על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

מכוכב חמה ועד צדק
ספרים / אלי אשד
יום שישי, 26/01/2001, שעה 11:21

על הרפתקאותיו של קפטן יונו


סדרות הרפתקאות מתמשכות שמציגות את עלילותיהם המתמשכות של גיבורים על פני עולמות שונים הן בין המאפיינים הפופולאריים ביותר של ספרות המדע הבדיוני - החל ב''סקיילרק'' מאת אי. אי. ''דוק'' סמית , דרך סדרת פרי רודן הגרמנית וסדרת ''קפטן קנדי'' מאת ''גרגורי קרן'', וכלה בסדרות טלוויזיה כמו ''מסע בין כוכבים''. כל הסדרות האלה מציגות את עלילותיהם של הגיבורים הנועזים כנגד חייזרים מפלצתיים ואויבים מרושעים על פני כוכבי לכת אקזוטיים ומסתוריים.
לפעמים עלילת כל ספר בסדרה שכזו היא ''עצמאית'' לחלוטין ואין צורך לקרוא את הספרים האחרים בסדרה כדי להנות ממנה, כמו למשל במרבית ספרי מסע בין כוכבים. לעתים היא מתמשכת מספר לספר ויש לקרוא את שאר הספרים בסדרה כדי להבין אותה היטב - כמו בסדרות ''פרי רודן'', ''בבילון 5'' , ואף בסדרת המדע הבדיונית הישראלית ''הרפתקאותיו של קפטן יונו''.

''תור הזהב'' של סדרות המד''ב המקוריות בשפה העברית היה בשנים 1963-4. בשנים אלה יצאו בעברית שתי סדרות שונות שעסקו בעלילותיהם של הרפתקנים נועזים ברחבי החלל. אחת מהן היתה סדרת ''פלאש גורדון - הרפתקאותיו של כובש חלל'', והשנייה היתה סדרה בת שלושה ספרים בשם ''הרפתקאותיו של קפטן יונו'', על עלילות נער נועז, חברתו וידידיו, צוות ספינת החלל ''קוסמאר 2'', על פני כוכבי לכת שונים במערכת השמש.


מלך הקומדיה הישראלית

מחבר הסדרה היה כותב צעיר בשם אלי שגיא, שניסה את כוחו בראשית שנות ה-‏60 כסופר ילדים. הוא יצר עלילה מתמשכת מספר לספר, משולבת מדי פעם בהסברים מדעיים על מערכת השמש, כשכל ספר הוא המשך ישיר של עלילת הספר הקודם. לצד סדרה זו חיבר שגיא גם ספר מדע פופולארי לילדים בשם ''תולדות המדעים'' (1964), בו עסק בצורה ''מדעית'' בכמה מהנושאים בהם עסק בסדרת המד''ב שלו. אך לאחר הספר השלישי בסדרה, למרות הבטחתו לספר רביעי אותו החל לכתוב, קטע שגיא את העלילה בשיא המתח ולא חזר אליה יותר, לצערם של קוראים רבים. הוא עשה זאת מסיבה טובה מאד, מבחינתו - הוא החליט שעתידו נמצא לא בכתיבת ספרי מד''ב ומדע פופולארי לילדים ולנוער, אלא בכתיבה לתיאטרון ולסרטים. הוא צדק. בתוך מספר שנים שגיא הפך למחזאי המצליח ביותר בתולדות הבמה הישראלית מאז ומעולם, ה''מלך'' הבלתי מעורער של התיאטרון המסחרי בישראל, ודי אם נזכיר את ''אמי הגנרלית'' (1970) - ההצגה המצליחה ביותר בתאטרון הישראלי אי פעם, שרצה בארץ 1084 פעמים, והוצגה בעוד 14 ארצות ושפות שונות. עוד ממפעלותיו: ''בני הדוקטור'' (1973) וההמשך ''בקרוב אצלכם'' (1977), וסדת הטלויזיה הקומית ''המסעדה הגדולה'' עם ז'ק כהן ובאסאם זוהמוט, שהוצגה בטלוויזיה בערבית ב-‏40 פרקים בשנים 1986-9.

