על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

סופרמן
סרטים / רז גרינברג
יום ראשון, 09/02/2003, שעה 10:41

קלאסיקות קולנוע המד''ב והפנטסיה – חלק ג'


שלושה סרטים שהוקרנו על המסכים בין השנים 1977 ו-‏1978 שינו את פני קולנוע המד''ב והפנטסיה, ולמעשה את פני הקולנוע כולו. סרטים אלה היו ''מפגשים מהסוג השלישי'' של סטיבן ספילברג, ''מלחמת הכוכבים'' של ג'ורג' לוקאס ו''סופרמן'' של ריצ'ארד דונר. מלבד המאפיין המשותף הבולט ביותר של כל שלושת הסרטים – פסי הקול של כולם הולחנו על ידי ג'ון ויליאמס – סרטים אלה גם שינו מהקצה אל הקצה את הגישה לפיה נעשו סרטי ז'אנר בעשור שקדם להם. גל הסרטים הדיסאוטופיים והאפוקליפטיים בז'אנר, שנוצרו כתגובה לשחיתות המוסרית שהלכה ופשטה בארה''ב באותה תקופה (''ליל המתים החיים'' היה, במידה רבה, ממבשריו של הגל הזה) התחלף בסרטים מסוג אחר לגמרי: סרטים אופטימיים ולמעשה גם נאיביים מאד, שכל מטרתם היתה להוציא את הצופים אל מחוץ לאולמות הקולנוע בהרגשה טובה. סרטים אלו גם ביססו את מעמדם של האפקטים והפעלולים בקולנוע כולו, עד עצם ימינו אלה.
מפתיע לגלות כי דוקא ''סופרמן'' של ריצ'ארד דונר הוא הסרט המשפיע ביותר בשלישיית הסרטים הזו. מפתיע – כי דונר הוא בפירוש האדם הפחות בולט מבין השלושה. כבמאי הוא חסר את הכישרון של ספילברג או את החזון של לוקאס. אך העובדות מדברות בעד עצמן – קשה לחשוב על אופרות-חלל צבעוניות שנעשו בקולנוע בעקבות הצלחת ''מלחמת הכוכבים'' והותירו רושם יוצא דופן (הז'אנר הזה, כך נראה, מצא לעצמו אחיזה בטוחה יותר ומתוחכמת יותר על המסך הקטן בסדרות כגון ''מסע בין כוכבים'' המחודשת ו''בבילון 5'') או בסרטים אודות מפגש עם חייזרים ידידותיים שזכו להצלחה יוצאת דופן לאחר ''מפגשים מהסוג השלישי'' (מלבד אולי ''אי.טי.'' של ספילברג עצמו). ההשפעה של ''סופרמן'', לעומת זאת, מורגשת היטב עד היום: סרטי סופר-גיבורים, החל מסרטי ''באטמן'' המסוגננים של טים ברטון בסוף שנות ה-‏80 ועד להצלחה הגדולה ממנה נהנה ''ספיידרמן'' בשנה הנוכחית, חייבים חוב עצום לסרטו של דונר. היו, כמובן, סרטי סופר-גיבורים לפניו, גם על דמותו של סופרמן, אך סרטו של דונר קבע את הטון בו נעשים סרטים שכאלה כיום.


הסרט נפתח בסיפור הידוע אודות הכוכב קריפטון, הניצב בפני חורבן, ממנו נשלח ילדו של ג'ור-אל, חבר מועצת השליטים של הכוכב (בגילומו של מרלון ברנדו) לכדור הארץ, שם הוא מאומץ בידי בני הזוג קנט. לאחר תיאור קצר של ילדותו של קלארק קנט הצעיר בעיירה סמולוויל ומסעו לקוטב הצפוני (שם הוא מגלה את זהותו האמיתית), עובר הסרט לעיר מטרופוליס, בה חי הגיבור חיים כפולים, הן בתור העיתונאי קלארק קנט (כריסטופר ריב) והן בתור סופרמן. שם הוא מוצא את עצמו מגן על העיר (ועל אמריקה כולה) מפני מזימותיו המרושעות של המיליונר לקס לות'ר (ג'ין הקמן).
המעלה הגדולה של ''סופרמן'' נעוצה בעובדה שדונר, בניגוד ללוקאס וספילברג, סירב להתייחס ברצינות מוחלטת לאותה תפיסה אופטימית ונאיבית שהיתה מונחת בבסיסו של הסרט. ''סופרמן'' הוא אמנם סרט הרפתקאות מופרך לחלוטין, אך הוא גם מודע להיותו כזה ומכיל לא מעט קריצות אירוניות ובדיחות על חשבון עצמו, שכללו, בין השאר, התייחסויות ויזואליות לשורשיה של הדמות בקומיקס, כמו גם דיאלוגים מתחכמים אודות מקומו של הגיבור בעולם האמיתי (באחד הרגעים המשעשעים של הסרט אומר סופרמן ללויס ליין כי הוא נלחם עבור ''האמת, הצדק ודרך החיים האמריקאית''. היא מעירה לו כי הוא יצטרך להלחם ''בכל פוליטיקאי נבחר במדינה''). תורם לתחושה הזו גם המשחק המצוין של כל המשתתפים, שהוא לעיתים קרובות קריקטורי במכוון, במיוחד זה של כריסטופר ריב (המדלג בכשרון בין שתי דמויות – גיבור הסרט סופרמן ודמותו המגמגמת של קלארק קנט), וג'ין הקמן בהופעה שהשפיעה על כל דמויות הנבלים בסרטי הסופר-גיבורים שבאו אחרי הסרט.


