על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

הספינה המהמרת
סרטים / רון יניב
יום ראשון, 09/10/2005, שעה 10:26

אלה הם מסעותיה של סרניטי, בסרט החדש בשם זה באדיבות ג'וס ווידון ('פיירפליי', 'באפי')


סרניטי היא ספינת חלל הפועלת בשולי מערכת הכוכבים של 'הברית'. פעם היו קוראים לזה 'המערב הפרוע', אלא שהימים הם ימי כיבוש הגלקסיה, הארצת כוכבים חדשים, ולמילה 'מערב' אין משמעות בחלל. למילה 'פרוע', מנגד, עדיין יש משמעות, ואפילו פראית יותר.
צוותה של הסריניטי מורכב ממל, המפקד, ווש הטייס, זואי, אשתו של ווש, המשמשת כסגנית המפקד, ג'יין, שכיר חרב, וקלייר, מכונאית. בעקבות האירועים הפותחים את הסרט מצטרפים אליהם אח ואחות, בני משפחת טאם, סקוט וריבר. הוא רופא, היא נערה בת 17. כוחותיה ויכולותיה אינם ברורים מלכתחילה, אם כי ברור לחלוטין שיש לה כוחות ואף חשיבות רבה, שכן סוכן רב-עוצמה וחסר מעצורים מטעם הפרלמנט נשלח בעקבותיה.
צוותה של הסרניטי מוצא את פרנסתו מעבודות מזדמנות, לאו דווקא חוקיות, לרבות מעשי שוד. אמנם אין זה המערב הפרוע ואין סוסים בישובי הספר, אבל גלגולה המודרני של הרכבת עדיין מביא לבנק שפע של כסף מזומן ביום תשלום המשכורות. בעת מהלכו של השוד אנו מתוודעים לאחד מכישוריה של ריבר טאם, יכולתה המנטלית-טלפתית לצפות את העתיד. היא חוזה את בואם של הטורפים ואנו מתוודעים אל הצד האפל של שולי הגלקסיה. הטורפים הם אלה שהיו פעם בני אדם ועתה הם קניבלים. השמועות מספרות שאכילת בני אדם, בעודם בחיים, איננה הנורא שבמעשיהם. השמועות גם מספרות כי הם אנשים שהגיעו לקצה הגלקסיה, ראו את האין והריק שמעבר לקצה, והשתגעו. אך כמובן, אף אחד לא מתכוון להתעכב בסביבתם כדי לברר את הנושא לעומקו.
זמן לא רב לאחר מכן, במועדון בו צוות הסרניטי נפגש עם מזמיני העבודה לצורך חלוקת השלל, אנו מתוודעים ליכולת נוספת של ריבר – היא מסוגלת להפוך למכונת מלחמה מיומנת, בקיאה להפליא בקרב מגע ובתפעול נשק. מתחת לכסות הנערה השברירית מתגלה אמנית לחימה שניתן להפעיל על-ידי פקודה ולשתק על-ידי מילת בטחון. עכשיו כבר ברור כי חשיבותה של ריבר רבה, וגם כי 'הברית' עלתה על עקבותיהם.
המשכו של הסרט יחשוף סודות. סודות של הפרלמנט, סודות מעברו של מל, סוד מקורם של הטורפים וסודות ממוחה של ריבר. מהלך חשיפת הסודות יצריך תעוזה רבה וידרוש קורבנות רבים, ולא כולם יזכו להגיע בחיים לכותרות הסיום.


כותב שורות אלה לא צפה אף ולו בפרק אחד של 'פיירפליי', סדרת הטלויזיה שאומרים כי ירדה מהמסך בטרם עת, ואשר עליה מבוסס הסרט 'סרניטי', אף אינו נמנה על מועדון מעריצי באפי של ג'וס ווידון, במאי הסרט וכותב התסריט. אשר על כן, הכותב הנ''ל צפה בסרט בהיותו חף מכל דעה מוקדמת על הסרט ועל הבמאי, ונהנה מכל רגע.

