על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

החייזרים מהמטאור והמפלצת מהביצה
סרטים / רז גרינברג
יום ראשון, 12/08/2001, שעה 16:37

Double Feature: 'שרק' ו'אבולוציה', שני הסרטים האחרונים מבית היוצר של DreamWorks


לכאורה, אין הרבה הגיון באזכור 'שרק' ו'אבולוציה' באותה כתבה. מדובר בסרטים שונים מאד זה מזה: האחד מצויר, השני מצולם; האחד מבוים בידי שני במאים שזו להם עבודת בכורה, השני בידי במאי ותיק למדי; האחד הוא מסרטי המד''ב/פנטסיה המוצלחים של השנה והשני הוא אחד הגרועים שבהם.
ובכל זאת יש ביניהם יותר מנקודת חיבור אחת. על שניהם עבד אותו פסקולן (תעלומה בה נדון בהמשך), אך יותר מכך – שניהם נעשו באותה חברת הפקה. כנראה לא במקרה.
חברת דרימוורקס שמה לעצמה למטרה, כנראה (לא ברור אם במודע או לא), להכניס קצת חיים בז'אנר החמקמק הקרוי ''קומדיית מד''ב/פנטסיה''. יתכן שהסיבה היא עיסוקו הקודם של סטיבן ספילברג, אחד ממקימי החברה (זמן קצר לפני שדרימוורקס נכנסה להילוך גבוה הוא הפיק את 'גברים בשחור'). בכל אופן, בעוד יבול החברה בתחום הרציני של הז'אנר (''פגיעה קטלנית'') רחוק מלהרשים (נצטרך לשפוט אותו מחדש, כנראה, עם בואו של AI בספטמבר הקרוב), הרי שבתחום הקומדיה החלה דרימוורקס ברגל ימין עם 'גאלאקסי קווסט' המשובח. השנה הם ממשיכים עם הקו שהתווה הסרט ההוא בשתי קומדיות ז'אנר – אחת מהן מוצלחת, השניה פספוס.
נתחיל בפספוס.


אילו היה 'אבולוציה' סתם סרט רע – דיינו. הבעיה היא ש'אבולוציה' הוא מקרה נדיר של סרט ששום דבר – אבל שום דבר – לא עובד בו כמו שצריך. אפשר למלא ספר עבה בכמות הליקויים בסרט הזה, אבל החיסרון הגדול שלו בולט לעין כבר מהדקות הראשונות: הוא אמור להיות קומדיה, אך הוא ממש לא מצחיק.
הבמאי איוון רייטמן, שגויס לפרויקט הזה בתקווה שיצליח לשחזר את הצלחת 'מכסחי השדים' שלו מלפני 15 שנה (משימה בה הוא נכשל בעקביות בכל סרט שעשה מאז) לקח את התסריט של 'אבולוציה' – במקור מותחן רציני על פלישת חייזרים לכדור הארץ – והחליט להלביש עליו בדיחות. הרעיון הזה נשמע רע אפילו בתיאוריה, אבל בפרקטיקה הוא גרוע עוד יותר. הרי לכם שתי תיאוריות אפשריות בנושא, ושפטו בעצמכם:
א. רייטמן איבד את יכולתו ליצור שנינויות מוצלחות
ב. השנינויות שלו משנות ה-‏80 לא מצחיקות אף אחד 15 שנים מאוחר יותר
בכל אופן, בקולנוע בו נצפה הסרט לצורך הכנת כתבה זו (עם עוד כ-‏30 צופים אחרים) שררה דממת בית קברות. אף אחת מהבדיחות לא הצליחה להוציא אפילו צחקוק קצר מהקהל. לכל היותר חיוך קל פעמיים או שלוש.
הסרט מתחיל כאשר מטאור מתרסק על כדור הארץ והורס את המכונית של ווין גרין (שון ויליאם סקוט), צעיר לא חכם במיוחד המתכונן למבחן בכבאות. שני מדענים, איירה קיין (דייויד דוכובני) והארי בלוק (אורלנדו ג'ונס) נקראים לחקור את הפרשה, ומגלים שהמטאור הביא עמו לכדור הארץ חייזרים המתפתחים בקצב מואץ. הצבא, בראשותו של גנרל מגלומן (טד לוין) ומדענית מגושמת (ג'וליאן מור), מגרש אותם מהשטח ולוקח את העניינים לידיים, וכן הלאה וכן הלאה, ובינתיים ממשיכים החייזרים להתפתח.
כפי שתקציר עלילתי זה מרמז, עלילתו הסהרורית של הסרט היא בלגן אחד גדול. דמויות נכנסות ויוצאות ללא כל סיבה נראית לעין, תוך דקלום שורות טקסט מצחיקות-בתיאוריה. העלילה מסרבת בעקשנות להתקדם, וכאשר מגיע השלב בו נמצאים החייזרים ברמה התפתחותית מספקת כדי לאכול את בני האדם, הקהל מתפלל לכך בדבקות.

