חדשות האגודה – מאי 2016

אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה אבלה על פטירתו בטרם עת של אביאל טוכטרמן. אביאל היה פעיל ותיק, מעצב יצירתי ומחונן, מרצה וכותב.
הוא יחסר לנו.

20 שנים לאגודה

קול קורא למימד העשירי
קראתן/ם נכון! כתב העת המיתולוגי של האגודה, "המימד העשירי", יוצא במהדורה מיוחדת לכבוד חגיגות 20 השנים לאגודה ומחפש מאמרים (עד 2000 מילה) וביקורות ספרים (300–500 מילה) לגיליון החגיגי.
המעוניינות והמעוניינים מוזמנים לפנות לרמי שלהבת במייל או בהודעה פרטית בפייסבוק.

תחרות ההייקו לכבוד חגיגות 20 השנים
אָבִיב חוֹלֵף לוֹ
עֶשְׂרִים אֲבִיבִים חָלְפוּ
חַג לָאֲגֻדָּה.

במסגרת חגיגות עשרים השנים לאגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה אנחנו שמחים להכריז על תחרות ההייקו הגדולה.
אם פריחת הדובדבן מרגשת אתכם לפחות כמו הדוקטור או א'טואין הגדול – זו התחרות בשבילכם!

שלחו את השירים שכתבתם למייל haiku@sf-f.org.il, עד 1 ביולי 2016. השירים הטובים ביותר יפורסמו בעמוד הפייסבוק של האגודה במהלך חודשי הקיץ, וחלקם אף יזכו בפרסים שווים במיוחד. אנחנו ממליצים לנסות לשמור על חוקי ההייקו ככל האפשר – תינתן עדיפות לשירים העומדים בחוקים.
יום הולדת שמח!

חגיגות 20 שנה לאגודה – מפגש בנושא הפקות מקור
לכבוד שנת העשרים של האגודה אנו מקיימים סדרת מפגשים עם אנשי מפתח באגודה במשך שנות קיומה. המפגש השני בסדרה יהיה בנושא הפקות מקור.

הפקות המקור בתחומי המדע הבדיוני והפנטזיה הפכו בשנים האחרונות לאירועים מרכזיים של האגודה. בכנסים הגדולים של האגודה יש כיום הפקת מקור גדולה אחת לפחות, ובדרך כלל אף יותר. איך התפתח התחום הזה? מה היו הקשיים בהתחלה? מה צריך כדי להעלות הפקת מקור רצינית כיום? לשאלות כאלו ואחרות יענו שניים מהפעילים הותיקים והמשמעותיים ביותר בתחום – רותם ברוכין וגיא בוסקו.

ביום שלישי, 24 במאי 2016, בשעה 19:00 ניפגש לשיחה. אתם מוזמנים להגיע למפגש, לשמוע ולשאול שאלות.
לא יכולים להגיע? אל דאגה. תוכלו ניתן לשאול שאלות גם באירוע הפייסבוק, ותמלול השיחה יעלה לאתר האגודה.

אירוע זה ממשיך את חגיגות יום ההולדת העשרים של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, שהחלו בחודש אפריל בשיחה עם מייסדי האגודה. בימים הקרובים תועלה השיחה המלאה לאתר האגודה ובחודשים הקרובים נמשיך לחגוג את המאורע, אז מומלץ לעקוב אחר דף האגודה בפייסבוק לעדכונים נוספים.

"היה יהיה" – גם דיגיטלי! והדד-ליין מתקרב
כחלק מפרויקט הדיגיטציה של שנתון האגודה, אסופת הסיפורים "היֹה יהיה", אנחנו שמחים לבשר כי "היׂה יהיה 1" יצא בפורמט דיגיטלי וזמין לרכישה גם במנדלי וגם בגטבוקס.

כמו כן, אנו מזכירים לכותבים שהדד-ליין להגשת סיפורים ל"היֹה יהיה" של 2016 הוא בסוף החודש הנוכחי, 30.5. לפרטים המלאים.

בדיון 2016 בנושא "כפילויות ויחודיות"
אנו שמחים להכריז על כנס בִּדְיוֹן 2016!
בִּדְיוֹן הוא כנס המוקדש לספרות ספקולטיבית, שמנוהל זה 12 שנה בידי אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה. הכנס יוקדש לזכרה של קרן אמבר, יו"ר האגודה לשעבר, מנהלת כנסים ופעילה מרכזית בקהילה.

לכאורה, כל דמות, מושג ורעיון במדע הבדיוני ובפנטזיה עומדים בפני עצמם, ומטילים צללית מודגשת משלהם על ארונית הספרות הספקולטיבית. אך בפועל, כשמאירים אותם מזוויות שונות, נושאים נפרדים מתאחדים ומתמזגים, ואילו נושא יחיד עשוי להתפצל לכמה נושאים מובחנים. בכנס נרצה לחקור שוני ודמיון אלה ולהצביע על מאפיינים מהותיים בסוגות המדע הבדיוני והפנטזיה.