מדי פעם ניסה שגיא את ידו במחזות של מד''ב. בראשית שנות ה-‏60 הוא כתב, במקביל ל''קפטן יונו'', מחזמר בשם ''אוטופיה'' בו תיאר כיצד מדען ממציא חומר שיכול לשנות את אופי בני האדם לטובה והופך את ארצו לארץ אוטופית שבה כולם אוהבים אחד את השני, מחייכים כל הזמן, דואגים רק לטובת הכלל ומפסיקים את המלחמות, הזנות והפשע. מסתבר, לבסוף, כי האוטופיה הזאת היא משעממת מאין כמותה (אין מה לקרוא בעיתונים ולשמוע ברדיו) והתושבים חוזרים לבסוף בתחושת רווחה לעולם הישן הטוב והאמיץ של שנאות, פשעים ומלחמות. מחזה מעניין ומצחיק מאד, שמעולם לא עלה על הבמה. בנוסף לכך, במופע של מתוכנן של מערכונים קומיים בשם ''לרקוד עם זאבות'', כתב מערכון על ישראל בשנת 2017, כאשר היא אימפריה עולמית המלווה כסף לארה''ב, ומנהיגיה הזקנים, כולם בבית אבות, נזכרים בנוסטלגיה בימים הישנים בסטירה צינית על שאיפות הגדלות של ישראל. גם מערכון זה עדיין לא עלה על הבמה. נראה כי המד''ב של שגיא, גם כשהוא קומי, הוא פופולארי פחות ממחזותיו ה''ריאליסטיים'' יותר.
אך יש גם לא מעטים הזוכרים עדיין את יצירותיו הראשונות, סיפורי המד''ב על קפטן יונו - יצירות שונות ביותר מהקומדיות שבאו אחריהן.


מסע במערכת השמש

בסדרה היו, כאמור, שלושה ספרים בלבד (שאויירו בידי המאייר הידוע מ. אריה, שגילה כישרון רב בתיאור גזעים וסביבות חייזריות), אך היתה בתוכם עלילה מתמשכת שהלכה והסתבכה מספר לספר, ככל שחשף שגיא בפני הקוראים יותר ויותר פרטים על היקום הדמיוני והמסובך שלו. מטרתו של שגיא היתה לתאר בכל ספר בסדרה עולם אחר במערכת השמש, אליו מגיעים הגיבורים. העלילה מתרחשת בשנים 2007-2008, כאשר כל תושבי כדור הארץ (ובכלל זה הישראלים והערבים) חיים בשלום ובשלווה ונמצאים בשלבים הראשונים של חקר מערכת השמש.
צוות החללית ''קוסמאר 2'' כלל את המפקד המזוקן והאבהי קפטן ביי ואת אנשי צוותו - טונאר השרירי, מנון המבוגר ורוקו הצעיר (שכמו צ'קוב בסדרת ''מסע בין כוכבים'' הרבה לצרוח לנוכח כל פרובוקציה ולו הקלה ביותר). אליהם הצטרפו צמד גיבורי הסדרה הראשיים - הילד יונו וחברתו וונה. העלילה הבסיסית של הסדרה היתה החיפוש הבלתי נלאה של צוות החללית אחר חללית קודמת, ''קוסמאר 1'', שנעלמה בדרכה לכוכב הלכת נוגה, וכמסתבר נחטפו אנשיה בידי גזע עוין ופוזרו ברחבי מערכת השמש למטרות הידועות להם בלבד. במהלך החיפוש הגיעו אנשי הצוות לעולמות שונים ומוזרים והתעמתו עם תושביהם העוינים. במהלך כל ספר הסתבך הצוות במאבק כנגד פולשים לחללית ויצורים עויינים שגרמו תמיד להפרדתו ברחבי עולם עויין.

ספרי הסדרה

1. הרפתקאותיו של קפטן יונו על הכוכב המסתורי - בהוצאת א. דר, 1963.