השחקנים, למרבה הצער, לא עוזרים. דוכובני, שגילה אי אלו יכולות קומיות בחלק מהפרקים של 'תיקים באפלה', לוקה בהופעה מנומנמת ונטולת אנרגיה. אורלנדו ג'ונס הוא ההפך המושלם – בהופעה היסטרית, משולחת רסן ואחוזת אמוק הוא מתרוצץ ומשתולל בנסיון נואל למשוך תשומת לב. למרבה הצער, שמים לב. ג'וליאן מור מסתובבת על הסט בחוסר הבנה מוחלט לגבי לתפקידה (לו שותפים גם הצופים התמימים) ונסיונותיה בתחום הסלפסטיק מעוררי רחמים ממש. לסיום נזכיר גם את דן אקרויד, שמן הסתם נגרר להופעת אורח בסרט הזה בתור טובה לבמאי, בתפקיד מבזה במיוחד.
אגב סלפסטיק, גם הבדיחות הויזואליות בסרט הזה – שיא חדש של טעם רע בכל הנוגע לבדיחות על הפרשות – לא עובדות כלל. למרבה ההפתעה, דוקא סצנות האימה אה-לה 'הנוסע השמיני' אפקטיביות. אחראים להן בעיקר הצלם מייקל צ'אפמן (אחד מצלמי האקשן המוכשרים יותר בהוליווד, שעבד עם רייטמן גם על סרטים קודמים) ואיש האפקטים פיל טיפט (שמן הסתם סבר בטעות שהוא עדיין על הסט של 'גברים בחלל'). גם לסצנות בהן מתנפלים החייזרים על בני האדם יש אפקטיביות מסויימת – הן מצליחות להקפיץ מהכסא ובנקודה מסוימת (כשהגיבורים רודפים אחר חייזר מעופף המסתובב בתוך קניון) אפילו להלהיב, אך דוקא האפקט הזה תורם למבוכה הכללית – מה עושות סצנות אימה בתוך קומדיה? היתכן שמדובר בעוד בדיחה מוחמצת?
את רשימת הטענות נחתום בפס הקול חסר ההשראה שהלחין ג'ון פאוול, המעניק מימד חדש לחלוטין לביטוי ''עולה על העצבים''.
עבור החברה שהפיקה את 'גאלאקסי קווסט', סרט כמו 'אבולוציה' הוא צעד גדול אחורה בסולם ההתפתחות של הז'אנר.


דרימוורקס הקימה לעצמה גם מחלקת אנימציה מפוארת, ביוזמת צלע נוספת ממקימיה – ג'פרי קצנברג, מבכירי דיסני לשעבר. היא שמה לעצמה למטרה לנער את האבק מעל תעשיית סרטי האנימציה בארה''ב, אך בניגוד לנסיונות כמו 'טיטאן', 'ענק הברזל' או 'אטלנטיס', החליטו בדרימוורקס ללכת צעד צעד, בלי לטלטל את הספינה יותר מדי. 'עבודת נמלים' היה סרט ילדים שקיפל בתוכו משל כמו-אורווליאני למבוגרים. 'נסיך מצרים' היה, לכאורה, עיבוד במסורת דיסני לסיפור פולקלורי, אך למעשה הראה שגם באנימציה ניתן ליצור אפוסים היסטוריים מפוארים דוגמת 'בן חור'. עם 'שרק' נכנסה דרימוורקס לטריטוריה של 'הסימפסונים'. מדובר בסרט שנראה, נשמע ומתנהג כמו סרט לילדים – הוא אפילו מבוסס על ספר ילדים של ויליאם סטייג – אבל למעשה הנו סאטירה מתוחכמת למבוגרים.
גיבור הסרט הוא מפלץ ירוק ואנטיפת בשם שרק (קולו של מייק מאיירס) המעוניין לשבת בשקט בביצתו המצחינה ותו לא. אך יום אחד, בעקבות טרנספר המוני שהנהיג הלורד פרקוואד (ג'ון לית'גו), נמלאת הביצה כל מיני יצורי אגדות, החל מפינוקיו, המשך בשלגיה וכלה בזאב של כיפה אדומה. פרקוואד מציע לשרק עסקה – אם יציל האחרון את הנסיכה פיונה (קמרון דיאז) על מנת שינשא לה הראשון, יוצאו כל יצורי האגדות מהביצה. בלוויית חמור מדבר היפר-אקטיבי (אדי מרפי), יוצא שרק לשליחות זו.
רבע השעה הראשונה של הסרט בעייתית מעט. היא לא ממש מגובשת, לא ברור מה הולך ומי נגד מי, והבדיחות מכוונות מעט למטה (לא גרוע כמו 'אבולוציה' אך עדיין רחוק מלהרשים). אולם החל מהרגע בו פוגש שרק בלורד פארקווד הופך הסרט לסאטירה משובחת המשגרת מהלומות כואבות לכיוון סיפורי אגדה ידועים, במיוחד בעיבודים של דיסני (נפוצו שמועות זדוניות לפיהן קצנברג הפיק את הסרט הזה כדי להתנקם במעסיקיו לשעבר, אך דרימוורקס הכחישו נמרצות). התזמון של הגגים מוצלח מאד, ומצליח להסיח את דעתם של הצופים מחוסר עלילה מסוים במשך חלקים ארוכים. אבל מה זה משנה? הסרט כל כך מצחיק, עד כי העלילה, לעתים, רק מפריעה.

