על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

רכבת לילה לכלכותה
ספרים / נועה רייכמן
שבת, 15/09/2012, שעה 20:46

ביקרות על ארמון חצות של קרלוס רואיס-סאפון


אהבתי מאוד את ספרו של רואיס-סאפון ''צילה של הרוח'', ובערך באותה מידה תיעבתי את ''משחקו של המלאך''. האכזבה שגרם לי ספרו השני שתורגם לעברית הביאה לכך שלא רציתי לקרוא את ספריו לנוער. אלא שאז המליצה לי חברה ספרנית על ''נסיך הערפל'' – ולאחר שנהניתי ממנו החלטתי לקרוא את ''ארמון חצות'', הספר השני שכתב רואיס-סאפון לנוער. הספרים אמנם קשורים זה לזה, אך ''ארמון חצות'' הוא לא באמת המשך של ''נסיך הערפל'', אלא אם כן יחבר ביניהם הספר השלישי. וגם אז הוא יהיה קדימון, ''נסיך הערפל'' מתרחש במהלך מלחמת העולם השניה, ו''ארמון חצות'' לפניה.
''ארמון חצות'' הוא השם שנתנה חבורת נערים שגדלו בבית היתומים של קרטר לאחוזה נטושה שבה נהגו להפגש בחשאי. בית היתומים שכן בכלכותה של ראשית המאה העשרים, בשנים 1932-1916 ליתר דיוק. יש חשיבות לציון התקופה ההיסטורית שבה מתרחש הסיפור מפני שבאותן שנים שלאחר המרד ההודי הגדול הידקו את הבריטים את הפיקוח על כל המתרחש בהודו – הצבא והמשטרה נטלו את ניהול עניינים הקשורים לאינטרסים הבריטיים מידי ''חברת הודו המזרחית'' – ובה בעת החלו לפעפע בהודו רוחות של מחאה ודרישה לסילוק השלטון הקולוניאלי.
אין בספר אזכור ישיר של מאורעות אלו, אבל ידיעתם מבהירה את הרקע למאורעות הכלולים בו. הספר נפתח במבוא המבהיר שהכותב היה נוכח באירועים שהוא מספר עליהם, שחלפו מאז שנים רבות ונרמז שלא כל גיבורי הסיפור שרדו בסופו. הפתיחה ממשיכה בתיאור הגעתו המסתורית של תינוק לבית היתומים של מר קרטר בכלכותה בלילה אפל וגשום של שנת 1916, לאחר שמעט קודם לכן מביא קצין בריטי פצוע שני תינוקות לביתה של גבירה הודית בשם אריאמי בושו.
התינוק, שקיבל את השם בן, גדל בבית היתומים – מוסד המזכיר פנימיית יוקרה יותר מאשר את בתי היתומים הבריטיים המוכרים לנו מספרים המתארים תקופה זו. בן מגבש סביבו חבורת ילדים הגדלים יחד במוסד במשך 16 שנה וקוראים לעצמם ''מועדון צ'אובר''. לפי חוקיו של מר קרטר על הנערים לעזוב את המוסד בהגיעם לגיל 16, והסיפור מתרחש בליל מסיבת הפרדה של הנערים מבית היתומים.
כנהוג בחבורות נערים בספרי נוער, מורכבת החבורה מהנער האמן המוכשר, מהמנהיג הפזיז אך הכריזמטי, מהחנון החששן ומנערה שכמה מהחברים מאוהבים בה. סיפורו של רואיס-סאפון לוקח אותנו אל סיפור משפחתי המשתלב בסיפור היסטורי גדול יותר. סיפור של אהבה ואכזבה, גדולה ונקמה – של עבר הרודף את בן ואת כל הנלווים אליו במסעו. סיפור משפחתו של בן נחשף לפנינו ככל שהסיפור מתקדם, וגם הכוחות העל-טבעיים שהופיעו ברמיזה בתחילת הסיפור מתגברים עד סצנת השיא לקראת סופו של הספר.
עלילת הספר מלאה פעילות, אירוע רודף אירוע – ורואיס-סאפון יודע לטוות עלילה שתרתק את הקורא. חבל רק שהוא לא הצליח לבנות דמויות עגולות ואמינות יותר. הנערים בני 16 אבל באותה מידה יכלו להיות בני 13 או 15. במהלך השנים שבהן אנו מלווים את סיפורן של הדמויות אין התפתחות משמעותית שלהן, והן ממשיכות לייצג סטראוטיפים קלאסיים של ''חבורה'' בספרות הנוער הבריטית – כמו חברי החמישיה או השביעיה הסודית. לקורא מנוסה העלילה צפויה למדי והדמויות פועלות במסגרת התבנית הצפויה של תפקידם בחבורה. עם זאת, תיאורי הסביבה ודמויות המשנה הכתובים היטב ורצף האירועים שאינו פוסק אחראים לכך שבסך הכול הספר מהנה, ובהחלט עדיף לקרוא אותו מאשר עוד ספר של הרלן קובן.
רואיס-סאפון (יליד 1964) מציין שמדובר בספר שני בסדרת ספרי נוער ''שכתבתי בתחילת שנות התשעים; אני עצמי הייתי אז מעט יותר מנער!'', ואכן הספר חסר את הבשלות של ''צילה של הרוח''. אני מניחה שבני נוער, שהם פחות מנוסים ושיפוטיים ממני, ייהנו מהספר. נערה שהחלה השנה ללמוד בכיתה ט' נהנתה ממנו מאוד ובאה לשאול אם ידוע לי מתי יצא הספר הבא בסדרה. למען האמת גם אני מקווה שיתרגמו את הספר הבא. לפעמים מהנה לעקוב אחרי התפתחות הכתיבה של הסופר, לא פחות מאשר אחרי התפתחות העלילה.



ארמון חצות
קרלוס רואיס סאפון
מספרדית: ארז וולק
כנרת זמורה ביתן, 2012
268 עמודים




 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.