על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
שבת, 02/02/2013, שעה 21:14

ביקורת על הספר איגריין האמיצה


איגריין בת כמעט 10 (מחר יום הולדתה) ומשועממת. היא חיה במצודת מרגנית, ששייכת למשפחתה כבר יותר משלוש מאות שנה. אבל, כפי שהיא מתלוננת באוזני סיזיפוס (החתול המדבר שלה), כל יום דומה למשנהו: '''האכלת נחשים כל בוקר' היא מילמלה, 'ניגוב אבק מספרי הכישופים בכל יום רביעי ובכל יום שבת, גירוד טחב מהרעמות של האריות פעם בשבוע וצפיה בתחרות במצודת הסלע האפל פעם בשנה. לא קורה כאן שום דבר מרגש, סיזיפוס, אף פעם.''' (עמ' 15).
האריות שהיא צריכה לנקות את רעמותיהם עשויים אבן, אבל מגנים על השער המוביל אל הטירה. הם שואגים כשמתקרבים אויבים לטירה ומפצחים בשניהם חצים בוערים. הנחשים שוכנים בתעלת החפיר ההיקפית וגם הם מכושפים.
בהמשך הסיפור אנו מכירים את הוריה של איגריין, סר לאמורק ומליסנדה היפה. הם קוסמים גדולים וברשותם ספרי הכישוף הטובים ביותר בממלכה – מה שהביא בעבר להתקפות רבות על הטירה. אלא שמשהו משתבש תוך כדי הכנת המתנה ליום הולדתה של איגריין, והוריה הופכים לחזירים. בו בזמן מגיע הקוסם המרושע גילגלד ומבקש להשתלט על הטירה ועל ספרי הכישוף. איגריין, השואפת להיות אבירה ולא קוסמת, יוצאת להביא את המרכיב ההכרחי לכישוף שיחזיר את הוריה לדמותם האנושית. עד סוף הסיפור היא תסתבך בהרפתקאות ותפגוש דמויות של אבירים, ענקים וקוסמים – שיצייתו לכל חוקי סוגת הפנטסיה, ויזכירו דמויות וסיפורים מוכרים ואהובים.
כמו שמות הגיבורים, הלקוחים ממיתוסים, סיפורי מעשיות ופנטסיה מוכרים ומן ההיסטוריה (איגריין היתה אמו של המלך ארתור, מליסנדה היתה מלכת ירושלים הצלבנית וגילגלד הוא מלך הנולדור אצל טולקין), גם העלילה צפויה מראש למי שמצוי בז'אנר. אך בניגוד לספרים המיועדים למבוגרים או למתבגרים, ''איגריין האמיצה'' הוא ספר לקוראים צעירים – גילאי 10-8 – ולכן האזכורים הם יתרון ולא חיסרון. הספר כתוב בצורה קולחת, הרפתקה אחת רודפת את רעותה, ויש להניח שהקורא הצעיר יבקש להמשיך בסיפור עד סופו.
''איגריין האמיצה'' הוא שלב ביניים בין הספרים הקצרים של ''ראשית קריאה'' לספרים המורכבים יותר של קלסיקות כמו ''ההוביט'' (318 עמודים) או ''הקוסם מארץ עוץ'' (304 עמודים בגרסה המוערת). איוריה של פונקה מוסיפים גם הם חן לספר, ומינונם נכון, מחד הם לא משרים תחושה של ''ספר לקטנים'' ומצד שני הם מהווים גיוון לדפים של טקסט בלבד. הפרקים אינם ארוכים – 28 פרקים בספר של 208 עמודים – וזהו יתרון נוסף לקוראים צעירים.
נחמד לראות שסדרת ''מרגנית'' המוכרת עדיין שומרת על סטנדרטים של איכות –עריכה מוקפדת, הוצאה מושקעת ובעיקר בחירת ספרים טובים. חבל רק שהתקציר בכריכה האחורית אינו מדויק, איגריין אינה ''חייבת לשנן כל הזמן כשפים וללמוד להכין שיקויים''. להיפך, היא מקבלת ממשפחתה לגיטימציה לא להיות קוסמת אלא להתאמן ברכיבה ובסיוף – גם אם הוריה מחליפים מבטים מודאגים כשהיא מצהירה על כך שבכוונתה להיות אבירה ''כשתהיה גדולה''..
אז אם הילדים שלכם כבר קוראים לבד, בלי ניקוד, אבל עדיין בראשית דרכם בעולם הקסום של הקריאה – ''איגריין האמיצה'' הוא הספר בשבילם. כדאי גם לכם לקרוא אותו, ולא רק כדי שתוכלו לכוון אותם למקורות לאזכורים שבספר – פשוט, מדובר בספר חמוד!



איגריין האמיצה
קורנליה פונקה
מגרמנית: חנה לבנת
הוצאת זמורה-ביתן (סדרת מרגנית), 2013
207 עמ' (לא מנוקד)


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.