על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

בחזרה לתקופת החלוצים
טלויזיה / רז גרינברג
יום ראשון, 03/12/2000, שעה 19:43

דורות של ילדים גדלו עליה. דורות של מבוגרים זוכרים אותה. דורות של קשישים לא שמעו עליה מעולם. קבלו, גבירותי ורבותי, את חלוצי החלל!


הפופולאריות הגואה של האנימה (אנימציה יפנית) והמנגה (קומיקס יפני) בארה''ב, אירופה, ולאחרונה גם בישראל, הביאה איתה גל של נוסטלגיה לסדרות אנימציה שיובאו מיפן בשנות ה-‏60, ה-‏70 וה-‏80, סדרות ששודרו לאחר עריכה של היבואנים שנועדה להתאים אותן לקהל המערבי. אחת הסדרות עליה נוהגים המעריצים בעולם (כמו גם בדיונים בפורום המד''ב הישראלי של אורט) להתרפק בנוסטלגיה שכזו היא ''חלוצי החלל'' (Star Blazers), ששודרה בישראל בטלויזיה הכללית בראשית שנות ה-‏80. הסדרה הגיעה לישראל דרך המשווקים האמריקאים שלה, שערכו בה שינויים נרחבים - שינויים שהסתירו לעתים את האופי האמיתי והשונה מאד של המקור, כמו גם את העובדה שסדרה זו הקדימה בכמה שנים טובות סדרות וסרטי מד''ב מערביים בשימוש בנארטיבים הנראים כיום מובנים מאליהם.


הסדרה, שהופקה ביפן ב-‏1974 בשם ''Uchu Senkan Yamato'' (''סיירת החלל ימאטו''), התרחשה בשנת 2199, בה נמצאת האנושות במלחמה עם חייזרים מהכוכב גמילון. כדור הארץ נהרס כולו בהפצצות גרעיניות, מרבית האוכלוסיה עברה לחיות מתחת לפני האדמה, אך בתוך שנה יגיע הזיהום הרדיואקטיבי גם לשם. בדיוק כשנראה כי האנושות ניצבת על סף הכחדה מגלים שני טייסי חלל מכדור הארץ, סוזומו קודאי ודאיסוקה שימה, מסר מכוכב בשם ''איסקנדר'' המחזיק בטכנולוגיה המסוגלת לשקם את כדור הארץ. צוות מיוחד בראשותו של קפטיין אוקיטה, יחד עם מספר חברי צוות אחרים (בינהם קודאי ושימה, כמו גם מפעילת ראדאר בשם יוקי מורי), יוצא לחלל בספינה ''ימאטו'' - ספינת מלחמה יפנית ישנה ממלחמת העולם השניה שעברה, בעזרת הטכנולוגיה של איסקנדר, שינוי גדול (מאד) והפכה לספינת חלל משוכללת. הנשק המרשים ביותר בארסנל הספינה היה תותח ההינע הגלי (Wave Motion), שהיה מסוגל לירות מטחי אנרגיה אדירים אך היה מרוקן את כל מקורות האנרגיה של הספינה - היו דרושות מספר שניות לאחר ההפעלה כדי לחזור לפעולה תקינה.
לצוות היה, כאמור, זמן קצוב (שנה) כדי לגלות את איסקנדר ולחזור לכדור הארץ, מה גם שהחייזרים מכוכב גמילון לא עמדו להקל עליהם את המשימה...


הסדרה נוצרה על ידי שני אנשים - הבמאי יושינובו נישיזאקי ואמן המאנגה (קומיקס יפני) לייג'י מצומוטו. השניים (במיוחד מצומוטו, שהיה בנו של טייס קרב בחיל האויר המלכותי של יפן בזמן מלחה''ע השניה) העניקו לסדרה אופי מיליטנטי-לאומני חזק: סצינת הפתיחה של הסדרה התרחשה בזמן מלחמת העולם השניה, כאשר מטוסים אמריקאיים מטביעים את הימאטו, כשהמוסיקה המתנגנת ברקע היא אותה מוסיקה המלווה את החייזרים מגמילון. גם העובדה שכדור הארץ נהרס עד היסוד בהפצצות גרעיניות היתה אנולוגיה לא ממש מרומזת להטלת הפצצות האטומיות על יפן בזמן המלחמה.
עוד מאפיין יחודי (באותה תקופה) של הסדרה היה הרציפות - היא לא הורכבה מפרקים בודדים אלא מעלילה מתמשכת שנפרשה לאורך כל הפרקים. הפיתולים העלילתיים הסבוכים, כמו גם התפתחות היחסים בין אנשי הצוות (שהפכה לגורם דומיננטי עוד יותר בעונות המאוחרות), ריתקו את הצופים הצעירים. הסדרה הפכה ביפן לתופעת-פולחן המזכירה את המתרחש במערב סביב ''מסע בין כוכבים'' וסרטי ''מלחמת הכוכבים''.


