על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

שבירת המונופול
מאמרים / גיא חסון
יום שלישי, 19/04/2005, שעה 10:00

גילוי דעת של סופר מד''ב: עולם מד''ב חדש ואמיץ באדיבות רשת האינטרנט


בארץ

רשת האינטרנט משנה את העולם.
לאט לאט היא מתחילה לשנות את פני המד''ב ברחבי העולם.
אין ספק שהרשת שינתה את פני המד''ב בארץ ללא היכר. אנשים שחשבו שהם לבד בעולם מנוכר למד''ב ופנטסיה, פגשו אנשים עם טעמים דומים בפורומים. עם הזמן צצו באינטרנט פורומי כתיבה, שהוקדשו לאנשים שרצו לשפר את יכולת כתיבת המד''ב שלהם. בפורומים האלה, כמו גם באתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, צצו תחרויות כתיבה. בתחרויות הכתיבה החלו להתבלט כותבים מסויימים.
'חלומות באספמיה', מגזין המד''ב הישראלי, החל ביוזמה באינטרנט. הוא התפתח באמצעות צוות שמתגורר ברחבי הארץ, שנפגש באינטרנט, מכיר מהאינטרנט, ומתכתב בענייני המגזין באינטרנט. רון יניב, המו''ל, וורד טוכטרמן, העורכת הראשית, מעולם לא היו נפגשים בלי האינטרנט. פעם, כדי ליצור פרויקט כמו 'חלומות באספמיה', היו צריכים ארבעה אנשים מוכשרים לגור באותה סביבה, להכיר זה את זה אישית, ולדבר מדי לילה בכסית. היום אנשים מוכשרים גרים ברחבי הארץ, מכירים זה את זה בפורומים ברשת ונפגשים מדי לילה בפרטיות בתיהם ב-ICQ. 'חלומות באספמיה' לא מקדם רק את המד''ב בארץ כיום – הוא מקדם את העתיד שלו. כותבים חדשים משחיזים את הכשרון שלהם מול קהל, עומדים מול עורכים מקצועיים, מקבלים סירובים, זוכים להצלפות מהעורכת בגין אי עמידה בלוחות זמנים, נחשפים לתגובות קהל בפורומים, בדואר אלקטרוני וברחוב. דור חדש של כותבים מתאפשר באמצעות המגזין הזה. כל זה מתאפשר אך ורק על ידי האינטרנט.
'לפעמים זה אחרת', ספרה של ורד טוכטרמן, לא היה מתפרסם בלי האינטרנט. ורד היתה זוכה סדרתית בתחרויות סיפורים ברשת. כשבהוצאת אופוס הוחלט להוציא לאור ספרות מקור ישראלית, דידי חנוך, שהיה בזמנו עורך המד''ב של אופוס, פנה לורד. הספר זכה בפרס גפן בקטגוריית 'ספר המד''ב/פנטסיה הישראלי הטוב ביותר לשנים 1998-2003'. בלי האינטרנט זה לא היה קורה.
'הצד האפל', הספר הראשון שלי, לא היה מתפרסם בלי האינטרנט. הסיפורים פורסמו במקור ברשת, באנגלית. פרסום הסיפורים הוביל לספר אלקטרוני אחד, שהוביל לפרסום אחר שהיה אמור לצאת גם בכריכה רכה. וזה הוביל להוצאת הספר בעברית, בהוצאת ביתן, שהוביל להוצאת 'מציאות – המשחק', הספר השני שלי, שוב בהוצאת ביתן. בלי האינטרנט כל זה לא היה קורה.
רשת האינטרנט משנה את פני המד''ב הישראלי. וזוהי רק ההתחלה.


בעולם

לפני כשנה וחצי פנה אלי בדואר אלקטרוני (שוב האינטרנט) מייקל איוולייט, עורך המגזין 'נובה', שהוא מקבילה גרמנית ל'חלומות באספמיה'. הוא קרא סיפורים שלי באמצעות אתר הבית שלי (שוב האינטרנט) ורצה לפרסם אחד מהם בתור הסיפור הזר במגזין שלו.
הסכמתי. הוא ביקש מאמר על מצב המד''ב בארץ. שוב הסכמתי. המאמר תיאר באריכות את מה שהחלק הראשון של המאמר הזה אומר בתמצות. מייקל סיפר לי שאותו תהליך שהתרחש בארץ מתרחש גם בגרמניה, וכבר עכשיו מתחילים להתבלט שם מספר סופרים בעלי קולות מיוחדים, שאפילו הוציאו ספר או שניים.
מייקל סיפר שהוא מתכתב בדואר אלקטרוני עם סופרים ברחבי העולם, ושהוא מאד מעוניין גם במד''ב אחר, מארצות אקזוטיות יותר. הוא היה במגע לא רק עם סופרי מד''ב מארצות כמו ברזיל וסין, אלא גם מארצות כמו קרואטיה.
היה לו חלום, להקים מגזין מד''ב עם קולות מד''ב מכל הארצות האלו, להקים משהו חדש, אחר וטוב. אולי, הוא אמר, אני אצליח להקים את הפרויקט בשנה הקרובה. צריך לבדוק, הוא אמר.

