אירועים

רומנטיקה וסקס לא הולכים ביחד / הדס שמע
10:00-11:00, חדר שמאלי

האם קוני ויליס, למעשה, כותבת רומנים רומנטיים במסווה של מד"ב? למה (כמעט תמיד) לא תתפסו את הגיבורים שלה במיטה? ואיך כל זה קשור לעברה של ויליס ככותבת סיפורי "וידויים אמיתיים"? ההרצאה תדון בדמיון הקיים (או הבלתי קיים) בין סיפוריה וספריה של ויליס לתבנית הרומן הרומנטי הקלאסי. בין הספרים שיועלו לדיון יהיו "המשכוכית", "מלבד הכלב" ו"מעבר", וכן כמה מיצירותיה שלא תורגמו לעברית, כמו "Remake" ו-"Inside Job".

הדס שמע היא בת 26, סטודנטית (עדיין) לתואר שני במידענות, ובטוחה שג'ון וארלי הוא בנם הבלתי-חוקי של רוברט היינליין וקוני ויליס.

 

סדנת כתיבה רומנטית / יואב אבני
10:00-12:00, עלייה

נתקרב בזהירות למספר סצינות ספרותיות, רומנטיות ובלתי שגרתיות, כדי להבין מה הופך אותן לכאלו. ננסה, בפחות זהירות, לכתוב את השורות הראשונות של סצינה חדשה בעצמנו.
בין המשתתפים תוגרל אהבת אמת.

יואב אבני הוא מחברם של קובץ הסיפורים "איזה מטומטמים האמריקאים" (תמוז 1995), הרומן "שלושה דברים לאי בודד" (זמורה-ביתן 2006) והרומן "החמישית של צ'ונג לוי" (זמורה-ביתן 2009) המתרחש בישראל של העתיד הקרוב ובמרכזו בן לעובדת זרה מסין ולאינסטלטור אוהד בית"ר. יואב מתגורר בתל אביב, וכותב.

 

רישום לתחרות התחפושות
10:00-12:00, פרוזדור

בשלב זה של תחרות התחפושות המועמדים שנרשמו אליה יתייצבו לפני השופטים כדי להציג את תחפושתם. בשלב זה יתבקשו המתמודדים להסביר מי הזוג שבחרו לזווג ומדוע בחרו בו, וכן יישאלו שאלות לגבי אופן הכנת התחפושות. מידע מלא ניתן למצוא בדף התחרויות.
הזוכים בתחרות התחפושות יוכרזו באירוע המסכם של הכנס, מכירת הדייטים.

 

תחרות תחפושות זוגית נושאת פרסים
11:00-12:00, חדר ימני

השלב השני של תחרות התחפושות הזוגית, ובו יציגו הזוגות את תחפושותיהם בפני הקהל. מידע מלא ניתן למצוא בדף התחרויות.
הזוכים בתחרות התחפושות יוכרזו באירוע המסכם של הכנס, מכירת הדייטים.

שופטי התחרות:
נגה ארבל היא שיפוטית מלידה וכבר כשיצאה מבטן אמה נזפה ברופא על הטכניקה המרושלת שלו. קוראת מגיל חמש (בעיקר פנטסיה) ובעלת חוש מחודד לאופנה, שהארנק שלה מתקשה לעמוד בו.
 
עינב יצחק היא סטודנטית שנה א' לאנימציה בבצלאל, עוסקת בקוספליי כתחביב מזה עשור ואף זכתה בחמש תחרויות קוספליי בארץ ובאחת בכנס אנימה אקספו בארה"ב. היא חובבת אנימציה (הייתה מראשוני צוות מקימי ארגון אמא"י), מדע בדיוני ופנטסיה, ותופרת כתחביב וכמקצוע.
 
בר-חן שדה היה בקהילת באפי ובקהילת הפנטסיה בכלל, ועשה רבות מאחורי הקלעים של הפקות מקור. הוא מאפר בירין שחף, ועוסק בעיצוב בגדים, שיער, פאות ואיפור. בזמנו הפנוי הוא מלכת דראג העונה לשם ברברלה האליוול.
 
מנחת התחרות: ענבר מאירסון היא חיילת למשך שבוע נוסף, גי'נג'ית לעת מצוא וחנונית לחיים. היא עסקה בקוספליי עוד לפני שידעו בארץ מה זה אנימה בכלל, מתחפשת ולארפרית סדרתית שלא מנסה להיגמל. ברקורד שלה הנחיית אירועי הסיום של פנטסי.קון בשנה שעברה ושל ביגור האחרון. אתם בטוחים שאתם רוצים המלצות נוספות?