כנס בִּדְיוֹן 2016 יתקיים כחלק מאירועי התרבות בשבוע הספר העברי, ביום חמישי, 16 ביוני 2016, באודיטוריום של קריית המוזיאונים ברחוב חיים ארלוזורוב 30, פתח תקווה. הכנס יתקיים בשיתוף עם התערוכה "מדהים! מהמם! מופלא!" העוסקת במדע בדיוני ומוצגת במוזיאון פתח תקווה לאמנות.

קול קורא להגשת אירועים – בדיון 2016
כנס בדיון 2016 יחולק לשני מושבים, ובהם הרצאות קצרות של כחצי שעה ודיון. נשמח מאוד לקבל הצעות להרצאות על "כפילויות וייחודיות", על ההפרדה הז'אנרית (המוטעית או המוצדקת) בין נושאים דומים, וההרחקה בין נושאים רחוקים. כמו כן, נשמח לקבל הרצאות על הזוויות השונות שבהן ניתן לבחון רעיונות אלה בספרות הספקולטיבית וכיצד הם מתגלמים בה.

באפיפסט
כמיטב המסורת, גם השנה תחגוג קהילת ג'וס ווידון הישראלית את קיומן של באפי, אנג'ל, פיירפלי, דולהאוס, ד"ר הוריבל ושאר יצירותיו של ג'וס ווידון בחיינו – על שלל השפעותיהן. הכנס יתקיים ביום חמישי, 2.6.2016, באשכול פיס ת"א, ויכלול הרצאות, פאנל, טריוויה, ועוד ועוד.
פרטים נוספים בדף האירוע בפייסבוק ובדף קהילת ג'וס ווידון הישראלית.

סימפוזיון המד"ב השנתי השלישי של אוניברסיטת ת"א
מחלקת ספרות אנגלית ולימודים אמריקניים של אוניברסיטת ת"א גאה להכריז על סימפוזיון המדע הבדיוני השנתי השלישי שלה!

הנושא "זמן" היה כר פורה לחקירה מאז הימים הראשונים של המדע הבדיוני. היסטוריה חלופית, מסע בזמן, שבירת קווי זמן, חיי נצח והמניפולציה של אירועי העבר והעתיד הם דימויים נפוצים בסוגה שחוזרים שוב ושוב במדיות השונות.
מ"בחזרה לעתיד", עד ל"עוף החול" של אוסאמו טזוקה, מ"מגה-מן" ועד ולדימיר נבוקוב, הסימפוזיון יכסה נושאים שהועלו ע"י מגוון מלומדים מתחומים ומוסדות שונים.
האירוע יתקיים בשפה האנגלית.

הכניסה חינם – זה יעלה לכם רק בזמן!
הסימפוזיון יתקיים ביום חמישי, 19 במאי, בשעות 11:30–17:30.
מיקום: אוניברסיטת ת"א, בניין גילמן, חדר 496.

"מפגשים מהסוג הרביעי", סדרת התכנסויות במוזיאון פתח תקווה לאמנות
בימים אלה מוצגת במוזיאון פתח תקווה לאמנות התערוכה "מדהים! מהמם! מופלא!". התערוכה מבקשת להגדיר את ביטויו החזותי של הדמיון הספקולטיבי ולהצביע על ההקשר ההיסטורי שלו. היא מקבצת יחד וממזגת פרמטרים שונים מבלי לערוך הבחנה בין מה שנחשב כאמנות גבוהה לצורות ביטוי פופולריות. במובן מסוים, אפשר לחשוב על המדע הדמיוני כעל התגלמותו של הדמיון המודרני, ממד שמשתקף בעבודותיהם של האמנים שמציגים בתערוכה זו. התערוכה פתוחה עד 28.08.16.

בחודשים הקרובים יארח המוזיאון סדרת מפגשים בנושא מדע בדיוני:

יום רביעי, 18 במאי, 19:30
רוק בחלל – מסטנלי קובריק, דרך דיוויד בואי ועד פינק פלויד – בועז כהן, מוזיקאי ושדרן 88FM, על היצירות שהושפעו מז'אנר המדע הבדיוני בשנות ה-60 וה-70. מתן ברקוביץ', מוזיקאי ויזם, על הדרך שבה טכנולוגיה מהפכנית מאפשרת לבעלי צרכים מיוחדים לבטא עצמם באמצעות מוזיקה.

יום רביעי, 15 ביוני, 19:30
הסופר שמעון אדף על האנלוגיה המפתיעה בין האנושי למלאכותי ובין הנשי לגברי בספרות המדע הבדיוני, והמתרגמת ענבל שגיב-נקדימון על האתגרים המיוחדים בתרגום ספרי מדע בדיוני בישראל.

יום רביעי, 6 ביולי, 19:30
אהד פישוף, במופע פרפורמנס A Lecture on Architecture – אלקטרוניקה חיה, טקסט וצילומי ארכיון הופכים לתמהיל פואטי של סאונד, ארכיטקטורה ומדע בדיוני.

יום רביעי, 20 ביולי, 19:30
הסופר והעורך יבשם עזגד בשיחה עם המתרגם עמנואל לוטם על היום שלפני והשנים שאחרי הפצצה – איך החיים בצל האפוקליפסה מעצבים את התרבות ומה מקומו של המדע הבדיוני בדרך שבה אנחנו תופסים את ההווה.