הסיפור מתחיל באמצע ה''אקשן'' ורק בהדרגה לומד הקורא את הפרטים ולומד להכיר את הגיבורים. במהלך חיפושיהם אחר החללית ''קוסמאר 1'' האבודה מגיעים אנשי צוות ''קוסמאר 2'', כתוצאה מתקלה בחללית, לכוכב חמה (מרקורי) - כוכב הלכת הקרוב ביותר אל השמש, אותו הם מזהים רק לאחר מאמצים מרובים (המעוררים בקורא תמיהה על ידיעתם המועטת של האסטרונאוטים הנועזים באסטרונומיה). להפתעתם הם מגלים על ספינתם הקטנה שני נוסעים סמויים - הנער והנערה יונו וונה - שהתחבאו בה לפני ההמראה בגלל שאיפתם לראות את החלל. על מרקורי, המחולק לאזורי אור וחושך (על פי הידע האסטרונומי הקובל בשנות השישים) הם מגלים שני גזעים עוינים זה לזה - אנשי ארץ הכפור העיוורים והמרושעים ואנשי ארץ האש האמיצים ומלכתם היפיפיה וולקנה. יונו עוזר לאנשי ארץ האש במאבקם כנגד אנשי הכפור המרושעים, וגם לומד משהו מהשפה המרקוריאנית (בכל אחד מהספרים למד הקורא כמה מילים משפת כוכב הלכת בו ביקרו הגיבורים, מה שתרם לקסמה של הסדרה). וונה מתגלה כמדענית ובוטניקאית מעולה. שאר אנשי הצוות המבוגרים מגלים אומץ לב אך מבלים את רוב הסיפור בהינצלות ממוות איום כלשהו בעזרת יונו. במהלך הסיפור מחלץ יונו בת אדם - נימה - השייכת כמסתבר לצוות האבוד של ''קוסמאר 1''. כך נודע כי הצוות נחטף בידי אנשי צדק המרושעים, המכנים את עצמם ''שליטי מערכת השמש'', ופוזר מסיבה לא ידועה בכוכבי הלכת השונים. על מנת למצוא אותם יהיה על צוות ''קוסמאר 2'' לחפש אחריהם בכל רחבי מערכת השמש.
בסוף הסיפור מועלה יונו הנער לדרגת קפטן בידי מזכיר האו''ם וזוכה לשבחים מידי ראש תוכנית החלל של כדור הארץ, אחד ''פרופסור אסימוב''. אך מסתבר לו שהוא רחוק מאוד מלנוח על זרי הדפנה, שכן סכנה חמורה ביותר מאיימת כעת על כדור הארץ - סכנה עמה הוא מתמודד בספר השני של הסדרה, הלא הוא:

2. הרפתקאותיו של קפטן יונו בשליחות מסוכנת - הוצאת א. דר, 1963.