התסריט, שאחד מכותביו היה הסופר מריו פוזו (מחבר ''הסנדק''), אינו ממהר להשליך את הצופים לתוך סצנות הפעולה, אלא בונה בשלבים את התהליך בו מתעצבת דמותו של גיבור הסרט. בנקודה זו, במיוחד, ניכרת השפעתו של ''סופרמן'' על יוצרי הסרט ''ספיידרמן'' מהשנה החולפת. על סצנות הפעולה עצמן, כמו גם הפעלולים, אמנם חל חוק ההתיישנות במידה כזו או אחרת, אבל הם עדיין מבדרים ומהנים מאד לצפייה – בעיקר בזכות הצילום המסוגנן של ג'פרי אונסוורת' (שצילם גם את ''2001: אודיסיאה בחלל'' ונפטר בשנה בה יצא ''סופרמן'' למסכים).

לסרט נוצרו שלושה סרטי המשך. הסרט השני בסדרה, שצולם במקביל לראשון ובו נלחם סופרמן כנגד חבורת פושעי-על מקריפטון, הוא עדיין מבדר מאד, ומבחינות מסוימות אף עולה על קודמו. למרבה הצער, דונר נטש את ההפקה באמצע הצילומים של הסרט השני, ושני הסרטים הבאים שצולמו בסדרה זניחים לחלוטין. דונר נטש את סרטי המד''ב/פנטסיה, אך הכישרון הקומי אותו גילה בעת בימוי ''סופרמן'' סייע לו, מן הסתם, כאשר ניגש לביים סדרת סרטים מצליחה אחרת – קומדיית המשטרה ''נשק קטלני''. הוא חזר אל סרטי הסופר-גיבורים לפני כשלוש שנים, הפעם כמפיק הסרט ''אקס-מן''. לאחרונה הוא השלים את בימוי הסרט ''קו-זמן'' על פי ספרו של מייקל קרייטון, שאמור לצאת בשנה הקרובה.
מלבד סרטי הסופר-גיבורים, נראה כי לסרטו של דונר היתה השפעה עצומה גם על עיצוב דמותו של סופרמן בשנים שחלפו מאז צאתו. טביעות האצבעות של הסרט ניכרות בבירור בסדרות הטלוויזיה שהציגו את הדמות – החל משלל הסדרות המצוירות שיצאו מאז, דרך ''לויס וקלארק'' ועד ל''סמולויל'' העכשווית.


כמעט 25 שנה לאחר צאתו של הסרט, כאשר מדובר על הפקת סרט חדש אודות דמותו של סופרמן, עדיין קשה לדמיין שחקן אחר מלבד כריסטופר ריב בתפקיד. ''סופרמן'' אינו רק אחד מסרטי הסופר-גיבורים הטובים ביותר שנוצרו אי-פעם, הוא גם משמש כאמת-מידה לפיה נמדדים סרטים אלה מאז צאתו.



סופרמן – הסרט – אתר מעריצים
סופרמן – אתר מעריצים
על סופרמן ב''סמולוויל''
ליל המתים החיים – קלאסיקות קולנוע חלק ב'
פלישת חוטפי הגופות – קלאסיקות קולנוע חלק א'

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
קלאסיקה אמיתית  (חדש)
ניר יום ראשון, 09/02/2003, שעה 14:44
2 הסרטים האחרונים הם לא סתם זניחים- הם מזעזעים ומבישים (אאל''ט, ''סופרמן 4'' היה אחת הסיבות העיקריות לפשיטת הרגל של ''גולן-גלובוס'').

''סופרמן 2'', לעומת זאת, אהוב עליי יותר מהסרט הראשון, שהוא יותר בבחינת הצגת הדמויות.

ספוילר

ס
פ
י
י
ס

הסרט השני מבוסס על דילמה של סופרמן- בין הרצון לחיות חיים רגילים עם לויס ליין (שמגלה את זהותו בסרט), מה שאומר שעליו לוותר על כוחותיו, לבין הצורך בהגנה על העולם מפני שלושת נבלי העל מקריפטון (שבתכל'ס, חוץ מלהשתלט על החדר הסגלגל, לא ממש איימו על שלום העולם. אבל נעזוב את זה).

מעניין לציין שקטע הפתיחה של הסרט הראשון, כולל בתוכו סצינות התופשות משמעות רק בסרט השני (משפט הפושעים וכו').
   כתוב תגובה
אני דווקא חשבתי שזה סרט מטומטם להחריד  (חדש)
יעל יום ראשון, 09/02/2003, שעה 18:04
לא מצאתי בו כמעט שום דבר משעשע, והשני לטעמי עוד יותר דפוק מהראשון.

כמובן, השלישי והרביעי אלה שתיים מהזוועות הקולנועיות היותר גדולות שיש.

הערך היחיד של סופרמן 1 ו 2 הוא - כמו שנאמר בכתבה - ציון דרך לעתיד, ודחיפה קדימה של ''סרטי הסופר גיבורים''. לבד מכך, מבחינתי אלה פשוט שני סרטים עם סיפור מטומטם להפליא.

אולי צריך לקרוא את הקומיקס קודם...
   כתוב תגובה
אני נוטה להסכים  (חדש)
עידו יום שני, 10/02/2003, שעה 20:08
בתשובה ליעל
אולי הסרט ''דחף קדימה'' את הז'אנר אבל לכשלעצמו אני לא מוצא בו ערך רב. מצד שני, הסרט הצליח לגרום לי לראות אותו עד הסוף ובהתחשב בשנאתי לסופרמן גם זה משהו...

אגב, רז, איזה סרטי סופר גיבורים היו לפני ''סופרמן''? אני הייתי תחת האשליה התמימה שזה היה הראשון בז'אנר. אני יודע שהייתה סדרה של באטמן בשנות השישים אבל זה טלוויזיה, לא קולנוע.

ולשם האובייקטיביות, בואו נזכור שני דברים בקשר לסרט הזה:

1) הוא גרם להפקתם של סופרמן 3 ו-‏4, והם מלהזכיר בכלל את ''סופרגירל''. ברררר...

