על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

תא מחתרתי בן רגע
שונות / נעמי וינר
יום ראשון, 23/12/2001, שעה 1:44

מומחית המדור לענייני תאים ומחתרות מגישה: מתכון פשוט ושווה לכל נפש להכנת 1 תא מד''ב מחתרתי בעשרה שלבים פשוטים


דבר ידוע הוא כי חובבי מד''ב ופנטסיה אוהבים להתייחס אל עצמם כאל מחתרת סודית, וכי אין דבר שישמח אותם יותר מאשר עיסוק מחתרתי וחשאי בתחביב המסתורי שלהם. מה מקורה של נטיה זו אין איש יודע. על פי הסברה המקובלת התפתחה המסורת בעקבות אלרגיה קשה של החובבן הארץ-ישראלי הנפוץ (Israelicus-Illumunatus-Brutus) לשאר האזרחים החשוכים המקיפים אותו (לרוב מהסוג Heinleinus-Ignoramus, אם כי ידועים מקרים קיצוניים של Herbertus-Phobious ואפילו, שומו שמים, Biggus-PKDickus). אלרגיה זו גורמת, כידוע, לפריחה אדמומית ולכאבים עזים בכל הגוף.
תוצאותיה של הנטיה החשאית הנ''ל, לעומת זאת, ידועות היטב - החל בקריאה עם פנס מתחת לשמיכה גם כאשר אין איש בסביבה וכלה בהקמת תאים חשאיים ומחתרות מד''ב בכל מקום אפשרי. תאים אלה אינם אלא ארגונים מקומיים של חובבי מד''ב ופנטסיה באזור מגוריהם, ובכל מקום אחר היו נקראים ''מועדונים'', ''חוגים'' או ''כינוסים'', אך מסתבר כי הכינוי ''תאים'' נשמע טוב בהרבה לאזנו של החובב הישראלי הממוצע.
מה, בעצם, מתרחש בזמן פעילות התאים החשאיים הללו? לא, הם אינם מתכננים את מהפכת המד''ב הגדולה או את כיבוש העולם והמרתו לדת הטולקינאים (על כך פנים - הם מסרבים להודות בכך). גם השתלטות עוינת על הוצאות הספרים על מנת לדרוש את סיומן של סדרות מסוימות נידונה רק לעיתים רחוקות (כך, לפחות, על פי פרסומים זרים). הם עוסקים, אם כן, בכל הקשור למד''ב ולפנטסיה, בכל דרך אפשרית. ''הדרכים האפשריות'' המקובלות הן, לרוב, הקרנת סרטים וסדרות, דיונים סוערים, הקמת לקסיקון ענף של בדיחות פרטיות, והרצאה זו או אחרת מדי פעם. מלבד זאת, לכל תא הפעילויות המאפיינות אותו, החל מהקרנת סרטי אנימה (אנימציה יפנית) ועד לפעולות מד''ב בנוסח תנועות נוער.

תאי מד''ב ופנטסיה ישראליים פעילים מצויים היום בחיפה, עמק יזרעאל, כפר-סבא, רחובות, ירושלים, מבשרת ציון ובאר-שבע. כל אחד מהם מספק את צרכיה של האוכלוסיה המקומית. אך מה יעשו חובבים חברותיים שאינם מתגוררים באף אחד מהמקומות הנ''ל? ובכן, שתי ברירות עומדות בפניהם:
א. לכתת רגליהם אל העיר הקרובה
ב. להקים תא מד''ב משלהם

למען אותם חובבים המעוניינים להקים תא חדש, הרינו נחלצים לעזרה ומביאים את -

המדריך השלם להכנת תא מד''ב בעשרה שלבים פשוטים


1. איפה?

