על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

השומרים, תמונת מצב
מאמרים / זיו קיטרו
שבת, 28/02/2009, שעה 20:15

יצירת המופת של אלן מור והעיבוד הקולנועי שבדרך


הוליווד גווועת.
בעשור האחרון אנחנו עדים לעיר הסרטים הנלחמת על קיומה, מלחמה שנערכת בכל החזיתות ובה נעשה שימוש בכל כלי נשק אפשרי כדי לשרוד. גיבורי-העל, שכוכבם דרך שוב עם צאת הסרט ''ספיידרמן'' ב-‏2002, הם הנשק הסודי שגם אם לא יכריע במלחמה, לפחות יציל את הוליווד בקרב הנוכחי. זו לפחות הייתה התקווה. אך ככל שעבר הזמן סרטי גיבורי-העל הצליחו להמאיס את עצמם על הצופים. הם עדיין מביאים אנשים אל בתי הקולנוע, אבל בכל פעם התוצאה היא אכזבה גדולה יותר. ''ספיידרמן'' 2 ו-‏3 היו צללים חיוורים של הסרט הראשון. ה-Fantastic Four הראשון היה משעשע וההמשך שלו מביך, הענק הירוק (בניסיון השני) לא המריא. אלמלא יצאו ''איירון-מן'' ו''האביר האפל'', שהצליחו להשיב את הסוגה הזו לגבהים המוכרים שלה, כנראה שלא היינו רואים עוד סרטים בכיכובם של גיבורי-על.
התהליך שעבר על הוליווד היה למעשה אותו תהליך שהתרחש בקומיקס בשנות השמונים – המעריצים מצאו את עצמם מאוכזבים מכל סיפור חדש שיצא. הלהבה שבערה במשך שנים כה רבות הפכה לגחלת חלושה. לאנשים נמאס מגיבורי-על והם חיפשו משהו אחר. התקווה היא שהיום, כמו אז, יגיח לזירה מתמודד חדש ששינה את חוקי המשחק, שהסרט הזה יצליח לעורר את הקהל שוב ולהביא אותו אל קולנוע גיבורי-העל כמו שאי-אז הוא החזיר קוראים רבים אל דפי הקומיקס.

ב-‏1986 יצאה החוברת הראשונה מתוך 12 של סדרת הקומיקס Watchmen. אלן מור כתב אותה ודייב גיבסון הופקד על הציורים. הרעיון היה לקחת קבוצת גיבורי-על שחברת די.סי. קומיקס (החברה שבבעלותה נמצאים סופרמן ובאטמן) לא הייתה בטוחה מה לעשות אתם ולאפשר לאלן מור לעשות בהם ככל העולה על רוחו. זו הייתה טעות.
הסיפור של מור היה קודר, הוא שיקף את המתיחות של המלחמה הקרה ואת חוסר הביטחון שרחשו אנשים זה לזה ולממשל. בעיה נוספת הייתה טבח כמעט מוחלט שמור ביצע בדמויות השונות. עד סופו של הסיפור רוב הדמויות נותרו מתות, שבורות פיזית או מנטאלית ולא היה ברור כיצד יוכלו לככב בסיפורים אחרים. על מנת לפתור בעיה זו העורך הראשי של חברת די.סי. שכנע את אלן מור להמציא מיתולוגיה חדשה שבה דמויות מקוריות.
התוצאה הייתה Watchmen.