2) מישהו יכול בבקשה להסביר לי איך סיבוב כדוה''א בכיוון ההפוך (שבעצמו נגרם פשוט כי סופרבוי שלנו טס מסביבו ממש, *ממש* מהר) יכול להחזיר את הזמן לאחור? כי אני בחיים לא אסלח לו על טראומת הילדות שנגרמה לי...
   כתוב תגובה
לגבי סרטי סופר-גיבורים:  (חדש)
רז משיב יום שני, 10/02/2003, שעה 21:16
בתשובה לעידו
ספציפית, ראוי להזכיר את הסרטים המצויירים (סרטים קצרים אמנם, אבל בוימו לקולנוע) של האחים פליישר משנות ה-‏40 אודות דמותו של סופרמן, הנחשבים ליצירת מופת אמיתית של אנימציה ומהווים השראה עד היום לכמה מהאנשים המובילים בתעשיית האנימציה.
הכתבה הזו, למעשה, היתה אמורה לדון גם בהם (ביחד עם הסרט הנדון בה), אך אבוי - לא הצלחתי להניח את ידי על עותק של ה-DVD שלהם עדיין. אולי בפעם אחרת.

ולגבי שת ההערות האחרות:

1) נכון, אך לא ממש רלבנטי. באותה הזדמנות אפשר לציין שהסרט שימש השראה לסרטי סופר גיבורים גרועים בהרבה (ובהחלט יש דבר כזה) מסופרמן 3 ו-‏4 וכי *הרבה מאוד* סרטים טובים הביאו גל של אשפה אשר נוצר בהשראתם (וגם סרטים גרועים שהצליחו יצרו את אותו אפקט).

2) במציאות, בניגוד לסרט, סיבוב כדוה''א בכיוון ההפוך *אינו* יכול להחזיר את הזמן אחורה, ואני חושד כי לאקט כזה תהיינה השלכות שליליות מאוד על הכוכב ויושביו. ילדים - אל תנסו זאת בבית!
   כתוב תגובה
אני דווקא חשבתי שזה סרט מטומטם להחריד  (חדש)
עמנואל יום שלישי, 11/02/2003, שעה 8:26
בתשובה ליעל
בטח שצריך לקרוא את הקומיקס קודם! גם בלי להיכנס לניתוח פסיכו-סוציולוגי מעמיק על השפעת הקומיקס של שנות ה-‏40 וה-‏50 על דמות החברה האמריקנית בכלל ועל התפתחות המד''ב בפרט, יש לדעת כי הסרט מגלה נאמנות מוחלטת לקומיקס בפרטים גדולים וקטנים. למעשה, הקומיקס הוא אילוץ מוחלט על הסרט, והיוצרים יכלו להחדיר את רעיונותיהם שלהם רק דרך סדקים קטנים פה ושם, כפי שנאמר בכתבה.
וזה מזכיר לי סיפור: כריסטופר ריב עשה חלק גדול מהפעלולים בעצמו (הוא היה טיפוס חובב סכנות, ושילם מחיר מחריד). בין השאר, בקטעי הטיסה בשמי ''מטרופוליס'', תלו אותו בכבל מעל גג של בניין מגורים גבוה וכך צילמו אותו. ריב סיפר בראיון על תגובות הבהלה של דיירי הבניין כשראו אותו מחוץ לחלונותיהם, חוץ מילד אחד קטן, שהרים עיניים, ראה אותו, נופף בידו, אמר ''היי, סופרמן,'' וחזר להכין שיעורים.
מה שמלמד, אולי, למי באמת מיועדים הסרטים.
   כתוב תגובה
אולי זו הסיבה שאני מחבב את  (חדש)
NY מאושר יום שלישי, 11/02/2003, שעה 11:11
בתשובה לעמנואל
הסרטים ה''מטומטמים'' האלה עד היום. בתור ילד הם עשו עלי רושם אדיר.
(הייתי ממש מזועזע ממה שקרה לאסטרונאוטים על הירח בסרט השני, למשל - אחת הדוגמאות המוחלטות, בעיני, כילד, לאי ההגינות הבסיסית של החיים.)
קשה לי להבין מדוע הסרטים האלה מטומטמים יותר מ''ספיידרמן'', נניח, שנעשה יותר מעשרים שנה לאחר מכן ולא חידש דבר, או אפילו ''באטמן'' המעניין קולנועית אך המפגר-למדי עלילתית (שלא לדבר על הכרוב הכבוש שמשחק שם בתפקיד הראשי).
   כתוב תגובה
את ספיידרמן טרם ראיתי  (חדש)
יעל יום שלישי, 11/02/2003, שעה 13:15
בתשובה לNY מאושר
זו הסיבה שלא קבעתי שהוא מטומטם באותה מידה.

באטמן1 השאיר עלי רושם טיפה פחות מטומטם מסופרמן, אבל ההמשכים שלו, אללי, בהחלט מתחרים בהצלחה בסופרמן לדורותיו.

האמת? כשהייתי בת עשר גם אני חיבבתי את סופרמן. אפילו את סופרגירל. אבל כנראה שהנוסטלגיה לא מספיק חזקה אצלי כדי לומר עליו משהו טוב היום.
   כתוב תגובה
אתה שואל ברצינות?  (חדש)
עידו יום שלישי, 11/02/2003, שעה 17:18
בתשובה לNY מאושר
אז בוא נחקור את זה לרגע:

חוץ מהחזרת הזמן לאחור שכבר הוזכרה, הסרט מלא עד פיו שדברים שפשוט בלתי ניתנים לסיספונד. לדוגמה: תינוק נשלח מקריפטון לכדוה''א. עקב הפרשי הגרוויטציות על כוכבי הלכת השונים (על פי ההקלטה של אביו), הוא מסוגל לרוץ מהר יותר מכדור, להיות יותר חזק מקטר, להיות חסין כמעט לכל דבר, לטוס ואף לירות קרני ליזר מהעיניים. אהה, בטח.