 

הרומנטיזציה של הרומנטיקה בגיל ההתבגרות / ד"ר קרן לנדסמן
11:00-12:00, חדר שמאלי

גיל שש עשרה אינו כולו קצפת ודובדבנים, ובכל זאת נוטים לכתוב עליו כגיל האידיאלי להתאהבות. שברון הלב תמיד מוגזם, הנערה תמיד מסמיקה, והנער תמיד עדין ומלא להט. נדבר על הפער בין "דמדומים" ל"טירה הנעה", ולמה "אראגון" בכל זאת יותר מציאותי מ"סבריאל".

ד"ר קרן לנדסמן היא אמא, חובבת ורופאה בסדר חשיבות משתנה. מסתירה חיבה לרומנים רומנטיים תחת מעטה של ציניות וקיפוצים.

 

פאנל בין קהילתי - הקרב הרומנטי! מנחה: אהוד מימון
12:00-14:00, חדר ימני

אז מי עושה את זה יותר טוב? מי אוהב יותר? בואו לשמוע את טובי הנציגים מכל הקהילות מתנצחים בשאלה מהו הז'אנר הרומנטי ביותר. היו אתם השופטים והכריעו אם טקס החיזור הקלינגוני עדיף על הקסם שטווים הארי וג'יני, החליטו בעצמכם האם פרומונים מסונתזים במעבדה עדיפים למטרותיכם על שיקויי קסמים.

מנחה הפאנל: אהוד מימון הוא בוגר יחסים בינלאומיים וההיסטוריה של האסלאם והמזרח התיכון, מתרגם, כותב ביקורות ומאמרים ועורך שנתון האגודה.

 

רומנטיקה בחייו של טולקין וביצירתו / ד"ר עמנואל לוטם
12:00-14:00, חדר שמאלי

סיפור התאהבותו של ג'ר"ר טולקין באדית ברט היה יכול להופיע כרומן רומנטי בפני עצמו. ההרצאה תבחן את השפעת הרומן הזה על יצירתו של טולקין, וכן תעסוק בהיבטים אחרים של רומנטיקה בארץ התיכונה.

ד"ר עמנואל לוטם הוא עורך ומתרגם מדע בדיוני ופנטסיה, ממייסדי אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והיו"ר הראשון שלה, ועורך האנציקלופדיה של ynet.

 

זרועותיו המסוקסות, חזה הזקור - סדנת כתיבה / ורד טוכטרמן
12:00-14:00, עלייה

ביצירות רבות בז'אנר הספקולטיבי - מהיינליין עד וארלי, מניבן עד גודקינד, מרייס עד קארי, ועוד רבים - המין הוא נושא מעניין, משמעותי וטעון. הוא גם אחד הנושאים שהכי קל לפשל בהם, ושזוכים להזנחה לעתים קרובות. סדנה זו תתמקד במקומו של המין בכתיבת מד"ב ופנטזיה על מגוון תפקידיו וצורותיו. הסדנה מיועדת למבוגרים ולמבוגרים-ברוחם, שלא נבהלים מכתיבת מילים גסות ורעיונות מגונים, ולהפך.

ורד טוכטרמן היא סופרת ומתרגמת מד"ב ופנטזיה, העורכת-המייסדת בדימוס של "חלומות באספמיה", ומחברת הספר זוכה פרס גפן "לפעמים זה אחרת". שולחת ידה מדי פעם גם בכתיבה למבוגרים, וסיפורה "לורטה זונת המהפכה" אף התפרסם באנתולוגיה "שם יש שושנים" (בעריכת הגר ינאי) שהוקדשה לכתיבה אירוטית של נשים.

 

פאנל סופרים / אסף גברון, ורד טוכטרמן, הגר ינאי ויואב אבני. מנחה: מאיר עוזיאל
14:00-16:00, חדר ימני

האם כתיבה רומנטית מחייבת שימוש בשני גיבורים סטנדרטים? האם יכולה להתקיים רומנטיקה בלי זוג שישא אותה על כתפיו, והאם רק רכי הלבב מזילים דמעה כשהגיבורים שלהם פוסעים יד ביד אל השקיעה של שלוש השמשות על פני כוכב לכת זר?
על כל זאת ועוד, בפאנל המפגיש סופרים, סופרות, ומנחה אחד חובב שלוליות.