הצלחת הסדרה הביאה להפקת סרט בשם ''Arrivederci Yamato'', בו ניצב צוות הימאטו נגד אויב חדש בשם ''אימפריית השביט''. הסרט היה ללהיט ענק והוביל לעונה שניה של סדרת הטלויזיה, שלמעשה חזרה על עלילת הסרט (אך העשירה אותה בפרטים נוספים). לאחר מכן בוימו שני סרטי קולנוע נוספים - ''מסעה החדש של ימאטו'' ו''היי לנצח ימאטו''. ההצלחה חזרה על עצמה, מה שהוביל להפקת העונה השלישית של הסדרה, בה נמצא כדור הארץ במרכז מאבק בין דסלוק (מנהיג החייזרים מגמילון) ל''פדרציית בולאר''. לאחר מכן הופק הסרט שסגר את אירועי הסדרה - ''סופה של ימאטו''.


בראשית שנות ה-‏80 יובאה הסדרה לארה''ב (שם ניתן לה השם Star Blazers) וממנה לשאר העולם (בישראל, כידוע, ניתן לה השם הציוני ''חלוצי החלל''). האמריקאים מחקו בשיטתיות כל רמז למוצאה היפני של הסדרה, החל בשמות הגיבורים (קפטן אוקיטה הפך ל''קפטן אווטאר'' סוזומו קודאי ל''דרק וויילדסטאר'', דאיסוקה שימה ל''מארק ונצ'ור'', יוקי מורי ל''נובה'' ושמה של הספינה שונה בשלב מוקדם מאד מ''ימאטו'' ל''ארגו''), דרך סצינות האלימות (שרוככו באופן משמעותי על ידי הדיבוב והעריכה) והעירום (שלא שרד כלל בגרסה האמריקאית) וכלה באופייה המיליטנטי של הסדרה (הסצינה שבה הימאטו מוטבעת, מיותר לציין, נותרה על רצפת חדר העריכה). אך אם כל זה נשמע כביקורת, עדיין יש לציין: שינויים אלה היו מחוייבי המציאות, היות והסדרה שודרה בשעה שיועדה לילדים. הדיבוב לאנגלית של שתי העונות הראשונות, למרות שנעשה על ידי צוות לא מקצועי, נחשב לאיכותי מאד.


Star Blazers שודרה מחוץ ליפן מספר שנים לאחר הפקתה, עובדה שגרמה לחובבי מד''ב רבים להאשים אותה בטעות בגניבה ובהעתקה ממקומות אחרים. למעשה הקדימה הסדרה בכמה שנים טובות סדרות וסרטי מד''ב אחרים. דוגמאות בולטות הן השימוש ברובוט חמוד בשם IQ9 בתור אתנחתא קומית (כמעט שלוש שנים לפני R2D2 של ''מלחמת הכוכבים''), רעיון ה''הולודק'' הרבה לפני ''מסע בין כוכבים: הדור הבא'' (אם כי יש לציין שהרעיון הופיע עוד לפני כן, בסדרה המצויירת של ''מסע בין כוכבים'', בערך באותה תקופה בה שודרה Star Blazers ביפן), וכמובן - הקונספט של סדרת מד''ב בעלת עלילה מתמשכת במקום פרקים בודדים, נושא בו הקדימה Star Blazers את ''בבילון 5'' בכמעט עשרים שנה. אגב ''בבילון 5'': מעריצים רבים זיהו קווי דמיון חשודים בין Star Blazers לבין סדרת ההמשך של ''בבילון'' - ''קרוסייד''. שתי הסדרות עסקו בספינה של כדור הארץ המחוזקת בטכנולוגיה חייזרית. בשתי הסדרות יוצא צוות הספינה למצוא תרופה למגיפה (או הרעלת קרינה) שפקדה את כדור הארץ, ויש לו זמן קצוב לביצוע המשימה. לשתי הספינות ישנו תותח רב-עוצמה שצריך להיטען מחדש כמה שניות לאחר שירה. אפילו שמו של קפטן ה''אקסקליבר'' מ''קרוסייד'' היה זהה לזה של קפטן ה''ארגו'' (החל מהעונה השניה) - גידיון. למרבה המזל, רוב מעריצי Star Blazers הם גם מעריצי ''בבילון 5'', כך שהתגובתם לא היתה אלימה מדי.


