על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

תזזית
סרטים / גל חיימוביץ'
יום חמישי, 09/01/2003, שעה 15:31

B-Movie ישראלי חדש!


קולנוע מד''ב ופנטסיה ישראלי הנו נדיר למדי. אמת, קיימים כמאה סרטים, אולי אף יותר, אך כפי שפירט אלי אשד בכתבתו, ברובם המכריע של המקרים מדובר בסרטי סטודנטים קצרים אשר מעולם לא זכו להיות מוקרנים על מסך הכסף. 'תזזית', לעומת זאת, הנו סרט ז'אנר במוצהר, המוקרן במהלך החודש הקרוב (ינואר 2003) בסינמטקים ברחבי הארץ.
'תזזית' משווק כ-B-Movie, וכאן המקום לפרט מעט על מהות המושג הנ''ל: שנות ה-‏30 של המאה שעברה היו תקופת השפל הכלכלי הגדול. האולפנים, שהיו אז גם בעלי האולמות, ניסו למשוך קהל בכך שהקרינו שני סרטים במחיר אחד. הראשון בהם היה סרט שהופק כרגיל, והשני, אשר סומן באות B, היה לרוב סרט דל-תקציב, שלעיתים הופק על ידי חברות חיצוניות. איכותו היתה, כמובן, בהתאם. בסוף שנות ה-‏40 הורה בית המשפט הגבוה בארה''ב לאולפנים למכור את האולמות, והנוהג פסק כיוון שלא היה רווחי עוד - אך המושג B-Movie נשאר עמנו לדראון עולם. סרטי B המשיכו להיות מופקים, אך קהל היעד השתנה מכלל הצופים לכזה המכיל בעיקרו גברים צעירים. גם אופי הסרטים השתנה, וסרטי B הפכו להיות במה לנושאי טאבו, אלימות ומין, ולתסריטים מוזרים ומטורפים. ההצלחה של הסרטים 'פרנקנשטיין' ו'דרקולה' בזמנם הביאה לכך שז'אנר המד''ב והאימה יהיה המזוהה ביותר כיום עם סרטים שכאלה. 'תזזית', שהופק בתקציב הזעום של מאה אלף דולר, מהווה דוגמה נאה ל-B-Movie שכזה.


חגי הורוביץ (המגולם על ידי רמי רושקביץ) הוא איש שיווק תוכנה. אישתו יעלי (חוה שפירא) היא שחקנית תיאטרון. בתחילת הסרט מגיעה אחותה של יעלי לשמרטף על בנם ובתם, כדי שיוכלו ללכת להצגה בה יעלי משתתפת. השמרטפית חותכת סלט במטבח בעוד חברהּ יושב עם הילד, שון (גלעד מרחבי), בסלון. היא נחתכת באצבעה. האורות מתעמעמים וכבים. נר נשמה מופיע על השיש. שון מתחיל לדבר בקול של גבר, ואז לרחף באויר...
כך מתחילה עלילת הסרט אשר, אם להודות על האמת, הנה צפויה לחלוטין (אלא אם כן מעולם לא שמעתם על 'הדיבוק', ומעולם לא ראיתם את 'מגרש השדים' או שלל סרטים דומים). ההורים פונים לפסיכולוגים, אך אלו אינם עוזרים להם. בלית ברירה הם פונים לרב קֶין (דידי גת), כדי שיוציא את הדיבוק מן הילד.
הבעיה העיקרית של הסרט היא קוצרו המשווע (כ-‏55 דקות בלבד). כמעט לכל אורכו ישנה תחושה שדברים מתרחשים מהר מדי. בנוסף, חסרים פרטים ואירועים שיבהירו יותר את מהלך הסיפור. למשל, הוריו של שון לוקחים אותו לפסיכולוג-ילדים. לאחר דיאלוג קצר נתקפת האם בהיסטריה, ואז הסצנה מתחלפת ורואים את חגי, האבא, מודה לפסיכולוג על כך שעזר להם רבות. מה? איך? האם חגי היה פשוט מנומס (כי הרי ברור שהפסיכולוג לא עזר כלל)?
הסרט משווק גם כקומדיה, אך למרות מספר דיאלוגים הומוריסטיים, הוא ממש אינו כזה.


