על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

הפילקר המהיר ביותר בעולם
שונות / גל חיימוביץ'
יום שישי, 19/09/2003, שעה 9:20

חמישה בבילון, א-רבע חלליות, שלו-שה נגנים, ש-ני אלבומים, א-חד טום סמית' טום סמית' טום סמית'


כפי שכבר נכתב כאן בעבר, פילקים הם שירי העם של חובבי המד''ב והפנטסיה. למעשה, שירת פילקים הפכה כבר מזמן לחלק מבוסס של תרבות החובבים. כמעט כל כנס המכבד את עצמו מקיים אירועי פילקים, שלא לדבר על כנסים המתרכזים בעיקר בשירת פילקים, דוגמת Ohio Valley Filk Festival (ובקיצור – OVFF). בשנה האחרונה החלו להתקיים אירועי פילקים גם בכנסי המד''ב בארץ.
פילקים הם שירים העוסקים בכל מה שמעניין חובבי מד''ב – ספרים, סרטים וסדרות מד''ב ופנטסיה; חלל; מדע; מחשבים; קסם וכשף; אוכל; כנסי וחובבי מד''ב; חתולים; ובעצם כל נושא שהוא.
בין זמרי הפילקים המוכרים גם לחובבים בארץ ניתן למנות את ''אל המוזר'' יאנקוביץ, לזלי פיש, הת'ר אלכסנדר וטום סמית'.

טום סמית' ודאי מוכר לחובבי הפילקים הישראלים בזכות השיר חביב הקהל שבעה לילות של שכרות בחלל, כמו גם פנינים נוספות – Be Our GoH והשלם את הפילק.
בימים הוא עובד בתעשיית המשכנתאות, אך בלילות הופך טום סמית' לאיש המוּכר בקהילת המד''ב האמריקאית כ''כותב הפילקים המהיר ביותר''.
חלק גדול משיריו הומוריסטיים, אם כי לרוב צריך להקשיב לפחות עד סוף הבית הראשון כדי לגלות את נושא השיר ואת הטוויסט ההומוריסטי שלו. רוב השירים הם פרודיות (המושג פרודיה, בעולם הפילקים, מתייחס לשיר מיינסטרים מוכר שמילותיו הוחלפו לכאלה העוסקות בנושא מד''בי), והם נוגעים כמעט בכל נושא מאלה שהוזכרו למעלה ובעוד רבים אחרים. סמית' יכול לערבב קומדיה בטרגדיה, רומטיקה, פוליטיקה, דת, טלויזיה ומה לא, בהתבסס כמעט על כל סוג של מוזיקה. הוא חובב מושבע של בבילון 5, ג'ים הנסון וסרטים מצוירים (של דיסני ובכלל), דבר הבא לידי ביטוי ברבים משיריו.

סמית' מלווה את עצמו בגיטרה בכל שיריו. בחלק מהשירים מלוות אותו זמרות: אן שניידר וקארן פוראן.
הוא זכה בעשרה פרסי פגסוס (פרס המוענק במסגרת כנס OVFF) ובמספר תחרויות פילקים של OVFF, כולל, באופן מוזר, תחרות ''השיר הטוב ביותר שטום סמית' מעולם לא כתב'' בשנת 1994, ואף היה אורח הכבוד בכנסים רבים.

נדון כאן בשניים מאלבומיו של סמית':



