על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 0  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / המערכת
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 29
שונות / המערכת
23/03/13
תגובות: 0  

המדריך השלם לפילק הישראלי
שונות / נעמי וינר
שבת, 02/06/2001, שעה 23:06

נעמי וינר התגיסה על מנת להוציא את המסמר האחרון מארונו של הפילק הישראלי המתפתח (ולתת לו לצאת החוצה סוף סוף) בכתבת תחקיר חושפנית. אל תחמיצו!


''פילק,'' כתב עמנואל לוטם במימד העשירי לפני ארבע שנים, בערך, ''הוא שיר העם של המד''ב.''
''פילק,'' הוסיף ופירש דידי חנוך בהרצאתו באיקון 99' ובמאמר אותו כתב
לאחרונה, ''הוא כל מה שפילקסינגרים שרים.''
''פילק ישראלי,'' אמרה נעמי וציטטה את עצמה, ''הוא אחד הסממנים הבולטים לקיומה של קהילת חובבי מד''ב ופנטסיה בישראל. ולא סתם קהילה - קהילה חיה ובועטת.''
''מה זאת אומרת?'' שאלו הקוראים המבולבלים. ''מה הקשר?''
''אהא!'' שלחה נעמי חיוך ניצחון, ''הנה ההזדמנות שלי להראות כמו חוקרת אינטליגנטית!''



בכל קהילת מד''ב ופנטסיה המכבדת את עצמה בעולם הרחב, צומחים להם פילקים למכביר. בדרך כלל זה קורה בשלב בו מתחילה הקהילה לעסוק גם בעצמה, והופכת מקבוצת בודדים החולקים מכנה משותף למעצמת חובבות (Fandom) של ממש. כך גם בישראל.
השימוש במילה ''צומחים'' מכוון: הפילקים, לעולם הם צומחים. מעצם הגדרתם הם לא רשמיים, לא ממסדיים, צומחים מתוך אוכלוסיית החובבים הרחבה ולפעמים גם נושכים ומוציאים לשון בדרך. כמו רוב מאפייני החובבות, בעצם.
לכן כמעט לא ניתן לספר על תחילת הופעתם של פילקים ישראליים (גאים!) או לסקור את ההיסטוריה הרשמית שלהם - לא אמורה להיות להם כזו.
אבל ננסה בכל זאת.

באוקטובר 1997 התפרסם גליון מספר 4 של המימד העשירי, שהכיל, בין השאר, את כתבתו של ד''ר עמנואל לוטם על הפילק, כולל דוגמאות נבחרות פרי עטו. היתה זו, באופן רשמי (מלה נטולת משמעות בהקשר זה), כניסתו הדרמטית של עולם הפילק לארצנו הקטנטונת. קדמו לה שירים שנכתבו על ידי יוצרים מפורסמים, דוגמת ''מעבר להרי העמלק'' של משינה או ''בלדה לדרקון'' של אלתרמן, אבל אלה לא חשדו כלל כי הם בעצם פילק. מצד שני, גם רוב החובבים הישראלים לא חשדו בכך. תיקו.
בעקבות הכתבה החלוצית, התגלות המושג ''פילק'' לעינינו המשתאות והתגבשות קהילת מד''ב ופנטסיה ישראלית (גאה!), החלו שירי עם מד''ביים לצוץ ולהתפרסם במקומות נידחים אלו ואחרים - פורום המד''ב באינטרנט, למשל (רק אחד היה קיים אז - IOL), או הגליון הראשון של מגזין ''סטארבייס 972'', מועדון מעריצי מסע בין כוכבים בישראל.
ראו החובבים כי טוב, וירבו ויפרצו: פילקים החלו לצוץ בתדירות גבוהה יותר (בעיקר ברשת) והמושג הלך והשתרש. עד כדי כך השתרש, עד כי כשפרסם דידי חנוך את כוונתו להרצות על הנושא בכנס איקון 99', רק מעטים ראו צורך לשאול מהו בכלל פילק. רובם העדיפו את השאלה ''יהיו הדגמות חיות?''
ההרצאה הנדונה ופעילותו הענפה של המרצה נתנו את הגושפנקא הסופית לפילק הישראלי. זה האחרון, משגילה כי יש לו צידוק, החליט לשתף פעולה להתפתח יפה: שירים צצו להם כפטריות אחרי הגשם והנושאים בהם עסקו הלכו ותפחו. מפילקים עלילתיים קלאסיים המשכנו לכיוון ההומוריסטי, ומשם קצרה הדרך לפילקים פנימיים שעיקרם דיון עמוק במהותה של קהילת החובבים הישראלית. כן, כן, עברנו שלב - הקהילה הישראלית (הגאה!) החלה לעסוק גם בעצמה.
הפרק האחרון של ההיסטוריה ה''רשמית'' עד כה (טרם כתיבת מאמר זה) נרשם בפורים האחרון בו, במהלכה של מסיבת פורים סוערת, נערכה שירת הפילקים המוסדרת הראשונה בישראל, בעזרתם האדיבה של מקרן שקופיות, קצת אלכוהול והרבה חובבים עולצים. מקורות יודעי דבר טוענים שהיה מוצלח למדי.

