על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
יום ראשון, 13/04/2003, שעה 9:30

על 'פיירפליי', סדרתו החדשה של ג'וס ווידון, וגורלה האכזר


את ג'וס ווידון כמעט לא צריך להציג בפני חובבי המדע הבדיוני והפנטסיה. ווידון, יוצרה של סדרת הפנטסיה ''באפי קוטלת הערפדים'' ותסריטאי מוכשר בתוך הז'אנר ומחוצה לו, הנו האחראי העיקרי לתחייתה המחודשת של הפנטסיה בטלויזיה של השנים האחרונות, גם אם ניתן לומר שאף סדרת טלויזיה אחרת אחריה לא הצליחה להתעלות מעל ''באפי''. יותר מכל, ג'וס הפך לילד הפלא החדש של הטלויזיה, האדם שמעורבותו בפרויקט מספיקה כדי לפחות להתחיל הפקה של סדרה חדשה.
ניתן לראות הקבלה מעניינת בין ג'וס ווידון לבין שני יוצרי טלויזיה מצליחים נוספים מהז'אנר, ג'. מייקל סטרזינסקי וכריס קארטר: כל אחד מהם יצר סדרת טלויזיה מוצלחת, יחודית וסוחפת (באפי קוטלת הערפדים, בבילון 5 ותיקים באפילה בהתאמה), המשיך בסדרת בת פחות פופולרית (אנג'ל, מילניום וקרוסייד), ויצר, מאוחר יותר, פרוייקט שנכשל כמעט מיד: ''אגדת הסיירים'' לסטרזינסקי, ''Harsh Realm'' לקארטר. ג'וס ווידון יצר את ''פיירפליי''.
בשנת 2002, לאחר שבאפי סיימה את העונה השישית והלפני-אחרונה שלה ואנג'ל התבססה עם קהל צופים משלה, החל ווידון בהפקה של פיירפליי, הסדרה החדשה שלו. בניגוד לבאפי ולאנג'ל, ששודרו בערוצי נישה קטנים יחסית (UPN ו-WB), פיירפליי שודרה מלכתחילה בערוץ פוקס הארצי. הימור זה, שאם היה מצליח היה הופך את פיירפליי לסיפור הצלחה גדול עוד יותר מבאפי, נכשל כשלון חרוץ. אותו רייטינג שאפשר לבאפי ואנג'ל לשרוד מעל המים בערוצים הקטנים גרם לרשת פוקס להוריד את פיירפליי לאחר שידור עשרה פרקים בלבד, לא כולל הפיילוט המקורי, והפקת חמישה-עשר. הפרקים ששודרו בסופו של דבר מראים על פוטנציאל מופלא ומעלים שאלות רבות שהיו אמורות להפתר מאוחר יותר. הרבה סדרות לא שורדות את העונה הראשונה שלהן. במקרה של פיירפליי, זהו עוול.


''בעלת יכולת על חושית? זה נשמע כמו מדע בדיוני.''
''אנחנו חיים בספינת חלל.''
''אז?''