צחוקים ושיגועים: Debasement Tapes

שמו של האלבום ועיצוב העטיפה שלו הם פרודיה על אלבומו של בוב דילן Basement Tapes. באופן לא מפתיע, גם התוכן הוא בעיקר פרודיות, פרודיות ועוד פרודיות, עשרים ואחד שירים בסך הכל.
האלבום מכיל את שלושת השירים שכבר הוזכרו למעלה, שתי גרסאות של On the PC (מבוסס על בתוך הים מתוך הסרט ''בת-הים הקטנה'') – הגרסה המקורית וגרסה משודרגת שנכתבה ממש לפני ההקלטה, שירים על זינה, בבילון 5, פו הדב, הדרדסים, מקדונלדס', סאות'פארק, ד''ר סוס ועוד. סמית' כתב פילקים על בסיס 500 מייל, הלו דולי, שיר הנושא של הרפתקאות טייני-טון ועוד רבים וטובים.
השיר העוסק בדרדסים (Smurfin' Safari, על שם להיט ה-Beach Boys הקלאסי, Surfin' Safari) נכתב בשנות השמונים, כאשר סמית' שם לב שהם משתלטים על אמריקה – בובות, כוסות, חולצות ושאר מוצרים. לטענתו הדרדסים לא נעלמו, אלא התאחדו לכלל יצור יחיד בשם בארני.
Sunova, לעומתו, נכתב מתוך הערצה לסדרת האנימציה סאות'פארק. לסמית' יש כשרון מסויים לחיקוי קולות, ושיר זה מבוצע בקולו של קארטמן.

פנטון, כבש המוות מהגיהנום

DS8 הוא המשך לשיר קודם של סמית' (שאינו נמצא באלבום זה), Sheep Marketing Ploy, המוכר גם כ-Fenton: The Death Sheep from Hell. בשני השירים לועג סמית' לתופעת סרטי ההמשך של סרטי פעולה ואימה מצליחים.
אם מעולם לא צפיתם ב''בבילון 5'', סביר להניח שלא תבינו הרבה מהשיר Five Years, המתמצת את חמש עונות הסדרה, או מ-Min) Barrette), העוסק בבעיה קלה של דלן. השיר Callisto מיועד לצופי ''זינה: הנסיכה הלוחמת''.

האלבום הוקלט, באיכות נהדרת, במרתף של אמא של שותפתו של סמית', מול קהל של כעשרים חברים, והוא מהווה אוסף מובחר ביותר של שיריו ההומוריסטיים.
את האלבום ניתן להשיג דרך האתר Filk.com.

רשימת השירים המלאה:
א. Five Years (הופיע ברשימת ''חמשת המצחיקים'' בתוכנית
הרדיו של ד''ר דמנטו, 1999)
ב. Denver Does Elvis
ג. Callisto
ד. Alien Adventures
ה. Honey Glazed Hum
ו. Min) Barrette)
ז. Be Our GoH
ח. Seven Drunken Nights in Space
ט. Convalescence
י. Sonuva
יא. Filk in the Blanks
יב. Instant Clinton
יג. Barenaked Cockburn
יד. On the PC
טו. PC99
טז. Dammit, They're Felt and Legums
יז. DS8
יח. Time Plot
יט. Telley Taley Heart
כ. 500 Hats
כא. Smurfin' Safari



אקוסטי ודיגיטלי: Tom Smith and his Digital Acoustic Compilation

בניגוד ל-''Debasement Tapes'', כמחצית מן השירים ב-''Compilation'' הם רציניים, וכולם למעט אחד מבוססים על לחנים מקוריים של סמית', עקב חשש מתביעה על הפרת זכויות יוצרים. האלבום מכיל כמעט את כל שיריו של סמית' שזכו בפרסים ובתחרויות. למעשה, הוא מהווה מבחר של שני האלבומים הראשונים של סמית': ''Who Let Him In Here?'' ו-''Domino Death''. בשניהם הוקלטו כל השירים בהופעות חיות בכנסי מד''ב, וביצועים מקוריים אלה נשמרו גם כאן, למעט שני שירים שהוקלטו מחדש באולפן. כמה מן השירים אף עברו עיבוד קל לשיפור איכות השמע.

בין השירים הרציניים באלבום, שניים ראויים לציון מיוחד:
Heat of the Blood הוא דואט של זוג אוהב-שונא, שנכתב במקור כחלק ממחזמר אותו תכנן סמית', פרויקט אשר עדיין לא יצא אל הפועל. הדואט רגשי ואינטנסיבי מאד, ואלמלא שנת כתיבתו – הוא נכתב לפני יותר מעשור – חובבי ''באפי קוטלת הערפדים'' היו עלולים לטעות ולחשוב שמדובר בבאפי וספייק.
A Boy and his Frog הוא אולי העצוב והמרגש ביותר מבין שיריו. סמית' כתב אותו לאחר שנודע לו על מותו של ג'ים הנסון. את שיר האבל והגעגועים הזה סמית' שר בקולו של קרמיט, מה שנותן למילים השפעה חזקה יותר על השומע, בייחוד אם הוא חובב של הנסון. שם השיר, כמובן, לקוח מסיפורו הידוע של הארלן אליסון, ''A Boy and his Dog''.