'שרק' נעשה באנימציה ממוחשבת, אך בניגוד לכל שאר הסרטים שנעשו עד היום בטכנולוגיה זו ובחרו ללכת על בטוח על ידי הנפשת דמויות לא אנושיות (צעצועים, חרקים וכו'), הוא הולך צעד אחד קדימה – רוב הדמויות בסרט הן אנושיות. לפעמים זה לא עובד: באנימציה שלהן יש עדיין משהו נוקשה מעט בהשוואה לשאר הדמויות, וכך, באופן אבסורדי, יצורי אגדות כמו פינוקיו, איש הג'ינג'רברד ודרקונית נימפונית סגולה (המספקת לסרט כמה מהבדיחות הויזואליות היותר מוצלחות שלו) נראים הרבה יותר חיים ומשכנעים מאשר דמויות כמו שרק או הנסיכה פיונה. אבל זה חיסרון שולי – האנימציה מרשימה מאד, עם רקעים מרהיבים (המתפקדים גם הם בתור בדיחה על דיסני).
התעלומה הכי גדולה בסרט היא פס הקול שלו. כיצד קרה שהליווי המוסיקלי של ג'ון פאוול הוא מוצלח, רגיש ומשתלב יפה עם כל שירי הפופ מבית המדרש של גלגל''צ (עוד גורם המזכיר את 'הסימפסונים'), בעוד שב'אבולוציה' הוא מתפקד כסתם רעש רקע מעצבן בהמולה הכללית? לא ברור. אך בסצנה אחת, קריטית, חוצים פאוול ופס-הקול שלו את סף הגאונות, כשהם מובילים לסצנה בה שרה הנסיכה פיונה ביער (הסצנה עם הפאנץ'-ליין המוצלח ביותר בסרט כולו – גם אם הוא יגרום לקרביים של הצופים להתהפך).
הדיבוב בסרט מצוין, למעט יוצא מן הכלל אחד – התפקיד הראשי. מייק מאיירס, במבטא סקוטי כבד, פשוט לא משתלב טוב עם הדמות בסרט. לא ברור מה בדיוק לא עובד פה, אך בכל פעם ששרק פותח את הפה וקולו של מאיירס בוקע, נוצרת הסחה מעצבנת הבולעת לתוכה לא מעט מהשנינויות שלו. החסרון הזה בולט במיוחד בהשוואה לשחקנים האחרים – לית'גו, דיאז ובמיוחד מרפי (בהופעה שמגמדת את כל תפקידיו בסרטים מצולמים) – כל אחד ואחת בביצוע קומי מבריק.
אם 'אבולוציה' מסמן את הכיוון שלדרימוורקס אסור ללכת בו, 'שרק' מסמן את הכיוון הנכון והרצוי עבורם (ועבורנו). למרבה המזל, נראה כי גם הם הגיעו למסקנה הזו – אין להם כרגע עוד תכניות לסרטים מסוגו של 'אבולוציה', אבל את הזכויות ליצור גרסה מוסרטת של סדרת 'הננסים' של טרי פראצ'ט הם כבר רכשו. בהחלט יש למה לחכות.




שרק – האתר הרשמי
שרק – אתר מעריצים
ויליאם סטייג (מחבר ''שרק'') – אתר רשמי
אבולוציה – האתר הרשמי
אבולוציה – אתר רשמי בישראל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כתבה מצוינת, רז
גל  יום ראשון, 12/08/2001, שעה 17:11
(4 תגובות בפתיל)
כתבה ראויה, אבל....
פלאי גרייצר יום שני, 13/08/2001, שעה 5:50
לא כתבת על הסוף המעצבן של שרק
sany_black יום שלישי, 14/08/2001, שעה 2:31
(5 תגובות בפתיל)
תפקידך להיות מבקר !!!
דוד ש יום ראשון, 19/08/2001, שעה 23:51
(3 תגובות בפתיל)
מה???
פרייה יום שני, 20/08/2001, שעה 18:18
(14 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.