פיירפליי היא סדרת מדע בדיוני, העוסקת ראשית כל באנשים. אחת ההחלטות הבסיסיות ביצירת העולם של פיירפליי היתה בלי חייזרים. היקום של פיירפליי, רחב ככל שיהיה, מכיל בתוכו רק בני אדם. ובני אדם, בתנאים המתאימים, יכולים להפוך לחייזרים בעצמם.
המאה ה-‏26. בחמש מאות השנים בין עכשיו לאז, כדור הארץ נעלם מהמפה – נהרס, מוצה לחלוטין, ולמרות שלא נשכח, הוא כבר אינו יותר מאשר היסטוריה עתיקה. האנושות התיישבה בחלל, נאחזת בכל טיפת אדמה, קשה ליישוב ככל שתהיה. כוכבי הלכת הוותיקים והעשירים שנמצאים במרכז ההתיישבות הנם גן עדן כמעט, עם טכנולוגיה מתקדמת, רפואה מתקדמת אפילו יותר ועוד, ומאוחדים ב''ברית'' – הממשלה המרכזית של האנושות. אבל מחוץ לברית קיימים עולמות נוספים, כדורי בוץ רחוקים, בהם הטכנולוגיה מפגרת, החוקים נקבעים על ידי השליט המקומי, והדברים החשובים ביותר בחיים הם רובה והנכונות להשתמש בו. כוכבי הלכת העצמאיים האלה, מחוץ לטווח שליטתה של הברית, הם המערב הפרוע של העתיד, המאוכלס באנשים מכל הסוגים, פשוטי עם ומנהיגים. כולם, משום מה, מקללים בסינית.
בשנת 2506 חלה מלחמת אזרחים בין הברית לבין העולמות העצמאיים. העצמאיים הפסידו. מלקולם ''מל'' ריינולדס, מפקד בצבא העצמאיים (נתן פיליון), שאיבד את אמונתו בזמן המלחמה ועכשיו חי לו מיום ליום, רוכש ספינת מטען קטנה מדגם פיירפליי (גחלילית, על שם האור שנפלט מאחורי המנוע בזמן הפעלתו), וקורא לה סריניטי, על שם הקרב האחרון של המלחמה, בו הוא לחם והפסיד – הקרב על עמק השלווה. כקפטן הסריניטי, מלקולם ריינולדס יעשה הכל בשביל לשרוד: החל מעבודות תובלה חוקיות, דרך חילוץ מפוקפק של סחורות מספינות טרופות בחלל ועד למעשי פשע של ממש.
אל קפטן ריינולדס מצטרף צוות יורדי חלל מגוון: זואי (ג'ינה טורס) היא פקודתו מימי המלחמה, לוחמת חסרת מורא וסגניתו; וואש (אלן טודיק), טייסה של הסריניטי ובעלה של זואי, הוא בעל חוש ההומור שבצוות; קיילי (ג'ול סטייט), ילדת פלא הנדסית שאחראית, כמכונאית, על פעולתה התקינה של הסריניטי; ג'יין קוב (אדם בולדווין), שכיר חרב ומומחה לנשקים, חסר נאמנויות טיפש אך יעיל, שעוזר לצוות הסריניטי כי זו העסקה הטובה ביותר שיש לו כרגע; ואינארה (מורנה בקרין), מלווה ברשיון (במילים אחרות, כפי שווידון אוהב להזכיר בכל הזדמנות, זונה חוקית) המשמשת כשגרירתה של הסריניטי לעולמות הברית, כיוון שבאופן מפתיע היא בעלת המקצוע הלגיטימי ביותר מבין אנשי הצוות.
בפרק הפיילוט המקורי של הסדרה, ''סריניטי'', מצטרפות שלוש דמויות נוספות לצוות. בוק, הרועה (רון גלאס), הוא כומר מבוגר, אשר בכל הנוגע אליו רב הנסתר על הנגלה. סיימון טאם (שון מאהר) הוא רופא מאחד מעולמות הברית שהפך לנמלט לאחר שחילץ את אחותו הגאונית ריבר (סאמר גלאו) מתוך תוכנית נסיונית וסודית של הברית שהפכה אותה לשבר כלי פסיכולוגי אך גם לחיילת על.
פיירפליי היא נסיונם של תשעת האנשים הללו לחיות, לשרוד יום אחרי יום, בעולם שבו רגע אחד של חוסר תשומת לב יכול להביא למותך. הדמויות הראשיות הן גם אחד הגורמים העיקריים ליחודיות הסדרה. כבני אדם, הן מגלות גבורה רק לעיתים נדירות, והן מסובכות מעבר לכל הסבר פשוט. למרות חוש הצדק שמראים הגיבורים לעתים (בעיקר קפטן ריינולדס), הרי שלמעשה הם פושעים שלא יהססו לירות באדם בהנתן סיבה טובה. לכל הדמויות יש עבר אפל, ובמהלך הסדרה נחשף רק חלקו. פעולותיהן אידיאליות רק לעתים נדירות, ואף אדם איננו מושלם. כומר שמצטרף לפעולת תקיפה עקובה מדם, רופא המתכנן פריצה ושוד של בית חולים, שכיר חרב שמוכן לבגוד אפילו באנשי צוותו תמורת פרס, ומפקד שמוכן לעשות כל עבודה, בלתי חוקית כלל שתהיה, ובדרך לגנוב, לשקר, להכות נשים ולהכנס לקרבות סיוף, והכל בשביל להגן ולשמור על אנשי צוותו. הגיבורים של פיירפליי אינם האנשים המושלמים שקיימים ברוב הסדרות – הם אנשים רגילים, לא ''נבחרים'', צדיקים או רשעים, רק אנשים אמיתיים שנסיבות קשות גורמות להם לעשות מעשים קשים, ולכל היותר להצטער על ההכרח מאוחר יותר. הניגוד הגדול בין תפיסת הגיבורים הנוסחתית שלה אנו מצפים בטלויזיה ובין המציאות המוצגת של המאה ה-‏26 קשה לעיכול בהתחלה, אך למעשה הדבר משפר את הפרקים לעין ערוך, ולו בגלל שמעבר לידיעה כי בסוף הפרק יישארו כל הדמויות הראשיות בחיים, שום דבר לא ידוע. בדומה למל, גם לסדרה אין אלוהים.


