על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

גביע האש – בית הלל
סרטים / ארז לנדוור
שבת, 10/12/2005, שעה 19:00

'הארי פוטר וגביע האש', הסרט: דבר הסנגוריה


לא קלים הם חייו של הארי פוטר. לאחר שנמלט בעור שיניו מסכנות גדולות במשך שלוש שנותיו הראשונות בהוגוורטס, הוא חוזר לשם לשנה רביעית. חלום בו מופיע לורד וולדמורט רודף אותו שוב ושוב, אוכלי המוות מופיעים בטורניר קווידיץ' וזורעים שם הרס, והמוזר והמסוכן מכל – הוא נבחר להשתתף בטורניר הקסמים המשולש.
לשם קיום טורניר זה, העומד במרכז הסיפור, מגיעות להוגוורטס שתי משלחות: האחת מטעם בית ספר צרפתי לקוסמוֹת בהנהלת מאדם מאקסין, והשניה מטעם בית ספר בולגרי בהנהלת איגור קראקרוף. המשתתפים בתחרות נבחרים על ידי גביע האש. בתחילה נבחרים פלר דאלקור הצרפתית, כוכב הקווידיץ' ויקטור קרום הבולגרי וסדריק דיגורי איש הוגוורטס, אולם לאחר מכן, באופן חשוד למדי, פולט גביע האש גם את שמו של הארי, למרות גילו הצעיר והעובדה שכלל לא ביקש להשתתף בהגרלה.
במהלך הטורניר יאלץ הארי להתעמת עם דרקונים, בנות ים רצחניות ומבוך אימתני, אך בכך לא מסתכמות תלאותיו. הוא מעוניין להזמין את צ'ו צ'אנג, בה הוא מאוהב, לנשף השנתי של הוגוורטס, הוא רב עם חברו הטוב רון ויזלי, המקנא בו על הפרסום לו הוא זוכה, ועוד ועוד.

הסרט מוצג, כמובן, מנקודת מבטו של הארי, אך הפעם הגישה הנארטיבית מחוכמת יותר מזו שבסרטים הקודמים, בהם הסיפור עסק בעיקר בו ובחבריו. כעת הארי מתחיל להיחשף לעולם הקסמים הרחב אליו הוא משתייך. במהלך כל הסרט מקבלים הצופים את הרושם שלא כל הידוע נמסר להם, וכי הם זוכים להצצה דרך חרך צר לעולם גדול ומורכב יותר. לעתים נרמז דבר מה על הפוליטיקה של משרד הקסמים או על העבר המשפיע על ההווה. גם דרך הצגתו של הוגוורטס משתלבת עם גישה זו: אם בסרטים הקודמים ניתן היה לראות את בית הספר כמקום שלם ולדמיין כי אנו מכירים אותו על כל חלקיו, הרי שכאן הוא כמעט ואינו מוצג מבחוץ, וניתן דגש רק על חלקים מסוימים שלו. אלה האחרונים הנם קודרים למראה, ובכך תורמים לאוירה הגותית של הסרט, כמו גם קטעי האקשן המסוגננים.


האפקטים מרשימים, אך הם אינם באים במקומו של הסיפור כפי שנעשה בלא מעט שוברי קופות. האיזון בין מרכיבי הסיפור השונים מושלם. כמו קודמו, הסרט מותח ואפוף באוירת אימה, אך בניגוד אליו הוא גם בעל הפוגות קומיות שפוזרו בנדיבות ובטוב טעם. אם הסרט הקודם היה דחוס ודינמי בקצבו, הנוכחי נינוח יותר אך בלי לקלקל את המתח והעניין.

משימה לא קלה נטל על עצמו הבמאי, מייק ניואל. לאחר השיא אליו הגיע הסרט הקודם, היה עליו להמשיך את אוירת המתח והאימה, להציג את הסיפור על כל מורכבותו תוך ברירה וניפוי של מרכיביו הרבים, ולהגיש תוצאה קוהרנטית. הוא עמד בכך בכבוד. התסריט של סטיבן קלובס כיווץ את ספרה הגדול של רולינג תוך ויתור על סיפורי משנה רבים אך ההשמטה לא מורגשת. רוג'ר פראט, שצילם גם את הסרט השני בסדרה, מציג את הוגוורטס בצורה חלקה ומשכנעת. המוזיקה, לעומת זאת, היא החלק החלש בסרט. בניגוד לג'ון ויליאמס, שכתב את המוסיקה של שלושת הסרטים הקודמים, פטריק דויל הלחין פסקול דל ולא בולט.