אסף גברון הוציא לאור שישה ספרים, ביניהם רב המכר "מובינג", ו"תנין פיגוע" שתורגם לשפות רבות ומעובד לקולנוע. ספרו האחרון, הרומן הספקולטיבי "הידרומניה", מועמד לפרס גפן 2009.
 
ורד טוכטרמן היא מתרגמת מדע בדיוני ופנטסיה, העורכת-המייסדת (בדימוס) של כתב העת "חלומות באספמיה", וסופרת מדע בדיוני ופנטסיה. ספרה "לפעמים זה אחרת" זכה בפרס גפן לשנת 2003. היא נאבקת כיום בחריקת שיניים בשכתובו של ספר באורך מלא.
 
הגר ינאי היא סופרת, הוציאה לאור ארבעה ספרים, ביניהם שני ספרי פנטסיה. כלת פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2008. ספרה "הלווייתן מבבל" זכה בפרס גפן לספר הפנטסיה העברי לשנת 2007. ספר ההמשך, "המים שבין העולמות" זכה בפרס גפן לספר הפנטסיה העברי לשנת 2008.
 
יואב אבני הוא מחברם של קובץ הסיפורים "איזה מטומטמים האמריקאים" (תמוז 1995), הרומן "שלושה דברים לאי בודד" (זמורה-ביתן 2006) והרומן "החמישית של צ'ונג לוי" (זמורה-ביתן 2009) המתרחש בישראל של העתיד הקרוב ובמרכזו בן לעובדת זרה מסין ולאינסטלטור אוהד בית"ר. יואב מתגורר בתל אביב, וכותב.
 
מנחה הפאנל: מאיר עוזיאל הוא סופר-עיתונאי או עיתונאי-סופר, איך שתרצו. הוא פירסם שני רומנים שהם "עבר דמיוני" ("עובדות על תשוקה מסוימת" ו"מקום קטן עם דבי" בהוצאת מודן) וכן מספר ספרי סאטירה והומור, (כמו "ההיףך", בהוצאת אורנית) וכמובן לקטים מ"פינת השלולית" ("עשיתי שלולית" ו"מעומק השלולית", בהוצאת מודן). שני ספרים חדשים בהתהוות בהארד דיסק: "על האש", ספר הומור וסאטירה בהוצאת אורנית ו"מה מלך?!", שמו הזמני של ספר עבר דמיוני.

 

The Last Great 'Ship War: אהבה סאבטקסטואלית בדוקטור הו / לאורה הדס
14:00-15:00, חדר שמאלי

בתיאוריה הוא א-מיני, שלא לדבר על בריטי. בפרקטיקה הוא כבר מסתובב שלושים שנה עם מגוון בחורות מצודדות ומספר לא מבוטל של בחורים מצודדים. מה חזק ממה - הטקסט או הסאבטקסט? ההרצאה תבחן את ההיסטוריה הרומנטית הסודית של הדוקטור ושותפיו למסע ותציע למשתתפיה כלים מעשיים למציאת עדויות נחרצות לאהבה הנצחית בין הדוקטור לבין מי מחבריו לטארדיס שרק תרצו.

לאורה הדס, כשאינה מסתובבת בכנסים ושרה פילקים, כותבת את התזה שלה לקראת תואר שני בתקשורת, בנושא דוקטור הו. ממש ככה.

 

עיניים אפורות - רומנטיקה פנטסטית / דורית תמיר
14:00-15:00, עלייה

הרצאה זו תעסוק בפנטסיה, מדע בדיוני ואותה סוגה ספרותית שמכונה על ידי אמה של המרצה "ספרות למשרתות".
משסיימה לרקום מערכות יחסים מרטיטות לב בכל קצוות כדור הארץ, בעבר ובהווה, החלה הספרות הרומנטית לתור אחרי מקומות חדשים שבהם נשים פשוטות מראה (אך בעלות יופי פנימי) וגברים אפורי-עין מעולם לא הציבו רגל, וגילתה את המדע הבדיוני והפנטסיה. התוצאה רומנטית-למחצה ומצחיקה לאין שיעור.
הרצאה זו מיועדת למי שרוצים לשמוע איך בוראים עולמות חדשים רק כדי להפגיש בינו לבינה ולהבין מדוע יש סיכוי שאמה של המרצה תקרא יום אחד ספר מדע בדיוני.