''ספינה שכזו תלווה אותך עד יום מותך.''
''זה בגלל שהיא מלכודת מוות.''

שחקנית קבועה נוספת בסדרה היא הסריניטי, החללית עצמה. מונעת על ידי כוח לא מוסבר (לא מוסבר לצופים, אולי בהחלטה מודעת של היוצרים, למניעת דיונים אינסופיים בין המעריצים הפוטנציאליים) אבל צורכת דלק, סריניטי היא ספינה מטולאת, לא מרשימה במיוחד, בהחלט לא יפה, אך בסופו של דבר היא עושה את המוטל עליה. עיצוב הסריניטי, שאר הספינות, וכל שאר הסדרה נשאר נאמן לכלל אחד: הסדרה מדברת על אנשים אמיתיים החיים בעולם אמיתי, גם אם עתידני. כסף מאפשר לך לקנות ספינה שהיא שיא השכלול; מי שחייב לעבוד בשביל לממן את הארוחה הבאה שלו משתמש במה שעובד, גם אם הוא לא נראה משוכלל או עתידני במיוחד. במאה ה-‏26, המאה העשרים היא היסטוריה עתיקה, וככזו ניתן לראות שאריות שלה בכל מקום. חולצות טי הן לא לבוש בלתי מתקבל על הדעת, כמו גם שמלות ויקטוריאניות, וכמעט כל הרובים בסדרה (ויש הרבה מהם) יורים כדורים בעזרת אבק שריפה. הסריניטי היא ממשיכת דרכה של הנוסטרומו (רק בלי חייזרים ועם תשעה נוסעים מלכתחילה) – ספינת חלל שיופיה חשוב פחות מהעובדה שהיא טסה.
גם כוכבי הלכת בהם מבקרים אנשי צוות הסריניטי נראים לפעמים פרימיטיביים ביותר, והסדרה כולה משווקת כ''מערבון בחלל'', החל מהאקדח הנמצא תמיד לצדם של האנשים וכלה בשיר הפתיחה שלה, בסגנון הקאנטרי. מן הסתם ימצאו צופים שמתייחסים לכך כחסרון, אך למעשה זהו דוקא היתרון הגדול של הסדרה. בעולם בו החלל הוא באמת הסְפר האחרון, כאשר המסע בין כוכב לכת אחד למשנהו נמשע ימים ושבועות, כל כוכב לכת הוא באמת עולם בפני עצמו, לכל אחד יש חוקים משל עצמו, ובני האדם הופכים להיות יותר משונים ומפחידים מכל חייזר שהוא, בין אם הם גנגסטרים חסרי רחמים, קניבלים סאדיסטיים או סתם אנשים חסרי עכבות מוסריות. כך, בלי איפור או חייזרים, מתקבלת סדרת מדע בדיוני שהנה, למעשה, חסרת גבולות, מלבד גבולות הפיזיקה- בחלל אי אפשר לשמוע שום דבר, מלבד הרדיו בחליפה שלך.