ארבעת הגדולים

'ארבעת הגדולים' הם מגזיני המד''ב הגדולים בארה''ב: אסימוב'ס, פנטסי אנד סיינס פיקשן, אנאלוג וסייפיקשן. הם שולטים בשוק. הם מכתיבים את השוק. הם מפרסמים את הסופרים הגדולים ביותר גליון אחרי גליון. הם משלמים הכי טוב. וכולם – אבל כולם – רוצים להתפרסם בהם.
ארבעת העורכים של המגזינים לא רק שמחים לפרסם מדי פעם סופר או סופרת חדשים ולא מוכרים, הם לא רק מפרסמים שוב ושוב את הסופרים המוכרים, הם לא רק מציבים רף גבוה לכותבים חדשים, הם גם מכתיבים סגנונות, קולות מסוימים שלדעתם עובדים, מוכרים, מעניינים את הקוראים.
האם הקולות השונים שניתן למצוא בארבעת הגדולים הם הקולות הטובים היחידים שבנמצא? האם יתכנו קולות או סגנונות שהוחמצו בדרך, לפעמים רק משום שהם כתובים באופן לא מקובל? 'מלחמה לנצח' של ג'ו הלדמן הוא ספר ש-‏21 מו''לים סרבו לקבל. האם יצירות מופת אחרות מתחבאות אי שם בשטח? האם מד''ב ופנטסיה הם באמת נחלת הסופרים האמריקאים והבריטים בלבד? האם לא מתקבל על הדעת שקיימים סופרים גדולים בארצות שונות בעולם, שאינן דוברות אנגלית? ואם קיימים כאלה, סגנונם ודאי שונה מאד מהסגנונות הפופולריים בארה''ב.
הגיוני, לא?

שבירת המונופול

לאחרונה יצא לאור הגליון הראשון של 'אינטרנובה', מגזין מד''ב בינלאומי חדש בעריכת מייקל איוולייט. הגליון כולל הקדמה מאת בריאן אלדיס וסיפורים של סופרים מאיטליה, ארגנטינה, אנגליה, דרום אפריקה, גרמניה, ברזיל, סין, הודו, קרואטיה וישראל.
כמה מלים על התרומה הישראלית: הגליון הראשון כולל את 'חרוט בסלע' שלי, שפורסם במקור ב'חלומות באספמיה', ומאמר מאת לביא תדהר על מצב המד''ב בסין. שני הגליונות הבאים יכללו סיפורים של לביא תדהר, של ניר יניב ('מכונת אהבה', פורסם ב'חלומות באספמיה' ותורגם לאנגלית במסגרת פרויקט התרגומים של האגודה), ושלי.
גילוי נאות צריך להיות כאן. בהקדמה, מייקל איוולייט מודה ללביא תדהר ולי, ועליי לציין שאני לא אובייקטיבי. אני חושב שהרעיון גדול. עזרתי מעט למייקל, ואמשיך לעזור לו ככל יכולתי, כי לפי דעתי המגזין הזה יתחיל לשנות את פני המד''ב בעולם.
ראשית: המונופול ישבר. קוראים – בארה''ב ומחוצה לה – יחשפו לסגנונות שונים לחלוטין. הם יחשפו לסופרים טובים, כאלה שכבר פרסמו ויש להם קהל משלהם. לפנינים חדשות שאותן הם אפילו לא דמיינו. קיים צמא גדול מאד לחומרים חדשים, למד''ב חדש, לחלומות חדשים, לדמויות, רעיונות וסיפורים שיפתחו לנו את הראש, לסופרי מד''ב חדשים, לסיבה האמיתית שבגללה אנחנו קוראים מד''ב.
קיים צורך גדול לשבור את המונופול, ואת זה האמריקאים לא יכולים לעשות לבד.


הרשת משנה את העולם

מגזין כמו אינטרנובה לא יכול להתקיים בלי האינטרנט – הדבר פשוט בלתי אפשרי. בנוסף, הקרקע שהולידה אותו גם היא לא היתה מתאפשרת בלי האינטרנט. כמעט כל אחד ואחת מהסופרים בארצות הזרות לא היה מצליח לפרסם בלי תהליך שדומה, במדה כזו או אחרת, לזה שהתרחש כאן בארץ.
רשת האינטרנט משנה כל ארץ וארץ, ועכשיו גם את העולם. אנחנו עדים לשינוי ביחסי הכוחות, שינוי בפני המד''ב, אותו נתחיל להרגיש בשנים הקרובות, ושהשלכותיו ילכו ויגדלו בהמשך המאה.
וזה רק השינוי הראשון.



אינטרנובה - מגזין מד''ב בינלאומי
חלומות באספמיה - כתב עת ישראלי למד''ב ולפנטסיה
לפעמים זה אחרת מאת ורד טוכטרמן
הצד האפל מאת גיא חסון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מעניין
יולי יום שלישי, 19/04/2005, שעה 12:00
הממ.. באיזה שפה בדיוק העיתון?
יולי יום שלישי, 19/04/2005, שעה 12:07
(2 תגובות בפתיל)
אני מסכימה עם כל מה שכתבת כאן, א-ב-ל:
Boojie יום שלישי, 19/04/2005, שעה 14:23
(17 תגובות בפתיל)
טוב, הכתבה הותירה אותי חדור מוטיבציה, הרמתי את הכפפה, ניגשתי
רז יום שלישי, 19/04/2005, שעה 17:17
(7 תגובות בפתיל)
הכל טוב ויפה, אבל אנחנו עדיין בגטו
נועה יום רביעי, 20/04/2005, שעה 16:10
(9 תגובות בפתיל)
רשימה יפה
מספר 666 יום רביעי, 20/04/2005, שעה 21:18
הבעיה, זו הרכישה...
אנדרואיד שבת, 23/04/2005, שעה 0:19
(14 תגובות בפתיל)
עוד משהו ששכחתי לומר...
אנדרואיד שבת, 23/04/2005, שעה 0:23
היוזמה בהחלט ברוכה, אבל...
אהרון ה. שבת, 23/04/2005, שעה 19:47
(4 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.