לפני שאתם מגייסים לעצמכם חברים לתא, לפני שאתם מפיצים את הבשורה ואפילו לפני שאתם חוככים בדעתכם מה תעשו בתא החדש שלכם, אתם זקוקים למקום מפגש. המקום בו תערכו את הפעילויות חיוני לכל שאר השלבים. לא תוכלו, למשל, לתכנן הקרנות של סדרת הטלויזיה האהובה עליכם אם לא קיימים במקום וידאו קבוע וטלויזיה במצב טוב. כמו כן, לא כדאי לפרסם את אירוע פתיחת התא החגיגי לפני שאתם יודעים לאן אתם מזמינים את האורחים.
מקומות אפשריים הם:
א. בתי החברים - אם באפשרות זו חשקה נפשכם, בררו מבעוד מועד כי יש לפחות 3-4 בתים שמוכנים לארח, בסבב, עדר חובבים נלהב.
ב. מתנ''ס - החברה הארצית למתנ''סים מעוניינת מאד בפעילויות אקזוטיות במתנ''סים שלה, במיוחד כאלה שלא עולות לה כסף. אל תחששו לפנות להנהלת המתנ''ס באיזור מגוריכם, וזכרו - כשמדובר ברשת המתנ''סים, מי שיש לו פרוטקציה לא צריך קשרים.
ג. המקלט העירוני - כמו החברה למתנ''סים, גם חלק מהעיריות ישמחו לפתוח עבורכם את אחד מהמקלטים העירוניים בסביבה על מנת להתהדר בנוצות הפעילות שלכם. ושוב - פרוטקציה, פרוטקציה, פרוטקציה. ודאי יש לכם איזה שהוא חבר של דוד של אח של סבא של אחד מעובדים בעיריה.
ד. חדר בבית ספר - כנ''ל, כולל הנוצות והפרוטקציה.

המתנ''ס המשמש את תא המד''ב של רחובות, סמוך לחוף הים השוקק של העיר


2. מה?

מקום כבר יש, עכשיו אתם ודאי רוצים אנשים שישתתפו בפגישות. אבל רק רגע - איך תוכלו למשוך אותם להגיע אם לא תאמרו להם מה יהיה? כן, כן, זה הזמן לתכנן. אין טעם בהכנת תכנית שנתית מפורטת להפליא, עם רשימת הרצאות מאלפות, תאריכי הקרנות סרטים וזמן יעד לכיבוש הוצאה מסוימת והעלאת מתרגמיה על המוקד, אך רצוי מאד שיהיו לכם:
א. מושג כללי מה תעשו בפגישות הרגילות. למשל - הקרנות, דיונים, פעילות קבוצתית או משחקי לוח.
ב. מושג פרטני מה תעשו בפגישה הראשונה. רצוי שזה יהיה משהו מלהיב שלא יכול להכשל, ויביא את האנשים (וגם את החברים של האנשים) לפגישה השניה. דוגמא יפה היא סרט פופולארי עם דיון מעניין לאחריו, פעילות משעשעת בנושא מוכר (מ-''מלחמת הכוכבים'' ועד ל-''המשחק של אנדר'') או חידון מד''ב (שיאפשר לכם, בנוסף, לדעת אילו תחומים מעניינים את חברי התא הטריים).
ג. מושג אפשרי מה יקרה בפגישות האטרקטיביות יותר. למשל - מלחמת כדורי צבע, סרט באולם גדול, סדנת כתיבה, הרצאה של חביב הקהל או טיול משותף למצפה כוכבים.
כאשר תדעו מה אתם רוצים לעשות, תוכלו לחשב גם כמה זה עולה. תזדקקו לנתונים אלה בבואכם לשלב החמישי.

הרצאה טיפוסית בתא הירושלמי


3. מי?

הדבר החשוב ביותר להקמת תא הוא, כמובן, האנשים. אתם יכולים, אמנם, להפגש עם עצמכם במקום המיועד ולערוך דיונים מרתקים עם פיצולי האישיות שלכם בכל פעילות, אך ברוב המקרים זה מעט פחות כיף.
איך תשיגו אנשים? ראשית, כדאי להחליט למי אתם רוצים לפנות. לאחר מכן יש לפרסם בהתאם. הרי לכם טבלת סיוע קטנה:


* כמובן, מותר ואף כדאי לערבב אוכלוסיות שונות אם הדבר מתאים לתכניותיכם. סטודנטים ומבוגרים, למשל, הולכים יופי ביחד, וכך גם תיכוניסטים וחיילים.
** בנוסף, כדאי מאד גם לפרסם בפורומים, אתרים וקבוצות דיון מתאימות ברחבי האינטרנט.