גליון מספר 4 של המימד העשירי, בו הופיע מאמרו ההיסטורי של
עמנואל לוטם



''אח,'' נאנחה נעמי בהנאה, ''הראיתי לכם.''
''זה רק חלק מהמאמר, נכון?'' שאל העורך תוך שהוא מפזר רמזים עבים כפיל.
''כן, כן, רק חלק!'' נבהלה נעמי. ''חכה, עכשיו יבואו סוגי הפילקים הישראלים...''
הערת העורך: זהו שקר גס! אני תמים כשה!



במהלך התחקיר הממצה לקראת מאמר זה אספה שפחתכם הנאמנה מעל 30 (שלושים!) פילקים ישראלים (גאים!).
במהלך מיונם, קיטלוגם והנסיון הנואש להבין את ההבדלים ביניהם, היא גילתה כי ניתן לחלק אותם, באופן גס למדי, לארבע קטגוריות עיקריות: קלאסיים (עלילתיים), מקוריים, הומוריסטיים ופנימיים. מובן כי, במיטב מסורת המד''ב והפנטסיה, קשה מאד לשים קו מפריד בין הסוגים השונים, ולפחות חצי מהשירים מתאימים לפחות לשתי קטגוריות. אבל חלוקה היא חלוקה, קטגוריות הן קטגוריות, וגם אם אנו הקטנים מתקשים להבדיל, אין בכך כדי להפריע להן.

הרצאתו המיתולוגית של דידי חנוך על הפילק בכנס ICon99,
בלווי הדגמות

בטרם נצלול לעומק הסוגים הנ''ל, נזכיר קטגוריה פילקית למחצה בלבד: הפילקים המקוריים, כלומר - שירים שנכתבו כשירים, בצורה מקורית ובתוספת מנגינה מקורית, על ידי יוצרים מפורסמים - החל בנתן אלתרמן, דרך דוד אבידן וכלה במשינה ובברי סחרוף. השירים הנ''ל, כאמור למעלה, לא יודעים כלל שהם פילקים, וספק רב אם מחבריהם יודעים פילק מהו. הצלחתי לאסוף כמה דוגמאות מובהקות לסוג זה, כמו ''בלדה לדרקון'' של אלתרמן ו''חלליות'' של סחרוף, אבל רק לאחת מהן יש מנגינה מוכרת:

מעבר להרי העמלק / משינה

היה שעות אותה הוא מתדלק
את ספינתו אשר בעמלק
ביום היה הוא נח, עבד בליל
בתוך עצים וסבך, בין אור לצל

בתוך הרי המס קלות הפיק
כלי נשק מתוחכם, נוזל דליק
תרכובת שתוביל אל האתמול
תראה לו את השביל, את המשעול

ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה?

יצא אל המסע, אל הגאות
אחרי סיבוב פרסה ושעות ניווט
מצא עולם שואל, עולם עגול (גדול)
כולם ראו בו אל, ראו בו כל יכול

ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה?

לימד אותם מימד והתחלק
וכל אשר למד בעמלק
וכשרצה לחזור ולהספיק
גילה כי לא נותר נוזל דליק

ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה
היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה?
היה טיפש, לא מחושב, יצא אל תוך הלילה
גם האישה אותה אהב הלכה עם מי שבא לה
כן היא חשבה, הוא נעלם, הוא נעלם בלילה
הוא לא ישוב, גם לא מחר, האם כל זה כדאי לה?
לא כדאי לך, מותק.

כפי שאתם רואים, זהו שיר מד''ב מובהק העוסק בשלל דילמות מד''ביות למהדרין (אלמנות חלל, תפיסת חללאי כאל, מחסור בדלק...), ואשר ההבדל בינו לבין פילקים קלאסיים לכל דבר נעוץ בכך שהוא לא נכתב על ידי חובבים ולא עוסק ביצירת מד''ב או פנטסיה ידועה.