טוב, אז למה ילד שיום בהיר אחד מקבל כוחות של עכביש כן ניתן לסיספונד? השאלה כאן, כמובן, זה אם אתה מאמין שנשיכת עכביש ששונה גנטית יכולה לגרום לכך. התשובה: Not Bloody Likely, אבל עדיין קצת יותר סביר. ''סופרמן'' לא סתם שיחק עם מה שהצופים יכלו להאמין בו (תכונה שכמעט כל סרט מד''ב ופנטזיה זקוקים לו כדי להיות אפקטיביים), אלא הניח ביהירות שממילא הם חבורת קופים בורים שלא יבינו כלום ולכן אפשר לתרץ את הכל בלי להתאמץ.
אצל באטמן אין מה לסספנד כי אין לו כוחות. יש דברים אחרים שאפשר בהחלט להעביר עליהם ביקורת (הוא ממש לא מושלם), אבל לפחות שני הסרטים האלו לא דורשים ממך להאמין בעובדות שכל תלמיד יסודי יודע שאינן נכונות ככה שהם כבר עדיפים.

עוד סיבה שאני אישית מעדיף את ספיידרמן ובאטמן היא שלדעתי הם פשוט סרטים יותר חכמים. באטמן הוא לא לוחם טהור למען הצדק אלא פסיכופט אלים הלוחם בנוף עירוני מסוייט, ואין הרבה שמפריד אותו מהפושעים והנבלים שבהם הוא נלחם (הערה זו נכונה, כמובן, אך ורק לשני הסרטים הראשונים בסדרה). ספיידרמן יותר תמים, נכון. הוא עדיין מקיים דיון מעניין למדי במהות הגבריות וההתבגרות ויש לו כמה הערות אירוניות על החיים, אבל ביסודו הוא סרט תמים, די כמו הגיבור שלו. זה בסדר, אני לא מחפש יותר. ספיידרמן במידה רבה הוא האיש מהרחוב, הצורה שבה כולנו היינו רוצים לראות את עצמנו. סופרמן אינו תמים, הוא אינפנטילי. מה מטרתו בחיים? למצוא אושר כמו ספיידרמן? לנקום את רצח הוריו כמו באטמן? לא, הוא בא אלינו כדי לקיים את דרך החיים והמוסר האמריקני, על פי הגדתו שלו. שמישהו יגיד לי שהוא יכול לקחת משפט כזה ברצינות.
הכמות האדירה של הכוחות שלו (יותר משל כל סופר-גיבור אחר, עד כמה שידוע לי) הופכת אותו, למעשה, לחצי אל או אף יותר מכך. אין לו כמעט חולשות, פיזיות או אנושיות. הוא האדם המושלם. הוא בכלל לא בן אדם (רק נראה כך) אלא חייזר, והוא בא ממקום אחר לגמרי כדי לנהל לבני האדם את החיים. הוא זה שיגן עלינו ממלחמה גרעינית או מפושעים. במידה רבה רבה, הוא הקצנה פשיסטית של ספיידרמן, של ''משאלות החנון'': אין לו דאגות (חוץ מלואיס), הוא לא צריך לקבל החלטות חוץ מאיזה כוח להשתמש כדי להשמיד נבלים, הוא בן אלמוות והוא אפילו לא חייב לקבל מוות של אהוביו: אם בא לו, הוא יכול פשוט להחזיר את הגלגל לאחור.

סיבה שלישית היא שאני מחשיב את סם ריימי וטים ברטון לבימאים טובים בהרבה מריצ'ארד דונר, אבל זה באמת כבר סובייקטיבי.
   כתוב תגובה
אני חייב להודות שעוד לא נתקלתי  (חדש)
NY יום שלישי, 11/02/2003, שעה 18:01
בתשובה לעידו
בסרט סופר-גיבורים שגרם לי לחשוב ברצינות דוקא על הגיבור שלו. הסרטים האלה הם בידור טהור, ומי שלא מוכן לראות דברים קשים (או בלתי אפשריים) לסיספונד יסבול, מן הסתם. אני, לעומת זאת, מתייחס אליהם כאל בידור קליל, בדיוק כמו קומדיות הזבל החביבות עלי.
ובידורית, לטעמי האישי, סופרמן לוקח בהליכה. שלא לדבר על איכויות המשחק של ריב, שאולי לא היה גאון הדור, אבל בהחלט האפיל על שתי הקציצות שגילמו את באטמן וספיידרמן.
   כתוב תגובה
פה אני מסכים  (חדש)
עידו יום שלישי, 11/02/2003, שעה 18:36
בתשובה לNY
טובי מגוויר ומה-שמו מסרטי ''באטמן'' הם ביסקוויטים מיובשים. לפחות ריב ידע להעביר שורה כמו שצריך.
   כתוב תגובה
סרט בידורי טוב מבחינתי זה בחזרה לעתיד  (חדש)
יעל יום שלישי, 11/02/2003, שעה 22:20
בתשובה לNY
גם מצחיק, גם מעורר מחשבה וגם כיפי לצפייה שוב ושוב.

עוד סרט בידורי זה מלחמת הכוכבים. אותו כנ''ל - קצת פחות מחשבה.

הבעיה הפרטית שלי עם סופרמן היא שהוא יותר מדי מטומטם בשביל להיות מבדר. ממש מפריע לי.