4. מתי?

אמר מי שאמר, ''מאחורי כל קבוצה מצליחה עומדת שעת פעילות קבועה''. הוא צדק. זמן פעילות קבוע גורם לאנשים לבוא באופן קבוע לפעילות, דבר המסייע לה להיות... פעילה. אמנם קשה מאד למצוא זמן מתאים לכולם, אך אל דאגה - גם לכך יש פתרונות:
א. לעתים שעות לא מקובלות יכולות לסייע - גם אם רוב קבוצות הנוער במתנ''ס שמצאתם פועלות בין ארבע לשש, אין סיבה שאתם לא תפגשו בין תשע לאחת עשרה. במיוחד אם יש לכם מפתח.
ב. כשהם מציינים באיזה ימים נוח להם, אנשים נוטים לשכוח את יום שבת בערב, וחבל. בדרך כלל אין בעיה להגיע למקום קרוב בעיר ביום שבת בערב, והרבה יותר אנשים משועממים באותו זמן.
ג. אל תשאלו איזה שעות נוחות לאנשים, אלא באיזה זמנים אין סיכוי שהם יגיעו למפגשים בשום צורה שהיא. מצדכם, שלא ילכו לספריה ביום הקבוע שלהם. הדבר מקל בהרבה על מציאת היום הקבוע.

חברי התא החיפאי מתייצבים לפעילות בזמן הנקוב ובתלבושת
אחידה. מימין - הגזבר


5. כמה?

כעת, משהתחלתם להפגש באופן קבוע והקבוצה - סליחה, התא - מתגבש והולך, אתם ודאי רוצים לעשות משהו מיוחד ואטרקטיבי מעבר לפגישות הרגילות.
הבעיה: כסף.
הפתרון: תקציב.
האפשרויות:
א. האפשרות הנוחה אך הנדירה: נותן חסות - ספונסר, בלעז. אם תצליחו למצוא אחד כזה, הרווח הנקי הוא שלכם. אם לא, אתם בחברה טובה.
ב. האפשרות הקלה אך הבעייתית: דמי חבר. העקרון פשוט: כל משתתף משלם סכום מוסכם לקופת הקבוצה, בכל פגישה / חודש / שנה. הבעייתיות נעוצה בעובדה שדמי חבר לתא קטן שלא עורך אירועים מפוצצים יכולה להרתיע אנשים מלהצטרף.
ג. האפשרות הקשה אך הרווחית: אירועים בתשלום. הפקת אירועים קטנים בסגנון כנס משחקי תפקידים או הקרנת סרטי מד''ב פופולאריים ופרסומם באיזור מגוריכם, תוך גביית דמי השתתפות סמליים מהמשתתפים. די בעשרה אנשים שישלמו עשרה שקלים לאיש, ואספתם מאה שקלים לקופת הקבוצה.
ד. האפשרות הרגילה אך היקרה: איסוף כסף מכל אחד מהמשתתפים בפעילויות האטרקטיביות, בהתאם למחיר הפעילות.

אנשי התא הכפר-סבאי במהלך פעולת גיוס כספים


6. למה?

למה, למה כל קבוצה שמתחילה לפעול באופן קבוע מתחילה בשלב מסוים גם לריב בהיסטריה? אם תצליחו לפתור את החידה הזו, תזכו למקום מכובד בהיסטוריה - אך הדבר לא ישנה את העובדות, קרי: כל קבוצה מתגבשת מתחילה לריב בשלב כלשהו. אם כך, מדוע להזכיר זאת? היות ובפני קבוצה שמגיעה לשלב הזה (מדריכים, אגב, קוראים לו שלב המשבר) עומדות שתי אפשרויות - להתפרק או להתגבש. קבוצה המודעת לשלב המשבר בדרך כלל לוקחת את הויכוחים הסוערים בפרופורציה, ונשארת קבוצה גדולה ומאושרת.