הליהוק מצוין כרגיל. משחקו של דניאל רדקליף השתפר והוא מעביר דמות אמינה, מתלבטת ומתיסרת. רופרט גרינט מפגין גם הוא כישורי משחק טובים יותר. אמה ווטסון מצוינת, אך תפקידה הפעם משני יחסית. משאר שחקני התלמידים מתבלטים לטובה גם רוברט פאטינסון כסדריק דיגורי, מתיו לואיס כנוויל לונגבוטום והתאומים ג'יימס ואוליבר פלפס כתאומים פרד וג'ורג' ויזלי. הצוות הותיק של בית הספר לא זוכה הפעם להבלטה וכמוהם גם סיריוס בלאק, פטרונו של הארי. לעומת זאת המורה החדש, עין הזעם מודי, הוא הדמות הבולטת בסרט בגילומו המצוין של ברנדן גליסון. מיראנדה ריצ'ארדסון מוסיפה נופך משעשע כריטה סקיטר, אם כי תפקידה קטן ושולי מדי בהשוואה לזה שבספר. בתפקידי הרעים מתבלטים ג'ייסון איזאקס כלוציוס מאלפוי וראלף פיינס כלורד וולדרמורט. רוברט הארדי החביב שב ומבליח מדי פעם לשניות ספורות כקורניליוס פאד'ג, ראש משרד הקסמים, וגם טימוטי ספול חוזר כפיטר פטיגרו, הלא הוא זנב-תולע. עיצוב הדמויות באיפור ובתלבושות מסוגנן מאד ומוסיף לאופיו הגותי של הסרט.

ניתן להתווכח על בחירת המרכיבים של הבמאי וצורת שילובם בסרט, לטעון שבמקום מסוים היה ניתן להרחיב (דמותה של ריטה סקיטר ומאבקה בהארי, למשל) או שנושא מסוים לא היה ראוי להשמטה (דאגתה של הרמיוני לגמדוני הבית). הכל בעיני הצופה. בסופו של דבר זהו סרט משובח ומהנה מאד שאורכו כשעתיים וחצי, אך עדיין נראה כי הוא קצר מדי.


הארי פוטר וגביע האש (Harry Potter and the Goblet of Fire)
במאי: מייק נואל
תסריט: סטיבן קלובס, ע''פ ספרה של ג'. ק. רולינג
שחקנים: דניאל רדקליף, רופרט גרינט, אמה ווטסון, רוברט פאטינסון, מתיו לואיס, ג'יימס ואוליבר פלפס, ברנדן גליסון, ג'ייסון איזאקס, ראלף פיינס
אנגליה-ארה''ב 2005
157 דקות



גביע האש – בית שמאי
אתר הסרט
האתר הישראלי של הסרט
הארי פוטר והאסיר מאזקבאן - הסרט הקודם
הארי פוטר וחדר הסודות - הסרט שלפניו
הו הא הארי פוטר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אוף. אחרי הסרט הקודם הבטחתי לעצמי לא ללכת שוב להארי פוטר  (חדש)
יעל יום ראשון, 11/12/2005, שעה 0:55
אבל גם הביקורת פה וגם הביקורות בעין הדג ו YNET - אני עוד אשתכנע ללכת.

ראו אוזהרתם! הקיטורים שלי אחרי זה יהיו באשמתכם!
   כתוב תגובה
אוף. אחרי הסרט הקודם הבטחתי לעצמי לא ללכת שוב להארי פוטר  (חדש)
דוד יום ראשון, 11/12/2005, שעה 9:33
בתשובה ליעל
ראיתי אותו ביום שיש. אין ספק שהוא יותר טוב מהקודמים, רק לא לצפות שהוא יהיה ברמה של הספר - אפילו לא מתקרב. יחד עם זאת, סרט חביב ואפקטים יפים.
   כתוב תגובה
עשי לעצמך טובה  (חדש)
דובי יום ראשון, 11/12/2005, שעה 23:52
בתשובה ליעל
ואל תלכי לראות אותו. הסרט רע, רע, רע! התסריט של הסרט מכאיב מרוב זה שהוא רע, הסרט נראה כמו סלט של סצנות שנחתכו בשלומיאליות. מי שקרא את הספר ירגיש כאבים פיזיים לא מתונים בכלל בזמן הצפיה. מי שלא קרא - סביר להניח שלא יבין מה הוא ראה או את ההקשר היותר רחב של הסרט.