הספר הטוב והמרתק ביותר מבין ספרי הסדרה. יצורים מסתוריים מגיעים לכדור הארץ ועקבותיהם נמצאים בכל מקום. הרשויות מגיעות למסקנה שכדור הארץ עומד בפני פלישה של תושבי כוכב נוגה. פרופסור אסימוב שולח את צוות ''קוסמאר 2'', כולל יונו וונה, לנוגה, ואיתם איש צוות חדש בשם מנס. אך זה האחרון מתגלה כבעל בריתם של אנשי נוגה, כמו גם יונו, ושניהם שובים את אנשי הצוות. יונו, כמובן, רק מעמיד פנים על מנת לזכות באמונו של מנס, ועל נוגה ( עולם מלא בגו'נגלים שעליו יורד גשם נצחי) הוא משחרר את אנשי הצוות. אנשי הצוות פוגשים באנשי נוגה, יצורים מוזרים ואף מפחידים למדי בעלי ארבע זרועות (ומהציורים של מ. אריה גם בעלי פנים חתוליות). מסתבר שאנשי נוגה מתכוונים להשמיד את כדור הארץ בעזרת פצצת תופת. יונו חודר לשורותיהם בהעמידו פנים של בעל ברית, אך לרוע המזל הוא מהופנט על ידיהם כפי שנעשה בעבר עם מנס. אנשי ''קוסמאר 2'' משחררים אותו מההיפנוזה ובנתיים מגלים על פני נוגה עוד ניצול של ''קוסמאר 1'' שחי שם כמו רובינזון קרוזו. יונו מצליח להביא להשמדת הפצצה איומה, אך אנשי הצוות חושבים שנהרג וחושזרים אבלים לכדור הארץ, שם נערכים טקסי אבל המוניים לזכרו של הנער האמיץ. האבל, כמובן, מוקדם מדי - יונו הצליח להימלט מהפיצוץ בנוגה באמצעות צלחת מעופפת נוגאית, וקוטע את טקסי האבל ההמוניים על ידי השמדה בקרן ליזר של פסל האנדרטה שהוקם לזכרו...
אך אם חשבו אנשי ''קוסמאר 2'' שבזאת נסתיימו עלילותיהם, הרי שטעות היתה בידיהם. בעת מסעו חזרה לכדור הארץ הבחין יונו באדם שעמד על אסטרואיד ונפנף לו משם בחפץ לבן - כעת יש למצוא את האדם הזה - והיה זה בספר הבא, בו החלה ההתמודדות האמיתית (והסופית?) עם אנשי צדק, הספר:

3. הרפתקאותיו של קפטן יונו בין שודדי מערכת השמש - הוצאת קרני, 1964.

יונו מקבל אזהרה מ''שליטי מערכת השמש'', אנשי צדק, שלא לצאת במסע חיפושים אחרי האיש על האסטרואיד .הוא, כמובן, מתעלם ממנה. פרופסור אסימוב שולח את החלליות ''קוסמאר 2'' ו''קוסמאר 3'' החדשה יותר לחיפוש, אך מסתבר כי אנשי צדק עוקבים אחריהן כל הזמן ואף מצליחים להשתלט על ''קוסמאר 2'' ולקחת את אנשיה בשבי. לאחר שורה של קרבות מצליחים הגיבורים להשתלט על החללית מחדש. הם מגלים ומשחררים את האיש מהאסטרואיד, עוד אחד מאנשי ''קוסמאר 1'' שהושאר שם בידי אנשי צדק. הם משמידים בסיס תת קרקעי של אנשי צדק ובורחים מהעולם הענקי במהומה הכללית, בצלחות מעופפות של אנשי צדק. אבל אם חשבו האסטרונאוטים הנועזים שכעת יוכלו לישון על זרי הדפנה טעות בידם, שכן ונה מצאה מגילת קלף עליה רשום המיקום המדויק של כל אחד מאנשי ''קוסמאר 1'' במערכת השמש. כעת מתכננים את המשימה הבאה להצלתם - משימה שעליה היה אמור להכתב הספר הבא בסדרה - ''הרפתקאותיו של קפטן יונו בממלכת מאדים האבודה''.

אך ספר זה, אם כי שגיא תכנן אותו לפרטיו ואף כתב פרק ממנו, נזנח לבסוף למען עיסוקיו בכתיבת מחזות ותסריטי סרטים, למרבה הצער. לשגיא היו תוכניות מפורטות ביותר לגבי המשך הסדרה. הוא תכנן להפגיש את יונו והצוות עם ''הרובוטים של מאדים'', עם ''היצורים הנצחיים משבתאי'' ועם ''גאוני השאול מאוראנוס''. הוא תיכנן להקדיש ספר מיוחד לכל אחד מכוכבי הלכת של מערכת השמש ואולי אף האסטרואידים - אך תוכניות אלה לא התממשו.


