על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

הקומה ה-‏350 (ואולי ה-‏700)
מאמרים / אהרון האופטמן
יום שישי, 09/02/2001, שעה 15:31

בנייני העל של העתיד


מאמר זה (בגירסה מקוצרת קמעה) הופיע בעיתון ''הארץ'', 8/2/2001

''לא היה שום ספק - הכרך היה שיא השתלטותו של האדם על הסביבה. לא המסע בחלל, לא חמישים העולמות המיושבים...אלא הכרך'' - כך כתב סופר המדע הבדיוני אייזק אסימוב בשנת 1964 בספרו ''מערות הפלדה'', שתיאר מציאות אורבנית עתידנית בה כרכי ענק מכסים את כל כדור הארץ ונופי הטבע נעשים מוצג מוזיאוני. עד כדי כך שהאנושות כולה, הכלואה באותן ''מערות'' פלדה ובטון, לוקה באגורפוביה קיצונית - חרדה מפני מרחבים פתוחים: ''כל תושבי כדור הארץ התגוררו בתוך הכרכים. בחוץ היה הישימון והשמים הפתוחים שאנשים מעטים יכלו לעמוד בפניהם...''
תאורים דומים של ערים עצומות ממדים, המתפרסים על פני הגלובוס כולו, מופיעים בספרי מד''ב רבים אחרים.

חזיון אורבני אימתני כזה אינו בלתי הגיוני אם לוקחים בחשבון את גידול האוכלוסייה המתמשך, צמיחתן הבלתי מרוסנת של ערים גדולות והכרסום הבלתי פוסק של שטחי טבע וחקלאות לטובת הבטון והאספלט. לפי תחזיות האו''ם, בשנת 2010 יהיו בעולם 26 ערים עם אוכלוסייה העולה על 10 מיליון בני אדם. הגדולה שבהן תהיה טוקיו, עם אוכלוסייה שתתקרב ל-‏30 מיליון! חלק גדול מהערים הללו מתפשטות לכל הכיוונים, מחסלות שטחים פתוחים, יוצרות אזורי עוני ופשע, נחנקות מזיהום אוויר ופקקי תנועה, מחוללות ''איי חום'' (תופעה עירונית של עליה ניכרת בטמפרטורה ובלחות), זוללות אנרגיה, פולטות גזי ''אפקט חממה'' לאטמוספרה ומחוללות בעיות סביבתיות קשות.

ומה אצלנו? תל-אביב איננה טוקיו, אבל מרכז הארץ נעשה אחד האזורים הצפופים בעולם והבניה הבלתי מרוסנת של שכונות קוטג'ים ובניינים נמוכים ממשיכה לגזול את שאריות השטחים הפתוחים מהדורות הבאים. המחקר ''ישראל 2020'', של צוות בראשותו של פרופ' אדם מזור מהטכניון, קבע עוד בשנת 1993 שבתסריט של ''עסקים כרגיל'', כלומר בלי שינוי תכנוני יסודי, צפויה עד שנת 2020 ''אזילת רוב הקרקע לבנייה בכל השטח המצוי צפונית לבאר-שבע ואובדן השטחים הפתוחים באזור זה, תוך קריסת מערכות התחבורה והתשתית ופגיעה חריפה באיכות הסביבה.''

אז מה עושים? צריך לחשוב על רעיונות לא שגרתיים. ספק אם עושים זאת אצלנו, אבל כך עושה משרד הבינוי של ממשלת יפן, למשל, המוטרד מחזון הבלהות של 30 מיליוני היפנים המצטופפים בטוקיו בתום העשור. רעיון לא שגרתי כזה, אם כי שנוי במחלוקת, הוא החזון של ''בנייני-על'' -Hyper Buildings. אלה הם בניינים המתנשאים לגובה של 1000 (כן, אלף) מטרים (לשם השוואה, מדובר על מבנה הגבוה פי 2.5 מ''מגדלי התאומים'' של ניו-יורק, ופי 2 מהבניין הגבוה ביותר בעולם הנבנה כיום בטאיפה, טאיוואן, האמור להתנשא לגובה של 508 מטרים לכשתושלם בנייתו בשנת 2003).

זה נראה אולי קצת מטורף ומגלומני, אך לא בעיני היפנים. הם מדברים ברצינות על חזון של ''בנייני-על'' כאלה, עם שטח רצפות כולל של 10 ק''מ רבוע, שיתוכננו לשרוד ולתפקד כהלכה למשך 1000 שנה (על פי התכנון, ייבנה מעין שלד-על שיעמוד 1000 שנים, ועליו יורכבו יחידות שונות שאורך חייהן יהיה קצר יותר, בהתאם לצרכים המשתנים). מי ירצה להתגורר במפלצת אורבנית של 350 קומות, אולי יותר, שבה גרים מאה אלף בני אדם (ובשעות היום שוהים בה אולי 300 אלף)? לא ברור. האנושות עוד לא התנסתה בזה, אך לפני לא כל כך הרבה שנים גם בניין בן 50 קומות היה דבר בלתי נתפש. לפי התפישה היפנית לא מדובר כלל במפלצת אורבנית או בניין גבוה, אלא על ''עיר אנכית'' שכל תכליתה להתקיים בהרמוניה עם הסביבה, תוך ניצול אופטימלי של משאבי הקרקע והאנרגיה, ושמירה מקסימלית על שטחים פתוחים וריאות ירוקות סביב המבנה הענקי (ובמידה מסוימת גם בתוכו).