דורית תמיר היא עו"ד בדימוס שלא מבינה עד עכשיו איך אמירה תמימה ("יהיה נחמד לעשות את זה פעם") הביאה אותה לניהול הכנס הזה.

 

למה הם לא מחזרים? / איתמר פארן
15:00-16:00, חדר שמאלי

אומרים לנו שפנטסיה ורומנטיקה הולכות יד ביד. הנשיקה שמעירה את הנסיכה, האהבה שמנצחת את הכישוף הנורא, היופי המדהים שמשיק אלף ספינות. אז למה, למה, בספרות הפנטסיה הקלאסית אין חיזור? מה זה אומר על מה שאנחנו חושבים על חיזור? מה זה אומר על הפנטזיות שלנו? מה זה אומר על תפיסות לגבי קהל היעד של ספרות זו? נציץ בכמה זוגות פנטסטיים, נעמוד על מה שהמקורות הספרותיים מספרים לנו על אודות היווצרות הקשר ביניהם, וננסה לראות איפה, בכל זאת, מסתתר לו איזה זר פרחים עם פתק.

איתמר פארן הוא עורך ראשי של הוצאת אודיסיאה המוציאה לאור ספרי מדע בדיוני ופנטסיה, חובב נלהב של התחום מזה שלושים שנה, מחזיק שני תארים שאינם קשורים כלל וכלל לתחום ותרגם כתריסר ספרים מהסוגות האמורות. נשוי זו הפעם השלישית, ולכן אמור להבין לא מעט ברומנטיקה ובזוגיות, ובמה ששובר את כל אלו.

 

פנטסיה רומנטית במשחקי תפקידים / איתי גרייף
15:00-16:00, עלייה

הרצאה זו תעסוק בפנטסיה רומנטית במשחקי תפקידים. נסקור את המקום שתופסת הפנטסיה הרומנטית בעולמות הנבראים מחדש בכל משחק ומשחק - הן את המאפיינים הכלליים שלה והן ביטויים ספציפיים במשחקים.

ההרצאה אינה דורשת ידע מוקדם במשחקי תפקידים, אך אנו מזמינים את המעוניינים ללמוד עוד אודות הנושא לסור לאתר העמותה לקידום משחקי תפקידים.

איתי גרייף נדבק בעקבות נשיכה של כנס רדיואקטיבי במחלה חשוכת מרפא שגרמה לסטודנט הצנוע לפרוש מהחיים הציבוריים. ממאורתו הסודית, הוא נאבק בשביעייה המופלאה ומנסה להשתלט על העולם. כעת משמש בתור דיקטטור ומפיק בפועל במדינה האירופאית הבדיונית, לאטבריה.

 

אדוארד או ג'ייקוב: באיזה מחנה אתם? והקרנת "דמדומים" / ד"ר קרן לנדסמן
16:00-19:00, חדר ימני

האחד תמיר, בהיר ונוצץ. השני כהה, חייכן ומאוהב. מי בן הזוג האידיאלי? האם ניתן לדבר על חיים באושר ועושר עם בן אלמוות?
לאחר ההרצאה יוקרן הסרט "דמדומים".

ד"ר קרן לנדסמן היא אמא, חובבת ורופאה בסדר חשיבות משתנה. מסתירה חיבה לרומנים רומנטיים תחת מעטה של ציניות וקיפוצים.

 

אספה כללית - אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה
16:00-18:00, חדר שמאלי

אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, מייסדת ומארגנת כנס פנטסי.קון, היא ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו לקדם את המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל. במסגרת האספה הכללית נמסר מידע לחברי האגודה, מתקיימים דיונים לגבי דרכה של האגודה ונערכות בחירות לוועד האגודה ולוועדת הביקורת. פרטים מלאים על האספה הכללית והבחירות לוועד ולוועדת הביקורת אפשר למצוא בהודעה על כך באתר האגודה.
האספה פתוחה לכלל הציבור.