עליית הפופולאריות של האנימציה היפנית במערב בשנות ה-‏90 החייתה את ההתעניינות בסדרה. היו מספר נסיונות להחיות את הסדרה לאחר ''סופה של ימאטו''. דיסני רכשו בשלב מסוים את הזכויות להפקת גרסה מצולמת של הסדרה, אך נראה כי תכנית זו לא תצא אל הפועל. יושינובו נישיזאקי ניסה להפיק סדרה חדשה בשם ''ימאטו 2520'' (האמן האמריקאי סיד מיד, הידוע כמי שעיצב את הסרט ''בלייד ראנר'', אחראי לעיצובים של הימאטו החדשה) אך גם פרוייקט זה נתקע בהפקה (לאחרונה נשפט נישיזאקי ונאסר בעוון שימוש בסמים). מצומוטו, המחזיק כרגע בזכויות על הסדרה, מתכוון להפיק (כנראה ב-‏2001) רימייק לעונה הראשונה.


כל פרקי סדרת הטלויזיה (בגרסה האמריקאית) ניתנים לרכישה על גבי קלטות וידאו דרך האינטרנט. לאחרונה הועלו ששת הפרקים הראשונים של הסדרה על DVD, אבל התוצאה, לפי דיווחים מחו''ל, מאכזבת מאד. צפיה מחודשת בפרקים הישנים של הסדרה מגלה כי האנימציה אמנם התיישנה מעט (בכל זאת, הסדרה נוצרה באמצע שנות ה-‏70), אך היא עדיין מצליחה לרתק ולהיות רלבנטית כבעבר. ''Uchu Senkan Yamato'' או ''Star Blazers'' או ''חלוצי החלל'' או איך שלא תבחרו לקרוא לה רשמה פרק חשוב בתולדות ז'אנר אופרת החלל הטלויזיונית, פרק אליו חובבי מד''ב רבים עדיין אינם מודעים.




Star Blazers אתר המעריצים האולטימטיבי
על הפקת הסדרה - מאותו אתר
על ההבדלים בין הסדרה המקורית לגרסה האמריקאית - מאותו אתר
ועל הדמיון המחשיד של ''קרוסייד'' לסדרה - מאותו אתר
המועדון הישראלי לאנימציה יפאנית

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
עוד על התרגום
Preacher יום שני, 04/12/2000, שעה 10:58
חלוצי החלל בישראל
אלי יום שני, 04/12/2000, שעה 12:21
(4 תגובות בפתיל)
הכי אהבתי בחלוצי החלל
וינסנט יום רביעי, 06/12/2000, שעה 0:04
(17 תגובות בפתיל)
עוד פלאשבקים מימי החלוצים
רז גרינברג יום חמישי, 26/07/2001, שעה 18:28
(3 תגובות בפתיל)
חלוצי החלל והאמת הצרופה
רז גרינברג שבת, 13/10/2001, שעה 22:01
אני מתגעגע לחלוצי החלל
איציק יום רביעי, 17/10/2001, שעה 22:33
מה?!
אוול יום שישי, 27/09/2002, שעה 12:58
(2 תגובות בפתיל)
תותח ההינע הגלי....
ספי נקר יום שני, 23/05/2005, שעה 0:23
(10 תגובות בפתיל)
איפה אתה דניאל סמורגונסקי?
יוסי משען יום שני, 31/07/2006, שעה 3:01

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.