מאז יציאתה הפכה סדרת הקומיקס הזו לאבן דרך בתרבות הקומיקס. אלן מור ודייב גיבסון לא רק יצרו מיתולוגיה חדשה אלא הוכיחו שניתן לספר סיפור גיבורי-על שונה ובוגר. העלילה הייתה מורכבת והציגה עולם אלטרנטיבי בו האיום הגרעיני נוכח יותר מתמיד. גיבורי-העל של עולם זה פרשו או עברו לעבוד למען הממשלה ורק דמות אחת מביניהם היא ישות שלה כוחות-על אמיתיים כמו תעופה, שליטה בזמן, קריאת מחשבות ועוד. הסיפור מתחיל כאשר ''הקומיקאי'', אחד מגיבורי-העל שנמצא בשירות הממשלה, נרצח. מותו מהווה אחד משרשרת אירועים המכוונים כנגד האנשים במסכה. למרות שהמשטרה חוקרת את הרצח יש מי שבוחר לחקור את האיום החדש בצורה אחרת. זהו גיבור-על אחר ששמו רורשאך, אנטי גיבור מובהק המשתמש בטרור כדי לעצור את הפושעים. הוא קיבל את שמו בזכות מסכתו המזכירה את הציורים המפורסמים המשמשים פסיכיאטרים. החקירה הזו מובילה אותו וגיבורי-על אחרים, שפרשו מחיי המלחמה בפשע, לחזור לפעילות ולנסות למצוא את מקור האיום.
החדשנות של Watchmen לא הייתה רק בתחום העלילה אלא גם בתחום הויזואלי. מור וגיבסון גיבשו צורה נוקשה מאוד שיצרה משחק מעניין בין הפאנלים לבין הטקסט ושינתה את הדרך שבה קוראים התייחסו לקומיקס. הם גם שילבו בין דפי הקומיקס סיפור קומיקס נוסף, עצמאי, עלילות פיראט שנתקל בזומבים לאחר שניצל מספינה טרופה. לכל המורכבות הזו נוספו חומר עזר בצורת ''גזרי עיתונים'', העתקים מתוך ספר, ראיונות ועוד שלל דמויות מתוך עולם הקומיקס והתוצאה הייתה אחד הסיפורים המורכבים ביותר שנכתבו אי פעם, בכל מדיום.
לא פלא שאלן מור לא רצה שהקומיקס הזה יהפוך לסרט.

למור יש היסטוריה ארוכה ומרה עם הוליווד. יוצר הקומיקס המסתורי לא אוהב קולנוע. הוא מחשיב את הספרות למדיום היחיד ששווה להתעניין בו, ואת הקומיקס לשלב אבולוציוני גבוה יותר של עולם הספרות. הניסיונות של הוליווד להפוך את הקומיקסים שלו לסרטים מעולם לא עניינו אותו והוא אף השמיע שוב ושוב דברים קשים על האולפנים ועל די.סי. בכל פעם שראיינו אותו. ובכל זאת, למרות ההתנגדות של היוצר המפורסם, קיבל לידיו זאק סניידר את המושכות לעשיית הסרט שעומד לצאת לאקרנים וכעת המעריצים עוצרים את נשימתם בציפייה לגלות מה בדיוק עשה הבמאי של ''300'' ליצירה האהובה שלהם.
כאמור, הסיפור הסבוך של הקומיקס הופך את העיבוד לקולנוע לאתגר לא קטן. סניידר הודיע מראש שאת עלילת הקומיקס הפנימי, אותו סיפור פיראטים, יוכלו המעריצים לראות ב-DVD שיצא במקביל לסרט והוא לא יהיה חלק מהעלילה. בנוסף סופו של הסרט שונה, וזה מעורר תמיהה שכן הסוף הוא שלב ההתרה של קונספירציה המלווה את הסיפור מתחילתו. קשה לראות כיצד שינוי כזה יוכל להתקיים מבלי שהסיפור המקורי יאבד את המשמעות שלו. יחד עם זאת סניידר נשאר נאמן לתקופה בה הסיפור מתרחש וכמו ב-''300'' ניתן יהיה לראות על גבי מסכי הקולנוע תמונות שנלקחו ישירות מהקומיקס עצמו.
זק סניידר לא טיפש ומראיונות איתו ברור שהוא מבין את הקומיקס וחשוב מכך הוא מבין את החשיבות של הסיפור למעריצים. עם זאת הוא לא ייתן ללחץ הזה להשפיע על החלטות שיש להחליט כאשר מעבדים סיפור ממדיום אחד לאחר. מחד יש דברים שנראים נהדר על הנייר ופשוט לא עובדים בקולנוע, ומצד שני יש דברים שניתן לעשות בסרט שאי אפשר לדמות בקומיקס. על הקו הדק הזה חי סניידר בחודשים האחרונים של ההפקה ואין ספק שהוא יישן טוב יותר אחרי שהכל יהיה מאחוריו.

