על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
• שאלות נפוצות
• פורומי האגודה
• קישורים
• אתר פרס גפן
• עדכוני הוועד והאספה
• העדכון החודשי (דואל)
• צוות האתר
• RSS
• דרושים



חיפוש באתר:
חיפוש מתקדם



פעילויות האגודה

• המימד העשירי - כתב עת
• כנסים ומפגשים
• פרס גפן
• תחרויות כתיבה ויצירה
• הפצת סיפורת עברית
• תרומות ספרים
• מבצעים והנחות לחברים
• מועדון הקריאה
• סדנאות כתיבה
• אייקון 2010

אייקון 2012, שאלות ותשובות
שונות / המערכת
שבת, 11/02/2012, שעה 11:15

על מותגים ופסטיבלים בנוף המדע הבדיוני והפנטסיה הישראלי


תארו לכם שמנכ''ל חברת קוקה קולה, אדם שעובד בחברה מצליחה הרבה מאוד שנים, שקידם את החברה והשקיע בה רבות, מחליט יום אחד שחבר המנהלים לא נראה לו, שהוא תרם מספיק לחברה ושהוא יכול לעשות עבודה יותר טובה בצורה אחרת, באופן עצמאי. הוא עוזב את חברת קוקה קולה, ומקים חברה אחרת למשקאות קלים. נקרא לה קוקה קולה TLV.
האם מותר לו לעשות את זה?
לא. הסימן המסחרי ''קוקה קולה'' אינו שייך למנכ''ל. הסימן המסחרי שייך לגופים שצברו מוניטין במשך שנים רבות של עבודה משותפת של מאות אנשים ומשאבים רבים ואיש אינו רשאי להשתמש בו בניגוד לרצון בעליו, ובוודאי לא לשנות את המוצר עצמו בניגוד לכוונת הבעלים החוקיים וטעם הקהל.

אז... מה הסיפור עם אייקון?
שאלה מצוינת, שקשה לענות עליה בכמה שורות. אנו מפנים אתכם ראשית אל המסמך שפורסם לפני כשנה וחצי, שמסביר בצורה ברורה את השתלשלות העניינים שהובילה לפיצולו של אייקון לשני פסטיבלים מתחרים.

אוקיי, אבל מה קרה מאז?
בשנה וחצי האחרונות נעשו ניסיונות רבים לגשר על הפערים ולמצוא דרך כלשהיא להימנע מתביעה משפטית. נציגי האגודה נפגשו עם אורי אביב בתיווך העירייה והסינמטק, שהבינו ואישרו שפסטיבל אייקון שייך לעמותות שהקימו אותו וניסו ליצור דרך שבה יוכלו שני הצדדים לעבוד יחד. כל מאמציהם נכשלו. אורי אביב סירב להצעות הפשרה והגישור, התעלם מהן ובאופן כללי עסק בעיכוב התהליך כולו בעודו מתקדם בלא הפרעה בארגון פסטיבל אייקון TLV.
כמ כן פתח אורי אביב בהליכים משפטיים נגד האגודה בכך שהגיש התנגדות לרישום הסימן ''אייקון'' על ידי העמותות. נכון לעכשיו נושא רישום סימן המסחר וההתנגדות של אורי לרישומו עדיין נמצא לקראת סיום (אך זה יקח עוד כמה חודשים).
מהלך זה הוביל להבנה שאין אפשרות להגיע לפשרה ושהדרך היחידה להגן על נכסי האגודה ועל ''אייקון'' שישרת נכון את חובבי הז'אנר היא לפנות לערכאות משפטיות. תביעה זו נשקלה בכובד ראש בוועד האגודה ובאסיפה הכללית, שם הועלתה להצבעה פעם אחר פעם, ופעם אחר פעם אישרה האסיפה הכללית להמשיך בהליכים המשפטיים.
באפריל 2011 הגיעה לראשונה הצעה מאורי אביב לכנס ישיבה לגישור ושיתוף פעולה. גם הצעה זו עלתה לדיון באסיפה הכללית, והוחלט לנסות להשתתף בגישור במטרה לנסות כל אפשרות כדי להימנע מהתביעה. הגישור נערך במהלך החודשים מאי-יוני 2011. שני הצדדים חתמו על הסכם שלא לחשוף את פרטי השיחות בגישור, לכן לא נוכל לפרט אודות ההצעות שעלו על השולחן, אך אף אחת מהן לא עלתה בקנה אחד עם מטרות ורצונות האגודה מאייקון ואף לא העניקה לאגודה זכות שווים בפסטיבל ואפשרות אמיתית לקבוע את אופיו ואת תכניו.
לאחר שהסתיים הגישור בלי תוצאות, הבינה האגודה שכדי למנוע את המשך השימוש האסור בסימן ''אייקון'', אין לה ברירה אלא להגיש תביעה משפטית. התביעה הוגשה נגד חברי הוועד המנהל של ''העמותה ליצירה פנטסטית וספקולטיבית בישראל'' – עמותה שהקים אורי ושמציגה את עצמה כגוף המנהל של ''אייקון TLV'' – ונגד אורי אביב שמונה למנהל הפסטיבל מטעם אותה עמותה. תביעה זו מתנהלת במקביל לדיון אצל רשם סימני המסחר – מאחר שההליכים ברשם סימני המסחר לוקחים זמן רב.