למרות האמור לעיל, יש לשבח את התסריטאי/במאי, יוסי פורקוש, על סצינת הסילוק, הנמנעת ככל האפשר מנפילה לקלישאה של 'מגרש השדים'. מצד שני, ישנה תחושה שהתהליך רגוע מדי, מעין אנטי-קליימקס לאחר מה שעברנו במשך כל הסרט. שוב אנו חוזרים לבעיית קוצר היריעה, ומספר התרחשויות שנראות חשובות ביותר לסצנת הסילוק אינן מוסברות כיאות.

רוב השחקנים עושים עבודה טובה למדי. יוצאת הדופן לרעה היא חוה שפירא, שמשחקת את יעלי, אמו של הילד אחוז הדיבוק. לא ברור מה בדיוק הפריע במשחק שלה, אך את כותב שורות אלה היא לא שכנעה כלל. הרב קִין הוא דמות נפלאה המשוחקת נהדר, והילד, בקטעים שבהם הוא אחוז תזזית, עושה זאת בצורה אמינה, בשילוב עם האפקטים המיוחדים, כמובן.

לא ציפיתם לזה, נכון? אפקטים מיוחדים בסרט ישראלי?
ובכן, ציון לשבח נוסף ניתן לסרט 'תזזית' בזכות האפקטים המיוחדים. אמנם לא מדובר ב'שר הטבעות', אך ניכר כי הושקעה בהם עבודה רבה, והתוצאה הסופית, בשילוב עם איכות צילום טובה וסאונד המתאים לאווירת הסרט, הנה משביעת רצון. בכל זאת, יש עדיין מה לשפר. סצינת הילד המרחף באויר, למשל, זקוקה לעריכה נוספת בדחיפות.


לסיכום, 'תזזית' הוא B-Movie עשוי כהלכה (גם אם הדבר נשמע כפרדוקס). התסריט, גם אם הוא נדוש, כתוב טוב למדי, והבימוי המוצלח מעביר בצורה יפה את תחושות המתח והאימה, גם אם המשחק נופל בכך לפעמים. הוסיפו לכך אפקטים מיוחדים וקורטוב של הומור ותקבלו מה שעשוי להפוך לסרט קאלט במחוזותינו.



יוסי פורקוש - הבמאי/תסריטאי של 'תזזית', הוא בן 30, בוגר
מגמת תקשורת וקולנוע במכללת תל-חי, אותה סיים בהצטיינות.
יחד עם יוסי קישיק, איש עסקים מברוקלין, הוא הקים
את חברת Basic Thrill Films, שמטרתה להפיק סרטים מהנים.
'תזזית' הוא הסרט הראשון שהופק. על פי האתר של החברה,
כבר החלה העבודה על סרט פעולה, סרט דרמה וסרט מד''ב נוסף.



תזזית
בימוי, תסריט: יוסי פורקוש
שחקנים: רמי רושקביץ, חוה שפירא, דידי גת, גלעד מרחבי
55 דקות
ישראל 2002



תזזית
B-Movie
Basic Thrill Films
מגרש השדים
כתבתו של אלי אשד - סרטי מד''ב ופנטסיה ישראליים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כל מילה נוספת
ופה צהצד יום חמישי, 09/01/2003, שעה 21:49
האם נזכה לראות אותו בTV?
תזז יום ראשון, 12/01/2003, שעה 20:04
(3 תגובות בפתיל)
ניטפיקינג
:) יום שלישי, 28/01/2003, שעה 19:00
(2 תגובות בפתיל)
''קצת'' באיחור - כתבה בYnet על הסרט
גל יום שלישי, 25/02/2003, שעה 12:08

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.