על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
יום שישי, 19/04/2013, שעה 7:04

ביקורת על הספר רוכב הדרקונים


על העמק השקט בסקוטלנד הצפונית, שבו גרים הדרקונים הכסופים, מרחפת סכנה. גם לכאן מתכננים להגיע בני האדם, להציף את העמק ולחסל את המקום האחרון שבו הצליחו הדרקונים להסתתר מהם. בעצם – כמעט המקום האחרון. דרקונים מסתתרים גם בעמק ''פאתי שמים'', עמק מרוחק החבוי בהרי ההימלאיה. אבל עברו שנים רבות מאז הגיע מישהו ל''פאתי שמים'' או ממנו, והדרקונים הסקוטיים כבר אינם בטוחים שלא מדובר באגדה או מיתוס. אך לא כולם. לונג, דרקון צעיר ונמרץ, בטוח ש''פאתי שמים'' הוא מקום אמיתי ולשם צריכים לעבור כל הדרקונים. הוא יוצא למסע חיפושים, מלווה בנערת השדונים פרוות גופרית ובנער אנושי ששמו בן. החבורה עוברת את הדרך הארוכה שבין אירופה להודו ולהימלאיה, כשבעקבותיהם דולק שרֵפת סרפדים – אויבם המרושע והמפחיד של הדרקונים. בסיפור משתלבים גם פרופסורים ודוקטורים החוקרים חיות מופלאות (במיוחד דרקונים), חולדות ועכברושים, נזירים, גמדים, אלכימאים והומונקולוסים יצירי האלכימיה אומנותם. כיוון שמדובר בספר לילדים ונוער לא יהיה זה ספוילר נוראי אם אגיד שהסוף טוב והדרקונים מצליחים להגיע לפאתי שמים ולהביס את אויבם.

אם התיאור הזכיר לכם את ''מסע הפלאים של נילס הולגרסן'' יש לכך סיבה. התיאור הגאוגרפי כללי, אבל אמין מספיק כדי שניתן יהיה ללוות את מסעם של הגיבורים על גבי מפה. הנאמנות למקורות מתבטאת גם בכך שחיות הפלא הנזכרות בסיפור מתאימות לאפיון שלהן במיתולוגיות או באגדות העם. הבעיה היא בעיצוב הדמויות. הן סטריאוטיפיות עד אימה ומצייתות לכללי הז'אנר. הדרקון אמיץ וחביב, השדונית חשדנית ורטנונית, הגמד רודף בצע ושריפת סרפדים מרושע וזועם. דמותו של הנער בן בעייתית אפילו יותר. לונג ופרוות-גופרית פוגשים אותו ישן במפעל נטוש ומרשים לו להצטרף אליהם לאחר שהציל את חייהם והם מבינים שהם זקוקים ל''מתווך'' בינם לבין עולם בני האנוש. בן טוען שאין לו משפחה, אבל לאורך הספר כולו לא מוזכר עברו ואיך הגיע לחיות בגפו. עם זאת – הוא קורא ואפילו יודע לנווט בעזרת מפה!

לדעתי טעו ב''מרגנית'' כשהחליטו להוציא את הספר ללא ניקוד. מדובר בסיפור שעלילתו מתפתחת בקצב שהיה מושך ילד צעיר שעבר את שלב ''ראשית קריאה'' להמשיך ולקרוא – אף שמדובר בספר ארוך למדי. 450 העמודים לערך של הספר מחולקים ל 57 פרקים, המאפשרים קריאה של קטעים קצרים יחסית. גם ההחלטה לשבץ את הציורים בראשי הפרקים ולא להקדיש לחלק מהם עמודים שלמים נראית לי שגויה. בקריאה מודרכת עם ההורים הספר יכול להפוך לשער מוצלח לעולם הפנטסיה. ניתן להכין מפה וללוות את הגיבורים במסעם (והיום בעידן המחשב זה פשוט למדי). ניתן ללמוד יותר על החיות הנזכרות בספר והכי חשוב – לדבר עם הילד על מה ''אמִתי'' וקיומם של אילו דמויות ויצורים עדיין לא הוכח מדעית. אני מעריכה שלילד בוגר יותר (גילאי 8-9 והלאה) כבר יפריעו הדמויות החד-ממדיות, ובמיוחד דמותו ה''שטוחה'' של בן – וחבל!
אם יש לכם קוראים סקרניים בגילאי 6-8 ואתם מחפשים ספר להקריא להם, נסו את ''רוכב הדרקונים''. רק קחו בחשבון שמדובר ביותר מהקראת הטקסט בלבד – ורצוי לקרוא את הספר בעצמכם כדי להחליט אם הוא מתאים לילד שלכם ולהכין מראש את המפה / ספר המיתולוגיה / ספר המפלצות המתאים. לדעתי – כך תיהנו יחד מספר שהוא מבוא חביב לז'אנר.



רוכב הדרקונים
קורנליה פונקה (כתיבה ואיורים)
תרגום מגרמנית : חנה לבנת
זמורה-ביתן (מרגנית), 2013
447 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הספויילר לסוף נחוץ?
אסף יום שישי, 19/04/2013, שעה 13:15
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.