על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

רקוויאם לג'ורג'
סרטים / רני גרף
יום שני, 13/05/2002, שעה 17:21

מלחמת הכוכבים, פרק 2: 'מתקפת המשובטים' יצא אל המסכים בקרוב. סקירה וביקורת


אזהרה: ביקורת זו כוללת ספויילרים לסרטים הקודמים בסדרה.

משפחת סקייווקר, המשפחה הלא מתפקדת ביותר בגלקסיה, חוזרת בפרק נוסף המצטרף לסאגה הבלתי נגמרת של ג'ורג' לוקאס. מה שהחל כפרוייקט רענן ומשובח של יוצר צעיר בעל תעוזה, מצטייר יותר ויותר כסדרה משמימה מבחינה יצירתית המלווה במראות ויזואליים מהממים, מן המשובחים שנראו על המסך.

ג'ורג' לוקאס



בראשית היה ''מלחמת הכוכבים'' (הידוע גם כ-''פרק 4: תקווה חדשה''), סרט הפנטסיה המונומנטלי של ג'ורג' לוקאס, שיצא אל האקרנים בשנת 1977 וגרם לצופים רבים (כולל כותב שורות אלו) לקריאות ''וואו!''. העושר הויזואלי והסיפור הפשוט לכאורה, בעל המרכיבים האפיים-מיתולוגיים, על התבגרותו של לוק סקייווקר (מרק המיל, שלא הפך לכוכב בעקבות הסרט) - נער חווה צעיר ומתוסכל מעט המוצא עצמו בלבו של מאבק בין כוכבי תוך שהוא מגלה בעצמו תכונות שלא ידע על קיומן והופך לגיבור כמעט בעל כורחו - גרמו לצופים ברחבי העולם להזדהות עמוקה. דמויות נוספות כנסיכה ליה אורגנה (קארי פישר), טייס החלל האמיץ והפזיז האן סולו (הריסון פורד, בתפקיד שהקפיץ אותו למעמד של כוכב על) ואובי ואן קנובי (אלק גינס – בחירה מבריקה לתפקיד) בדמות המנטור האניגמטי הוסיפו לקסמו של הסרט, שנראה כאילו היה הפקה מושקעת ויקרה יותר של סרטי הסדרות הקולנועיות משנות הארבעים (B מוביז). ואכן, סרטים אלה הם שהעניקו את ההשראה לג'ורג' לוקאס הצעיר כשכתב את התסריט (מבט מעט שונה על הענין ניתן למצוא בסרטו השנון בן שמונה הדקות של ג'ו נוסבאום ''ג'ורג' לוקאס מאוהב''). האפקטים בסרט היו מרהיבים (ונראים עדכניים גם כיום), אך מה ששבה את הלב היה הסיפור. חיש מהר טיפס הסרט לצמרת רשימת הסרטים הרווחיים ביותר, רשימה ממנה לא יצא עד היום.


שלוש שנים לאחר מכן הגיע ''האימפריה מכה שנית'', האפל והמשובח שבסרטי הסדרה. לוק סקייווקר, עתה כבר גבר צעיר, מגלה כי המרחק אל הצד האפל קצר משחשב וכי הדם הזורם בעורקיו קשור היטב אל מקורות הרוע באימפריה הגלקטית נגדה הוא נלחם. בפרק זה הוא מגלה לראשונה כי דארת' ויידר שחור הקסדה הוא אביו, והמאבק ביניהם מהווה את שיאו הרגשי של הסרט, כמו גם את אחד משיאיה הרגשיים של הסדרה כולה.


''שובו של הג'די'', הפרק המסיים את הטרילוגיה (ובעצם את השישיה כולה), מגלה את קשריו המשפחתיים של לוק במלואם (ליה היא אחותו, דבר המאפשר לה לבחור בהאן סולו כבחיר לבה ללא נקיפות מצפון) ומבשר את שובו של אנאקין סקייווקר- הלא הוא דארת' ויידר – אל חיק משפחתו, גם אם לאחר מותו. היה זה הפרק החלש שבסרטי הסדרה הראשונה, סרט בו הגיעו הקשרים האפלים שנטוו בשני הפרקים הקודמים לידי מיצוי באופן ילדותי למדי. התסריט לא כלל התפתחות נוספת של הדמויות (כפי שנעשה באופן מבריק ב-''האימפריה מכה שנית''), וכל מטרתו היתה להביא את הסאגה לידי סיום מהיר. סרט שכולו קשירת חוטים ותו לא.