אבל מה כל כך רע בשני פסטיבלי אייקון?
שאלה זו הוצגה כמה וכמה פעמים על ידי פעילים, חובבים ומבקרים רבים, שנהנו מאוד בשנתיים האחרונות בפסטיבלים המוצלחים מאוד שהרימה האגודה מאז ה''פיצול'', בשיתוף עם עמותות נוספות.
פסטיבל ''אייקון'' מאורגן במשך שנים על ידי פעילים רבים, שכל אחד מהם תורם את רעיונותיו ואת מרצו לאופי הסופי של הפסטיבל, בין אם בהשתתפות בארגון, ובין אם בהשתתפות באסיפות או בהצטרפות להנהלות של העמותות המארגנות. אנו מאמינים שפעילות כזו, שאינה נובעת מרצון לרווח כלכלי אלא באה לקדם את התחום למען החובבים, מחייבת לאפשר לחובבים אלה לקחת חלק מרכזי בארגון ולהשפיע עליו כמיטב יכולתם, ושאסור למסור את הפסטיבל לידיים פרטיות.
בנוסף, יש לזכור שמצב שבו שני פסטיבלים בעלי אותו שם המתקיימים באותו זמן ובאותו מקום מבלבל מאוד את הציבור ופוגע בשני הפסטיבלים גם יחד. הפגיעה מתבטאת גם בחפיפה בקהל, אך בעיקר בבלבול שנגרם אצל כל הגורמים הרלוונטיים לפסטיבל, מנותני החסות והדוכנים ועד למתנדבים.
בלבול זה אף גורם לפגיעה בשמה הטוב של האגודה – כיוון שהשם ''אייקון'' מזוהה לחלוטין עם האגודה, כך שכל מדיניות שמנהיג הפסטיבל המקביל משפיעה על פעילות האגודה סביב השנה. כך קורה שאם הפסטיבל השני לא עומד בהתחייבויותיו מול ספק או נותן חסות, האגודה מתקשה לאחר מכן לפנות לספק זה ולהסביר שלא הפסטיבל שלה הוא זה שלא עמד בהתחייבויות. באותו אופן, אם הפסטיבל השני פוגם בקשריו עם מרצה, אורח כבוד או אישיות אחרת, האגודה תתקשה לגייס את אותו אדם לפעילויותיה, אף על פי שלא היה לה שום קשר לפגיעה. ומאחר שאין לאגודה כל שליטה בנעשה בפסטיבל המקביל, אין לה שום אפשרות להתמודד עם ההשלכות הללו, ואין לה אפשרות להגן על עצמה מהמדיניות שקבע לעצמו הפסטיבל המתחרה.

מה יש לאגודה נגד אורי אביב? למה היא תובעת אותו אחרי כל מה שהוא עשה?
אורי תרם הרבה לתחום המדע הבדיוני והפנטסיה בארץ, והאגודה מעריכה ומכבדת את פועלו. ידוע לנו שהוא קידם את התחום ומעוניין להמשיך לקדם אותו. אולם ככל שעבודה זו ברוכה ומוערכת, אסור לה לבוא תוך התהדרות בנוצות זרים, על גבם של פעילי העמותות הרבים שעבדו על אייקון לאורך השנים וממשיכים לעבוד עליו.

האם יש דרך לבטל את התביעה או להימנע ממנה?
כן, ואורי אביב יודע בדיוק כיצד. חייבים לזכור שהגענו למצב הזה בלית ברירה ואחרי שמיצינו את על האמצעים האחרים בניסיון להגן על נכסי האגודה , ואף גייסנו כספים מחברי האגודה כדי לשמור על הסימן המסחרי.