היקום העתידני של שגיא

סדרת ''הרפתקאותיו של קפטן יונו'' הייתה סדרה מתוחכמת ביותר לזמנה - יותר מכל סיפור מד''ב מקורי שיצא קודם לכן בשפה העברית (ומרבית אלה שיצאו לאחר מכן). שגיא תיאר את העתיד מנקודת מבטם של אנשי העתיד ללא כל ניסיון לקשר אותו עם אמצע המאה העשרים, בו נכתב. הוא יצר ''יקום'' עתידני עקבי ומפורט שהלך והתפתח מספר לספר - יקום בו בכל עולם במערכת השמש היה גזע משלו עם השפה המיוחדת לו (ואף, כמו במקרה של כוכב חמה, יותר מגזע אחד). יקום בו היה גזע עוין מרכזי - אנשי כוכב צדק, ''שליטי מערכת השמש''. עם זאת יש לציין כי אלה האחרונים היו מאכזבים במקצת. הקוראים, שחיכו בקוצר רוח לפגישה עימם, לאחר הכנה של שני ספרים, נתקלו לבסוף בגמדים רברבניים, ערמומיים אמנם, אך לא ממש מפחידים ובלתי מנוצחים כפי שניתן היה להבין משני הספרים הראשונים. לאמיתו של דבר אנשי כוכב הלכת נוגה מהספר השני בסדרה היו יצורים מבעיתים ומסוכנים לעין ערוך. הם איימו ישירות על עצם קיומו של כדור הארץ והיו מסוגלים לשלוט בבני האדם על ידי שטיפת מוח. ההבדל בין אנשי צדק והנוגאים דומה לזה שבין הפרנגים - הסוחרים הקטנים והממולחים בסדרת ''מסע בין כוכבים'' - שבשלב מסויים היו אמורים לשמש כיריב המרכזי של הפדרציה, אך הסתבר שפשוט אין בהם את תחושת האיום הנדרשת והרומולאנים והבורג החליפו אותם כיריבים ראויים יותר.

יתכן מאד כי בהמשכי הסדרה היה שגיא מחליף את אנשי צדק באויב מרכזי אחר, אפקטיבי יותר (אולי ''גאוני השאול של אוראנוס''?), אבל זה לא קרה. ההסדרה נקטעה לאחר הספר השלישי, למרות שזכתה לפופולאריות רבה בקרב הנוער, ולא נמשכה יותר. אולי טוב שכך. אם שגיא היה כותב אותה היום, יתכן שהיה נאלץ לשנות את העלילה ואת הדמויות בהתאם לרוח זמננו - פחות מדע והרפתקאות בחלל ויותר סקס וגרורותיו (כפי שהראתה ההצלחה של מחזותיו). סיפור כזה היה עוסק, מן הסתם, לא בהרפתקאות אנשי הצוות האידיאליסטיים ברחבי מערכת השמש המסתורית כמו בסיפור מאמציה של ונה להתחמק מקפטן ביי האשמאי הזקן ואנשי צוותו מזילי הריר, בזמן שיונו אינו נמצא בסביבה...



פלאש גורדון הרפתקאותיו של כובש חלל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מאמר מעולה  (חדש)
גל יום שישי, 26/01/2001, שעה 20:22
כמו תמיד,אלי