יום רביעי, 10 באוגוסט, 19:30
הקולנוען והאוצר חן שיינברג על סרטו האניגמטי ופורץ הדרך 'המזח' של כריס מרקר (1962), ומבקר הקולנוע דורון פישלר על מסעות בזמן בקולנוע הפופולרי ומה הם יכולים ללמד אותנו על ההווה שלנו.

המפגשים מתקיימים בחלל התערוכה, במוזיאון פתח תקוה לאמנות, ארלוזורוב 30, פתח תקווה.
לפרטים ולהרשמה: 03-9286304/26, alexfr@ptikva.org.il. מחיר למפגש: 40 ₪ מחיר לסדרה כולה: 160 ₪.

מועדון חודש מאי 2016 יתקיים בשלושה מוקדים ויעסוק בשלושה ספרים שונים:

המועדון בת"א יעסוק בספר "מומו" מאת מיכאל אנדה ויתקיים ביום חמישי, 26.5, בשעה 19:30 בקפה גרג, ויצמן 2, ת"א. מנחה: דפנה קירש.

המועדון בכרמיאל יעסוק בזוכה פרס גפן "שמיים שבורים" מאת קרן לנדסמן ויתקיים ביום ראשון, 29.5, בשעה 19:00 בספרייה העירונית, רח' צה"ל 107, כרמיאל. מנחה: סטלה גנגרינוביץ.

המועדון בירושלים יעסוק בספר "בשורות טובות" מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט ויתקיים ביום שלישי, 31.5, ב-19:30 במסעדת נגילה, משיח ברוכוף 5, ירושלים. מנחה: גלי אחיטוב.

לצורך היערכות למספר המשתתפים, יש להירשם מראש דרך הדוא"ל של המנחה. רצוי להביא למפגש עותק של הספר. הכניסה חופשית ואינה כרוכה בתשלום או בחברות באגודה, וכן אינה מותנית בהגעה למפגשים קודמים או עתידיים.

מועדון חודש יוני יעסוק בספר "מכונת הזמן המקרית" מאת ג'ו הלדמן. עותקים של הספר יוגרלו במועדון תל אביב, באדיבות הוצאת יניב.  מועדי המפגשים יפורסמו בהמשך.

לקבלת עדכונים שוטפים על מפגשי מועדון הקריאה ברחבי הארץ ניתן להצטרף לרשימת התפוצה או לדף האגודה בפייסבוק.
נשמח לראותכם!

הטבות בחנות "הממלכה" לחברי האגודה
"הממלכה" היא חנות התחביב החדשה בישראל, וממוקמת בחנקין 10, הוד השרון. מספר טלפון:

09-8946404.

הממלכה מתפרסת על פני עשרות עולמות, דמיון וכיף ללא הפסקה. בחנות תמצאו מבחר של משחקי לוח, קלפים, מיניאטורות, קומיקס, ציוד ונשקי לארפים, פיגורינות, לבוש, תכשיטים ומבצעים מדהימים.
הטבה קבועה לחברי אגודה: בעת הצגת כרטיס חבר בקנייה בחנות, תקבלו חוברת קומיקס מתנה ממבחר החוברות הזמינות בחנות.

מבצע חודש מאי: המשחק "קרקסון" לחברי האגודה ב-110 ש"ח בלבד, לאחר הנחה של 40 ש"ח מהמחיר הרגיל.

שירופסט
בחג שבועות הקרוב יתקיים כנס "שירופסט", כנס האנימה של קבוצת אוג"י בשיתוף פעולה עם אמא"י. הכנס יארח תכנים שונים ודוכנים, ויועלה בו המחזמר "איפה חותמים?" של Y Musical.
הכנס יתקיים באשכול הפיס תל אביב, ביום שני, 13.6. פרטים נוספים בדף האירוע בפייסבוק. מוזמנים ומוזמנות להגיע!

לוח האירועים של האגודה
כל האירועים המופיעים במכתב, יחד עם אירועים נוספים, מופיעים כולם בלוח האירועים שלנו, המקבץ שפע אירועים מעניינים, ז'אנריים וכמעט ז'אנריים, הרצאות, סדנאות, מפגשים ועוד.

האגודה זקוקה לך!
האגודה היא ארגון התנדבותי לחלוטין, ולכן אנו מתבססים על מתנדבים כדי לקדם את מטרות האגודה לרווחת כל חובבי המדע הבדיוני והפנטזיה בישראל. האגודה זקוקה לכן/ם למגוון רחב של תפקידים, חלקם דורשים ניצול של הכשרון והידע שלכם וחלקם תלויים אך ורק במוטיבציה וראש גדול. נשמח מאוד אם תבקרו בעמוד הדרושים החדש של האגודה, ואם לא תמצאו תפקיד שמתאים לכם – המליצו לחברים שלכם להתנדב לאחד מהתפקידים.

כמו כן, עורך האתר ישמח לביקורות, דעות, סקירות וקטילות של ספרים, סרטים, עציצים ולווייתנים בכתובת: sf.society.site@gmail.com