 

אהבה רומנטית בימי הביניים: הלכה ומעשה / דניאל פידלמן
16:00-17:00, עלייה

הפנטסיה הרומנטית חבה רבות לימי הביניים. תמונת האביר המגולח למשעי האץ להושיע גבירה כלואה היא אחד מסמלי הרומנטיקה לדורותיה. מי המציא את האהבה הרומנטית של ימי הביניים, ולמה? מה היה טיבה של מערכת היחסים בין גבירות אצילות ואבירים אמיצים? מהן הרומנסות, מי היו פייטני האהבה, ולמה הספרות האבירית מזכירה כל כך קומיקס אמריקאי? ההרצאה תתיימר להציע מענה מסוים לשאלות הללו, ועלולה לכלול גם דוגמאות משירת ימי ביניים, התייחסות לאידיאלים המדוברים במאות האחרונות, קצת מגדר וגם זווית יהודית.

דניאל פידלמן נשלח ללמוד היסטוריה כללית על חשבון הצבא עקב טעות בירוקרטית משוערת, דבר שהוא עושה גם בזמנו הפנוי כעת, בהיותו קצין אקדמי ושמא ג'נטלמן.

 

התנסות במשחקי תפקידים רומנטיים
16:00-19:00, פרוזדור

משחק תפקידים קצר בסגנון פנטזיה רומנטית, שנכתב במיוחד עבור "פנטסי.קון", ומיועד לאוהבי הז'אנר שמעולם לא שיחקו. יש התנסויות מותאמות לקהל צעיר ולקהל בוגר.

 

יפה, חכמה וסקסית? נשמע כמו מדע בדיוני / רעות אלמוג-וייס
17:00-18:00, עלייה

האם יש הבדל בדרך בה כותבים סופרי וסופרות מדע בדיוני דמויות של נשים? האם סופרות מתמקדות יותר ברומנטיקה ובאהבה? האם אישה שהיא חכמה יכולה להיות גם סקסית? והכי חשוב – איך חיי המין?
באמצעות מדגם לא מייצג של שני סופרים ושתי סופרות (אייזק אסימוב, אורסון סקוט קארד, ננסי קרס, אודרי ניפנגר), נעקוב אחר התפתחות דמויות הנשים בספרות הפנטסיה והמדע הבדיוני.

רעות אלמוג-וייס, בת 30, חובבת נלהבת של ספרי מדע בדיוני, בוגרת תואר שני בספרות ותואר ראשון בתקשורת וספרות. עובדת כקופירייטרית ב'שלמור אבנון עמיחי' ובעבר ערכה מגזין על יאכטות ופרסמה את הספר 'זבנג! הפלטינה' עם אורי פינק. מתישהו היא גם תהיה סופרת. בינתיים היא עסוקה בלהיות אמא.

 

פאנל תלת-ראשי: אופרות חלל / גלי גולן, דידי חנוך ונועה מנהיים. מנחה: ד"ר קרן לנדסמן.
18:00-20:00, חדר שמאלי

פעם, בעוד הרבה הרבה שנים, בגלקסיה רחוקה, בתור זהב בו גברים הם גברים, נשים הן נשים, וטאוטולוגיות פושות בכל; בינות לשמשות בוערות וחורים שחורים מסתחררים, במחשכים העמוקים שבמרחב הפאן-גלקטי; בעיניהם הבוערות של קברניטי-חלל קשוחים, ובחמוקיהן הרכים של סגניותיהם האמיצות – אך העדינות! – נכתבו בדם, באש, באומץ ובהקרבה – אופרות החלל!!
מא"א סמית ובאק רוג'רס, עד מלחמת הכוכבים ולואיס מקמסטר בוז'ולד – הפאנל ילעג, ינתח, יאהב, ויתווכח על האם וכיצד (לא) נס ליחה של המלודרמה הבינכוכבית.

גלי גולן היא יועצת ניהול ידע, קוראת מדע בדיוני עוד מימי ז'ול ורן וסטודנטית נצחית לתואר שני עם שאיפות לדוקטורט במדע בדיוני.
 
דידי חנוך הוא עורך ומתרגם לשעבר, שהיה אחראי לסדרות המד"ב של ההוצאות אופוס ומודן ותרגם עשרות ספרי ז'אנר. כיום משמש כעורך מדור הטכנולוגיה של אתר וואלה!
 
נועה מנהיים היא כיום עורכת ספרות מקור ראשית בהוצאת "כנרת, זמורה-ביתן", מבקרת ספרות ולשעבר מנהלת פורום המדע הבדיוני והפנטסיה של ynet.
 
מנחת הפאנל: ד"ר קרן לנדסמן היא אמא, חובבת ורופאה בסדר חשיבות משתנה. מסתירה חיבה לרומנים רומנטיים תחת מעטה של ציניות וקיפוצים.

