על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

היסטוריה סודית וארוכה
ספרים / דידי חנוך
יום ראשון, 02/06/2002, שעה 0:12

'אש: היסטוריה סודית' מאת מרי ג'נטל


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


הגדרות הן דבר קשה. האם מדובר בסדרה? או שמא זהו ספר אחד? תלוי באיזה צד של האוקיינוס נמצאים. האם מדובר בפנטסיה? במד''ב? בהיסטוריה חלופית? עניין של פרספקטיבה, אבל התשובה היא כנראה הרביעית: כל התשובות נכונות.
מה שברור: מדובר בהישג כביר.
'אש: היסטוריה סודית' תוכנן במקור כספר אחד, אבל בסופו של דבר הוא היה כה ארוך על כי ג'נטל דאגה לסיומי ביניים במספר מקומות בו. כך יכול היה המו''ל האמריקאי שלה לחלק את הספר לארבעה חלקים (בני 400 עמודים כל אחד), בעוד המו''ל הבריטי שלה, בצעד שאפתני מאד, פרסם את הכל בספר אחד, כשהוא מכריז בכריכה האחורית שזוהי הפנטסיה הארוכה ביותר שפורסמה אי פעם בספר בודד. כשמדובר במעל 1100 עמודים גדולים בפונט קטן, ההצהרה הזאת נשמעת מבוססת בהחלט.

אבל ההישג אינו קשור לגודל. הגדול, במקרה הזה, לא קובע.

אש היא מפקדת פלוגת שכירי חרב בימי הביניים. אם זה נשמע למישהו לא סביר, נציין שג'נטל עשתה תואר שני בהיסטוריה של המלחמה בתור תחקיר לספר הזה, והיא טוענת שהיו גם היו שכירות חרב בימי הביניים. וכשמדובר באשה ששומעת קולות שמדריכים אותה בקרב, כמה עשרות שנים לאחר מותה של ז'אן ד'ארק, המצאותה בעמדת פיקוד אינה כה מפתיעה.
בחלקים מסויימים, יש דמיון רב בין 'אש' לבין סדרת שיר של אש ושל קרח של מרטין – התיאור האמין של ימי הביניים, העלילה הסבוכה, היעדרם של ''טוב'' מוחלט ושל שחור ולבן בכלל. שתי הסדרות גם מצטיינות בתיאור דמויות בעלות נפח באופן לא שכיח בפנטסיה.
ואם הדמויות והסיפור של מרטין שאובים במידה רבה ממלחמת השושנים האנגלית, הרי שב'אש' יש מקום של כבוד לאחד מהשחקנים הראשיים באותה מלחמה – ג'ון דה וור, הרוזן מאוקספורד, שהיה אולי המצביא החשוב ביותר של הלנקסטרים.
המבנה הסיפורי של 'אש' הוא, למיטב ידיעתי, יחודי. סיפור המסגרת הוא ספר אקדמי, תרגום של כתב יד ''אבוד'' מהמאה ה-‏15. בין החלקים השונים של הספר נמצאת תכתובת בין מתרגם הטקסט מלטינית לבין העורכת שלו בהוצאה לאור. תכתובת שמתחילה באופן רגיל למדי, אך הופכת משונה, ורלוונטית יותר ויותר לטקסט ה''מתורגם'', ככל שהספר נמשך. העבר קשור להווה, מסתבר, באופן ישיר.
המתרגם, דוקטור פירס רטליף, מחליט לתרגם את הכתב היד לסגנון דיבור וכתיבה בין ימינו, מה שהופך את הכתיבה לפואטית הרבה פחות, אבל מוחשית הרבה יותר מרוב ספרי הפנטסיה שאתם עשויים למצוא.
פנטסיה? לא לגמרי מדויק. יש דברים רבים בספר שנראים כלקוחים ישירות מעולם הפנטסיה – ניסים קטנים וגדולים, הקול שאש שומעת, גלמים (וכן, הרבי מפראג קשור אליהם באופן ישיר) ועוד. אבל דבר זה ניתן לפרש (והדבר אף נעשה בתור הספר) באופן מד''בי מובהק. הקול של אש לא נשמע אלוהי או דמוני, כי אם, יותר מכל, כקולו של מחשב טקטי. היא שואלת שאלות ומציגה נתונים, והתשובות לא מאחרות לבוא.
ההשראה לאש באה מהמקום שבו מתרחש חלק הארי של העלילה – בורגונדי, נסיכות רבת עוצמה שנעלמה מעל מפת ההסטוריה שלנו בפרק זמן כמעט אפסי, לאחר שהיתה בעלת העוצמה הרבה ביותר באירופה כולה.
מדוע נעלמה בורגונדי? התשובות ב'אש'.

'אש: היסטוריה סודית' הוא אחד הספרים החשובים והטובים ביותר במד''ב ובפנטסיה בעשור האחרון. קראו אותו.



אש: היסטוריה סודית (Ash: A Secret History)
מאת מרי ג'נטל (Mary Gentle)
הוצאת Gollancz
1113 עמודים



אש: היסטוריה סודית - בספר בודד
אש: ספר 1
אש: ספר 2
אש: ספר 3
אש: ספר 4
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.