X-Men למשל הוא סרט סופר גיבורים יוצא דופן מהבחינה הזו. אמנם גם הוא חוטא בקצת בעיות סיספונד, אבל לפחות אין לי הרגשה שכל המעורבים שם הם אידיוטים ללא יוצא מן הכלל.
   כתוב תגובה
המממ,  (חדש)
דדאלוס יום שני, 17/02/2003, שעה 21:23
בתשובה לNY
ומה לגבי סרט כמו ''בלתי שביר''? לפני שתתרעם עלי אקדים ואומר:
1) זהו *כן* סרט על סופר-גיבורים. שונה, אבל עדיין כזה.
2) זה *לא* הסרט הכי טוב בעולם. טוב, אבל לא הכי.
3) נכון, לא בידור קליל מהסוג של סופרמן וחבריו, אבל היי - רצית דוגמא לכזה שיגרום לך לחשוב ברצינות על הגיבור שלו, לא?
   כתוב תגובה
מודה בענווה - לא ראיתי אותו.  (חדש)
NY מאושר יום שני, 17/02/2003, שעה 21:25
בתשובה לדדאלוס
לא בא לי. מה תעשו לי?
   כתוב תגובה
לא נעשה לך כלום!  (חדש)
דדאלוס יום שלישי, 18/02/2003, שעה 8:38
בתשובה לNY מאושר
ולדעתי אין גם צורך בתגובה צינית. בסה''כ רציתי להביא לתשומת לבך שיש גם סרטים ''אחרים'' בנושא, שונים ומעניינים. אבל זה בסדר - תמשיך לא לראות אותו. מדובר בסרט איטי מאד, מהורהר ונעדר אקשן. צודק! לא בידור קליל.
   כתוב תגובה
דוקא יש בסרט אקשן  (חדש)
גרומיט יום שלישי, 18/02/2003, שעה 22:41
בתשובה לדדאלוס
אבל הוא לא העיקר, ואני מסכים עם כל השאר. סרט מאוד מומלץ.

בעצם, ניר - לכתוב לך ביקורת על ''בלתי שביר''? (-:
   כתוב תגובה
כבר כתבו לי, תודה...  (חדש)
NY מאושר יום רביעי, 19/02/2003, שעה 1:24
בתשובה לגרומיט
כאן:
   כתוב תגובה
אני חייב להודות שעוד לא נתקלתי  (חדש)
משה 06 שבת, 07/04/2007, שעה 9:34
בתשובה לNY
אנשים רבים מיתייחסים לז'אנר של סירטי הקומיקס ולקומיקס עצמו כעל שטויות ילדותיות! אבל לדעתי זה קסם ביפני עצמו! שמדבר גם למבוגרים! יש עלילה,יש פואנטות,יש מתח,עצב,שימחה והומור! כריסטופר ריב אכן היה שחקן אדיר שהיה הסופרמן הכי טוב,אבל ברנדון רו'ת גם עושה רושם...תנו לו מעט קרדיט! ויש את הסידרה ''סמולוויל'' שלדעתי היא סידרה יפה מאוד! סירטי הקומיקס מספקים בידור טוב למרות שחלקם אינם הכי טובים בעולם,אבל זה כיף! ודרך אגב...אני עושה קומיקס! למה שלא תנסה לעשות קומיקס בעצמך? זה כיף!!!!!
   כתוב תגובה
תמיד צריך לקרוא את הקומיקס קודם!  (חדש)
איציק יום רביעי, 30/04/2003, שעה 21:45
בתשובה ליעל
לדעתי הדבר שהכי מושך בסרטי סופר גיבורים זה ההמחשה של החומר המצויר. לקומיקסים הגיון משלהם שהרבה פעמים נוגד את ההגיון בעולמנו, אבל אתה עדיין נהנה מהסרט לא כי אתה מחפש מקומות לניטפוק\ סיספונד אלא כי כבר קיבלת מראש את ההנחות של הקומיקס. ''ספון'' ו''בלייד'' הם שני סרטים שלדעתי ממחישים את זה: כסרטים העומדים ברשות עצמם הם נוראיים, אבל קוראי הקומיקס לדעתי נהנו מהם.
   כתוב תגובה
בתגובה לשניים למעלה  (חדש)
דרור יום ראשון, 09/02/2003, שעה 18:08
היתרון העיקרי שבולט בסופרמן הוא המשמעות מאחורי הגבר היחיד הלובש תחתונים על המכנסיים ולצערי 'זה' אחד ה'יתרונות' של זה
   כתוב תגובה
סופרמן הוא  (חדש)
אריק יום ראשון, 09/02/2003, שעה 20:56
סרט מאוד ויזואלי, די מהנה ודי נחמד. כשאומרים על מישהו שהוא נחמד זה בערך כמו לקטול אותו ובאמת בסרט עצמו לא מצאתי את המעלות המצוינות בכתוב מעלה.
כנער אהבתי את הסרטים המצוירים של סופרמן וספיידרמן (את באטמן אהבתי הרבה פחות), וכנראה שנהנתי מהפיכתם לקולנוע ויזואלי ועשיר.
אבל בין אלה וסרטים שהשפיעו כל המד''ב? לא חסרים סרטים ויזוליים טובים אבל סופרמן הוא לדעתי עוד סרט ותו לא.

לדעתי הסצנות הכי טובות של הסרט הן סצנות ההשמדה של הכוכב ממנו בא סופרמןן וסצנת בניית מתקן הלימוד שלו בקוטב.

לסיכום
זה לא אחד הסרטים שארצה להשיג ולשמור עותק שלי ממנו.
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
אליה גרינפלד יום שלישי, 11/02/2003, שעה 23:45
על הכתבה המעניינת ואני חושב שהניתוח שלך, עידו, היה הנכון ביותר
מצד אחד יש לראות באמת את סופרמן כהגשמת החלום האמריקאי. הוא פועל ברשות החוק עם עבודה כפולה
שעוזרת לחוק יש לו זוג הורים מבינים חברה כוסית שיודעת לא יודעת על סודו האיום אבל מצד שני בכל זאת
לא צריך להיטפל לדעתי אליו כיוון שהוא היה בכל זאת הגיבור הראשון של כל אותם קומיקסים והוא יצר עולם
שכל שאר הגיבורים התפתחו ממנו. (כמו בטמן וספיידרמן שהם שדרוג של סופרמן מבחינה עלילתית. לדעתי)

