על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

מלחמות השושנים
ספרים / דידי חנוך
יום רביעי, 22/05/2002, שעה 0:12

'שיר של אש ושל קרח' מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


פנטסיה אפית היא ספרות שיש לה חוקים. בדרך כלל היא עוסקת בסיפור מאבק הטוב ברע, כאשר סביר להניח שהטוב ינצח. כך זה מאז טולקין ועד היום.
אצל ג'ורג' מרטין לא תמצאו את החוקים האלה. מדובר מסיפור המאבק בין אפור כהה לבין אפור בהיר, במקרה הטוב, ולפעמים גם הקוים האלה מיטשטשים. באשר לנצחון הטוב, ובכן, בשביל לנצח צריך להשאר בחיים, ואצל מרטין, שמאמין שגנדלף לא היה צריך לקום אחרי מוריה, הישרדות של אף דמות אינה מובטחת. כמעט.
'שיר של אש ושל קרח' הוא סיפור גדול המורכב ממספר רב של סיפורים קטנים המתרחשים במקביל. כל פרק מסופר מנקודת המבט של אחת הדמויות, מכל צדי המתרס. שיטה זו עוזרת למניעת הקיטוב הרגיל של טוב ורע. קשה לראות צד אחד כרשע טהור כשאתה יודע מדוע הוא עושה את מה שהוא עושה.
יש, כמובן, דמויות שהן רשע טהור באמת, אבל כמו בחיים, הן מיעוט קטנטן, והרשע שלהן מתבלט במיוחד על רקע האפור שמסביבן.
'משחקי הכס' מתחיל בדמדומי שלטונו של המלך רוברט ברתיאון, הראשון לשמו, שהניף את נס המרד, לפני שנית רבות, כנגד המלך המושחת והמטורף אאריז טארגאריין והדיח אותו ואת בית המלוכה שלו מהשלטון לאחר שלוש מאות שנה בהן מלכו הטארגאריינים בשבע הממלכות אותן איחדו בכוח הזרוע ובכוחם של הדרקונים עליהם רכבו.
בעת פתיחת הספר והסדרה אין דרקונים חיים בעולם, הקסם נמוג, והחורף בן שבע השנים הולך ומתקרב.

הספר הראשון מתמקד במאבקים הפוליטים בתוך שבע הממלכות, הידועות יחדיו בשם ווסטרוז, אך כבר בו מתברר שאיום עתיק ניעור מרבצו בצפון, מעבר לחומת הקרח העצומה שמהווה את הגבול הצפוני של הממלכות, בעוד מעבר לים מתחילה היורשת האחרונה לבית טארגאריין בתהליך הארוך והקשה של בניית כוחה על מנת לשוב לביתה ולקחת את רסן השלטון מידי בראתיאון, אותו היא מכנה ''החמס''. שני הסיפורים האלה מתפתחים באופן משמעותי יותר ויותר במהלך שני הספרים הבאים, ונראה כי הם יתפסו חלק גדל והולך מהסיפור ככל שהסדרה תתקרב לשיאה.

הסדרה מבוססת במידה מסוימת על מלחמת מאה השנים ומלחמת השושנים. ניתן לזהות, במאמץ קל, את בית סטארק הצפוני עם בית יורק ואת בית לאניסטר המערבי עם בית לאנקסטר. אך מרטין מערב היסטוריה והמצאה, ולמרות כמה דמויות השואבות בבירור ממקבילות היסטוריות, אין כל דמות או ארוע זהים לחלוטין לאלה שהתקיימו באמת.

'שיר של אש ושל קרח' תהיה שישיית ספרים המורכבת משתי טרילוגיות מסיביות. כעת אנו נמצאים בסוף הטרילוגיה הראשונה, ובין השתיים תהיה הפסקה של חמש שנים. לטובת החובבים המזדעקים נמהר להוסיף שההפסקה היא בעלילה, לא ברצף הכתיבה של גרר''מ.

נאמר כאן למעלה כי מרטין סבור שגנדלף לא היה צריך לקום אחר מוריה. זו אינדיקציה לאמונתו של מרטין שסופר פנטסיה צריך, בשלב מוקדם יחסית ביצירה, להרוג לפחות דמות משמעותית (וחיובית) אחת, על מנת להראות לקוראים שהמאבק בו מדובר הוא משמעותי וכי הוא ''מתכוון ברצינות''. ב'שיר של אש ושל קרח' הוא מיישם את הפילוסופיה הזאת עם ריבית. המאפיין של מלחמת השושנים, באופן יחסי, כמובן, היה ''מוות לאצילים, לא לפשוטי העם''. בניגוד לרוב סדרות הפנטסיה והמלחמות ההיסטוריות, בהן נטבחים פשוטי העם בהמוניהם בעוד רוב האצילים והמלכים שורדים, הרי שכאן אמנם מתים פשוטי עם לא מעטים, אך סיכויי השרידה של האצילים גרועים עוד יותר. אצל מרטין אף אחד (פרט לשלוש דמויות מרכזיות) לא בטוח: לא דמויות שמנקודת מבטן אנו רואים את העלילה, לא ראשי הטוב ולא ראשי הרשע. כשמשחקי הכס הם על הפרס הגבוה ביותר, גם הסכנות הן הגדולות ביותר.
'שיר של אש ושל קרח' היא סדרת הפנטסיה האפית הראשונה מאז שר הטבעות שמשלבת הצלחה כלכלית עצומה עם איכות ספרותית ברמה הגבוהה ביותר.


שיר של אש ושל קרח (A Song of Ice and Fire)
מאת גורג' ר. ר. מרטין (George R. R. Martin)



שיר של קרח ושל אש
ג'ורג' ר. ר. מרטין
סופת החרבות - פרק ראשון מתוך הספר השלישי בסדרה
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.