אני לא חובב פוטר מי יודע מה, אבל הסרט הזה הוא אחד מהסרטים הרעים ביותר שראיתי בזמן האחרון (והלא-כל-כך אחרון). הסרט מתחרה בראשון על תואר הסרט הרע ביותר שנעשה בסדרה. אם בסרט השני, ההופעה של קנת' בראנה הצילה אותו - פה ההופעות של מירנדה ריצ'רדסון (ריטה סקיטר), ברנדן גליסן (מודי) וראלף פינס (וולדמורט) לא בלטו ולא עשו שום רושם. האמת, יש להגיד, היא שלא היתה להם יותר מידי הזדמנויות. כל הסצינות איתם היו קצרות ולא ממצות.

נראה לי שכדי לאזן את הביקורות במקומות האחרים, אני אכתוב ביקורת משלי לסרט. (כלומר - בעוד מקום חוץ מב- LJ שלי) אבל את הטון הכללי, נראה לי שהעברתי.
   כתוב תגובה
אתה מוזמן לשלוח לי את גרסתך.  (חדש)
NY יום שני, 12/12/2005, שעה 8:47
בתשובה לדובי
600 מילה ומעלה.
   כתוב תגובה
איזה כייף ליראות הארי פוטר אה...  (חדש)
דניאל יום ראשון, 13/08/2006, שעה 10:52
בתשובה ליעל
חבל על הזמן אתם חיבים ליראות את הסרטים שלו...
   כתוב תגובה
well said  (חדש)
whitewicca יום ראשון, 11/12/2005, שעה 18:15
seen it last night.
so what do u think? best so far?
   כתוב תגובה
דורמשטראנג בולגרי בסרט?  (חדש)
Boojie יום ראשון, 11/12/2005, שעה 20:23
כי בספר מקפידים כל הזמן להסתיר את המקום שלו, ואף אחד לא באמת יודע. מה שכן, ידוע ש*קרום* הוא בולגרי (או נכון יותר, משחק בנבחרת בולגריה), אבל זה לא אומר הרבה.
   כתוב תגובה
דורמשטראנג בולגרי בסרט?  (חדש)
מורן יום שני, 12/12/2005, שעה 13:32
בתשובה לBoojie
אתם צודקים בהחלט, הסרט קצר מדי, והוא גורם לצביטה קטנה בלב, כשחושבים- מה חושבים הצופים שעדיין לא קראו את הספר? לדוגמא, ישנה סצנה שניות לפני המשימה עם הזבנקרנית, שהרמיוני חיבקה את הארי, בצורה שהיא חיבקה אותו, עוד יחשבו שהם זוג, ויש ביניהם משהו, מה שבכלל לא נכון. מה גם שהם ''שכחו'' פרטים כלשהם, איפה לעזאזל נעלמה הספינקס במבוך? כל כך רציתי לשמוע את החידה שלה...אבל עליי לצודד בהם, המבוך היה אחת הסצנות הטובות ביותר.
ועוד נקודה למחשבה: כשרואים את החלק בבית הקברות, עוברת מחשבה שאולי הבמאי בעל מחשבות סדיסטיות, לא?
   כתוב תגובה
דורמשטראנג בולגרי בסרט?  (חדש)
ארז לנדוור יום שני, 12/12/2005, שעה 14:25
בתשובה לBoojie
אין לי את הספר בנוכחותי אבל סביר שקרום לא ישחק עבור מקום שאינו שייך אליו (גם אם זה לא כך בעולם האמיתי) ואאל''ט בכל הסקירות נאמר שהמשלחת בולגרית.
   כתוב תגובה
מה זה שייך?  (חדש)
Boojie יום שני, 12/12/2005, שעה 15:10
בתשובה לארז לנדוור
הוא משחק ב*נבחרת* הבולגרית. בית הספר שהוא לומד בו הוא בעל זהות מעורפלת מזרח אירופאית, וקולט תלמידים מכל רחבי מזרח אירופה, או אולי אפילו מכל רחבי אירופה, על פי כל מה שנרמז בספר. אם אני זוכרת נכון, עולה השאלה, למשל, למה מאלפוי לא הלך ללמוד שם (נדמה לי שמאלפוי עצמו מקטר על זה), לאור הדגש שהם נותנים לאמנויות האופל.
אני חושבת שלומר שבית הספר הוא בולגרי זה ממש לא יהיה נכון. המיקום שלו הוא לגמרי עניין לספקולציות, וכל רמז שעשוי להסגיר אותו מוסתר היטב (יש איזה קטע שבו הרמיוני מעלה ספקולציות לגבי המיקום שלו).

ויי. אני לא מאמינה שאני מתווכחת על דקויות כאלה בהארי פוטר. נו, שיהיה.
   כתוב תגובה
והנה גם הלכתי וחיפשתי את הספר,  (חדש)
Boojie יום שני, 12/12/2005, שעה 15:17
בתשובה לארז לנדוור
כדי באמת לעשות מזה דיון אקדמי רציני, חי חי.
''...אבא שקל ברצינות לשלוח אותי לדורמשטרנג במקום להוגוורטס, אתם יודעים''.
[מאלפוי, ברכבת. עמ' 156 של גביע האש.]

