על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
שבת, 15/06/2013, שעה 19:05

ביקורת על המעון של מיס פרגרין לילדים משונים


אזהרת ספוילרים, ביקורת זו כוללת פרטי עלילה מסוימים של הספר.

כאשר ג'ייקוב היה ילד, סבו אייב היה מספר לו סיפורים מופלאים על מסעות בארצות רחוקות ועל האנשים שהוא פגש שם וג'ייק חלם להיות כמוהו יום אחד. אייב סיפר לו איך כאשר היה בן 12 נמלט מפולין כשמפלצות בעקבותיו, לבדו מכל משפחתו, ובא לגור במעון יתומים שבו היו אנשים קסומים – נערה שידע לרחף, ילדים שהיו מסוגלים להניף סלעים אדירים ועוד. כהוכחה, הוא הראה לג'ייקוב תמונות של אותם אנשים מוזרים. כשג'ייקוב התבגר, האשליה התנפצה. התצלומים הקסומים התבררו כתעלולי צילום ישנים וסבו הפך בעיניו לשוגה בחלומות במקרה הטוב, או בדאי וגוזמאי במקרה הרע. עד שאירע מקרה ששינה את דעתו. אותו מאורע שלח את ג'ייקוב למסע שיגרום לו לגלות את האמת על עצמו, על סבו ועל העולם שבו הוא חי.

כפי שמזהה כל מי שמכיר את הז'אנר, ''המעון של מיס פרגרין לילדים משונים'' מתבסס על שניים מהנושאים העתיקים ביותר בז'אנר – גילוי העולם ה''אמתי'' החבוי מאחור החזות היום-יומית, ומוטיב הנסיך שאינו יודע שהוא נסיך. הייחוד של ספרו של ריגס אינו בנושאים שעליהם הוא כותב, הגרסה שלו על מוטיב המפלצות והגיבורים נחמדה, אבל בפני עצמה אינה מחזיקה את הספר ולמעשה הוא מחמיץ לא מעט הזדמנויות לפתח אותה לדבר מה משמעותי יותר. במידה רבה הטכניקה היא שהופכת את הספר למעניין. לאורך הספר משובצות כמאה תמונות ישנות, וריגס משתמש בהן כמעין ''עוגן'' לתלות עליו את הסיפור הכללי ואת הסיפורים של הדמויות השונות.
חלק מהתמונות בעליל מזויפות ומראות את ה''משונים'' כפי שהם מכונים בספר – נערות מרחפות, חליפת בגדים ריקה שאמורה להיות אדם בלתי נראה, נערה האוחזת בידיה כדור אור וכן הלאה. תמונות אחרות הן יום-יומיות יותר ומראות למשל שני גברים, אחד מהם אוחז רובה, ליד תא המטען של מכונית. התמונות ממחישות עבור ג'ייקוב רגעים ומצבים מהסיפורים של סבו ומהעלילה שהוא עצמו חווה ומסייעות לו לפענח אותם במישור המעשי היום-יומי ובמישור הרגשי שבו הוא מנסה ליישב בין העולם שאותו הכיר לעולם שאותו הוא הולך ומגלה. הן גם מסייעות להמחיש בפני הקורא את העולם והדמויות שאתן ריגס בונה.

אבל הטכניקה הזו היא גם מה שעומד בעוכריו של הספר הזה. הכתיבה של ריגס לא רעה, אבל הוא מאוהב בתמונות. זה מביא לכך שעוד ועוד דמויות נדחפות לסיפור ללא סיבה ממשית, פשוט מכיוון שלריגס הייתה עוד תמונה מגניבה. משהדמויות האלה נכנסו לסיפור, ריגס לא מפתח אותן או נותן להן תפקיד משמעותי. אם ריגס היה משכיל לספר את סיפורי העבר של כל ה''משונים'' שהוא מכניס לסיפור, או נותן להם מקום להתפתח, הייתה יכולה להיות לכך הצדקה. אבל כפי שהספר עומד כעת נראה בעיקר כאילו הוא אומר: ''הנה תמונה ישנה מגניבה שמצאתי, אז אני אכתוב איזה דמות שולית כדי שהיה לי תירוץ לשלב אותה בספר.''
הבעיה האחרת שנוצרת היא שמרוב התרכזות בתמונות ובדמויות שוליות, ריגס מחמיץ הזדמנויות לפתח את הגיבורים הראשיים שלו. הוא עושה הקבלה מסוימת בין הסב והנכד, אייב וג'ייקוב, וההתבגרות של ג'ייקוב קשורה בניסיון שלו לעמוד באמות המידה שהציב סבו, אבל אפשר היה לפתח את ההקבלה הזו הרבה יותר ולהעניק עומק רב יותר לג'ייקוב. סיפורו של הסב עצמו, הילד היהודי שנמלט מפולין רגע לפני השואה וחייו רדופי מפלצות מסוגים שונים, גם הוא דל והיה מקום לפתח אותו.
הגיבור של ''המעון של מיס פרגרין לילדים משונים'' הוא אמנם נער ומתלבט בכל בעיות הנעורים (הורים, בית ספר, בנות), אבל זה לא בהכרח ספר נוער. הכתיבה סבירה, אבל הספר ארוך מדי לטעמי, הקסם והייחוד שהיו בו בתחילתו ממצים את עצמם בסביבות החצי, ואז הוא הופך לאוסף קטעי אקשן ודמויות שנכנסות לעלילה ללא הצדקה ממשית.



המעון של מיס פרגרין לילדים משונים
רנסום ריגס
מאנגלית: טל ארצי
כתר, 2012
364 עמודים (כולל כ-‏100 איורים)


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מאוד מדויק  (חדש)
רוני יום ראשון, 23/06/2013, שעה 17:07
ועוד: הסיפור הולך ונהיה מופרך מרוב תוספות. מתסכל.
כל מעללי הנכד על האי לא מתרקמים לכדי עלילת משנה משמעותית, למרות הפוטנציאל האדיר, והסוף הוא פשוט דאונר איום ונורא, למי שהצליחה לשמר קצת אמון במספר הלא קונסיסטנטי הזה.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.