אתם מדברים כל הזמן על האגודה. איפה העמותות האחרות?
בשנה הראשונה לפיצול בין הפסטיבלים, העמותה למשחקי תפקידים בישראל לא השתתפה באף אחד מהם. מהשנה השנייה והלאה היא חזרה להיות שותפה מכובדת בפסטיבל אייקון של האגודה. העמותה העבירה את כל זכויותיה בסימן המסחרי לאגודה, במסגרת הסכם פנימי ביניהן.
עמותת ''מסע בין כוכבים ישראל'', שתחתיה פעלו הארגונים סטארבייס 972 ושגרירות סאנידייל בישראל, אינה פעילה בשנים האחרונות. רבים מפעילי העמותה הבולטים פעילים כיום בפסטיבל אייקון של האגודה (שגרירות סאנידייל בישראל עצמה הפכה בשנים האחרונות לארגון בת רשמי של האגודה). חשוב לציין כי אף שהעמותה אינה פעילה, האגודה הודיעה לאורי אביב ולחברים אחרים בה על הכוונה לרשום את הסימן על שמה, והכי חשוב לזכור - עמותת ''מסע בין כוכבים ישראל'' לא התנגדה לרישום סימן המסחר על שם האגודה.
מעבר לכך, אורי אביב בחר להתנגד לרישום הסימן המסחרי לא כנציג ארגון ''מסע בין כוכבים ישראל'', אלא טען שהסימן שייך לו באופן אישי תוך שהוא מציין במכתב פייסבוק פומבי שהוא מעוניין לעשות מהפסטיבל רווח כספי אישי.

איך קוקה קולה מסתדרת בלי המנכ''ל לשעבר שלה?
מצוין, תודה.



בשאלות ובקשות למידע נוסף, אפשר לפנות במייל ליו''ר האגודה, ליאת שחר-קשתן.



המסמך שפורסם לפני כשנה וחצי
ליאת שחר-קשתן

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אני אגיב רק לאנלוגיה שלכם  (חדש)
גילי יום ראשון, 12/02/2012, שעה 22:26
כי ממש אין לי כוח לכל שאר מה שנכתב, אתם עושים עוול והפגיעה הכי חמורה בסופו של דבר היא בכלל קהילת המד''ב-פנטזיה בארץ.

וזו גם לא תהיה תגובה ארוכה. טמפו קולה. RC קולה. קריסטל קולה, אפילו. הנוסחה דומה, השיווק דומה, ולשניהם יש קהל מאושר כי יש מספיק צרכנים, ואני לא רואה אף אחד צועק שגנבו לו משהו שלא היה שלו מעולם. מה שאומר שאנשים מתרגלים, יכולים להיות כמה ספקים משגשגים, ואתם מבזבזים את הזמן של כולנו והכסף שלכם.

אני מסכימה שעדיף שלא יהיו שני כנסים עם אותו שם. אני אעדיף לשלניהם לא יקראו אייקון. אני ממש, ממש אעדיף שכל הסיפור המטופש הזה יפתר כבר, אתם מסתבכים ומסבכים אחרים בלי לדעת מה יהיו התוצאות. ממה לעזאזל תממנו את עולמות, אחרי הוצאות משפט?
   כתוב תגובה
אני אגיב רק לאנלוגיה שלכם  (חדש)
חגית, יום חמישי, 23/02/2012, שעה 11:03
בתשובה לגילי
איפה כפתור ה LIKE? אז דמיינו שיש כזה כפתור ושלחצתי עליו.
   כתוב תגובה
אני אגיב רק לאנלוגיה שלכם  (חדש)
דן שבת, 25/02/2012, שעה 16:43
בתשובה לגילי
נו באמת. עם כל הכבוד (שיש!), אייקון איננו באמת אנלוגי לקולה. אייקון הוא פסטביל קטן ואיזוטרי של קהילה קטנה ואיזוטרית, ולהבדיל מפפסי או קוקה, הסיכוי שהאדם הממוצע יבדיל בין אייקון לאייקון TLV שואף לאפס. משום כך ברורות הכוונות וההשלחות של החלטתו של אותו מנכ''ל להשתמש באותו שם כמעט בדיוק.

