על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

שובה של הקלישאה
ספרים / יעל פורמן
שבת, 05/02/2011, שעה 11:47

ביקורת על שלדון פוקס מאת דרק לנדי


סטפני אדגלי היא אחייניתו האהובה של גורדון אדגלי – סופר אירי עשיר ומפורסם שהתמחה בכתיבת פנטסיה. בספריו יש מכשפים ומפלצות ועולם מקביל של קסם וכישוף שרוב האנשים לא מודעים אליו. הספר נפתח כשגורדון מת בפתאומיות, מה שהופך את סטפני ליורשת עשירה. סטפני רק בת 12, כך שאת הרכוש היא עתידה לקבל רק כשתגיע לבגרות.
להלוויתו של גורדון מגיע שלדון פוקס, חברו הוותיק. כפי ששמו (שגירסתו העברית היא הברקה תרגומית) מרמז, הוא שלד חי. לאחר מותו האנושי הוא קם לתחייה כשלד ובמאות השנים האחרונות מסתובב בעולם כשטבעו האמיתי מוסתר על ידי צעיף ופאה. הוא גם מכשף מיומן, אך עובד כבלש פרטי. לאחר שסטפני מותקפת באכזריות על ידי אויביו של דודהּ מעולם הקוסמים שלדון לוקח אותה תחת חסותו ויחד הם יוצאים לחקור את תעלומת מותו של גורדון.
ההרפתקאות הן סופו של עידן הילדות והתמימות של סטפני וכניסתה לעולם הכישוף הנסתר, צעד שממנו אין חזרה.
כפי שמרמז גיל הגיבורה הראשית, הספר הוא ספר נוער, סוגה שיש הסוברים שאינה מחייבת מאמץ מיוחד בבנית הסיפור. התכונה הראשית של הספר היא שהוא מאוד נוח. למחבר כמובן. הדמויות מעוצבות בצורה מאוד נוחה למחבר. העלילה נעה בצורה נוחה. אפילו האינטליגנציה של המעורבים משתנה בהתאם למה שמתאים לסיפור. כשזה נוח, שלדון וסטפני מבריקים להפליא. במקומות אחרים הם טיפשים להחריד, כנראה כי נוח היה לקדם כך את העלילה. התחושה שלי בזמן הקריאה היתה כאילו הסופר הכין מראש סדר אירועים בו שיבץ את כל נקודות המפתח של הסיפור, וכול מה שנותר לו היה להוביל את הדמויות בין נקודות אלה, בין אם זה הגיוני או לא. אם יש צורך שסטפני תישאר לבד בבית האחוזה הענק של דודה המת, כל איתני הטבע יתגייסו כדי למנוע מאמא שלה לבוא לקחת אותה לקראת הערב. אם יש צורך שסטפני ושלדון יתעמתו עם אויבים, הם ייכנסו לגוב האריות מבלי לחשוב על האפשרות שאויביהם שם, בניגוד לכל הגיון בריא, שאותו הם דווקא הפגינו בסצינה קודמת.
כמו כן, לנדי משתמש כמעט בכל קלישאות הז'אנר. יש לנו מכשפים שמשתמשים ביסודות. לא היסודות של הטבלה המחזורית, אלא מים, אוויר, אש ואדמה. יש לנו שליטה באנשים באמצעות גילוי השם שלהם. יש הפרדה לא טבעית בין עולם האנשים הרגילים לעולם המכשפים. יש כת לוחמים צייתנים זהים זה לזה. רק דבר אחד שונה אצל לנדי, מי שנמצא במסע החיפושים הוא האיש הרע שמנסה להשיג חפצי קסם הדרושים לו להשגת מטרתו, בעוד האנשים הטובים הם אלה שמנסים למנוע זאת ממנו.
אך אוסף הקלישאות בצירוף השבלוניות של העלילה הופך את הקריאה לצפויה מראש. התחושה שלי כל העת הייתה שכבר קראתי את זה, של חזרתיות בלתי פוסקת. כבר קראתי את כל מה שהוא כתב במקומות אחרים רבים. אמנם אין בספר רגע דל, אך גם אין בו רגעים מקוריים.
התווית ''ספר נוער'' לא מצדיקה את זה. כבר קראתי ספרי נוער מקוריים ומעולים שהתאימו גם לגילאים מבוגרים, כמו כמה מספריה של דיאנה ווין ג'ונס (הטירה הנעה, הבריון של ארצ'ר), ספריו של טרי פארצ'ט (בני החורין הקטנים והמשכיו) ואחרים. שלדון פוקס מתאים להערכתי בעיקר לבני נוער שהם חדשים בתחום. הספר קולח וזורם ויספק להם הנאה והצצה לז'אנר. לקוראים וותיקים ומנוסים אני ממליצה לוותר. אין בספר שום דבר שלא ראיתם קודם.



שלדון פוקס
דרק לנדי
מאנגלית: אמנון ריבק ומיקה ריבק
הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2010
303 עמודים



אתר הספר
ביקורת באתר ''בלי פאניקה''

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אני מסכים, בהסתייגות אחת
kenny שבת, 05/02/2011, שעה 11:51
(ללא כותרת)
נחום יום שני, 11/04/2011, שעה 7:15
(2 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
אלמוני יום רביעי, 14/12/2011, שעה 18:52
לא מסכימה בכלל
חסויה יום ראשון, 21/04/2013, שעה 0:27

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.