מזכיר האגודה בשירת ''אל נצור האנטרפרייז''

העיסוק ביצירות מד''ב או פנטסיה ידועות, אם כן, נופל בחלקה של קטגורית הפילקים הקלאסיים - פילקים כמו שפילקים אמורים להראות. הם מתארים את עלילותיהם של ספר/סרט/סדרה מסוימים ומאופיינים בהיותם רציניים (באופן יחסי, כמובן) יותר משאר אחיהם ובשימוש במנגינה מוכרת. מטרתם אחת היא - לספר מה קרה.
דוגמה מצוינת לכך היא אחד השירים שהתפרסמו בכתבתו של ד''ר לוטם ונכתבו על ידו - ''באה מגאווה'':

באה מגאווה / עמנואל לוטם
לפי מנגינת ''באה מאהבה'' / יהודית רביץ.

הילפי אחיניתה,
טולי בן-לויתה,
הם שיעידו, הם שיגידו לנו
שהיא באה מגאוה.

יש לה ספינת חלל,
אומץ בלתי מוגבל,
ושתי אזניה הן מעידות עליה
שהיא באה מגאוה.

מה את רוצה, פיאנפר,
אימרי למה את כה מתאוה?
פעם, רוצה עוד פעם
לחזור הביתה בגאוה.

מאהנדו'סט אתה,
קיף מחפשים אותה,
וכשהיא מנסה לחזור הביתה
היא בורחת בגאוה.

בלי נקיפות מצפון,
כמו כל סוחר הגון,
היא מתמרנת, היא מתחמנת
כדי לשמור על צוות הגאוה.

מה את רוצה, פיאנפר,
אימרי למה את כה מתאוה?
פעם, רוצה עוד פעם
לחזור הביתה בגאוה.

מדובר כאן בעלילותיה של פיאנפר שאנור, גיבורת הספר ''הגאווה של שאנור''. אנו יכולים לראות כי המשורר התכוון, פשוט מאד, לספר את סיפורה. כמו בכל פילק (כמעט) ניתן, כמובן, להרגיש בסטייה קלה לכיוון ההומור ובהתפשרות מסויימת בכל הנוגע לתאור העלילה לטובת שמירת מבנה השיר, אך המטרה הראשית היתה ונשארה אחת: תאור עלילתי.

ערב שירת הפילק הראשון בארץ ישראל, פורים 2001

את ז'אנר המד''ב והפנטסיה הכללי ניתן לחלק לשני זרמים עיקריים, הזוכים להתעניינות מוגברת ואפילו למועדונים משלהם. אלו הם הזרם הטרקי והזרם הטולקינאי. אי לכך ובהתאם לזאת, נוכל לאתר תחת קטגורית הפילק העלילתי שתי תת-קטגוריות תואמות לחלוקה זו. באופן לא צפוי, יש לשני תת-הסוגים מכנה משותף: בשל רוחב היריעה וגודל העולמות בהם הם עוסקים, נוטים פילקים אלה לעסוק דוקא בגזע מסוים, דמות מסוימת או עלילת פרק בודד. הרי לכם שתי דוגמאות:

פילק קלינגוני / סידהרתא
לפי מנגינת ''קיי סרה סרה''

כשהייתי קלינגון קטן
שאלתי את אימי מה אעשה
האם ארסק עצמות
האם אטבח רומולנים
זה מה שאימי אמרה:

קיי סרה סרה
מי שימות, ימות
המוות, לא לנו לחזות
קיי סרה סרה
מי שימות ימות.

המשורר עוסק כאן בפן מרכזי אחד של גזע מרכזי אחד - פילק עלילתי-טרקי טיפוסי.
הערת העורך: ביליתי שעה מענגת וקשה מנשוא בנסיון לשיר פילק
זה לפי המנגינה המקורית. באם הצליח מישהו מבין הקוראים
לעשות זאת, אשמח לשמוע על כך ולאחל לו החלמה מלאה.

חצות הלילה / גיא
לפי מנגינת ''שלוש בלילה'' / טיפקס

חצות הלילה,
יושב חרישי, טרוד מחשבות,
חצות הלילה,
שעתו כבר קרבה, יכול הוא לראות,
המתין לרגע שנים ארוכות,
המתין וציפה יממות ולילות,

חצות הלילה,
חרבו כבר תוקנה, זוהרת קלות,
חצות הלילה,
מחר עליו דרך רפאים לחצות,
הוא כבר בטוח בשושלתו,
עיניו נעוצות בהרים שמולו,

צא עם שחר אל המתים, ושבור הקללה,
אסוף אותם איתך, וצא למסע

חצות הלילה,
הקרב יתגעש, כך גנדלף אמר,
חצות הלילה,
האם ישתלט על שודדי אומבר,

צא עם שחר אל המתים, ושבור הקללה,
אסוף אותם איתך, וצא למסע.

כאן בוחן המשורר קטע מצומצם בעלילת שר הטבעות, ואם לא די בכך - הוא מתמקד בדמות אחת בלבד. זהו פילק טולקינאי טיפוסי.