 

אגדות ומה שעשינו מהן / אור רוט
18:00-19:00, עלייה

נסיכים הצילו נסיכות מדרקונים עוד לפני שהומצאה המונרכיה, ועד היום אנשים רוצים לקרוא על הטוב שנלחם בממסד וזוכה לגמול בדמות אהבה. הדרקון הופך לפעמים לאימפריית חלל מרושעת, והנסיך הוא לעתים קוטלת ערפדים, אבל כל פנטסיה רומנטית היא אגדה מסוג כלשהו.
האם הפנטסיה הרומנטית המודרנית היא אגדה במסווה, למה האגדות של פעם לא בהכרח מספיקות לנו היום, ומה כדאי לקרוא אחרי שנמאס לכם מ"אבק כוכבים"?

אור רוט טרם הספיקה לרכוש תארים אקדמיים מרשימים עבור ביוגרפיות, אך כבר הרצתה במספר כנסי עולמות ומהווה חברה פעילה בקהילת הפאנפיקשן הישראלית. חובבת פולקלור, ניל גיימן ופולקלור על ניל גיימן. אם תקראו לה חנונית, היא תודה לכם על המחמאה.

 

לשיר בכל הכוח 2: Sing As You Wish, מופע פילקים פרודי על "הנסיכה הקסומה"
19:00-20:00, חדר ימני

אירוע מיוחד בעקבות יצירת הפנטזיה העל זמנית "הנסיכה הקסומה".
האירוע מגולל את סיפור העלילה באמצעות מצגת קריוקי ייחודית ושירת פילקים שהוכנו במיוחד לקראת ערב זה. בואו לשיר בעצמכם ולראות כיצד הסיפור שכולנו מכירים ואוהבים, על דמויותיו הסימפטיות יותר ופחות, מוצג מחדש בצורה שלא חלמתם עליה.
בין אם אתם אוהבים את "הנסיכה הקסומה", בין אם אתם מחובבי הפילקים, בין אם סתם מתחשק לכם להעביר שעה בכיף, יש לכם למה לצפות.
פרטים מלאים תוכלו למצוא בדף האירוע.

מהיוצרים של "לשיר בכל הכוח 1: May The Force Sing With You":
 
שמוליק לוטטי (subatoi) הוא עבד נרצע למוזת הפילקים השתלטנית מזה כשש וחצי שנים, טרקי ללא תקנה וללא תקווה, מומחה מטעם עצמו לסרטי חובבים טרקים, פרקים "משופצים", אנדורים כחולי עור, זפרם קוקרן והסרט ה-11, ומת על ג'פרי קומבס.
 
בוריס נפומניאשי (neboris) הוא משתתף קבוע בהפקות מקור בכנסי מד"ב (עדיפות לתפקידים עם איפור כבד על הפנים ו/או בגדים ממש חמים). מנסה נואשות להתחמק ממוזת הפילקים אך לפעמים היא משיגה אותו (בדרך כלל לקראת "נולד לפילק" או בפרויקט הזה). בעל 27 רעיונות לפילקים המבוססים על סטארגייט SG-1 (בתקווה שמתישהו באמת יצליח לכתוב אותם).

 

סוכן FBI הומו עם מיטת מים - מה סלאש עשה בשבילנו? / ליטל וינבאום
19:00-20:00, עלייה

בספרות אירוטית, הגיבורים שלנו הם שבלונות חסרות אופי. בספרות רומנטית, הם שבלונות מסוקסות חזה וחסרות אופי. במיינסטרים הם דמויות בעלות אופי, עם רומנטיקה וסקס משמימים. חשוב מכך - במיינסטרים הם לא הגיבורים שלנו. בשביל זה המצאנו את הסלאש.
חייזר הומו עם כרטיס עיתונאי, שאוהב מסיבה טובה. ספרן בריטי ביישן שמחזיק בחור קשור באמבטיה. לוחם מיתי שנודד ביערות עם בן זוגו ומציל כפריים במצוקה. שלושה הרפתקנים שניצחו יחד טרול מחליטים לחלוק את חייהם זה עם זה. כולם ייחודיים כייצוגים הומואיים בתקשורת, כמו גם כדמויות. בהרצאה נבחן את הייחוד בדמויות ובעלילות, שמתאפשר כתוצאה מהייחוד הז'אנרי של הסלאש.
ההרצאה תתמקד בהומואים, ולא בשאר הלהטבא"ק.