בשנת 1999, שבע-עשרה שנים לאחר סיום הסדרה, החליט לוקאס כי הגיע הזמן לנצל את האהדה העצומה שנצברה עם הזמן ולהפיק טרילוגיה נוספת המתרחשת, כרונולוגית, לפני סרטי הטרילוגיה הראשונה. ''אימת הפנטום'' היה הראשון בסדרת הפריקוולים הזאת, והאכזבה היתה קשה. הסרט היה טרחני, מייגע ובצפייה שניה כמעט בלתי נסבל. לוקאס התרכז בבניית המראות הויזואליים המרשימים ושכח מרכיבים יסודיים כתסריט אמין, הדרכת שחקנים ושורות דיאלוג סבירות. ה-''וואו!'' של סרטי הסדרה הראשונה נעלם כלא היה. הרעננות והתעוזה של הבמאי הצעיר שהביא חזון חדש, צעיר, וחצוף אל מסכי הקולנוע של שנת 77 התחלפו בבימוי של אדם מבוסס ומדושן המתעניין יותר באפקטים הדיגיטליים ובצעצועים מאשר בסיפור ובדמויות. עלילת הסרט דנה בדרכו של אנאקין סקייוקר הצעיר, זה שברבות הימים והסרטים יהפוך לדארת' ויידר האימתני, עבד בכוכב הלכת טאטואין המגיע למעמד של שוליית ג'די טרי. מאמנו הוא לא אחר מאשר אובי ואן קנובי הצעיר (יואן מקרגור, שלא נראה כאילו הוא אכן נהנה לגלם את התפקיד), ובפרק זה הוא גם פוגש לראשונה באהבת חייו, פאדמה אמידלה, מלכת הכוכב נאבו (נטלי פורטמן), שברבות הימים תהפוך לאמם של לוק וליה.


''מתקפת המשובטים'', שיעלה השבוע בבכורה עולמית גם בארצנו, הוא השני שבסרטי הטרילוגיה הזו. כל האמור למעלה בנוגע ל-''אימת הפנטום'', נכון שבעתיים לגבי הסרט הזה. הוא נראה נפלא - מחלקת הארט עשתה עבודה יוצאת מן הכלל והסטים מרהיבים. קוראסונט, כוכב הלכת שכולו עיר אחת גדולה (זוכרים את טראנטור?) קיבל שידרוג ונראה כאילו יצא מסרט אנימה גדול תקציב. עיר כוכב הלכת מזכירה הפעם את טוקיו העתידנית של ''אקירה'' ו-''הרוח שבמעטפת''. רכבי החלל השונים המופיעים בסרט הם מן היפים שנראו על מסך הקולנוע. חלקם מבוססים על כלי טיס ממלחמת העולם השניה שקבלו שידרוג לחלל החיצון, חלקם נראים כאילו הגיעו מ-''בבילון 5'' וכמובן, לא נפקד חלקן של המשחתות הענקיות הזכורות מסרטי הטרילוגיה המקורית, במראה טוב מתמיד. כוכב הלכת נאבו מרהיב ומזכיר יותר מכל את איטליה הרנסאנסית בלווית מגע היי-טקי קל. הסרט כולו משרה תחושה אפלה וכחלחלה יותר מ-''אימת הפנטום''. אין מה לומר: בכל הנוגע למראות ויזואליים ולעיצוב צעצועים, ג'ורג' לוקאס יודע היטב את מלאכתו.

למרבה הצער, כשמדובר בכתיבת סיפור, עיצוב דמויות, הדרכת שחקנים וכתיבת שורות דיאלוג אמינות, התוצאה עגומה בהרבה.


''מתקפת השיבוטים'' אמור היה להיות אחד החשובים שבסרטי הסדרה. זה הסרט שמכין את הקרקע אל המעבר אותו עושה אנאקין הצעיר ממסדר הג'די אל עבר הצד האפל של הכוח. זה הסרט שמכין את הקרקע אל סיפור האהבה הגדול מהחיים (או, לפחות, כך הוא אמור היה להיות) בין אנאקין למלכה אמידלה, סיפור האמור לגרום לצופים להקרע מעצב ביודעם את העתיד לקרות, סיפור שאף יביא לעולם את לוק סקייווקר והנסיכה ליה אורגנה. סיפור טראגי בעל מימדים אפיים, המאחד בתוכו גורלות אישיים של דמויות אתן אנו אמורים להזדהות ומשפיע על גורלה של גלקסיה שלמה. בסרטי הטרילוגיה הראשונה (פרקים 4-6 בלשונו של לוקאס) היו כל הגורמים האלה. לורנס קאסדן (''החברים של אלכס''), שכתב את התסריטים לסדרה ההיא, הוא תסריטאי שיודע לעצב דמויות, אדם היודע לנפק שורות דיאלוג המתקבלות באופן אמין, אדם היודע לספר סיפור. האפקטים בסדרה ההיא נפלו, אולי, מאלה של סרטי הסדרה הנוכחית, אבל האינטליגנציה של הצופים לא נפגעה.