חברי ועד האגודה בדואט המרטיט ''רובוטית פאבים אדומה''

השלב הבא בפילקאות הישראלית הוא הפילק ההומוריסטי המצוי. ז'אנר זה עוסק, כמו הפילק העלילתי הקלאסי, ביצירות המד''ב והפנטסיה, אך מטרתו היא הומוריסטית טהורה. כוונתו, באופן מוצהר, היא לצחוק על נושאים רציניים, סופרים מוצלחים (מי פחות ומי יותר) ותופעות מד''ביות ידועות. זרם זה מייצג, יותר מכל, את הצד הנשכני של תופעת הפילק ובמיוחד את הצד הסאטירי שבה - כפי שאפשר לראות בשיר הבא, השם לחוכא ואיטלולה את אחד מסופרי הפנטסיה המכובדים ביותר:

ארץ פנטזיה אחרת / אלריק
לפי מנגינת ''אין לי ארץ אחרת''

אין לי ארץ (פנטזיה) אחרת
גם אם היא כבר ממוחזרת
אם נוסחה מצליחה
אז אל תיגע
אולי תקלקל, וקורא תבלבל
בשינויים.

אז
אין לי ארץ (פנטזיה) אחרת
גם אם היא כבר ממוחזרת

יקנו כל מה שאוציא
אז מה אכפת
אם זה מקורי
או איכותי
אדינגס אני...

השיר הבא, לעומת זאת, חושף פן אחר של הפילק ההומוריסטי. זהו פילק שאינו מתאר כלל ספר, סרט או סדרה ומטרתו היא להצחיק בלבד, ואפילו באופן מובהק יותר:

היה זה פילק סוער, קודר / ניר יניב

היה זה פילק סוער, קודר,
ערפד חלל מזמור זימר,
חיפש מעט במקרר,
ואז הלך לישון, בוער.

בוער? אכן - כי הערפד,
הוא לא אוהב לישון לבד,
עצוב, גלמוד ולא נחמד,
הוא גורלו של אחא סוולאד.

סוולאד? כן - זה שמו המדויק
של הערפד המאובק,
עוד מילדות, בארץ פ''ק,
טרם לקחו לו את הפקק.

הפקק, רואים אתם, חסם,
תאוותו של זה לסם,
מאז נלקח הוא לא נרדם,
הוגה הוא כל הזמן בדם!

אך לא דם בתולות טורד,
מנוחתו של הער-פד,
חושק הוא, ככפאו השד,
באדמדם אחר, לוהט!

אדמומיתו של ירק עז,
מעל בצק מלחם פז,
רווי גבינת כישוף ורז,
ולידם משקה מוגז!

אבוי, הן ריק המקרר,
וערפדנו הסורר,
בדד ישן, לבו בוער,
היה זה פילק סוער, קודר...

לתשומת לבכם, המושג ''קודר וסוער'' (או ההיפך) בא לציין סיפור גרוע במיוחד או כזה שלא לוקח את עצמו ברצינות יתרה. הביטוי נלקח מן הפתיחה הנדושה ''היה זה לילה קודר וסוער'', המעטרת בדרך כלל סיפורים גרועים במיוחד.
הערת העורך: אנו רואים כאן גם את הקשר ההדוק בין חובב
המד''ב הישראלי הממוצע לבין אוכל איטלקי למיניו.

חזרת תלבושות לקראת מחזה הפילק הישראלי הראשון,
''הכבשה החשמלית ה-‏16''

השלב האחרון בהתפתחות הפילק, הלא הוא העיסוק העצמי, הוא גם הסוג האחרון בו נדון: פילק פנימי. זהו פילק הנכתב אודות החובבים, על ידי החובבים ולמען החובבים בלבד, והוא בבחינת ''זר לא יבין זאת''. הוא נפוץ במיוחד בפורומים השונים, המגובשים בפני עצמם, אך נמצא גם מחוצה להם. הוא כולל מושגים רבים הלקוחים מעולמם הפנימי של החובבים והקהיליות השונות, ומטרתו היא העיסוק בנושאים המעניינים אותן, בדרך כלל באופן הומוריסטי.
הרי לכם דוגמה לפילק פנימי העוסק בפורומים אך גם בקהילת המד''ב והפנטסיה בכללותה:

א-ב / סקטור 27
לפי מנגינת ''א'- אוהל ב'-בית''

א' - אנדר ב' זה ברין וג' זה גגק גדול
מהו ד'? זהו דידי שעורך כמעט הכל.

ה' - הדס וו' זאת ורד
פורומים מנהלות
ז' ח' שתיהן ביחד זהו זוג חלליות.

ט' זה טולקין י' זה יודה
כ' - ''כיור'' ול' לם
מ', נ' - ''מגונן'' של ניבן
יש סיפור כזה שלם.