הכינוס האחרון של התא היפואי ז''ל, מיד לאחר סיום הויכוח
בין הגזבר לממונה על הפעילויות


7. איך?

איך עוברים את שלב המשבר בשלום? הנה כמה עצות:
א. עוצרים בקטן: ברגע שמתחילים הריבים, עוצרים לרגע ומספרים לקבוצה על שלב המשבר. רק שידעו.
ב. אם זה לא עוזר, עוצרים בגדול: לא נותנים לאנשים לריב עם עצמם, אלא עוצרים וגורמים להם להביט על מה שקורה. מנסים לפתור את הבעיות לפני שיווצר קרע.
ג. עדיין לא הולך? מבררים: בוחרים מישהו מהקבוצה (או שלא מהקבוצה), מוסכם על שני הצדדים, שיהיה בורר. מסכמים לפני התהליך כי כל תשובה של הבורר תסיים את הויכוח, וכי חייבים לפעול על פי הנחיותיו. אם אתם רוצים מאד, נתן להפוך זאת ל-''משפט פומבי'', עם דגש חזק על ההומור שבסיטואציה.


8. מה הלאה?

האם המפגשים שלכם מתחילים להיות דומים מדי האחד לשני? האם אתם כבר קבוצה מגובשת, אבל אנשים מתחילים להגיע פחות ופחות? אם כן, זה הזמן להתחיל לנוע הלאה. לאן? שאלה טובה.
לשלב זה אין פתרונות בדוקים, ידועים ומנוסים, וכל קבוצה מוצאת לעצמה ''הלאה'' משלה - אבל הצעות תמיד יש:
א. ''עם הפנים לקהילה'': לא משנה כמה אנשים מבקרים באופן קבוע בתא שלכם, בטוח יש עוד כמה חובבי מד''ב ופנטסיה בסביבה. אז למה לא להיות נחמדים אליהם? נתן להכין שלל פעילויות לא קשות להפקה לטובת הקהילה, החל מהרצאה פעם בחודש ועד להקרנת סרטים במתנ''ס.
ב. ''קון לי וקון לך'': קהילת המד''ב והפנטסיה בארץ מאד אוהבת קונים, כלומר - מפגשי חובבים במקום מסוים, לרוב בתוספת סרט ופיצה (למיניה, כולל מתכונים חריגים ומוטאציות קולינאריות), לעיתים סביב נושא מרכזי ועם פעילות או שתיים. ערכו קון, פרסמו היטב, הגישו חם וזכו לתהילת עולם.
ג. ''צא וטייל ברחבי ישראל'': למה להשאר בבית כשאפשר לצאת החוצה? ישנם תאים רבים בארץ, ולאחרונה הם מגלים האחד את השני. קבעו פעילויות משותפות עם תאים חופפים במקומות אחרים, ותזכו לפגוש חובבים נוספים, להכיר פעילויות אחרות ולהפסיק להשתעמם. למידע על התאים האחרים, ראו שלב תשע: ''מי עוד?''.

מועדון המד''ב של בית שמש בטיול שנתי


9. מי עוד?