האם תוכל לתת דוגמאות לשפות של החייזרים השונים?
סתם מתעניין בשפות...
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
אלי יום שישי, 26/01/2001, שעה 20:42
בתשובה לגל
להלן מילים בשפות חייזריות שונות כפי שהן מופיעות ב''קפטין יונו ''.
שפת אנשי ארץ הקור בכוכב חמה:
''איא אגנדה הן (תרגום : אתם אנשי כדור הארץ )
אנא אגנדה קר ( אנו אנשי הכפור )
נו מק לר לנגו ( אין ביננו כל דבר משותף )
לק איא מונדו מר ( לכן אתם נידונים למוות )
איא אגנדה מר ! ( אתם בני מוות !)
שפת אנשי ארץ האש בכוכב חמה
''אי טק ? ( מי אתה )
''אנ וולקנה מק לנגו ( אני רוצה לראות את וולקנה )
מילים בשפת אנשי צדק :
יופ ( ''כבוד , מכובד'' מילת פניה אל בן מעמד השליטים הגדולים בצדק )
אצ'י מאקאן ( מפקד חירום בחוץ )
אלה דוגמאות לשפות המלאכותיות של שגיא. לא מפורט כמו השפה הקלינגונית למשל או השפות של טולקין , אבל בכל זאת התחלות צנועות ביצירת שפות..
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
גל יום שישי, 26/01/2001, שעה 21:15
בתשובה לאלי
תודה
התחביר של אנשי הקור ואנשי האש הוא הפוך ויש מילים דומות אבל עם משמעויות שונות. מעניין אם זה בכוונה...
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
אלי יום שישי, 26/01/2001, שעה 22:11
בתשובה לגל
סביר להניח שאצל גזעים שונים שחיים זה לצד זה יווצרו שפות דומות ,ומן הסתם הם גם ''שואלים '' מילים זה מזה. ייתכן מאוד שהשפות של אנשי הקור ואנשי החום של כוכב חמה שייכות לאותה משפחת שפות כמו שהעברית והערבית למשל שייכות לאותה משפחת שפות , אם כי הדוברים בהן הם אויבים , בדומה לאנשי הקור והחום .
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
גל יום שישי, 26/01/2001, שעה 22:59
בתשובה לאלי
צריך לכתוב פעם מאמר על שפות במד''ב/פנטסיה.
זה מאוד מעניין.
האם יש לינגוויסט בין הקוראים שיעשה זאת?
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
אלי שבת, 27/01/2001, שעה 7:26
בתשובה לגל
מסכים בהחלט. מאמר כזה יצטרך לעסוק בין השאר בשפות המלאכותיות של מסע בין כוכבים בקלינגונית ( שבה הופיעו בין השאר מילונים ותרגום של המחזה ''המלט '' של שקספיר , והיא ''מדוברת '' לפחות בידי כמה אלפי אנשים כיום) ווולקנית. בשפה שהומצאה בידי
הלינגויסט טולקין עבור ''הארץ התיכונה''.בספר של הסופר ג'ק ואנס ''השפות של פאו'' שהוא יצירת מופת לינגויסטית .
הייתי שמח לכתוב מאמר כזה בעצמי אבל אין לי את הכישורים הדרושים..
   כתוב תגובה
אלי, למה לדכא?  (חדש)
שלמקו שבת, 27/01/2001, שעה 17:53
בתשובה לאלי
אם לך אין את הכישורים הדרושים להרים כתבה כזו, מי אנחנו להרים אותה?
   כתוב תגובה
שפות מלאכותיות  (חדש)
אלי יום ראשון, 28/01/2001, שעה 9:47
בתשובה לשלמקו
שפות מלאכותיות שנוצרו עם הכללים המיוחדים להם , אינן קיימות רק במד''ב ובפנטסיה. דוגמאות לכך הן שפת האספראנטו שנוצרה בידי רופא יהודי בשם זמנהוף ( זה שעל שמו נקרא רחוב בתל אביב) במטרה לשמש כשפה עולמית .