כמו כן

אני עכשיו עושה עבודה לבגרות זה מקצוע חדש שמלמדים רק בשתי בתי ספר . וכמובן הבית ספר העילג שלי
הסכים לקחת על עצמו את התוכינת הנסיונית. אני צריך לעשות עבודת מחקר ברמה של חמש יחידות ולהביא באתר
את מסקנותי. אני בחרתי לעבוד על מיתוסים קולנועיים והשפעתם על החברה שלנו. אז תהיתי אם מישהו מכם
מכיר אולי אתר או עיתון שיש בו מאמרים בנושא
אשמח מאוד גם אם כותב הכתבה עצמו יפנה אליי. אני מאוד אעריך את העזרה

אה.. ואני תמיד אהבתי את ספיידרמן. סופרמן מושלם מידי בטמן גיבור על רק כי הוא עשיר וספיידרמן מגניב
כי לא רק שמהות העבודה שלו זה עצלנות (הוא סתם הולך למקומות ומצלם את עצמו) הוא גם היחיד שנראה שלא
מאושר מה''כוחות'' שלו.
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
baby g יום רביעי, 12/02/2003, שעה 23:43
בתשובה לאליה גרינפלד
אני מציעה לך לפנות למרכז הישראלי לקולנוע (אני חושבת שכך הם נקראים), הם יושבים ברח' קרליבך בת''א (או לפחות ישבו שם ב 94 כשאני עשיתי עבודת בגרות בקולנוע).
לגבי הסרט - סופרמן הוא פנטסיה, למען האמת הוא קומיקס עם אנשים אמיתיים, ולכן אין לו מחויבות לשמור על חוקי זמן-מרחב או כל חוק פיזיקלי אחר המוכר לנו. זה לא סרט מד''ב, שבו יש לצפות לאיזשהו בסיס מדעי יציב.
אולי כיום הסרט נראה מיושן, אפקטים גרועים של מסך כחול ועלילה עם חורי הגיון, אבל תחשבו מה עשה לנו הסרט כשראינו אותו בתור ילדים...
כמובן, שאחרי השלב של הערצת סופר גיבורים בא שלב ההתפכחות, כפי שהוא מופיע בסרט ''אנשי המסתורין'' הנהדר עם בן סטילר וג'פרי ראש.
שם, האנשים הפשוטים, המכוערים, האנטי גיבורים הקלאסיים הם שמצליחים להציל את העולם.
והאנטי גיבור הגדול מכולם - ספון.

ומשהו אחרון לגבי סופרמן וחבר מרעיו, עובדה קטנה שחברי היקר הסב את תשומת ליבי אליה :
לכל הדמויות יש את אותה אות בשם המשפחה ובשם הפרטי- לויס ליין, קלארק קנט (טריויה קטנה - מה השם הקריפטוני שלו?) לקס לותר, גם לבחור מספיידרמן (הסרט לא השאיר עלי רושם מספיק טוב כדי שאטרח לזכור את שמו). מי שיצליח להביא עוד שלושה שמות כאלו יזכה בפרס...
   כתוב תגובה
ג'ור-אל, בנו של קל-אל.  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 13/02/2003, שעה 0:34
בתשובה לbaby g
ועוד דוגמאות? ברוס באנר, קורדיליה צ'ייס, מאט מורדוק.

שם פרטי ושם משפחה שמתחילים באותה אות זה אחד מהסמנים הברורים ביותר לסופר גיבור.
   כתוב תגובה
אבל קורדיליה... לא בדיוק סופר גיבור  (חדש)
יעל יום חמישי, 13/02/2003, שעה 0:54
בתשובה לשלמקו
דווקא כאן נראה לי שזה במקרה. זאת אומרת, יש לנו באפי סאמרס, ווילו רוזנברג...

קורדיליה צ'ייס היא ממש המקרה היחיד שעולה בדעתי, והיא לא סופר גיבור. מקרי לחלוטין.

אבל יש לנו את מרטי מקפליי...
   כתוב תגובה
להפך.  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 13/02/2003, שעה 1:17
בתשובה ליעל
היא בדיוק הסופר גיבור הקלאסי, רק לפני האירוע-משנה-החיים.

וזה בכל מקרה כפול- גם קורדיליה צ'ייס וגם כריזמה קרפנטר.
   כתוב תגובה
אם כבר שמות עם אותיות זהות  (חדש)
subatoi יום חמישי, 13/02/2003, שעה 17:17
בתשובה לשלמקו
מיקי מאוס, דונלד דאק, מיני מאוס, דייזי דאק, רוג'ר ראביט, באגס באני, פורקי פיג, דפי דאק ועוד ועוד ועוד. זה פשוט קליט לילדים, כנראה.
   כתוב תגובה
סתם שאלה מסקרנת.  (חדש)
ארז לנדוור יום שישי, 14/02/2003, שעה 0:38
בתשובה לsubatoi
איך קוראים לבת זוג של גופי?
   כתוב תגובה
גופה...?  (חדש)
עידו יום שישי, 14/02/2003, שעה 1:36
בתשובה לארז לנדוור
   כתוב תגובה
כמו מיקה ודונה?  (חדש)
ארז לנדוור יום שישי, 14/02/2003, שעה 3:53
בתשובה לעידו
תשובות רציניות יותר יתקבלו בברכה.
   כתוב תגובה
כמו מיקה ודונה?  (חדש)
BabaWax שבת, 15/02/2003, שעה 1:35
בתשובה לארז לנדוור
על כך נאמר:

Ask A Stupid question....
get A stupid Answer!
   כתוב תגובה
אם כבר שמות עם אותיות זהות  (חדש)
mio יום שני, 17/02/2003, שעה 22:38
בתשובה לsubatoi
ברג'יט בארדו, מרלין מונרו ...
   כתוב תגובה
אם כבר שמות עם אותיות זהות  (חדש)
ארז לנדוור יום שני, 17/02/2003, שעה 23:04
בתשובה לmio
גרטה גארבו...
   כתוב תגובה
פיטר פארקר,  (חדש)
עידו יום חמישי, 13/02/2003, שעה 17:40
בתשובה לשלמקו
דיוויד דאן (בלתי שביר) ועוד ועוד...
   כתוב תגובה
התכוונת - קל אל בנו של ג'ור אל  (חדש)
baby g יום חמישי, 13/02/2003, שעה 23:53
בתשובה לשלמקו
   כתוב תגובה
מראה לך כמה זה מעניין אותי.  (חדש)
שלמקו יום שישי, 14/02/2003, שעה 1:02
בתשובה לbaby g
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
אליה גרינפלד שבת, 15/02/2003, שעה 13:39
בתשובה לbaby g
אין מקום כזה...