ס' - סימונס ע' - עלפים
פ' זה פורום צ' - צ'י
ק' זאת קוני ר' זה רנדום
עליו כתב ר' זילאז'ני.

מה צריך לבוא עכשיו? איפה ש' ואיפה ת'?
ש' שקיעה ות' תפסיקו
כי נמאס לי מהשיר
לכו הביתה, עוד תספיקו
לראות את קווין גולש - אדיר!

אם לא הבנתם חלק מהמילים - אל תדאגו, אתם בחברה טובה. זהו המאפיין העיקרי של פילק פנימי: רק מעטים מבינים את כל כולו, היות והוא מכוון במיוחד למספר אנשים מצומצם החולק עם המחבר את אותה הקהילה.
והרי עוד דוגמא מצוינת לפילק פנימי, הפעם מכוון לפורום ספציפי יותר (פורום טולקין), אבל, עם זאת, מובן מעט יותר:

לא נפסיק לריב / גיא
לפי מנגינת ''לא נפסיק לשיר''

אם כך פתאום
המוני האורקים יעלו,
וממזרח, שערי מורדור יפתחו,
ואת ראש הנזגול, סוס שחור ירכיב,
אנחנו לא
אנחנו לא
נפסיק לריב!

לא נפסיק לריב, לא נפסיק לריב,
לא נפסיק לריב, לא נפסיק לריב...

הצד הסאטירי של הפילק בא כאן לידי ביטוי נרחב, כמו גם הצד האנטי ממסדי. עם זאת, חובה לציין כי זו דוגמה מרוככת מאד, יחסית, לפילק פנימי אנטי ממסדי.



ראינו, אם כך, כי קהילה חיה, בועטת ומודעת לעצמה מתאפיינת בפילקים פנימיים, הומוריסטים ועלילתיים בעיקר, אך גם בפילק המקורי, המסמן קבלה של תכני מד''ב ופנטסיה על ידי החברה בכללותה. נוכחנו אף לדעת כי הפילק הישראלי מכיל את כל אלה ועוד. עם זאת, הדרך לרמתן של הקהילות הגדולות בעולם עוד ארוכה. עדיין אין לנו זמרי פילק מפורסמים ומבוקשים, להקות פילק, קלטות פילק לרכישה ואתרים המוקדשים לשירת פילק, אבל אנחנו בהחלט בדרך - כפי שיעיד הפילק הישראלי המוקלט (והגאה!) הראשון (מילים: Preacher, ביצוע: (NY), הוקלט בתחנת החלל ניר).

מי יתן והפילק יהיה עמנו!

כותבת מאמר זה בביצוע חי ונדיר של ''החללית שחוברה לה יחדיו''



מאמר אותו כתב לאחרונה דידי חנוך
הפילק הישראלי המוקלט (והגאה!) הראשון
כתבתו של ד''ר עמנואל לוטם אודות הפילק
היקום בפיתה - אלבום המד''ב הישראלי הראשון
תחרות הפילקים הגדולה
המימד העשירי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אחלה מאמר, אבל שכחת ז'אנר נוסף  (חדש)
Boojie שבת, 02/06/2001, שעה 23:29
של פילקים, וזה כמובן הפילקים המיועדים לשירה סביב שולחן הסדר, כפי שמופיעים בהגדה של פסח נוסח עדות מד''ב ופנטזיה, בקהילת המד''ב של IOL. :-)
(ואני מביעה בזאת את תקוותי הכנה שהלינק ייצא שלם...)
   כתוב תגובה
הלינק יצא שלם, אבל הסמיילי לא.  (חדש)
Boojie שבת, 02/06/2001, שעה 23:30
בתשובה לBoojie
הרי לרשותכם סמיילי חלופי, נא להשתמש בזהירות ובתבונה:
:-)
   כתוב תגובה
כמובן. ידעתי ששכחתי *משהו*  (חדש)
אסטרו-נעמי מהנהנת שבת, 02/06/2001, שעה 23:37
בתשובה לBoojie
אבל רגע, כשביקשתי והתחננתי וירדתי על ברכי כדי שתשלחו לי פילקים לתחקיר לא שלחת לי את זה, נכון? נכווווווון?
אהא.
   כתוב תגובה
את מתלוננת???  (חדש)
Boojie שבת, 02/06/2001, שעה 23:53
בתשובה לאסטרו-נעמי מהנהנת
מה לגבי החמישה מיליון לינקים (בערך) שכן שלחתי לך? את *זה* היית אמורה לזכור לבד, כי זה כל כך מוצלח!!!
באמת, יש אנשים כפויי טובה...
   כתוב תגובה
לא, אני מחפשת תירוצים!  (חדש)
אסטרו-נעמי מתחת לשולחן שבת, 02/06/2001, שעה 23:55
בתשובה לBoojie
מה, שאני אסתבך איתך?!
   כתוב תגובה
לא, תסתבכי איתי!  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 03/06/2001, שעה 14:54
בתשובה לאסטרו-נעמי מתחת לשולחן
אני מקווה שאת עוד זוכרת מפורים איך בדיוק אני שר... אם לא תכניסי אותי למאמר הבא שלך על פילקים, אני אשיר לך מתחת לבית את כל הפילקים בכתבה. אפילו זה על הקלינגונים!
   כתוב תגובה
הלינק יצא שלם, אבל הסמיילי לא.  (חדש)
אביב יום שלישי, 30/09/2003, שעה 14:55
בתשובה לBoojie
הסמיילי אחי יפה זה:

