנג מצליח לתת להם אופי מוחשי כל-כך ללא כל שימוש ב’קווי תנועה’: כל משבצת מייצגת רגע אחד, קפוא, אך כולן ביחד מצליחות להתחבר למקבילה הקומיקסית של סרט אקשן מהליגה הראשונה.
לאוסף של חמש החוברות הראשונות בסדרה נוספים גם סיפור-בונוס קצר, גלריה של רישומים וסקיצות ומדריך המסביר כיצד יש לבטא את שמות הדמויות השונות – רמז עבה, יש לקוות, כי ואנג אינו מתכוון לנטוש את היקום העתידני שלו ולחזור אליו בפרקים נוספים.
בינתיים הצליחה 'Runners' לגבש קהל מעריצים קטן אך נאמן, וחלקם אף הגדילו לעשות והפכו את העמודים הפותחים שלה לסרט אנימציה קצר ומשובח.


האוסף השני, 'The Trade Paperback Initiative', מאגד את החוברות הראשונות בסדרה 'The Middleman', ויוצרו הנו בעל פרופיל גבוה הרבה יותר. שמו הוא חוויאר גריו-מרקסווץ' (באמת!), והוא בעל עבר מרשים בכתיבה לסדרות טלויזיה בז'אנר ומחוצה לו – בין היתר ב’האזור המת’, ב‘ג'ייק 2.0’ (שההשפעה שלה על הקומיקס הנסקר כאן בולטת מאד) ולאחרונה גם ב’אבודים’ האופנתית. לאחר כל אלה הוא החליט להשהות את הקריירה הטלויזיונית המצליחה שלו ולעבוד בקומיקס. אל תוך העבודה הזו, אם לשפוט על פי 'The Middleman', הוא החליק בקלילות יתרה.
גיבורת הסדרה היא ונדי ווטסון, סטודנטית לאמנות המשלימה הכנסה בעבודה כפקידה במוסד-מדעי בעל סיווג בטחוני גבוה. שגרת העבודה המשעממת שלה מתערערת כאשר פיצוץ מסתורי המזעזע את המעבדה בה היא עובדת, ובעקבותיו מופיע יצור מוזר המזיל ריר רדיואקטיבי. ההתמודדות קרת-הרוח של ונדי עם המשבר הפתאומי מושכת את תשומת לבם של ה-Middleman – ארגון בטחוני חשאי (כל-כך חשאי עד שעובדי הארגון עצמם אינם יודעים למי הם כפופים) המגייס אותה אל שורותיו. בין ההתמודדות עם השותף החדש שלה (טיפוס ישר כמו סרגל שיצא ישר משנות ה-‏50 של המאה הקודמת), הבוסית החדשה שלה (האמא של כל הפולניות), שותפתה לדירה והחבר שלה, ונדי מוצאת את עצמה במרכזה של תעלומה סבוכה של שרשרת-רציחות בכירים בפשע המאורגן. הרמז היחיד שנותר בכל זירות הרצח: קליפת בננה.
בניגוד להתרחשויות הרודפות זו את זו בקצב מסחרר של 'Runners', 'The Middleman' היא בעיקרה סדרת ראשים-מדברים. עיקר ההנאה שניתן לשאוב מקריאת האוסף מגיע מחילופי השנינויות בין הגיבורים, הכוללים הרבה מאד בדיחות על חשבון ז'אנר המד”ב, סיפורי הריגול ומצבם האומלל של בני ה-‏20 פלוס בעולמנו. נסיונו הטלויזיוני של מרקסווץ' בהחלט ניכר כאן – מההיכרות המעמיקה שלו עם כל התעלולים העלילתיים המוכרים והיכולת לצחוק עליהם ללא רחמים, דרך היכרות מעמיקה עם עולם הציטוטים של חובבי הז'אנר ועד לכשרון לטוויית דיאלוגים ממזריים ודמויות מעוררות-אהדה, שהלוזריות שלהן לא שונה בהרבה מאלה של גיבורי 'Runners'. גם מהעלילה המופרכת-מן-היסוד של הכרך הראשון אפשר לשאוב לא-מעט הנאה, אם כי אפשר היה לתבל אותה בתחושת-דחיפות גדולה יותר – עולה תחושה שהגיבורים אינם צריכים לעבוד קשה מדי כדי לצאת מהמשבר התורן.
האיורים של האמן לס מקליין מתאפיינים במינימליזם מסוים בכל הנוגע לרקעים וסביבה, ומתמקדים בדמויות ושלל הבעות הפנים שלהן, דבר התואם את אופיה השיחתי של העלילה. מקליין מעניק אופי לדמויות השונות המאכלסות את הסדרה, נע בקלילות בין סגנון קריקטורי וריאליסטי ושומר על דינמיות יתרה גם בקטעי הפעולה (המעטים) שבאוסף.
גם ל-'Trade Paperback Initiative' טרחה ההוצאה לדאוג לערך מוסף עבור הקוראים שסיימו את הסיפור – גלריה קטנה של סקיצות וחומר פרסומי, בליווי הערות מבודחות של מרקסווץ', כמו גם הקדמה של כותב הקומיקס והטלויזיה פול דיני.
'The Middleman' כבר הספיקה להפוך להצלחה קטנה בשוק הקומיקס האמריקאי ויוצריה שוקדים כעת על פרקיה הבאים. עוד נשמע מהם.
'Runners: Bad Goods' ו-'The Middleman: The Trade Paperback Initiative' הם בדיוק מה שחובבי קומיקס זקוקים לו בימי החמסין הכבדים של הקיץ הנוכחי. שני הספרים האלה הם המרענן הרשמי של הקיץ.



Runners: Bad Goods (אוסף)
נכתב וצויר על ידי שון ואנג (Sean Wang)
הוצאת Serve Man Press
168 עמודים

The Middleman: The Trade Paperback Initiative (אוסף)
נכתב על ידי חוויאר גריו-מרקסווץ' (Javier Grillo-Marxuach)
צויר על ידי לס מקליין (Les McClaine)
הוצאת Viper Comics
112 עמודים




שון ואנג - האתר הרשמי
ולריאן - סוכן זמן-חלל
סרט אנימציה קצר - Runners: Bad Goods
חוויאר גריו-מרקסווץ'
The Middleman - האתר הרשמי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
תודה על הסקירה. נשמע מעניין  (חדש)
ניר יום רביעי, 07/06/2006, שעה 9:14
סרט האנימציה של Runners הזכיר לי קצת את Tripping the Rift.
   כתוב תגובה
ועכשיו גם נודע  (חדש)
ניר יום ראשון, 14/10/2007, שעה 12:11
ש- Middleman תעובד לסדרת טלויזיה.

   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.