''הימים בהם לא לקחתי אותך ברצינות הגיעו לאמצעם.''

מרכיבים מד''ביים, טובים ככל שיהיו, אינם מספיקים ליצירת תוכנית טלויזיה טובה. לזכותה של פיירפליי עומד הצוות שאחראי גם על יצירתה של באפי, הכולל אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר. סימני ההיכר של ג'וס ווידון והצוות שלו הם דיאלוגים שנונים, הומור דק ועלילות מרתקות. כל אלה נמצאים בסדרה, ובנדיבות. חלק מהפרקים הם כמעט קומדיות, אחרים הם אקשן טהור, וכמה מהם נוטים דוקא לאימה פסיכולוגית. כמו כן, למרות שאין סיפור עלילתי בולט המאחד את כל הפרקים, ניתן לראות התפתחות עלילתית וסיפור מסגרת מסויים לאורך הסדרה. שאלות רבות עדיין לא נענו, כיוון שהסדרה, כאמור למעלה, נקטעה באמצעה.
מלבד היותה סדרת מד''ב טובה, פיירפליי היא סדרת טלויזיה טובה, בכלל זה אפילו פרקיה החלשים יותר. הורדת הסדרה לאחר שידור עשרה פרקים בלבד משאירה את הצופים ולשונם בחוץ. בעשרת הפרקים הללו נחשף טפח קטן מאד מהעבר של צוות הסריניטי, והנסתר רב על הגלוי. הסיכוי הנוכחי שהסדרה תחודש הוא קטן, וזהו הפסד גדול לצופי המד''ב. מאז באפי לא הייתה סדרת ז'אנר חכמה, שנונה ומעניינת כל כך.



פיירפליי האתר הרשמי
ציטוטים ומולטימדיה
אתר חדשות מעודכן
אתר מעריצים מועשר
אנג'ל
אגדת הסיירים לסטרזינסקי
באפי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ולמי שטרם ראה
שלמקו יום ראשון, 13/04/2003, שעה 10:44
(3 תגובות בפתיל)
מאמר מצוין - סדרה מצוינת.
del.com יום ראשון, 13/04/2003, שעה 20:23
פיירפליי בהחלט היתה סידרה חד פעמית
Mil-Tsag-Ma יום ראשון, 13/04/2003, שעה 22:17
(5 תגובות בפתיל)
אהמ...
vlvl יום שני, 14/04/2003, שעה 16:04
(7 תגובות בפתיל)
אגב, בנוגע לקללות הסיניות:
עידו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 1:53
(2 תגובות בפתיל)
''מילניום'' היא לא סידרת בת של ''תיקים באפילה''
ניר יום שלישי, 15/04/2003, שעה 17:21
(2 תגובות בפתיל)
רק שאלה אחת:
השועל בכרם יום שלישי, 15/04/2003, שעה 18:01
(12 תגובות בפתיל)
רק אני שם לב לדמיון לאסימוב?
עמית יום חמישי, 17/04/2003, שעה 20:19
(6 תגובות בפתיל)
באייקון הבעל''ט
שלמקו יום שלישי, 07/10/2003, שעה 22:59
אני רואה שאתם מבינים עיניין פה...
Me שבת, 01/11/2003, שעה 1:29
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.