על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

נהר השכחה
ספרים / מיכאל גרוסברג
יום שלישי, 02/07/2002, שעה 23:28

ספרה הראשון של טרישיה סאליבן


נהר השכחה הוא ספר הביכורים של הסופרת האמריקאית טרישיה סאליבן. עלילת הספר מתרחשת כמאה ושישים שנים בעתיד, על כדור ארץ שעבר שואה אקולוגית/גרעינית איומה. שמונים שנה לפני תחילת העלילה נערך ניסוי בשינויים אקולוגיים על ידי תאגיד אינג'ניקס, ניסוי שמטרתו היתה להשיג מגוון גדול יותר של צורות חיים על מנת לחזק את הביוספירה ולתקן נזקים סביבתיים שהאדם גרם. אך הניסוי השתבש וסופו שהביא למלחמות הגנים – שורה של מלחמות כלל עולמיות בהן נעשה שימוש בוירוסים מוטגניים ובנשק רדיואקטיבי. פני השטח של כדור הארץ הפכו ברובם לבלתי ראויים לחיי אדם. השמש הפכה ממיטיב לאויב לאחר ששכבת האוזון הפסיקה להגן על פני כדור הארץ. האויר עצמו מכיל אלפי זנים של וירוסים רדומים והוא רעיל לבני אדם ''טהורים'', הנאלצים לחיות מתחת לשדות מגן. צורות חיים חדשות הופיעו, ביניהן זנים חדשים של בני אדם כמו בעלי המצב-החלופי, היכולים לנשום גם במים, והחד-עיניים, מוזחים שהצליחו להסתגל לפני השטח מחוץ לשדות ההשתקפות. את הציויליזציה האנושית הנאבקת לשרוד ולהחזיר את הסביבה לקדמותה מנהלים הראשים – מוחות ללא גוף המחוברים לכל מערכות המחשב על כדור הארץ, עוד אחד מהניסויים המחרידים של תאגיד אינג'ניקס.

עלילת הספר מתחלקת בין שני גיבורים עיקריים, כשלכל אחד מהם מוקדשים בתורו מספר פרקים. הראשון בהם, דייר, הוא מומחה תוכנה מאוקספורד הנשלח אל אנדרקולינג, גוף מסתורי בפאתי מערכת השמש שהתגלה עוד לפני המלחמות ואשר עשוי להוות שער בין-מימדי אל הכוכבים. שלושה שערים כבר התגלו בו, אך הם מובילים אל חלל בין-כוכבי ריק. בסיום המלחמה נעלמה הספינה מורפיאוס, ובה ראשי תאגיד אינג'ניקס, ליד אנדרקולינג, וכעת מסתבר כי היא אכן עברה לכוכב אחר דרך אחד השערים שהתגלו שם. דייר נשלח לחקור שדר שהגיע מאנדרקולינג בצורת וירוס תוכנה, ואשר מקורו המשוער הוא מורפיאוס.
בתחילת הספר מצליח דייר למצוא את השער הרביעי, עובר דרך אנדרקולינג ומגיע לכוכב לכת אחר, המכוסה בג'ונגל עבות. שם הוא מגלה חברה המורכבת מילדים בלבד, כמו גם שורה ארוכה של תופעות בלתי מוסברות – רוחות מהעבר, קולות משום מקום ומצבי תודעה משונים. את החברה המעוותת על הכוכב, הקרוי דילרנג, מנהיגה טסרינג המסתורית, ספק-ילדה ספק-אשה, המשמשת כאם לתושביו.
בינתיים, בכדור הארץ, ג'נה – אלכימאית ובעלת מצב חלופי (היא נחשפה בילדותה לוירוס שגרם לה לפתח יכולת שהיה מתחת למים) – מועסקת על ידי הראשים בעיבוד מידע. היא נעזרת בלהקת דולפינים, אליהם היא יכולה להתקשר בצורה כמו-טלפאתית כשהיא נמצאת במצב הימי שלה. רשת הדולפינים מתפקדת כמעין מחשב מקבילי המסוגל לקפיצות תובנה מדהימות בהדרכתה. היא מקבלת מהראשים משימה – לפענח את השדר שהתקבל ממורפאוס. אך ככל שהיא מתקדמת בפענוח מסתבר כי משהו או מישהו מנסה לחסום את דרכה ולהסיט אותה מגילוי אפשרי, כזה הקשור למלחמות הגנים ולגורלה של מורפיאוס. העלילה תעמת אותה עם אחותה התאומה יי-לינג ועם היחסים המורכבים והטעונים שביניהן, ואז תוביל אותה החוצה מהשמורות אל החוץ הרעיל.