הדוגמה המעניינת ביותר לשפה מלאכותית שאני מכיר נוצרה בידי במאה ה-‏19 בידי זייפן עתיקות בשם צבי שפירא ( הסופרת שולמית לפיד חיברה עליו רומן היסטורי מצויין בשם ''כחרס הנשבר'' ). האיש זייף מאות עתיקות שטען שהן משתייכות לתרבות ''המואבית '' הקדומה . עבור תרבות זאת שפירא יצר בעתיקות שזייף '' שלבי התפתחות '' מהשלב הפרימיטיבי כביכול ועד השלבים המפותחים ביותר מבחינה חומרית של תרבות זאת . על סמך השפה המואבית שנחשפה בכתובת המואבית האמיתית היחידה שנחשפה עד אז ''כתובת מישע '' יצר שפה מואבית משלו שכללה מילים רבות שאותם המציא בעצמו ושאותן ''פיזר'' בכתובות שאותן ''ייצר'' .
במוזיאון ישראל בירושלים הייתה תערוכה מצוינת של הזיופים של שפירא שהם עדות מדהימה לתרבות ולשפה המלאכותית שיצר , אם התערוכה הזאת עדיין מציגה אז מומלץ מאוד ללכת אליה .
   כתוב תגובה
דוגמאות של שפות חייזריות  (חדש)
אלמוני יום שישי, 17/03/2006, שעה 13:36
בתשובה לגל
   כתוב תגובה
לא משתלם להיות סופר מד''ב  (חדש)
סער יום שני, 29/01/2001, שעה 17:24
אם הקריירה של שגיא כמחזאי מצליח מלמדת אותנו משהו , הרי זה שהבנאדם היתחיל להצליח רק ברגע שבו הפסיק לכתוב סיפרי מד''ב והתחיל לכתוב קומדיות .
מעלה מחשבות נוגות אצל כל מי שרוצה להפוך לאיש עשיר הודות לכתיבת מד''ב.
   כתוב תגובה
כן משתלם להיות מחזאי  (חדש)
סער יום שלישי, 30/01/2001, שעה 6:59
בתשובה לסער
אין ספק שזה נכון לגבי שגיא שהקריירה שלו התחילה ''לעוף'' כאשר הפסיק לכתוב מד''ב והחל לכתוב מחזות .
''אימי הגנרלית '' שלו מלבד הצלחתה הגדולה בארץ ובעולם נעשתה גם לסרט בבימויו של יואל זילברג ב-‏1979 עם גילה אלמגור וצחי נוי.הסרט הזה שאמור היה להיות הסרט ה''ראשון של תקופת השלום'' זכה לקיטונות רותחין מהביקורת בגלל הקללות הערביות שהושמעו בו בשפע ( ''פוסטמה'' ''מחלואה'' , ''חולירא'' ועוד) .מבקר נזעם אחד שאל למה אין אם כבר קללות בעברית או ביידיש או ברוסית ששם הקללות יפות יותר, אפשר לראות זאת כעוד דוגמה לעיסוקו של שגיא ביצירת מילים חדשות ..
למחזה ''אימי הגנרלית '' הוא יצר ב-‏1975 המשך בשם ''אימי הגנרלית בגולן '' . ומה שמעניין הוא שמתחרים יצרו בו זמנית המשך נוסף ללא אישורו ,עם אותם הדמויות בשם ''אימי הגנרלית בחרמון '', מקרה שהוא למיטב ידיעתי חסר אח ורע בתולדות הבמה הישראלית ( אבל הוא נפוץ למדי בספרות המד''ב והפנטסיה לגבי דמויות ידועות כמו טרזן ו''קונן הברברי '' וסדרות ''מסע בין כוכבים '' ו''מלחמת הכוכבים '' שעליהם הופיעו סיפורים ''פירטיים '' כאלה לאלפים ).
המחזה שלו ''בני הדוקטור '' , גם הוא היה הצלחה אדירה שרצה ''רק '' ב-‏10 ארצות ושפות שונות כולל יידיש . המחזה שולב לבסוף עם הממשך שלו ''בקרוב אצלכם '' לסרט בבימויו של שגיא בשם ''שגעון של אבא '' ( 1981) עם גבי עמרני.