כמתבונן מהצד (שאיננו חבר אגודה, שמעודו לא השתתף באף אחד מהפסטיבלים, שלא מכיר באופן אישי אף אחד מהמעורבים, ושרק מתעניין בנושא כאנטרופולוג חובב של גיקים), זאת נראת לי גנבה צינית. אינני יודע אם לאגודה יש מספיק משאבים בכדי לתבוע. אבל כמעט וודאי שהם ינצחו בבית משפט.
   כתוב תגובה
מסמך די חד צדדי  (חדש)
עדי יום ראשון, 12/02/2012, שעה 23:45
בתור מי שטרח לקרוא את כתב התביעה וגם את הפרסומים השונים של שני הצדדים במאבק הזה, אני ממליץ למי שרוצה הצגה מאוזנת של הדברים לפנות לצד הנתבע ולשמוע את הגרסה שלו.
ועדיין לא הבנתי את הרעיון בכך שהוגשה תביעה נגד אורי אביב בסך 600000 ש''ח *לפני* שהתברר האם הסימן המסחרי שייך לאגודה.
   כתוב תגובה
זה מסמך שמבטא את עמדת האגודה  (חדש)
גרומיט יום שני, 13/02/2012, שעה 19:54
בתשובה לעדי
לגבי מועד התביעה, לפי מה שהבנתי (ואני חייב לציין כאן שאינני חבר ועד ואיני יודע את הדברים ממקור ראשון), ההליך מול רשם העמותות נועד רק לעגן את הבעלות של האגודה על הסימן ואינו יכול להבטיח בפני עצמו שהבעלות הזאת תישמר, ואפילו לא שהיא תוכר על ידי בית משפט (אם כי אין ספק שהרישום ברשם סימני המסחר והבירור שנעשו סביבו יחזק את עמדת האגודה, אם אכן הוא יאושר). מה שקובע לא פחות מעצם הרישום הוא מה האגודה עשתה כדי להגן על בעלות שלה על הסימן. כל עוד אורי ועיפס''י ממשיכים להפר את הזכות של האגודה על הסימן ולקיים פסטיבל בשם אייקון בלי שהאגודה פועלת כדי להפסיק את הפרת הזכויות הזאת, תוקף הטענות שלה על הסימן נחלש.

הרישום עצמו הוא רק רישום, והוא נעשה מול רשם סימני המסחר, לא מול אורי כמי שמנהל פסטיבל מתחרה באותו שם. על פי מה שהבנתי, ככל שהאגודה תתעכב בפעולה להגנה על זכויותיה, וככל שהמציאות של שני פסטיבלים מקבילים תתקבע, כך מצבה המשפטי יורע - עם או בלי גושפנקה של רשם סימני המסחר. ויתקנו אותו חברות הוועד אם אכן הבנתי נכון.
   כתוב תגובה
יופי של רעיון לסיפור מדע בדיוני  (חדש)
עדו יום חמישי, 29/03/2012, שעה 22:25
חללית של מתיישבים מגיעה לכוכב לכת כדי להקים בו מושבה. לרוע המזל החללית הזאת מישראל וכך יש לך מהר מאד שתי מושבות על פני הכוכב שבמקום לחקור אותו ולהתיישב בו עסוקות בריבים אינסופיים ביניהן וכל היצורים הירוקים והשעירים שחיים שם בורחים הרחק בגלל הצעקות.
ימכור שלושים אלף עותקים, בטוח.
אלא אם כן יהיה סכסוך בין הסופר לבין המו''ל..
   כתוב תגובה
נו, זו הבדיחה העתיקה  (חדש)
kenny יום שישי, 30/03/2012, שעה 10:17
בתשובה לעדו
יהודי אחד הפליג בים וספינתו נטרפה והוא הגיע לאי בודד. אחרי שנים הגיעה ספינה לאי ומצאה שני בתי כנסת בנויים לתפארה.
הצביעו על אחד ושאלו את היהודי עליו והוא ענה להם, ''בבית הכנסת הזה אני מתפלל.''
''ומה עם זה?'' שאלו והצביעו על השני.
''בזה כף רגלי לא תדרוך!''

ואם להיות רציניים יותר לרגע, זה לא המקרה. הסכסוך כאן עמוק ועקרוני יותר.
   כתוב תגובה
אחד הדברים שנראים לי מעניינים בסכסוך הזה  (חדש)
Boojie שבת, 31/03/2012, שעה 21:08
בתשובה לkenny
(אולי גם באחרים, אבל אני לא מכירה אותם כל כך מקרוב), זה איך כל כך הרבה אנשים שלא מעורבים בעניין תמיד משוכנעים שמדובר בריב שטותי ומיותר.
אני לא חושבת שהתגובות הן כאלה כשמדובר בסכסוך בעלות על נכסים אחרים. אבל פסטיבל מד''ב? פתאום כל הקונספט של סכסוך בעלות נראה להמון אנשים שטותי ומיותר.
מעניין לראות איך אנשים מכניסים פסטיבל מד''ב למשבצת ששונה לחלוטין מזו שהם משבצים בה נכסים אחרים.
   כתוב תגובה
האם מישהו הקליט את ההרצאות?  (חדש)
אורנה יום שישי, 05/10/2012, שעה 0:22
לצערי לא הצלחתי להגיע להרצאות על ג'ורג' מרטין ויצירתו.האם מישהו יודע אם מישהו הקליט ואיפה אפשר לראות? ואם כבר: כנל לגבי עבדות במדב. הרצאתה של דפנה קירש
חג שמח לכולם ושנה טובה
   כתוב תגובה


הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.