על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

רבדים
ספרים / מוניקה פוקס
שבת, 06/03/2010, שעה 15:16

סקירה על The Bookman מאת לביא תדהר


מה שיחרת על דגלו של The Bookman, וזהו דגל העשוי רבדים מרובים, הוא שפע של מחוות שנולדות לתוך עולם חדש, אף-על-פי שבמבט ראשון תכונה זו עלולה לחמוק מהעין. לא קראתי עד כה עוד ספר שמאגד יחד כל כך הרבה מחוות לסמלי תרבות, לדמויות היסטוריות, לדמויות בדויות ולמיתולוגיות.
במבט ראשון נראה שלביא תדהר שינה את סגנונו, מכיוון שבניגוד להרגלו הטקסט לא נראה תמציתי ולא עושה רושם שהוא מחביא אוצרות שיתגלו בקריאה שנייה, אך זו טעות. במחוות שהזכרתי קודם מסתתרים רמזים רבים והן מעמיסות לא מעט על הקורא. אם אני לא טועה, הצפונות של חלק מהן יתגלו לנו רק בספר הבא, Camera Obscura (ששני פרקים ממנו מובאים בסופו של The Bookman).
הקורא יכול כמובן לשבת בשילוב ידיים ולתת לעלילה האינטנסיבית לסחוף אותו מבלי להקדיש מחשבה לרבדים העמוקים של הספר, כמעט כמו נסיעה ברכבת ובהיה דרך החלון על נוף גדוש הרפתקאות. אבל ברגע שהבנתי שכמעט ולא אמצא בספר דמות או רעיון שלא נשאל והולבש בבגדי המעצב-הסופר תדהר, התעקשתי לעצור מדי פעם ולהתייעץ עם האינטרנט. (לאינטרנט, דרך אגב, תפקיד חשוב בספר זה שאליו אחזור לקראת סוף הסקירה.)

הספר מלווה את אוֹרְפַן, הלא הוא אורפאוס מהמיתולוגיה היוונית, שאיבד את אהובתו בפיצוץ שלו אחראי הבוקמן. אף-על-פי שראה אותה מתפרקת לחלקים בעת הפיצוץ, אורפן יוצא למסע להחזירה אליו. במסע זה הוא מגלה את זהותו האמיתית ואת שמו האמיתי, שכן אורפן הוא כינוי בלבד, ויחד אתם הוא מגלה לנו הקוראים עולם צבעוני ומושך, פרי דמיונו העשיר של הסופר. זהו עולם חלופי אי-שם בעבר בין גילוי אמריקה לבין זמננו, עולם הנשלט על ידי גזע לטאות תבוניות ויצריות. בעולם זה חיים לצד בני האדם והלטאות השולטות בהם גם מכונות אדם (אוטומטונים) ושכפולים אשר נוצרו על ידי יוצרים אחרים, והם לא פחות מעניינים מהלטאות.
בדרך הקורא יפגוש את ז'ול וורן, יצירותיו ודמויות מתוכן, את שרלוק ומייקרופט הולמס, איירין אדלר, ופרופסור מוריארטי, את הלורד ביירון, את הויוורן (wyvern) מהאגדות, את רשת האינטרנט, את קתולהו, את אורפיאוס ואורידיקה, את גילגמש, ואת קארל מרקס (שלטעמי היה המשעשע מבין הדמויות המוכרות). כמו כן יש אזכורים נוספים למיתולוגיה היוונית ועוד היד נטויה. בהחלט יכול להיות שחלק מהאזכורים חמקו ממני, ואחרים לא אגלה על מנת לא לקלקל לכם את הקריאה.
האזכורים של דמויות ומצבים מוכרים מענגים ופעמים רבות מצחיקים. זיהוי דמויות אלה ואופן הופעתן בספר הם כמו יין משובח המלווה ארוחה משובחת לא פחות. יש בספר הפתעות גאוניות אחדות, כמו רמז שרלוקי שנון, או משחק עם שם הספר (The Bookman), שהוא גם שמו של ירחון לונדוני מסוף המאה התשע עשרה שבו התפרסמה לא מעט ספרות ז'אנרית. הפתעות כאלה מעוררות את החשק לקחת את הספר ליד מייד לאחר שסיימת אותו, ולהתחיל לקרוא אותו מהתחלה.
השפה יפה, וכצפוי אצל לביא תדהר די במלים ספורות כדי לצייר תמונה שלמה ולהכניס את הקורא מייד לאווירה שעליה יצטרכו במאים ואנשי תפאורה לעבוד קשה.
הדברים האהובים עלי בספר היו הגילוי מיהו הבוקמן וההשתקפות של המעבר של אוצר הידע האנושי מהדפוס לעידן המידע האלקטורני העולמי. אהבתי גם את ההקבלה בין מעשי הגזע השולט להתנהגות של האדם הלבן באמריקה, את רעיון הגולם שקם על יוצרו, את ההקבלה בין האוטומטונים והשכפולים לזהויות הווירטואליות ברשת, ואף כי היה לי קשה להבין חלקים מסוימים תוך כדי קריאה, כאשר הם התבהרו, ההנאה היתה גדולה.

אם אורפן הוא אכן אורפאוס חדש ואם The Bookman אכן מספר מחדש את סיפור אורפאוס המיתולוגי המשיב את אורידיקה אהובתו מן המתים, לא צפוי לו סוף טוב. אבל את זה נדע רק בספר הבא, שלו אני מחכה בסקרנות ובהתלהבות.



The Bookman
Lavie Tidhar
Angry Robot Press, 2010
412 עמודים (כולל פרקים מספר ההמשך)




The Bookman דף הספר באתר של לביא תדהר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
תודה על הביקורת, מוניקה.  (חדש)
avivs יום רביעי, 10/03/2010, שעה 10:50
עשית לי חשק. אנסה להשיג את הספר.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.