{'_'}
   כתוב תגובה
מאמר אדיר נעמי  (חדש)
אלי יום ראשון, 03/06/2001, שעה 5:34
עכשיו ברור שבאיקון הבא חייב להיות אירוע פילקים עם כמה מהשירים הנ''ל בהנחיית נעמי.
   כתוב תגובה
אכן כן. צריך וגם רצוי.  (חדש)
Sabre Runner יום ראשון, 03/06/2001, שעה 16:47
בתשובה לאלי
כי יש מאיתנו (אני לא רוצה להצביע על אף אחד או לקרוא בשמות) שלא בקיעים במוזיקה השלמה של כל הנעימות הנעימות הנ''ל.

אז אני בעד אירוע פילקים באיקון למען אוכל, לפחות, ללמוד את המוזיקה של הפילקים למען אוכל לשיר אותו בגאון.
   כתוב תגובה
ולאחר שקראתי את הכתבה במלואה  (חדש)
רז גרינברג יום ראשון, 03/06/2001, שעה 14:13
להלן מסקנתי בתמציתיות יתרה:
וואו.
וקצת יותר בפירוט: כל הכבוד למחברת, ואני בהחלט ממתין בנשימה עצורה לכתבה הבאה שלה (שתבוא בקרוב, אני מקווה, לפני שאני אמות מחוסר חמצן...).
   כתוב תגובה
בקשה, המלצה או משהו דומה לזה....  (חדש)
נועה יום שני, 04/06/2001, שעה 18:15
בתשובה לרז גרינברג
אם אפשר לשים אקורדים לפילקים המקוריים ( אם יש להם מוסיקה ) וכל נוכל ללמוד אותם בעצמנו...

דרך אגב, האם מותר לשים פילקים בפורום הסיפורים?

ורק דבר אחד... קווין הבוגד הפסיק לגלוש איתם... ואפילו לא טרח להראות את פרצופו בפרק האחרון בו הוא כביכול הופיע.
   כתוב תגובה
מותר - סוכריות ללא סוכר...  (חדש)
ניר יניב יום שני, 04/06/2001, שעה 19:27
בתשובה לנועה
כן. מותר לשים פילקים *בעברית* בפורום הסיפורים. באשר לאקורדים... ובכן, לא ידוע למערכת על פילקים עבריים *מולחנים* (או לפחות - המערכת לא סיפרה לי זאת בשיחותינו הרבות), והמוסיקה של אלה המושרים לצלילי שירים מוכרים ודאי נתנת לאיתור על הרשת. לנו, על כל פנים, אין.
   כתוב תגובה
אני חושבת שהכוונה הייתה  (חדש)
נעמי יום חמישי, 07/06/2001, שעה 11:33
בתשובה לניר יניב
לפילקים שמוגדרים בכתבה כמקוריים - דוגמאת ''מעבר להרי העמלק'' וחלליות (שלאדון סחבק הנכבד, מסתבר, יש קשר אליו. לי אתה לא מספר דברים כאלה, אה?).
למישהו מחובבי הגיטרה-והפסנתר אי שם יש את האקורדים שלהם?
לי ולהבנה המוזיקלית המ-א-ו-ד מוטלת בספק שלי אין מושג.
   כתוב תגובה
הסבר על קווין  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 05/06/2001, שעה 10:55
בתשובה לנועה
זה לא שהוא הפסיק לגלוש איתם- היה איזה סכסוך בין ג'רי אוקונל (שהפיק את העונה הקודמת) לבין ערוץ המד''ב שרכש את הסדרה, ובעקבותיו הוא התפוטר, ולכן לא מראים אותו. מכיוון שאחיו נכנס לסדרה בפרוטקציה (שלו), אז גם את אחיו העיפו- ודווקא מצאו סיפור לא רע להעלים שני שחקנים (גם אם את הדמות של קווין לא אפשר היה להעלים- מדובר בדמות ראשית).
   כתוב תגובה
הסבר על קווין  (חדש)
נועה יום שלישי, 05/06/2001, שעה 16:38
בתשובה לשלמקו
טוב, בדרך כלל כשהורגים\מעלימים מישהו מסדרה מהר ( ולא בגלל שנאת המעריצים את הדמות ) זה בגלל איזשהו סכסוך ואני מבינה את זה, אבל זה די מתסכל.
אנחנו רואים סדרות כי העלילה והשחקנים מוציאים חן בענינו ואנחנו מצפים שהם ישארו ככה, ודברים כאלה מערערים את האמון ביוצרי הסדרה.