יש למישהו עוד הצעות/עצות?.. אני ממש צריך אותם
   כתוב תגובה
פנה לספרית הסינמטק בתל אביב  (חדש)
אלי יום שלישי, 18/02/2003, שעה 23:25
בתשובה לאליה גרינפלד
ובמיוחד תבקש שם את דרור ,הוא יכול לעזור לך . תגיד שאני שלחתי אותך .
   כתוב תגובה
אם כבר סופרמן -  (חדש)
גל יום ראשון, 02/03/2003, שעה 16:06
על זה שמעתם?
(לעצלנים ביניכם - דיויד [אנג'ל] בוראנז הוחתם לתפקיד סופרמן בסרטים הבאים. )
   כתוב תגובה
אוי לא!  (חדש)
יעל יום ראשון, 02/03/2003, שעה 16:47
בתשובה לגל
זה יהיה נורא!

לפני שקראתי את הכתבה חשבתי שאני מתפלאת שהוא הסכים לשחק בסופרמן, אבל בשביל 30 מיליון דולר, זה לא כל כך מפתיע.
   כתוב תגובה
אה-הא. וכמה זמן יעבור לפני שהשמועה הזאת תתברר  (חדש)
רז משועשע יום ראשון, 02/03/2003, שעה 17:50
בתשובה לגל
כשטויות במיץ?
הניחוש שלי: לא הרבה.
   כתוב תגובה
superman rocks!  (חדש)
פיני יום שלישי, 04/03/2003, שעה 8:50
סופרמן הוא הגיבור האולמטיבי חוזק מהירות,הוא חייזר שנון בעל טוהר מידות ומה לא. לא משנה שיש עוד גיבורים טובים אבל סופרמן הוא הראשון. הסרט החדש של סופרמן שמי יודע מתי יצא, צריך להכיל אלמנטים של הסרט הראשון אך שיתאים לתקפתנו. כמובן שכריסטופר ריב צריך לשחק, אך לאור מצבו, ביום זה תחליף נאה.
הבעיה היא שצריך למצוא גיבור חדש, והיו שמועות על ניקולס קייג ועוד, אך אף אחד מהם אינו מתאים פיזית לתפקיד או מנטלית, לכן אני מציע את דין קיין, ששיחק אותו בלואיס וקלארק, וביצע תפקיד טוב. אך אם הוא לא יבחר אז כדי למצוא שחקן חדש או מתחיל שאין לו רזומה ארוך ואז אפשר להתאים אותו ביתר קלות לתפקיד
   כתוב תגובה
''צריך להכיל אלמנטים של הסרט הראשון''  (חדש)
יעל יום רביעי, 16/08/2006, שעה 11:52
בתשובה לפיני
נביא אמיתי!

כמה חבל שצדקת.
   כתוב תגובה
הדבר הכי יפה בסופרמן  (חדש)
גיא ברוך יום חמישי, 06/03/2003, שעה 21:20
הוא הניתוח של לארי ניבן, אולי לאחר כמה לגימות:

   כתוב תגובה
או-קיי תחזיקו חזק כי...  (חדש)
The Visualist יום שישי, 21/03/2003, שעה 19:49
בתשובה לגיא ברוך
הסופרמן האולטימטיבי הוא...
דן מקויקר.
Dan who ?
Dan McVicar
מהיפים והאמיצים.רק תסתכלו עליו, ותשוו לסופרמן הקומיקסאי, בעיקר משנות החמישים והשישים- שתי טיפות מים! אמנם היום הוא כבר מבוגר מדי לתפקיד, ולאחרונה שערו אפילו האפיר, אבל אני דווקא מעדיף את סופרמן ''בוגר'' יותר, כפי שנראה לפני שלושים וארבעים שנה, וגם ב''Kingdom Come'' של אלכס רוס. סופרמן- ה''אבא'' של כל גיבורי העל, צריך להיות כזה לדעתי. הוא תמיד נראה מנהיג את כל החבורה.לשם שינוי יכול להיות מעניין לראות בקולנוע גבור-על שעבר את ה-‏40. תראו איך הקונספט עבד ב''The Dark Knight returns'' של פרנק מילר! יכול להיות מעניין, לא?
   כתוב תגובה
סרט בלתי שפיט  (חדש)
אור יום חמישי, 05/06/2003, שעה 0:06
איך אפשר להתחיל לשפוט את סופרמן במונחים של סרט טוב/רע/אידיוטי/מבריק...

סופרמן לקח את הקומיקס האהוב עלי והחייה אותו. סופרמן בכיכובו של ריב, היה לסופרמן האולטימטיבי.

ראיתי את הסרט לראשונה כשהייתי בת עשרה, וכל כך רציתי להיות הוא, האיש המעופף שמציל את העולם וכל הנשים מתאהבות בו.

היום אני בת 36, נשים לשמחתי התאהבו בי, ועדיין, לפעמים, אני מוצאת את עצמי יושבת בהקרנה המיליון של הסרט (מספר 1 ו 2), ומתמוגגת.