ולשגיא היו עוד הצגות מצליחות ביותר כמו ''תפוס כפי יכולתך '' (1972) ערב מערכונים עם ז'ק כהן ולילית נגר , ''ישראלי באמריקה (1976) קומדיה על היורדים ,''בואינג אקספרס '' (1979) קומדיה על טייסי ודיילות אל על ו''מפקח רחמים קולומבו ''(1980) קומדיה בלשים עם גבי עמרני.סך הכל כל הצגה שלו הועלתה מינימום של 250 פעמים על הבמה דבר שלא נשמע כמוהו אצל כל מחזאי אחר בתיאטרון העברי.
אבל את שיא ההצלחה וההשפעה שלו , אפילו יותר מב''אימי הגנרלית '' ניתן לראות בסדרת הטלוויזיה ''המסעדה הגדולה ''. בסדרה הזאת צפו בשיאה לא פחות מ-‏83% מכלל הצופים במדינה , וזאת יש לזכור למרות שהיא הוקרנה בטלוויזיה הערבית ובשפה הערבית . והיא זכתה להצלחה גדולה גם בערצות השכנוח כמו קפריסין ותורכיה ואפילו בשטחים וזה בשיאה של האינטיפאדה הראשונה. ניתן לטעון שבמידת מה הוא הצליח להביא ל''קירוב לבבות'' מסויים בין העמים העוינים עם סדרה זאת. וכמובן הוא עשה מהסדרה הזאת גם ''ספין אוף'' הצגה בשם ''חתונה במסעדה הגדולה '' (1988) עם השחקנים המקוריים. הוא ניסה לחדש אותה כסדרת טלוויזיה ב-‏1992 אבל כבר ללא הצלחה.
כל הקומדיות של שגיא זכו לפופולאריות עצומה בקרב הקהל מבני כל העמים ולשינאה כללית של המבקרים שהתחרו בינהם על העלבונות שהם הטילו בו ובמחזותיו אבל מבחינת הקהל זה כנראה לא שינה דבר.
אם נבדוק את המחזות שלו נראה שיש בהם נוסחה קבועה : אל קבוצה קטנה ו''לחוצה '' בבמקום סגור כלשהו, יהיה זה בבסיס צבאי קטן או בבית משפחה ישראלית ממוצעת ומסוכסכת חודר ''פולש '' ( ולרוב פולשת סקסית ). מהר מאוד הקבוצה הקטנה והמסוכסכת מגלה שעליה להתאחד בהתמודדות עם ''הפולש '' ועם ההפתעות הבלתי פוסקות והמסתבכות ללא הרף שנוצרות כתוצאה מחדירתו .
מעניין אבל זאת בדיוק הנוסחה של ספרי קפטין יונו שבהם ''משפחת '' קוסמאר 2 צריכה להתמודד כל הפעם עם חייזרים פולשים שמפרידים בין אנשי הצוות .אבל בתור מד''ב הנוסחה הזאת של חייזרים פולשים מעולם לא זכתה להצלחה כמו בקומדיות סקסיות על אימהות רומניות ו''חתיכות '' פולשות .
   כתוב תגובה
הוא עוד חי?  (חדש)
אבי בליזובסקי יום שלישי, 13/02/2001, שעה 23:15
בתשובה לסער
   כתוב תגובה
הוא עוד חי?  (חדש)
רונית הלוי יום ראשון, 07/08/2005, שעה 12:04
בתשובה לאבי בליזובסקי
חי בועט ונושם! כל שנותיו האחרונות נמצא בחו''ל ומעלה שם הצגות! ועכשיו הוא חוזר לארץ בגדול!
   כתוב תגובה
הוא עוד חי?  (חדש)
יפה יום רביעי, 25/11/2009, שעה 20:43
בתשובה לרונית הלוי
בטוח שאלי שגיא עוד חיי ונכנס לאתר ומגיב!??!?!?!?!
   כתוב תגובה
ספר המד''ב הראשון שקראתי  (חדש)
אלון יום רביעי, 01/10/2008, שעה 23:15
זה היה בכיתה ד', אי שם בשנות ה 70... אח איזו נוסטלגיה. האם ניתן להשיג את הספרים איכשהוא?
   כתוב תגובה
אלי שגיא היקר  (חדש)
עדן יום רביעי, 25/11/2009, שעה 20:39
בתשובה לאלון
אלי שגיא היקר שלום,
שמי עדן אבי קרא את שלושת הספרים בסידרתך קפטין יונו ובעיקבותיו גם אני הסדרה מדהימה ומרתקת רציתי לדעת אם כתבת עוד ספרים בסדרה זו? ואם לא האם תכתוב?
מחכה לתשובה בקוצר רוח!
עדן
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.