"כוכב הקופים: המלחמה" הוא הסרט החותם את טרילוגיית כוכב הקופים החדשה, המבוססת באופן רופף ביותר על הספר "כוכב הקופים" מאת פייר בול (1963). זאת הפעם השלישית שהספר מעובד לקולנוע. הפעם הראשונה הייתה בסדרת סרטי "כוכב הקופים" שהופקה בין 1968 ל-1973, והפעם השנייה הייתה בניסיון להתחיל סדרה חדשה ב-2001, שנגנז עקב חוסר הצלחה של הסרט הראשון. כך שהסדרה הנוכחית כבר הצליחה יותר בכך שהיא הגיעה לסרט האחרון בטרילוגיה. יתכן וההצלחה טמונה בכך שהסרטים הנוכחיים פחות צמודים לעלילה של הספר בהשוואה לסרט מ-2001.

הסרט מתחיל בכתוביות שמסבירות בשני משפטים את עלילת הסרטים הקודמים. ההסבר בסרט קצר ולא מועיל למי שלא ראה את הסרטים, ולכן אתאר בקצרה את החלקים הקודמים של הטרילוגיה. בסרט הראשון מדען המנסה לפתח תרופה גנטית לאלצהיימר מאמץ קוף תינוק, שהיה חלק מן הניסוי. הקוף, המקבל את השם סיזר, מתגלה כנבון במיוחד כתוצאה מהשפעת התרופה. הוא נשלח למתקן כליאה לקופים, שבו הוא מארגן מרד ומזריק את התרופה לקופים אחרים שגם הם הופכים לאינטליגנטים, ואחר כך הם בורחים ליער. כאשר בני האדם מתחילים להשתמש בתרופה שפיתח המדען לטפל באנשים, היא גורמת למגפה המשמידה את רוב האנושות. הסרט השני עוסק במאבקי כוח בתוך קהילת הקופים ובמלחמה של חלקם בבני האדם. בסופו סיזר מצליח לבסס את שליטתו בקופים, וכורת ברית חדשה עם בני האדם, אך כוח צבאי מתקדם לעברו.

סיפור הרקע לפעמים מעט מוזר ולא ברור, וכולל מגוון רחב של אירועים ומקרים לחלוטין לא אמינים שהובילו לנקודה הנוכחית. בכל הנוגע למדע שבבסיס הסיפור, כדאי להשעות את השיפוט, ובמקום זאת להקדיש תשומת לב לשאלות המוסריות שהוא מעלה אודות ניסויים גנטיים, יחס לבעלי חיים, מה הופך בני אדם למיוחדים ועוד. מבחינה קולנועית, הסרטים בטרילוגיית "כוכב הקופים" החדשה מספקים אקשן מהנה, עם איכות מדהימה של הדמיה ואפקטים שמציגים את הקופים החכמים בצורה אמינה להפליא.

הסרט הנוכחי מתחיל בכוח צבאי התוקף את מחנה הקופים, המבינים שהם צריכים מקום חדש לחיות בו שבו לא יותקפו. הסרט עוקב אחר סיזר, בליווי יועציו הנאמנים, שיוצא למסע להרוג את מפקד הכוח הצבאי שתקף את המחנה.

המוטיבים העיקריים של הסרט שאובים עמוק מתוך ההיסטוריה והתנ"ך. הקופים יוצאים מבית עבדים לאחר שיעבוד לשליט אכזר, והעלילה כוללת סיפור על ארץ מובטחת ומרגלים. סיזר הוא נביא ומנהיג במתכונת של משה, ולצדו קוף בשם מוריס המחליק בטבעיות לתפקיד אהרון היועץ רודף השלום. רק מתבקש הוא שבסרט כזה לא נפקד מקומן של שאלות אודות טוהר הגזע ורמיזות לנאציזם. בנוסף, החלק האחרון של הסרט מכיל חלקים המזכירים גם את ספרו המפורסם האחר של בול – הגשר על הנהר קוואי (1952).

עם כל המטען המוסרי והיסטורי הזה, האם הסרט מצליח גם לספק הנאה? לחובבי הסדרה אין ספק שהוא מתעלה על הסרט השני, ומספק המשך יותר טבעי לקו העלילה של הסרט הראשון. הוא גם מספק סיום טוב לסדרת סרטים מעניינת ומהנה. על הדרך הוא מציע מספר קטעי אקשן מרהיבים, וכמה סצנות קומיות מוצלחות מאוד. לעומת זאת, מי שמגיע לראות את הסרט מבלי להכיר את הסרטים הקודמים ימצא את עצמו מבולבל. ההקדמה איננה מסבירה מספיק מה קרה בסרטים הקודמים, ובסרט עצמו יש התייחסויות רבות לסרט השני ובמיוחד לקוף שמרד בסיזר, וזו הסיבה שהסרט מתקשה מעט להיות סרט העומד בפני עצמו. אבל מי שמחפש מפלט מהחום, ורוצה סרט אקשן קיצי יוכל למצוא כאן סרט מהנה בהחלט. במיוחד אם הוא מחבב את סיפור יציאת מצרים, ורוצה לראות את גרסת הקופים שלה עם אפקטים יוצאים מן הכלל.

צפיתי בגרסת התלת-ממד, ולכן הערה קצרה על סרטי התלת-ממד. הסרט הראשון שפרץ לתודעה עם טכנולוגיית תלת-ממד היה אוואטאר זוכה הפרסים וגורף הכספים הרבים שיצא לאקרנים ב-2009. ב"כוכב הקופים: מלחמה" אפשר לראות כמה התחום התפתח בעשור האחרון. המשקפיים והאפקטים הפכו להיות טובים יותר ונוחים יותר לצפייה, ללא כאבי ראש שהיו אופייניים בתחילת הדרך. עם זאת, בסרט זה התלת-ממד היה ברובו מיותר ואני ממליץ לכם לא לשלם את המחיר הגבוה יותר על הקרנת תלת-ממד.


כוכב הקופים: המלחמה
במאי: מאט ריווס
תסריט: מרק במובק ומאט ריווס
שחקנים: אנדי סרקיס, וודי הרלסון, סטיב זאהן
140 דקות