הוא היה הגיבור האולטימטיבי. ברור שנעשו מאז סרטים חכמים, שנונים, מבריקים יותר... אבל סופרמן יש רק אחד, ושם משפחתו ריב.
   כתוב תגובה
תראי....  (חדש)
מחמוד יום רביעי, 02/07/2003, שעה 14:22
בתשובה לאור
את צודקת מבחינה מסוימת אבל אי אפשר להתעלם מהגרעין הנוקשה אשר נמצא במוקד העניין את צודקת בזה שיש רק סופרמן אחד אבל זה לא הופך אותו ליחיד במינו הרי רבים הגיבורים שאנו רואים בTV והם אפילו חזקים יותר ובסרט רואים שזה כמעט אמיתי אז לדעתי סופרמן ''הגיבור'' הפך להיות קצת ''מיושן ''
   כתוב תגובה
ועכשיו אני לוקחת את דברי בחזרה  (חדש)
יעל שבת, 16/10/2004, שעה 23:15
זאת אומרת, אני עדיין חושבת שהסרט מטומטם - אבל הוא בהחלט משעשע.

אתמול עברתי בצומת ספרים וקניתי את ה DVD של סופרמן שהיה בהוזלה. חמישים ש''ח. מן גחמה שעברה בי כשראיתי את האריזה - חשבתי, לזכרו של כריסטופר ריב ראוי לרכוש את הסרט ולצפות בו שוב.

אז ראיתי את ה DVD - יש לציין שנוספו לו עוד שמונה דקות שלמות שלא שובצו בסרט המקורי, ולמעט מקטע אחד, הן מוסיפות מאוד.
שמתי את מתג הסיספונד על הדרגה הכי גבוהה שלו ופשוט נהניתי מחוש ההומור. ויש שם המון.

ואז הבנתי את זה. הבעיה של הסרט היא שהתסריטאים לא מבינים כלום במד''ב ו/או פנטסיה. פשוט כלום. אפשר היה למצוא פתרונות תסריטאים לכל חורי ההגיון האדירים שהיו שם. (שמתם לב שקולו המוקלט של ג'ור אל מרצה לקל אל התינוק על איינשטיין וכתבים סיניים עתיקים???).

אבל חוץ מהנקודות האלה (שאפילו סיספונד ברמה הכי גבוהה שלו לא מספיק בשביל להחליק אותן) הסרט בנוי ממש טוב. כל הבדיחות באות שם במקומות הנכונים. מערכת היחסים בין הגיבורים נבנית כהלכה. ריב עובר בין הדמויות שלו בצורה מושלמת ממש.

אני נהניתי מהצפיה. ונהניתי מאוד מאוד גם מהתוספות שבדיסק - כמו מבחני המסך של ריב ושל שלל מועמדות לתפקיד לויס, סצינות מחוקות (שטוב שלא הוכנסו לסרט) ועוד ועוד.

מי שיכול לרכוש או לשאול את הדיסק - מומלץ.

ואני חוזרת - שמונה הדקות שהוספו מאוד מאוד מוסיפות. חלק מהדקות האלה נוספו בסצינות של קריפטון, והן מציגות את המועצה שם בתור חבורה של מניאקים עד כדי כך שלא כל כך כואב הלב עליהם כשהם מתפוצצים, ואפילו עברה בי המחשבה שהיה עדיף להם את זוד בתור מנהיג - שכפי הנראה היה מקשיב לג'ור אל בזמן ומציל את יושבי הכוכב.

זה מוסיף איזו נקודת מבט אירונית כזו על כל הסיטואציה.
   כתוב תגובה
לכל מי שאוהב את סופרמן או שונא אותו  (חדש)
סתיו יום שני, 13/12/2004, שעה 20:28
אתם חייבים לראות את יניב דויטש עושה עליו סטנד אפ.
פשוט קטלני....
הוא מופיע בקאמל קומדי קלאב דרך אגב.
   כתוב תגובה
לכל מי שאוהב את סופרמן או שונא אותו  (חדש)
דביר יום רביעי, 23/02/2011, שעה 10:58
בתשובה לסתיו
אני גם ראיתי את ההופעה הזאת! היא מטורפת! מה אני אגיד לך הוא עשה את זה כל כך טוב שלא יכולתי להמשיך ולעמוד על הרגליים..אפשר גם לראות מפה http://www.kartison.co.il/standup
   כתוב תגובה
אין כמו סופרמן  (חדש)
לילך יום חמישי, 10/08/2006, שעה 0:25
סופרמן הוא גיבור על בעל הרבה מעריצים!!
אני אישי מעריצה שרופה שלו!!
   כתוב תגובה
מבטי לייזר, אה?  (חדש)
שלמקו GRAS יום חמישי, 10/08/2006, שעה 17:38
בתשובה ללילך
   כתוב תגובה
סופר-מן עשה לי ולכל כיתתי את זה..  (חדש)
קסם שבת, 19/08/2006, שעה 15:25
סופר-מן או קלארק קנט הוא לא אדם אלה מן חוצן כפי שראיתי בסמולוויל ולכן כמעט כל הבית ספר התחיל להעריץ אותו עשו על שמו חבורות ועוד דברים ואני ממליצה מכל הלב ליראות סירטי סופר-מן
   כתוב תגובה
אני ממש מקווה שלא תראו את הנוסע השמיני  (חדש)
יעל יום ראשון, 20/08/2006, שעה 16:03
בתשובה לקסם
   כתוב תגובה
סופר-מן עשה לי ולכל כיתתי את זה..  (חדש)
אלמוני יום חמישי, 18/10/2007, שעה 20:22
בתשובה לקסם
סופרמן משחק שחקן חדש לדעתי פחות טוב מחרים
   כתוב תגובה
סופרמן הסרט 78'  (חדש)
אוהד גבאי יום רביעי, 15/05/2013, שעה 21:09
סרט קלאסי לילדים ולכל המשפחה סצנות אקשן מטורפות ואני ראיתי את ''חוזר'' בקולנוע ומה יש לי להגיד?:סרט חזק מאוד יחסית עתיק אבל ממש ממש טוב!!!!!!!!!!! !.
ציון?:10\10!!!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.