אל הספר הזה הגעתי במקרה. במסגרת מסעותיי אחר חיפוש הוצאה לאור קיבלתי את הספר הזה במתנה. זה ספר הפנטסיה המקורי הראשון של הוצאת פרדס החיפאית, והספר הראשון של לאווה פורטנוי (שם העט של הסופרת). אחרי שסיימתי לקרוא את הספר זכיתי לדבר קצת עם לאווה והיא סיפרה לי על תהליך היצירה ובניית העולם, ובהחלט ניכר שהעולם שלאווה בנתה תוכנן בקפידה ועם מבט אל שני הספרים הבאים בטרילוגיה.
~~~~~~~~~~~
הספר מתמקד בפלמה, נסיכה צעירה, שבגיל 17 הכול נלקח ממנה – הממלכה, חיי הנוחות, ומשפחתה – והיא נאלצת לברוח עם אלדן, בן לוויה נאמן, אל יער מסתורי. ברגעים האחרונים שלה עם אימה מוטלת על פלמה משימה לא פשוטה – להציל את גורל עולמה. הסאתים, אנשיה של סאתרן, ממלכת האכזריוּת, השתחררו מכלאם וכעת אין מי שיעצור אותם. כוח האכזריות מחלחל לעולם והורס את כל הדברים שפלמה אהבה בזה אחר זה. כדי לעצור את סתארן על פלמה ואלדן לפענח נבואה עתיקה ולאתר בן כלאיים מסתורי, ולהרוס שתים-עשרה אבנים קסומות. רק זה יעצור את הסאתים ויציל את העולם מליפול לידיהם. תוך כדי הניסיון להגשים זאת פלמה ואלדן נתקלים ביצורים קסומים, ביער שמתעורר לחיים, בדמות מסתורית של נער בשם דום (שמצד אחד מושכת את פלמה ומצד שני מפחידה אותה) ובדמויות אחרות שעוזרות להם במסעם.
~~~~~~~~~~~
חוויית הקריאה של הספר הייתה מעניינת. לרגעים הוא מזכיר את שר הטבעות, ואת מסעו של פרודו להצלת העולם מכוחות הרשע; גם בשר הטבעות הצלת העולם תלויה בהשמדה של כלי עתיק שניתן לעשות בו שימוש לרעה. ברגעים אחרים הספר מגיע בניחוחות הוגוורטס, והאווירה הקסומה של היער האפל בסדרת ספרי הארי פוטר. ספרי נוער בדרך כלל סובבים סביב דמות שמגלה שהיא מיוחדת ונשלחת להציל או לשנות את העולם, וספר זה לא שונה. העובדה שכמעט כל הספר מתרחש ביער רק מחזקת את הדמיון, למשל לספר הראשון בסדרת משחקי הרעב, ותכונות האופי שמאפיינות את הממלכות השונות מזכירות את ספרי מפוצלת.

אבל הקריאה הייתה מהנה למרות הדמיון לספרים אחרים. לא רק שהספר כתוב היטב, אלא הוא מיוחד בשזירה העדינה של מיתולוגיה יהודית בסיפורה של פלמה, שמצליחה לייחד אותו מן הספרים האחרים שמניתי כאן. דוגמה אחת לכך היא בעובדה שיש שתים-עשרה אבנים ושהעולם מחולק לשתים-עשרה ממלכות שמתאפיינות בתכונות אופי שונות. לי זה הזכיר, למשל, את שנים-עשר השבטים. בנוסף, כללי העולם והכוחות שיש לדמויות מסוימות מזכירים סיפורי תנ"ך נוספים. כדי לא לגלות יותר מדי, רק אציין שיש דמויות אחרות שכל מי שקרא קצת סיפורי תנ"ך לא יופתע למצוא אותם.

בכתיבה קולחת ובבנייה איטית, הסיפור מתקדם לקראת סוף שאולי נראה קצת צפוי, אבל יפתיע את מי שאולי אינם מחובבות וחובבי הז'אנר. ניכר שהסופרת השקיעה מאמץ רב בכתיבת סיפור ודיאלוגים שיישמעו אמינים גם למי שלא חי בעולם של דמויות קסומות, ואי-אפשר שלא להמליץ על הספר. ספרות מקור ישראלית בתחום הפנטסיה היא נדירה, ואני ממליצה לכם לצלול לעולם המרתק של פלמה, ולהתחיל במסע עם הספר הראשון בטרילוגיה.


עליית בן הכלאיים
לאווה פורטנוי
הוצאת פרדס, 2018
329 עמ'