תשאל כל מעריץ באפי... הדוגמא הראשונה שיתנו לך זה ההפרדה בין באפי ואנג'ל ( שבמקרה זה הייתה המון- המון כסף ורייטניג שזה בעצם אותו דבר) הדוגמא השניה שהם יתנו לך תהיה

... ספויילר ענק, כך שכל מי שעוד לא סיים לראות את תשעת הפרקים הראשונים של אנג'ל שלא יקרא את
זה...

שבגלל סכסוך בין השחקן שמשחק את דוייל ובין ג'וס היה ריב ענק, אז העיפו אותו ( השמועות אומרות שהשחקן הוא קוץ ב... אמיתי.)
וזה חבל, כי הוא היה דמות מצויינת וגם שיחק טוב.
והמבטא שלו מדליק :)
   כתוב תגובה
דווקא על אנג'ל  (חדש)
שירלי יום שני, 18/06/2001, שעה 18:40
בתשובה לנועה
וטוב שהפרידו בין באפי לאנג'ל - ויפה שעה אחת קודם - גם לא היתה לאנג'ל שורה טובה אחת לרפואה (למעט אותם פרקים בהם היה אנג'לוס), והסדרה החדשה עושה לו רק טוב. וגם, ובעיקר, סוף סוף באפי יכולה למצוא אהבה אמיתית, וגם אקשן אמיתי, ויפה שעה אחת קודם.
   כתוב תגובה
בוגדת!!!!!!  (חדש)
סטאר קרוס לאברית יום שלישי, 06/08/2002, שעה 15:29
בתשובה לשירלי
   כתוב תגובה
הסבר על קווין  (חדש)
יאיר הדרקון האמיתי יום שלישי, 12/06/2001, שעה 12:42
בתשובה לשלמקו
האמת, עכשיו גם הדמות של קווין לא קיימת אחרי שבפרק אחד הדמות שהוא נטמע בה (מאלורי) שתה איזהשהו נוזל שגרם לו להפוך לחלק מישות מסוימת וכשהקרינו עליו כדי לרפא אותו זה העלים את קווין המקורי.
או משהו כזה. אני ראיתי רק את הפרק הזה מהעונה הזו ואני מוכן לתת למישהו שיותר מבין בעלילה להסביר אם הוא רוצה.
או אולי לא...
   כתוב תגובה
סקירה מצויינת  (חדש)
סידהרתא יום שני, 04/06/2001, שעה 23:03
(-:}
   כתוב תגובה
שוב סחרוף נשאר בחוץ  (חדש)
Rouge 7 יום רביעי, 06/06/2001, שעה 0:16
איך זה שגם בכתבה של מר גרינברג הנכבד וגם בכתבה הנ''ל נשכח שירו של ברי סחרוף? ולפני שמישהו יגיד לי שהשיר לא פילק, שילך לראות את הוידאו-קליפ (בו ברי סחרוף לבוש מדי ''מסע בין כוכבים'' ועומד על משהו שדומה מאד לגשר האנטרפרייז.) ולמי שישים לב טוב למילים הוא יוכל למצוא רמיזות לסרטי ''מסע בין כוכבים''- הסדרה הישנה.
   כתוב תגובה
פריט טריויה קטן...  (חדש)
ניר יניב יום רביעי, 06/06/2001, שעה 1:16
בתשובה לRouge 7
מסתבר כי סחבק, בילדותו, נכח בסט בו צולם הקליפ ''חלליות'', בבית ספר נטוש (לכבוד החגים או משהו) אי שם בקריות. ידידו הטוב של סחבק ערך את הקליפ הנ''ל (לא ''גשר האנטרפרייז'' אלא זה בו רואים את סחרוף מוקף בהמוני רובוטים קטנים) והזמין את סחבק להיות נהג צוות - משימה אותה מילא סחבק בעליצות הרסנית, בקול חריקת צמיגים ולזוועת השכנים.
סחרוף עצמו, זוכר סחבק, היה אומלל מאד במהלך הצילומים. היה חם נורא (עוד לפני התאורה) והקליפ צולם במקטעים בני 2-3 שניות, כלומר - חזרה אינסופית ובכלל, המון עבודה. גם העובדה שכל הקליפ צולם כאשר סחרוף שוכב על גבו לא תרמה.