לג'ונתן היילס (שכתב את התסריט גם ל-''מלך העקרבים''), אין, ככל הנראה, את הכשרון של קאסדן. הסיפור ילדותי להחריד ואינו אמין, התפרים הגסים בהם חוברה העלילה נראים בכל מקום. הדמויות, אלה האמורות להיות גדולות מהחיים, נראות ומתנהגות באופן ילדותי להדהים. הדבר בולט במיוחד לגבי דמותו של אנאקין. דמות זו, שאמורה לעבור תהליך כואב ומייסר שיטלטל (כך אנו יודעים) את חייה מספר פעמים, נראית כאילו היא מצויה באופרת סבון סוג ד'. הדברים אינם נרמזים באלגנטיות (כפי שהיה ב-''האימפריה מכה שנית'') אלא נדחפים לגרונו של הצופה בגסות ובברוטליות.


לוקאס, כך נראה, איבד את החזון המופלא שלו. אין בסרט הפתעות עלילתיות, (בסרטי הטרילוגיה הראשונה היו גם היו) או מניעים ברורים. יש רק רצון רב לשלוח את לוקאס ותסריטאיו לסדנת כתיבת תסריטים של שנה א'.

''מלחמת הכוכבים'' אמורה להיות סדרת-על, סדרה המנפקת סרטים אינטילגנטיים וכיפיים באותה מידה. יש כיף מסוים בצפייה ב-''מתקפת השיבוטים'' (ביחוד אם האולם ממוזג כדבעי ומערכת הסאונד הדיגיטלית פועלת היטב) והמראות הויזואליים אכן מרהיבים (הסרט צולם במצלמת וידאו דיגיטלית שנבנתה במיוחד עבור ההפקה - עדות נוספת לחיבתו הרבה של לוקאס לצעצועים טכנולוגיים). למרבה הצער, ההנאה הרגשית כאן משולה לזו שהעניקו ''המומיה'' ודומיו. חבל ג'ורג', חבל.




מלחמת הכוכבים, פרק 2: מתקפת המשובטים
במקור: Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
ארה''ב 2002
142 דקות
במאי: גורג' לוקאס
תסריט: ג'ונתן היילס
מוסיקה: ג'ון וויליאמס
משתתפים: היידן כריסטנסן, נטלי פורטמן, יואן מקרגור, סמואל ג'קסון, ג'ימי סמית, פרנק אוז, ג'ק תומפסון, פרנילה אוגוסט, טמאורה מוריסון, אנתוני דניאלס, קני בייקר.



ג'ורג' לוקאס
תקווה חדשה (''חלק IV'', הסרט הראשון)
האימפריה מכה שנית (''חלק V'', הסרט השני)
שובו של הג'די (''חלק VI'', הסרט השלישי)
אימת הפנטום (''חלק I'', הסרט הרביעי)
מתקפת המשובטים (''חלק II'', הסרט החמישי)
ג'ורג' לוקאס מאוהב - הסיפור האמיתי מאחורי התסריט
מלך העקרבים - תסריטאי ''המשובטים'' בסביבתו הטבעית
האתר הרשמי של ''מלחמת הכוכבים''
הכוח - אתר לא רשמי מצוין המוקדש לסדרה
דבר האופוזיציה: ביקורת על המשובטים ב-ISF

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
נדמה לי שזו הביקורת הלא-אוהדת
Boojie יום שני, 13/05/2002, שעה 17:45
לאור הביקורת השלילית הזו, אני
גל יום שני, 13/05/2002, שעה 18:57
(4 תגובות בפתיל)
בראבו!
עידו יום שני, 13/05/2002, שעה 19:02
(6 תגובות בפתיל)
ביקורת סופית
עידו יום שלישי, 14/05/2002, שעה 0:16
מסכים כמעט עם כל מילה. גם
רועי יום רביעי, 15/05/2002, שעה 19:11
(4 תגובות בפתיל)
מסכים עם כל מילה-!!
צביקה יום חמישי, 16/05/2002, שעה 18:15
די מסכימה
אמבר יום שישי, 17/05/2002, שעה 4:17
(11 תגובות בפתיל)
חזרתי עכשיו מהסרט
ארז לנדוור יום ראשון, 19/05/2002, שעה 1:53
(4 תגובות בפתיל)
אנטשמיות בחלל?
עמית יום שישי, 24/05/2002, שעה 22:22
(7 תגובות בפתיל)
סוף סוף ראיתי את הסרט
יעל יום שני, 27/05/2002, שעה 10:47
(36 תגובות בפתיל)
אהבתי את הפרק הראשון
אהבתי את הפרק הראשון יום רביעי, 31/03/2004, שעה 13:58
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.