ליטל וינבאום כותב ומרצה בתחומי ספרות, מיניות ומגדר. פעילה לזכויות טרנסג'נדרס ושות'.

 

זה הסיפור שלנו - קריאה חתרנית בסיפורי נרניה / איילת ברטוב ורותי קרני
20:00-22:00, חדר שמאלי

אחת הבעיות בספרות בכלל ובספרות הפנטסיה בפרט, היא התפקידים והייעוד שהיא מעניקה לגברים ולנשים. ספרות הפנטסיה מרבה להציג את הגברים כלוחמים נועזים, גיבורים ללא חת או נבלים כובשי ארצות ואת הנשים כגבירות ענוגות, נסיכות במצוקה או מכשפות מרושעות - לכל היותר הן יכולות לקוות לתפקיד של פקידה חיננית בנשקיית חרבות תת-מימית.
בדברי ימי נרניה של ק"ס לואיס אסור לבנות לקחת חלק בקרבות אלא אם הן מכשפות מרושעות, בעוד שמהבנים מצפים להניף חרבות כנגד כל איום. שחור זה רע ואהבה והתבגרות הם עניינים מאוסים שהס מלהזכיר.
מה נעשה? לוותר על הסיפור? להעביר אותו לכביסה אצל התסריטאים של דיסני? הביקורת הפמיניסטית מציעה כלים להתמודדות עם טקסטים, לשבט ולחסד. רותי ואיילת ינסו להציג את הכלים הללו ולהראות שסיפור טוב אפשר לקרוא ביותר מדרך אחת. אפשר לקרוא אותו בדרך שלנו.

רותי קרני היא אשת סיסטם ועורכת, מכונאית של מחשבים וטכנאית של השפה. בזמנה הפנוי היא קוראת.
 
איילת ברטוב היא מנהלת רשתות ואבטחת מידע ביום, חובבת מדע בדיוני ופנטסיה ואספנית מיתולוגיות בלילה. בעצם, גם ביום.

 

אהבה ונישואים / נדב אלמוג
20:00-21:00, עלייה

זה מתחיל, כמובן, בהיֹה היה. נסיכים על סוסים לבנים, נסיכות יפהפיות וענוגות, אהבה ממבט ראשון, ארמונות ואושר ועושר עד עצם היום הזה.
מי לא רוצה אהבה מהאגדות, או אפילו חתונה מהאגדות? אז מה יש לאגדות ולספרות הילדים להגיד על אהבה ועל מוסד הנישואין?

נדב אלמוג הוא מורה, מתרגם ועורך תוכן. חוקר אגדות, ספרות ילדים ומיתולוגיה וחובב מדע בדיוני ופנטסיה מילדות.

 

שיקוי אהבה מס' 9.01 / אסף דקל
21:00-22:00, עלייה

ההרצאה תסקור בקצרה את ההסטוריה של רקיחת תקרובות המיועדות להקסמת האחר (אפרודיזיאקים, שיקויי אהבה), ותעבור משם לבחינת גוף הידע שנצבר בחקר המוח המודרני. איך נראית הנוירולוגיה הקשורה לאהבה? נוירוביולוגיה? נוירוכימיה? נוירופרמקולוגיה? נוירו-מילים-אחרות?
נסקור את ההורמונים והכימיקלים הידועים כמעורבים בתהליך ההתאהבות, וכיצד (אולי) בכל זאת ניתן, על סמך הידע המחקרי הנוכחי, לגרום לאדם אחר להתאהב בך.

אסף דקל הוא איש אבטחת מידע בעבר, תלמיד למדעי הקוגניציה בהווה. מסוגל לנהל שיחה נבונה-לכאורה על כל נושא, פרט ל"מה הם בעצם מדעי הקוגניציה".

 

מכירה פומבית של דייטים וסיכום הכנס / מנחים: גלי גולן ואיתמר פארן
21:00-22:00, פרוזדור

שנים-עשר רווקים ורווקות יימכרו לבאי הכנס במכירה פומבית בחסות בלום בר, שברוח נושאו של הכנס - רומנטיקה - כל הכנסותיה קודש לסיפוק אהבתה העזה והעמוקה של הנהלת הכנס לכסף.
באירוע זה, המסכם את הכנס, גם יוכרזו הזוכים בתחרות השירה ובתחרות התחפושות.