שמו המקורי של הספר הוא ''לת'ה'' (Lethe): הנהר העובר בעולם התחתון במיתולוגיה היוונית, אשר כל השותה ממימיו שוכח את עברו. כמצופה, זכרון וזהות הם מוטיב עיקרי בספר, וסאליבן טענה את אקדחה בכמה כדורים רבי פוטנציאל: היחסים בין ג'נה לאחותה התאומה יי-לינג, מקורה של תרבות הילדים על דילרנג, עברה של טסרינג וזהותם של הראשים שאיבדו את זכרונם מתקופת היותם אנשים שלמים. אך למרבה הצער, ולמרות התחמושת המשובחה, סאליבן שכחה ללחוץ על ההדק. הספר לא מצליח להגיע לאמירה חותכת. הוא יגרום לכם לחשוב – אבל את המסקנות תאלצו להסיק לבד. גם נושאים אחרים המוזכרים בספר לא מגיעים לכלל מימוש מוצלח. הקונפליקט בין בני האדם הטהורים, הראשים והמוטנטים השונים מתפרץ במהלך הספר אך לא מגיע לידי מיצוי בסופו – הנושא פשוט נשאר פתוח. הספר גם נוגע, ברפרוף, בנושאים של ניסויים בבני אדם (הקטע מעורר הרגש היחיד בספר, מעין יומן של קורבן באחד הניסויים) ושל אקולוגיה.

נקודה שראוי להזכיר כאן היא מיקום העלילה. סאליבן בחרה למקם את חלקה של ג'נה בסיפור באוקיאניה – אוסטרליה והמדינות השכנות. הבחירה הזו הגיונית למדי, כיוון שרוב העולם המתורבת נמחה במלחמות. אבל חשוב יותר, היא יצרה רקע רענן לסיפור, לפחות לאלו המורגלים לספרות אמריקאית. נחסכו מאיתנו המראות הנדושים של מונומנטים אמריקאיים מתפוררים. וכזכור מסדרת מקס הזועם, המישורים הצחיחים של השממה האוסטרלית מתאימים בדיוק לאוירה הפוסט-אפוקליפטית. גם הג'ונגל על דילרנג, המהווה חלק חשוב מאד בסיפור, מתואר בקפידה, על צורתו החיצונית והאקולוגיה המשונה שלו. לונדון, לעומת זאת, בה מתרחש חלקו האחרון של הסיפור, ''זכתה'' לתיאור המזכיר מעט יותר מדי את ימינו-אנו: לא סביר כי אותה רכבת תחתית, אותה אוניברסיטת אוקספורד ואותם פאבים לסטודנטים הקיימים כיום ימשיכו להתקיים גם אחרי אם כל המלחמות.

כספר ביכורים, הרומן של טרישיה סאליבן מוצלח למדי. הוא היה מועמד לפרסי לוקוס וארתור ס. קלארק ב-‏1996 (שלוש שנים לאחר זכה ספרה ''חולמים בעשן'' בפרס קלארק). ראוי לציין כי סאליבן כתבה את הספר בגיל 26. כתיבתה בוגרת ובשלה (והתרגום גורם לספר להראות כאילו נכתב בעברית במקור) והדמויות הראשיות מתוארות בקפידה. עם זאת, הספר סובל ממחלת ילדות נפוצה – הוא מנסה להתפרש על יותר מדי נושאים ולא מצליח לטפל בכולם כראוי. בסופו של דבר, הספר היה מהנה במידה סבירה אך לא הצליח להתעלות מעבר ל''נסיון ראשון מוצלח'' ולגעת ממש.



טרישיה סאליבן ב-ISFDB
נהר השכחה - ביקורת באנגלית

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
גם אני, כשנגמר הספר, תהיתי -  (חדש)
NY מאושר יום רביעי, 03/07/2002, שעה 15:16
מה רצתה המחברת לומר? נכון, יש שם המון נושאים מעניינים, אבל בסופו של דבר... מה?
   כתוב תגובה
ביקורת שונה במקצת...  (חדש)
ארז יום חמישי, 04/07/2002, שעה 20:26
בתשובה לNY מאושר
תופיע במימד הקרוב.
   כתוב תגובה
האמן לי, יקירי,  (חדש)
NY מאושר יום חמישי, 04/07/2002, שעה 21:49
בתשובה לארז
*אני* יודע... ;-)
   כתוב תגובה
יופי של ספר  (חדש)
קובי שבת, 06/07/2002, שעה 18:51
קראתי את הספר אתמול ואני לא מבין מה רע מצאת בספר. סך הכל ספר ממש טוב עם הרבה אקשן, שתי דמויות של נשים מאוד מיוחדות, ספר פמיניסטי ומעניין שאני ממש ממליץ עליו.
   כתוב תגובה
יופי של ספר  (חדש)
שופל יום שלישי, 06/08/2002, שעה 11:49
בתשובה לקובי
לא כל ספר פמינסטי ראוי אוטומטית להערכה , היו שם כמה רעיונות טובים אבל התחושה היא של התעיפות באמצע ומשיכת הסיפור בכח עד סופו.
   כתוב תגובה
ספר מעולה  (חדש)
שטוחס יום שישי, 02/06/2006, שעה 21:40
הספר מעולה בלי קשר לפמניזם של הסופרת..
הכתיבה סוחפת ומעוררת שאלות..

נהנתי.

בהמלצה..
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.