פני הקרקע של העולם שבו מתרחש "כננת האווירונאוט" (עולם שאולי הוא כדור הארץ, אם כי זה לא נאמר במפורש) רעילים ומסוכנים. ערפל סמיך ועמוק מכסה אותם, ובני האדם גרים בראש מגדלים עצומים שמתנשאים מעל לערפל. בני האדם נעים ממגדל למגדל בספינות המונעות בכוח ה"אתר", אך יכולות להשתמש גם במפרשים רגילים בשעת הצורך.

עלילת הספר המתרחש בעולם הזה העלתה בזיכרוני בעיקר סדרות טלוויזיה בריטיות כמו "הורנבלאור" ו"שארפ" (שתיהן מבוססות על סדרות ספרים) המתרחשות בתקופת מלחמות המהפכה הצרפתית ומלחמות נפולאון ומסופרות מנקודת המבט הבריטית. את הקרבות של ספינות הים מחליפים קרבות של ספינות אוויר, ובמקום מלחמה על אדמת אירופה ובימים הסובבים אותה המאבקים מתרחשים במגדלים ובאוויר סביבם. אבל הדמיון יותר מרחיק לכת מהעלילה הכללית. הגיבורים של בוצ'ר מתגוררים במגדל בשם "אלביון" (אחד השמות של בריטניה) והמבנה של החברה במגדל אלביון מבוסס בבירור על החברה הבריטית של המאות ה-18 וה-19. חשיבות הצי, המעמדות החברתיים ואפילו המבנה הפוליטי מזכירים את בריטניה של אותה תקופה.

בדרך כלל בספרי הרפתקאות כאלה, במיוחד כאשר הם מבוססים על התקופה ההיסטורית המדוברת, לנשים שמור תפקיד מוגבל מאוד. הן יכולות להיות אהובותיהם של הגיבורים ו/או עלמות במצוקה, וזהו בערך. לא כך אצל בוצ'ר. הספר מתחיל בעימות בין שתי נשים עזות רצון, ונשים עזות רצון מככבות בספר כולו. הנשים של בוצ'ר הן אקטיביות ואסרטיביות, הן אינן מחכות לגברים שיאשרו או יאפשרו להן לעשות דבר. הן לא יהססו לעמוד על שלהן מול גברים, גם כאשר הן עלולות לשלם על כך מחיר. כל אחת מנשים אלה היא אישיות בפני עצמה, לא איזה אב-טיפוס משוכפל שניתנו לו שמות שונים, כל אחת מהן מוצאת את הדרך שלה למצוא את מקומה בעולם. בנוסף לכך, בניגוד לסופרים שבורחים מן התפקיד הקלאסי השמור לנשים בספרי ההרפתקאות אל קיצוניות מנוגדת, בוצ'ר לא נרתע מסיפור אהבה. אבל הוא לא הופך אותו לסיבה היחידה לכך שהאישה המעורבת בסיפור האהבה נוכחת בספר. דמויות הנשים האלה הן נקודת זכות עצומה לספר הזה.

ולא רק הן. באופן כללי הדמויות בספר כתובות היטב. אלה לא הדמויות המורכבות ביותר שתפגשו בז'אנר (או בספרות בכלל) אבל הן כן דמויות מעניינות. הן נאמנות לעצמן, מובנות ובעלות רקע. קל לזהות שחלק מהן הן וריאציות על דפוסים מאוד מוכרים, אבל זה עובד.

עוד נקודה מעניינת היא בניית העולם של בוצ'ר, ובעיקר בניית הטכנולוגיה שלו. אל תנסו למצוא היגיון מדעי בהנחות היסוד של הטכנולוגיה בעולם הזה. ה"אתר" הוא קסם בשם אחר. אבל בוצ'ר בונה שיטה מאוד הגיונית ומסודרת לניצול הקסם. יש לו טכנולוגיה שלמה שמנצלת את כוח האתר, והוא מתאר אותה. התיאור מצליח לא להיות טכנו-בבל מכיוון שבוצ'ר הופך את הבנת הטכנולוגיה לחיונית ליכולת של הספינות בספר, וליכולות שלהן יש משמעות. יש אמנם מסלקות מידע וקטעי "הבה ואסביר לך", אבל בדרך כלל הם משולבים היטב ולא פוגמים בשטף העלילה.

מה שכן קצת הפריע לי אישית היו תיאורי הקרבות, הן קרבות המגע והן קרבות הספינות. בעיניי, תיאורים כאלה הם בדרך כלל החלקים המשעממים של ספרים כאלה. על גב הספר מוזכר שבוצ'ר חובב אמנויות לחימה, וזה ניכר בחלק מן התיאורים. ניכר גם שהוא נהנה לכתוב את התיאורים של קרבות הספינות באוויר, ככל הנראה יותר מכפי שאני נהניתי לקרוא אותם. אודה ואתוודה שעל חלק מתיאורי קרב הספינות המכריע לקראת סוף הספר פשוט דילגתי.

עוד מילת אזהרה אחת – זה ספר ראשון בסדרה שאמורה להכיל שלושה ספרים, וההמשכים עדיין לא יצאו גם באנגלית. הסיפור שנפתח בו נסגר, אבל הפרקים האחרונים מבהירים שזו רק תחילתה של עלילה (ומלחמה) גדולה יותר. אבל זהו ספר ראשון טוב.

אם אתם מחפשים ספר קליל, כתוב במיומנות, שיש בו מקום של כבוד לנשים – זה הספר בשבילכם. כמו כן, אם אתם אוהבים חתולים, אל תעזו להחמיץ את הספר הזה.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
כננת האווירונאוט
ג'ים בוצ'ר
מאנגלית: ענבל שגיב-נקדימון
יניב, 2016
כרך א' 340 עמודים; כרך ב' 299 עמודים.