הסרניטי הוא סרט מענג. אין מילה אחרת שכה תיטיב לתאר אותו. יש בו אלימות, מתח, מסתורין, פעולה והומור במינון כה מדויק, עד כי לא נותר אלא להעריץ את ווידון. הצילום, הסאונד, פס הקול, המשחק והדיאלוגים מצוינים. כל אחד מהם בפני עצמו וכחלק מהמכלול. חשיבות רבה יש להומור בסרט. למרבה השמחה, אף אחת מהדמויות לא נאלצה לקבל על עצמה את תפקיד האתנחתא הקומית. תחת זאת, כל אחת מהדמויות מפיקה בשלב זה או אחר של הסרט פרץ צחוק מהצופים. לעתים במשפט, לעתים במילה, לעתים רק במבט. היכולת הזו, ליצור סיטואציה דרמטית המתפוגגת בצחוק משחרר רק בשל הרמת גבה של אחת הדמויות, היא פשוט מופלאה. מופלאה לא פחות היא הנכונות של ווידון לפוגג רגע מענג, מבודח, משוחרר ורגוע על-ידי מוות פתאומי של אחד מהטובים. כי כזהו העולם העתידי ששרטט ווידון. הטובים שבו נדרשים להאמין במשהו, ולהאמין בו די כדי לסכן את חייהם. וכשאתה מוכן למות למען אמונותיך, לפעמים אתה אכן מת.


תפקידו של האיש הרע בסרט ראוי להרחבה נוספת. לא מדובר בשליט אכזר, סדיסט מטורף או מגלומן מופרע. זהו סוכן חשאי חסר שם המסור למטרה מסוימת ומאמין בה. הוא מאמין כי הוא פועל למען טובת הכלל, למען עולם טוב יותר. מתוקף אמונתו זו הוא פוקד לבצע מעשי רצח אכזריים, נוטל בפראות את חייהם של מי שמעשיהם אינם תואמים את אמונתו, ובעיניו יש ברק מופרע. הוא מזכיר את הסוכן מ'מתחזה', משום שמעשיו של אדם נורמטיבי, שהשתכנע כי טובת הכלל מצדיקה ואף מחייבת את מותם של חפים מפשע, נדמים מטורפים יותר, אכזריים יותר, קיצוניים יותר, מאשר מעשיו של מטורף 'סתם'.

'סרניטי' מגלה טפח מההיסטוריה של אנשי הצוות ומטיב הקשרים הקודמים ביניהם, אך מסתיר טפחיים. בוק, המטיף, חי בקהילת ספר וחולק עבר לא ידוע עם צוות הסרניטי. אינארה, חברתו לשעבר של מל, נאלצה בעבר לעזוב את הסרניטי בהוראות המפקד, אך חוזרת ומצטרפת לצוות בשל הנסיבות החדשות. יתכן שצופי 'פיירפליי' הבינו משהו שחמק מכותב שורות אלה, התענגו על אזכורים המיועדים ליודעי ח''ן בלבד, וייתכן שלא. אך מסתבר שחסך זה אינו משמעותי או חיוני להבנת הדמויות, מקורן ומניעיהן. אם כבר, הסרט עורר רצון עז לראות את 'פיירפליי'. עוד אפיזודות מהעולם הזה של ווידון, עם השחקנים הללו, צפויות להיות מבורכות ומהנות ביותר.

מומלץ בחום.


סרניטי (Serenity)
במאי ותסריטאי: ג'וס ווידון
שחקנים: נתן פיליון, ג'ינה טורס, אלן טודיק, ג'ול סטייט, אדם בולדווין, מורנה בקרין, רון גלאס, סאמר גלאו
ארה''ב 2005, צבע, 119 דקות



הסרט יוקרן במהלך פסטיבל איקון 2005.



סרניטי
פיירפליי
איקון 2005

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
בתור מי שכן צפתה בפיירפליי - אני חותמת על כל מילה
יעל יום ראשון, 09/10/2005, שעה 20:23
(7 תגובות בפתיל)
חותמת על כל מילה.
pink cigarette יום שני, 10/10/2005, שעה 19:49
אה, ועוד משהו.
pink cigarette יום שני, 10/10/2005, שעה 19:53
(9 תגובות בפתיל)
אנ'לא יודע.
goshdarnit יום חמישי, 13/10/2005, שעה 1:13
(5 תגובות בפתיל)
בתור אחד שאהב נורא את ''באפי'' ו''אנג'ל''
ברדוויל השוודי יום ראשון, 16/10/2005, שעה 20:11
(ללא כותרת)
nitaro יום שישי, 21/10/2005, שעה 10:30
למען האמת, התאכזבתי...
אלון יום שישי, 04/11/2005, שעה 14:47
ברוכים הבאים לעידן הפוסט-מודרני
הזומבי האלמוני יום ראשון, 04/12/2005, שעה 20:39
(4 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.