הפרסומים היפניים מתארים את ''בניין העל'' או העיר האנכית כ-''ארכיטקטורה שתתרום במלואה לחיי החברה בעתיד... כאורגניזם הפועל בתאום והרמוניה עם האורגניזם הגדול יותר - כדור הארץ. בניין שיהיה ידידותי הן לבני האדם והן לסביבה.'' הדגש הוא על איכות חיים: שילוב טכנולוגיות לתחבורה פנימית אנכית ואופקית, בקרה אקלימית, מתקני בילוי, נופש וטיפול רפואי, גישה לאור שמש וניצול מירבי של אנרגיית השמש, שימוש בחומרי בנייה מתקדמים ואמצעים להגנה בפני רעידות אדמה, מערכות תקשורת ומידע משוכללות - כל אלה מחייבים עדיין מחקר ופיתוח, אף שהתפישות העקרוניות כבר קיימות. גם ההיבט הפסיכולוגי - יכולת ההסתגלות לחיים בתוך העיר האנכית - מחייב מחקר. אין עדיין פרויקט קונקרטי לבניית ''בניין-על'', אך תכנונים ארכיטקטוניים מפורטים כבר יש ויש, והיפנים מקווים להתחיל בבנייה נסיונית (בשלב ראשון אולי ''מיני-בניין-על'' בגובה 400 מטרים בלבד) תוך מספר שנים. משרד הבינוי היפני כבר הקים ''ועדה לחקר בנייני-על'', וכן תמך במספר עבודות תכנון של ארכיטקטים ביפן ובארצות אחרות.

אחת ההצעות היפניות ל''מיני-בניין-על'' נסיוני לבחינת טכנולוגיות
הבניה החדשות. (הצינור הספירלי משמש לתחבורה בין המגדלים)


אחד התכנונים המרהיבים והמעניינים הוצע ע''י האדריכל פאולו סולרי, יליד איטליה הפועל היום בארה''ב, ומנסה לקדם מזה שנים רבות תפישות תכנון אורבני חדשניות תוך מודעות גבוהה להיבטים סביבתיים. הוא נושא את דגל ה''ארכולוגיה'' (או ''ארקולוגיה'') - שילוב של ארכיטקטורה ואקולוגיה בתכנון מרחב אורבאני עתידי, שבו, לדבריו ''הולך הרגל הוא המלך, המרחקים נמדדים בדקות ושימוש במכונית הוא חסר הגיון.'' כלי התחבורה היחידים בתוך ''העיר האנכית'' יהיו מעליות (מיוחדות, שינועו גם לגובה וגם לרוחב), מדרגות ומדרכות נעות, קרוניות חשמליות קטנות (כמו בדיסנילנד) ומעל לכל - אופניים. כן, האופניים הישנים והטובים.
סולרי מחזיק בתכנית מפורטת להקים בניין-על שיכיל מאה אלף נפש, במדבר מוהאבי, באמצע הדרך בין לוס-אנג'לס ללאס ווגאס. הוא מעוצב כמגדל מעוגל בגובה קילומטר, מוקף בשני מבנים טבעתיים נמוכים שאליהם מובילים מעברים רדיאליים, תוך שימוש מודע בדימויים ארוטיים: ''המגדל מסמל את הזכר,'' כותב סולרי, ''והטבעות הקונצנטריות את הנקבה, הרחם. החדירה ההדדית שלהם יוצרת את המורכבות והפוריות העירונית''.

בניין-על של פאולו סולרי: מאה אלף איש במגדל של ''ארקולוגיה'' ארוטית


אפילו התכנון הנועז של סולרי מתגמד לעומת היצירה המדהימה הנקראת
''X-seed 4000''; תכנון קונספטואלי סופר-עתידני של חברה יפנית בשם Taisei, גרנדיוזי אפילו במושגים של יפן, ונכון להיום ככל הידוע איש לא חושב לממשו במציאות: זהו מבנה-על בגובה של 4000 מטר, כגודלו (וגם כצורתו) של ההר פוג'יאמה שביפן. הוא אמור להכיל לא פחות מ-‏700,000 נפש!

פרויקט X-seed 4000


אכן, לא קל להחליף את חלום הבית הקטן עם הגינה בדירה בקומה ה-‏350 (ואולי ה-‏700) בעיר האנכית. אבל הדורות הבאים יחשבו, אולי, אחרת. יתכן גם שלא תהיה להם ברירה. האם ריכוז כל גוש דן בחמישה-שישה בנייני-על, שביניהם וסביבם פארקים ושמורות טבע, נשמע כרעיון יפני מדי?



תאור בנייני על באתר משרד הבינוי של ממשלת יפן
בניין-העל ה-''ארכולוגי'' (והארוטי) של פאולו סולרי
פרויקט X-seed 4000 : בניין בגובה 4000 מטר...
X-seed 4000
מידע על בנייני-ענק : קיימים, מתוכננים, עתידניים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
גדול ביפאן
רז גרינברג יום שישי, 09/02/2001, שעה 16:48
(5 תגובות בפתיל)
SimCity 2000
Pippin יום שישי, 09/02/2001, שעה 17:34
(7 תגובות בפתיל)
לא כל-כך מהר!
סנדרה יום שני, 19/02/2001, שעה 19:33
(6 תגובות בפתיל)
כל הכבוד
אורי יום שלישי, 27/02/2001, שעה 1:47
תודה על המאמר
רועי צזנה יום שלישי, 27/02/2001, שעה 21:35
(6 תגובות בפתיל)
הכל טוב ויפה
Cereal יום רביעי, 11/04/2001, שעה 1:44
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.