הקליפ יצא לא רע, בסופו של דבר. לא שהיה לסחבק חלק ממשי בעניין, אבל מה'כפת לו...
   כתוב תגובה
וואו.  (חדש)
נעמי יום חמישי, 07/06/2001, שעה 11:25
עם כאלה תגובות, ניר עוד יצליח לשכנע אותי לכתוב עוד משהו.
תודה...
(אמרה נעמי והסמיקה קשות)
   כתוב תגובה
תרומתי למאמץ הלאומי  (חדש)
גרומיט יום חמישי, 07/06/2001, שעה 14:08
בתשובה לנעמי
כן! כן! תכתבי עוד!!
   כתוב תגובה
עוד פזמון של מד''ב  (חדש)
אלי יום חמישי, 14/06/2001, שעה 5:59
בתשובה לגרומיט
הושמע בסוף שנות השישים ודומני תחת השם ''במרכבה אל הירח''. אחת המבצעים הייתה הגברת תמירה ירדני שהיא היום אמרגנית ידועה והמפיקה של ''שמש '' ( שכולל מידי פעם פירקי מד''ב ).
   כתוב תגובה
עוד פזמון של מד''ב  (חדש)
Tilliyan יום שישי, 15/06/2001, שעה 21:42
בתשובה לאלי
תודה! באמת תהיתי מה קרה לג'רי
(לאף אחד לא אכפת מצ'רלי)
   כתוב תגובה
והרי תרומתי הצנועה לפילק הישראלי  (חדש)
אסף רזון שבת, 16/06/2001, שעה 22:04
במסיבת פורים של האגודה השנה ארגנה נעמי שירה בציבור של פילקים.

אני החלטתי לנסות ולאלתר אחד במקום. זה היה מאד מאולתר ולכן הפילקים לא משהו, אבל תוך 10 דקות יצאו לי שניים - ששורבטו על ניירות אקראיים שהיו במקום - ואני מקווה שנעמי תוסיף אותך למאגר המידע ההולך ומפתח שלה...

והרי הם:

* לפי השיר ''אין לי ארץ אחרת'' , מלים (מקוריות): אהוד מנור. לחן: קורין אלאל.

אין לי אנטרפרייז אחרת,
גם אם ה-Saucer Section בוערת,
רק מילה בקלינגונית,
חודרת את אוזניי (וזה כואב!)
ב-Q שובב ,
בבורג כואב ,
כאן הוא ביתי.

לא אשתוק אם פרנגי,
פרק את שלדותיה,
לא אוותר לו,
אתמקח,
ואתפוס לו באוזניים,
עד
שיחזיר
את המנוע....

(השיר הבא עוסק ברייסה , כוכב הנופש האהוב על סגן המפקד ויליאם רייקר, מסיבות מובנות . מצטער על הנימה השוביניסטית הקשה של השיר...)

* לפי מנגינת השיר ''שתי אצבעות מצידון''.

שתי אצבעות מרייסה,
בין חתיכה לבחורה,
כל היום כיף ובילוי,
ובלילות הכל תלוי.
רייקר צדק בכל מילה,
אחלה מקום - להשחלה.

רחוק מהעין, רחוק מהלב,
נגמרו הקונדומים וזה כואב,
חושב עלייך המון,
בין עוד חפוז, והמזרון.

- אסף
   כתוב תגובה
בית-פילקים ישראלי  (חדש)
גל יום ראשון, 08/12/2002, שעה 16:57
למי שלא יודע, ולמי שמתעניין, עמיעד - הבחור שארגן את ארועי הפילקים בכנסי פאןקון, אייקון ודר.קון - מנסה לארגן מה שנקרא filk house: מפגשים ביתיים בהם שרים פילקים, ממציאים חדשים תוך כדי, ומשחקים כל מיני משחקי פילקים (כגון filk in the blanks המשעשע).
המעוניינים - שלחו דואל ל- amiad@hvr.co.il
   כתוב תגובה
פילק גבי ודבי?  (חדש)
גל יום שני, 03/03/2003, שעה 0:08
אני חושב שאין עוררין על הקביעה ש''גבי ודבי'' היתה סדרת פנטסיה, נכון?

ובכן, היום בגלגלצ (אני חושב) שמעתי שיר (ואני מותח מאוד את המושג ''שיר'' כדי לכלול את הדבר הזה בקטגוריה הזו) של להקה בשם דג נחש (אם לא טעיתי בשם) על ''גבי ודבי'' (ודומני שהיה שם גם קטע אינסטרומנטלי של ההוא עם הטוסטוס עם פרופ' האף-בייקד).

מסקנה - פילק גבי ודבי.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.