(או, איך סיימנו לאכול את כוכב ארץ, ויצאנו לאכול כוכבי לכת אחרים)

כנופויות של פיראטים בחלל, מדרגות נעות בירח, פוליטיקה של הגרעין במאדים ובראד פיט אחד שמנסה לתקן את הטעויות של אבא. "אד אסטרה" ייקח אתכם למסע אחר מה שהכי יפה, וגם הכי מכוער, בליבם של בני אדם. אבל צאו לדרך רק עם שותפות ושותפי צפייה שניחנו בסבלנות רבה – החלל גדול, ויש בו המון מקום לקלואוז-אפים של בראד פיט.

אם אתן מחפשות חלליות מתפוצצות, חייזרים אוכלי מוח או וירוס שגורם לבני אדם להיות זומבים של חלל, לכו לראות סרט אחר. אד אסטרה, סרטו החדש ויוצא הדופן של ג'יימס גריי, הוא סרט מדע בדיוני קצת שונה בנוף, וקשה להאמין שהוא נוצר בהוליווד. או, שמככב בו בראד פיט. אם חצי השעה הראשונה של הדיסטופיה הזו הצליחה להתיש אתכם, ויצאתם מהאולם, הפסדתם את מה שהוא לדעתי אחד מסרטי המדע הבדיוני הטובים והאינטליגנטיים של השנים האחרונות.

רוי מקברייד (פיט) תמיד חלם להיות אסטרונאוט, וגדל בצל אביו קפטן ה' קליפורד מקברייד (טומי לי ג'ונס המצוין), שנעלם במשלחת לחלל שלושים שנה קודם לפני שהסרט מתרחש. מקברייד האב קיווה למצא חיים תבוניים אי-שם בגלקסיה, ורוי רצה להגן על בני אדם. לכל הפחות, זה מה שהוא סיפר לעצמו, אם כי בפועל הוא תיקן זרועות שבורות של מה שנראה כמו דודי שמש חלליים.
כעת, כאשר פרצי אנרגיה מחוץ למערכת השמש מאיימים להחריב את כדור הארץ, מקרברייד הבן הוא היחיד שיכול לשלוח מסר לאביו, ובעזרתו להדוף את הסכנה. הוא יוצא למסע חשאי המתחיל בטיסה מסחרית לירח (כרית ושמיכה אפשר לרכוש מדיילת נטולת-כוח-כבידה ב-127 דולר בלבד), וממשיך למעמקי הגלקסיה ואל תוך סיוטי זוועה. הבלהות שמזמן המסע בחלל מפגישות אותו שוב ושוב עם הפוליטיקה התככנית ותאוות הבצע של בני האדם. מקברייד נאלץ לבחון את גבולות המוסר שלו, ולבחור בין העולם האנושי כולו, לבין אביו.

גילוי נאות – אני פחדנית. לא מדובר כאן בסרט לכל המשפחה – גופות מרחפות בדממת נצח באין-כבידה, קירות מרוחים בדם על רקע מחזמר עליז, וקסדות אסטרונאוטים מרוטשות הם רק חלק ממה שמצפה לכן. אבל לאימה אחראים רק בני האדם. לא תמצאו כאן חייזרים מרושעים, רק אנשים, צמאים לכוח, או פשוט בודדים. הסרט מלווה ב-voice over של מקברייד, שנותן לנו את פרשנותו המדכדכת על ההשתלטות בני האדם על הגלקסיה כמגיפה. "אנחנו אוכלי כוכבים", הוא אומר בהגיעו לטרמינל הנחיתות בירח, ומדלג על עמדת הסלפי.

אני יודעת שיש מי שקצת יכעסו מן הדרישה  מקולנוע למלא תפקיד כלשהו. עם זאת, אם יש לקולנוע מדע בדיוני תפקיד, הרי הוא להזהיר אותנו מפני עצמנו. אנחנו יכולות להעלות סרטון של מכות באוטובוס ליוטיוב מכל מקום בעולם. אנחנו יכולים לקרוא על עשרות הרוגים בטבח בארצות הברית פשוט על ידי פתיחת אפליקציה. אנחנו יכולות לטוס לתאילנד ולרכב על פיל במחיר של קופסת סיגריות (יקרות במיוחד). בני אדם טסים במטוסים, מעבירים מצלמות זעירות דרך נחיריים ומעיים, ממציאים קוקטייל תרופות לאיידס, ובזכות האינטרנט התקשורת האנושית מעולם לא הייתה מתקדמת יותר. ועם זאת, אנחנו בודדות ובודדים יותר משהיינו אי פעם. וגם הסרט, יותר מכל, מדבר על בדידות ושיגעון. השיגעון האנושי שלנו.
לצערי, הייצוגים הנשיים בסרט הם די מזעריים ולא מספקים. תפקידי האופי המצויינים והכתובים היטב המובילים את הסרט, הם של דמויות גבריות בלבד. רוי מקברייד, הלא הוא פיט האמיץ והנוגע ללב, שהדופק שלו מעולם לא עולה על 80 (גם כשלי מרוב פחד כבר בורח פיפי). קליפורד מקרייבד, ג'ונס. חבר הילדות שלו, תומאס פרואיט, המשוחק להפליא על ידי דונאלד סאת'רלאנד. קפטן טאנר האומלל, על הספינה למאדים, בגילום דוני קשוורץ. הדמות הנשית היחידה הראויה לאיזכור היא הלן לנטוס, המשוחקת ע"י רות' נגה הנהדרת. לנטוס היא המפקדת על התחנה במאדים שאליה מגיע רוי, ומה שהיא יודעת ישנה את כל מה שרוי חשב והאמין בו עד לאותו הרגע. היא אמנם דמות מפתח, אבל היעדר נשים בתפקידים משמעותיים על המסך מוריד בעיניי את ערך הסרט.
ובכל זאת פיניתי לי שעתיים (ושלוש דקות, אם לדייק) מול מסך קולנוע (לא כדאי לצפות במחזה  של מקברייד בחליפת אסטרונאוט נשאב לטבעת נפטון על מסך שהוא פחות מעצום), ונתתי לעצמי לצלול. לכו לבד אם אתן רוצות להחליט בעצמכן מה דעתכן על הסרט הזה, שהביקורות עליו שנויות במחלוקת. חוץ מזה, יכול מאוד להיות שעדיף שלא תהיה לכן ולכם יד לאחוז בה ברגעים המבהילים ביותר – אני חוששת שגרמתי לנמק בזרועו של בן זוגי, שיחיה.

ותהייה לסיום. את זוגתו המוטלת בספק של רוי מקרברייד, משחקת ליב טיילור בתפקיד מזערי ומשונה שרובו פלאשבקים וסרטונים קצרים בסמארטפון. בראד פיט היקר – מי יוצא למשימת של יותר משנה, כאשר ליב טיילור היא האישה שמחכה לו (או, ליתר דיוק, לא מחכה מחכה לו) בבית? אתה חייב לראות שוב את שר הטבעות.

איורים: יערה אלרואי


אד אסטרה (Ad Astra)
123 דקות
ספטמבר 2019
בימוי – ג'יימס גריי
תסריט – ג'יימס גריי, אית'ן גרוס
השמות הגדולים – בראד פיט, טומי לי ג'ונס, רות' נגה, ליב טיילור, דונאלד סאת'רלנד