כאשר הסרט יצא להקרנה בפני קהל הוא יישא על כתפיו את עול ההפקות הקודמות שנעשו על פי הקומיקסים של מור. ''ממעמקי הגיהינום'' שסיפר את סיפורו של ג'ק המרטש היה כישלון, ''ליגת הג'נטלמנים'' הפך לפארסה מגוחכת ו-''וי פור ונדטה'' שזכה להצלחה צנועה בלבד. הקומיקסים של מור מורכבים וקשה להמיר אותם בשלמותם מהקומיקס לקולנוע. ויזואלית זה כנראה אפשרי וסניידר הוכיח ב-''300'' שהוא מיטיב ואוהב לעשות זאת אבל מבחינות אחרות מדובר במשימה לא קלה בכלל. אם הסרט יזכה להצלחה קופתית סניידר יזכה לתהילה שלא חלם עליה גם בתוך התעשייה וגם בקרב המעריצים.
כישלון הוא משהו שסניידר לא רוצה אפילו לחשוב עליו ואולי כדאי שגם אנחנו לא.



אתר הסרט
וי פור ונדטה - ביקורת על הסרט המבוסס על הקומיקס מאת אלן מור
וואטצ'מן ויקי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הקרנה בעזריאלי יום שלישי  (חדש)
gorbash יום ראשון, 01/03/2009, שעה 15:04
אם מישהו מגיע, אשמח להיפגש.
   כתוב תגובה
ולמי שרוצה ביצוע אחר ליצירה.  (חדש)
Sabre Runner יום שלישי, 03/03/2009, שעה 19:19
יוצא עוד DVD במקביל לסרט החדש שנקרא Watchmen - The Full Motion Comic. כמו Broken Saints הוא מה שיש על ה-DVD של Dead Space, למי שמכיר, מדובר בקומיקס מבוצע בתנועה עם מוזיקה וקולות עזר אבל זה עדיין הקומיקס במלואו ובלי שום שינוי.

אני נהניתי מ-Broken Saints (וממליץ לכל מי שעוד לא ראה), אולי גם זה יהיה טוב. בכל מקרה, יהיה הרבה Watchmen לראות בשנה הקרובה.
   כתוב תגובה
ולמי שרוצה ביצוע אחר ליצירה.  (חדש)
אלמוני יום שישי, 06/03/2009, שעה 16:44
בתשובה לSabre Runner
''מדובר בקומיקס מבוצע בתנועה עם מוזיקה וקולות עזר אבל זה עדיין הקומיקס במלואו ובלי שום שינוי.''

לדוגמא קלאסית:
הקומיקס של דום.
   כתוב תגובה
ולמי שרוצה ביצוע אחר ליצירה.  (חדש)
dlk שבת, 07/03/2009, שעה 10:19
בתשובה לאלמוני
יפיפה. יש לך עוד כאלה?
   כתוב תגובה
קניתי את הספר.  (חדש)
Crimson יום חמישי, 19/03/2009, שעה 23:20
אני אוותר על הסרט בינתיים, לפחות עד שאקרא את הספר.

מאמר מרתק!
   כתוב תגובה
אמנם עברו מספר חודשים טובים  (חדש)
נועה יום רביעי, 18/11/2009, שעה 11:28
אבל עדיין נראה לי חשוב לציין שהשם של דייב גיבסון הוא לא דייב גיבסון אלא דייב גיבונס.

תודה על הקריאה, היה מעניין.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.