כאמור למעלה, קיימים כמה וכמה תאי מד''ב בארץ. אפשר, כדאי ורצוי להחליף איתם פעילויות מוצלחות, לארח, להתארח, להתייעץ, להתלוצץ ובכלל - אולי הם כבר פתרו את הבעיות שאתם מתחבטים בהן?
התאים הפעילים הידועים כיום הם, מצפון לדרום:
א. התא החיפאי
עיר: חיפה. מקום מפגש: בתי חברים. פעילות נפוצה: צפייה בסרטים. גילאים: בעיקר סטודנטים. ליצירת קשר: אתר התא או ינון לם: 054-644776. (עדכון: קבוצת התא הטכניוני בפייסבוק).
ב. סקי פיקס
עיר: כפר סבא. מקום מפגש: מתנ''ס. פעילות נפוצה: סרטים וויכוחים. גילאים: תיכוניסטים וחיילים. ליצירת קשר: רותי קרני: 053-557875
ג. ספיר (SFIR)
עיר: רחובות. מקום מפגש: אגף הנוער של רשת המתנ''סים. פעילות נפוצה: פעילויות ומשחקי מד''ב. גילאים: תיכוניסטים וחיילים. ליצירת קשר: אלון או אור. (עדכון: קבוצת התא הרחובותי בפייסבוק).
ד. תא מבשרת
עיר: מבשרת ציון. מקום מפגש: מתנ''ס. פעילות נפוצה: סרטים ודיונים. גילאים: תיכוניסטים. ליצירת קשר: שמואל: 02-5333587 או 054-534504.
ה. התא הירושלמי
עיר: ירושלים. מקום מפגש: בתי חברים. פעילות נפוצה: סרטים והרצאות. גילאים: סטודנטים ומבוגרים. ליצירת קשר: הדס פרבר. (עדכון: קבוצת התא הירושלמי בפייסבוק).
ו. הבאר
עיר: אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע. מקום מפגש: חדרי האוניברסיטה. פעילות נפוצה: פעילויות, סרטים והרצאות. גילאים: סטודנטים. ליצירת קשר: חגית לב וגיא וינר או 08-6493213.


10. ולבסוף?

ולפעמים, החגיגה נגמרת, כיבוי אורות, החצוצרה אומרת שלום לכינורות... לפעמים, התיכוניסטים מתגייסים, הסטודנטים מסיימים ללמוד, החיילים משתחררים - לפעמים מגיע הזמן לסגור את הבסטה. וכאן ההצעה האחרונה שלנו: אל תתנו לזה להתפוגג באויר ולהסתיים סתם כך - הכל יראה טוב יותר אחרי מסיבת סיום. מומלץ לערוך ''מכירה פומבית'' של מזכרות משנות הפעילות הארוכות של התא, להעלות קטעים משעשעים, להחליף תמונות ולהזכר בכל מה שהיה.

מסיבת הסיום של התא העפולאי - היום שאחרי

לאחר זמן מה אפשר לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית - ראו שלב מספר אחד.

בהצלחה!



בשאלות, הערות, הארות, קושיות, בעיות, טענות ומענות
אפשר לפנות לנעמי וינר.



נעמי וינר - תאים ומחתרות בע''מ
אתר התא החיפאי
ינון לם - התא החיפאי
אלון - SFIR
או אור - SFIR
שמואל - תא מבשרת
הדס פרבר - התא הירושלמי
חגית לב - הבאר (שבע)
קבוצת התא הרחובותי בפייסבוק
קבוצת התא הטכניוני בפייסבוק
קבוצת התא הירושלמי בפייסבוק

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
(ללא כותרת)
גל יום ראשון, 23/12/2001, שעה 11:32
(12 תגובות בפתיל)
יופי של מאמר, נעמי. המשיכי כך!
גל (המקורי) יום ראשון, 23/12/2001, שעה 11:37
(12 תגובות בפתיל)
כמעט האמנתי
רז, רחובותי לשעבר יום ראשון, 23/12/2001, שעה 11:43
(3 תגובות בפתיל)
מאמר נהדר מנסיון נצבר
ange noir יום ראשון, 23/12/2001, שעה 16:59
(3 תגובות בפתיל)
רעיונות לפעילות
Boojie יום שני, 24/12/2001, שעה 0:13
(3 תגובות בפתיל)
כתבה מעולה
יעל חייבת כסף יום שני, 24/12/2001, שעה 0:19
(21 תגובות בפתיל)
ועכשיו,
דפי יום שישי, 28/12/2001, שעה 16:08
(8 תגובות בפתיל)
מבשרת?!
hazgul יום שני, 31/12/2001, שעה 18:46
(2 תגובות בפתיל)
ניצחנו וניצחנו.
קילרוי יום רביעי, 02/01/2002, שעה 12:48
(4 תגובות בפתיל)
מאחר שבימינו מצבת התאים הפעילים
Boojie יום רביעי, 05/01/2005, שעה 10:49

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.