בין השירים ההומוריסטיים באלבום יש לציין את אחת מקלאסיקות הפילק הבלתי מעורערות, 307 Ale, שיר שזיכה את סמית' בפרס או שניים, את Return of the King, Uh-Huh, המשלב בין טולקין לאלוויס, ואת My Unicorn Song המשתעשע באגדת החד-קרן.
Walking Along the Beach הוא, כדברי הפזמון, ''שיר על דכאון, יאוש ושנאה ליום שמש בהיר ונאה''. המנגינה נעימה, חביבה וקלילה, בעוד המילים יכולות לזכות את האמן בפרס הראשון בכל פסטיבל שירי דכאון. זוהי יצירה גאונית, אם כי סמית' מוטרד למדי מכך שהשיר הפך להיות Sing-Along.
השיר האחרון אותו נזכיר הוא Operation: Desert Storm, שכלל אינו קשור למלחמת המפרץ. אם, לאחר ששמעתם את השיר או קראתם את המילים אתם עדיין לא מבינים במה מדובר, סמית' ממליץ לכם ללכת לספריית הוידאו הקרובה ולחפש את מיטב יצירותיו של הסופר הגאון צ'אק ג'ונס.

את האלבום ניתן להשיג בחנות CD Baby.

רשימת השירים המלאה:
א. I Want to be Peter Lorre
ב. Temperature of Revenge
ג. Hellraiser (זוכה תחרות כתיבת פילקים, 1987)
ד. Starlight and Saxophone
ה. A Boy and his Frog (זוכה פרס פגסוס, 1991)
ו. Return of the King, Uh-Huh (זוכה פרס פגסוס, 1992)
ז. Mandela
ח. Operation: Desert Storm (זוכה פרס פגסוס, 1999)
ט. Walking Along the Beach...
י. PQR (זוכה פרס פגסוס, 1994)
יא. Domino Death (הופיע ברשימת ''חמשת המצחיקים''
של ד''ר דמנטו, 1991)
יב. Storm Dancing
יג. 307 Ale (זוכה פרס פגסוס, 2000; זוכה תחרות כתיבת
פילקים, 1989)
יד. My Unicorn Song
טו. Heat of the Blood
טז. Rocket Ride



אם נוצר הרושם כאילו כותב מאמר זה מחבב את שיריו של טום סמית', הרי שאכן זה המצב. אם נוצר הרושם כי שיריו ההומוריסטיים של סמית' מוצלחים יותר – זה כבר עניין של טעם, אם כי כמה מהשירים הרציניים בהחלט מצליחים לגעת. אך שני האלבומים על כל שיריהם הם, ללא ספק, חוויה מהנה ומומלצת לחובבי הפילק באשר הם.

טום סמית' וידידו כבש המוות

את מילות כל השירים, וכן קבצי MP3 של חלקם, ניתן למצוא באתר הבית של טום סמית'.



נכתב כאן בעבר – על הפילק ובכלל
פילק ישראלי – המדריך המלא
אתר הבית של טום סמית'
מילות כל השירים
OVFF – פסטיבל פילקים
ד''ר דמנטו
Filk.com
CD Baby

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
וכאן עלי לשאול:
Boojie יום שישי, 19/09/2003, שעה 20:12
(9 תגובות בפתיל)
והחל מהיום,
גל יום ראשון, 30/11/2003, שעה 17:06
עדכון עדכון עדכון עדכון
גל יום חמישי, 29/04/2004, שעה 16:58
ואם אני כבר כאן: יצא אלבום חדש
גל יום ראשון, 04/12/2005, שעה 9:14

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.