''איפה זה נמצא? באיזו מדינה?'' [רון]
''נו, את זה אף אחד לא יודע, זוכר?'' אמרה הרמיוני בהרמת גבה. [עמ' 157]

''אבל לדעתי טירת דורמשטרנג נמצאת איפשהו בצפון הרחוק'', אמרה הרמיוני מהורהרת. ''במקום קר מאד, כי התלבושת שלהם כוללת אדרת פרווה''. [עמ' 158]

הממ. נראה לי שאני צריכה להתחיל להשתתף בפורומי הארי פוטר. אוי.
   כתוב תגובה
הסרט ממש עבר לי מהר  (חדש)
אמבר יום שני, 12/12/2005, שעה 15:31
כרגיל, זה לא יצירת מופת קולנועית, אבל זה סרט חביב ומהנה, עם סצינות טובות ואוירה אפלולית וקודרת, שמוסיפה ענין.

רק שוולדמורט הזכיר לי מאוד את המאסטר של באפי, גם בעיצוב ובאיפור וגם בסגנון הדיבור.
   כתוב תגובה
סרט נחמד, אך יש פספוסים רציניים  (חדש)
איש בגלימה אפורה יום שני, 12/12/2005, שעה 19:07
היו לי די הרבה ציפיות מן הסרט הזה בהסתמך על הסרטים הקודמים שהיו ברמה גבוהה, אך באמת התאכזבתי.
העובדה ש160 העמודים הראשונים בספר לא מגיעים אפילו לחמש דקות בספר מובנת, הסרט לא צריך לכלול את הכל וגם אין מספיק זמן.
דבר נוסף שהפריע לי הייתה העובדה שתלמידי שני בתי הספר האחרים הגיעו בראשון לספטמבר במקום בינואר.
אחד הדברים הכי לא מובנים מבחינתי בסרט היא מדוע בחרו להציג את בובאטון כבית ספר לעלמות צעירות, ואת דורמשטנג כבית ספר לבחורים רוסיים גדולים? לא זכור לי בספר שצוין שדורמשטנג הוא לבנים בלבד ובובאטון לבנות בלבד.
כמו כן, בספר ויקטור קרום מוצג כבחור צנום שהולך בצורה מעט מגושמת ואוהב לבלות בספרייה. אך בסרט הוא מוצג כבחור גדול ושרירי שכל מה שמעניין אותו זה ספורט.
כמו כן הפריעה לי צורת הצגתן של שתי דמויות, דמבלדור ופרופסור מודי. בספר, דמבלדור מוצג כאדם נבון מאוד שיודע בדיוק מה קורה בכל רגע נתון, אך בסרט הוא מוצג מעט כמו פסיכי עצבני. מודי מוצג כמשוגע פרנואיד ולא כפרנאויד אך הגיוני כמו בספר.
דבר נוסף שאכזב אותי הייתה העובדה שכאשר זה שאין להגיד את שמו חזר הופיעו רק 4 אוכלי מוות, לעומת למעלה מעשרים בספר. קיצוצים בתקציב?
אך הדבר שהכי אכזב אותי מכולם היה הסוף. בספר נאמר שיש עוד תקווה להילחם כנגד וולדמורט ומייד מקימים חזרה את מסדר עוף החול. אך בסרט החלק הזה חסר, ומשום כך, כאשר הארי עדיין אופטימי בסוף הסרט, מי שלא ראה את הסרט חושב שיש לו איזה בעיה של אופטימיות מוגזמת. לדעתי כאשר הם בחרו להשמיט את החלק הזה הם פיספסו חלק גדול מאוד מהספר.
זה היה סך הכל סרט מוצלח, אך טעון שיפור.
   כתוב תגובה
גם הספרים וגם הסרטים של הארי פוטר מעוליםם  (חדש)
ירדן שבת, 28/07/2007, שעה 11:17
בתשובה לאיש בגלימה אפורה
כל הסרטים שהיו עד עכשיו להארי פוטר היו מעולים ותחשבו שעם היו מנסים להכניס את כל מה שבספר לסרט בפרטי פרטים הסרט היה לוקח בסביובות ה 10 שעות ואולי יותר...
תמיד יש הבדלים בין הסרט לסרט.... סך הסרט הספר ודניאל רדקליף עצמו ממש ממש טובים אבל במיחוד דניאל רדקליף ההורס.... XD
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.