מנחי המכירה:
 
גלי גולן היא יועצת ניהול ידע, קוראת מדע בדיוני עוד מימי ז'ול ורן וסטודנטית נצחית לתואר שני עם שאיפות לדוקטורט במדע בדיוני.
 
איתמר פארן הוא עורך ראשי של הוצאת אודיסיאה המוציאה לאור ספרי מדע בדיוני ופנטסיה, חובב נלהב של התחום מזה שלושים שנה, מחזיק שני תארים שאינם קשורים כלל וכלל לתחום ותרגם כתריסר ספרים מהסוגות האמורות. נשוי זו הפעם השלישית, ולכן אמור להבין לא מעט ברומנטיקה ובזוגיות, ובמה ששובר את כל אלו.

 

בלדה בין כוכבים: מופע דראג של שירי אהבה ז'אנריים
22:00-24:00, חדר ימני

האהבה אינה יודעת גבולות. משוררים וזמרים שרו על כך מאז ומעולם, היללו ושיבחו את האהבה על תכונתה זו. מופע שירי האהבה שלנו בדראג מוכיח זאת שוב, ומרומם תכונה זו לגבהים חדשים. המופע שחותם את הכנס מתאים לו כמו כפפה ליד – או אולי כמו רומיאו ליוליה, בעצם כמו רומיאו לרומיאו, או יוליה ליוליה. מדובר במופע של שירי אהבה עם נגיעות של מד"ב ופנטזיה. כל השירים יבוצעו על-ידי פרפורמרים בדראג; אלה יניעו שפתיהם בחינניות חושנית, כשברקע נשמעים קולותיהם של הזמרים המקוריים. יותר רומנטיקה ז'אנרית מזה – אין.

 

סקס ורומנטיקה בתור הזהב / גלי גולן
22:00-24:00, חדר שמאלי

במחצית הראשונה של המאה ה-20 השמרנות המינית השלטת והמיתוג החזק של המדע הבדיוני כספרות לנערים צעירים חלחלו יחדיו אל בינות לדפי המגזינים, ויצרו כמה מהמצבים והרומנים היותר מביכים בהיסטורית הספרות האנושית. ממדענים מסוקסים ונערותיהן המתעלפות, דרך רובוטים תאבי חמוקיים וחייזרים מורעבי-מין – בואו לשמוע על מין חייזרי (ואנושי!) כמו שמעולם לא היה, ולעולם לא יהיה.

גלי גולן היא יועצת ניהול ידע ביום, עייפה מאוד בלילה, ומרצה על מדע בדיוני ופנטזיה בין-לבין. בעלת ידע אנציקלופדי על ספרות תור-הזהב, שהוזן ע"י ילדות מעוטת חברים ומרובת ספרים.

 

לאהבה יש הגיון שההגיון לא מסוגל להבין / יאיר גוטליב
22:00-23:00, עלייה

ההרצאה תעסוק בהגיון העומד בבסיס האהבה במסגרות נורמטיביות של העולם הממשי ובמסגרות פנטסטיות. יש שאומרים כי אהבה היא עניין ביוכימי בלבד – האם הדבר בהכרח מעיד על הגיון כלשהו? האם ניתן להצדיק אהבה? מה בין אהבת ההזיה של דון קישוט לדולצינאה ובין האהבה של באפי לאנג'ל? האם ניתן לומר כי אהבה אחת 'הגיונית' יותר מאהבה אחרת?
לשם דיון בשאלות אלו ניגע מעט בתורת ההגיון ונשאל האם יש לה מקום באהבה, בפנטסיה ובאהבה פנטסטית. ניעזר בתיאוריות פסיכואנליטיות כדי לנסות ולענות על השאלה: האם קיים הבדל מהותי בין ההגיון של המשוגע לזה של המאוהב ולזה של המפנטז?

יאיר גוטליב הוא בעל תואר שני בפסיכולוג קלינית ומנחה קבוצות, ועובד כיום במכון 'תמוז' לפסיכותרפיה בתל אביב. עבד בעבר במסגרות פסיכיאטריות שונות עם ילדים ומבוגרים. בשנים האחרונות כותב עבודת דוקטורט בפילוסופיה בנושא היבטים רציונליים של הפנטסיה.






    פנטסי.קון - כנס פנטזיה, ספרים, סרטים, הרצאות ופאנלים
    אגודה ישראלית
    למדע בדיוני ולפנטסיה