קולנוע שיוצרות תסריטאית, במאית ומפיקה שותפה שגם מככבת בו, היא בדיוק מה שישאיר אותנו בנות ובני אדם בעידן של מגפה. וגם, כי זה סרט כיף לאללה.

"אמרו לי שכדי לספר סיפור כמו שצריך, צריך להתחיל מההתחלה." אלה הן המילים שפותחות את ציפורי הטרף, סרט ההמשך ליחידת המתאבדים (2016). הארלי קווין הופכת בסרט זה מדמות שולית וסקסית למרכז העלילה, ובסך הכול רוצה שיניחו לה לאכול בשקט את סנדוויץ' סלט הביצים שלה, ונצנצים. ולהישאר בחיים. לאו דווקא בסדר הזה.

עלילת הסרט ציפורי הטרף מתחילה כאשר הג'וקר זורק את קווין (מרגו רובי), והיא נאלצת לשכור דירת חדר ולהמציא את עצמה מחדש. היא לא לוקחת בחשבון שכעת, ללא החסינות שהקנה לה הג'וקר, היא חשופה לנקמתם של המשטרה, של העולם התחתון, ושל סתם בריונים שהיא הצליחה לעצבן. כדי להציל את עורה מהסדיסט האלפא-מניאק הראשי של הסרט, רומן סיאוניס (יואן מקרגור), הארלי מסתבכת בהשבת יהלום שגרם לטבח אלים של משפחת מאפיה עשירה. לצערה הרב, היא מתחילה לחבב את הילדה שהיא צריכה להרוג כדי להשלים את המשימה, קסנדרה צ'יין (אלה ג'יין בסקו). בעזרתן של זמרת הברים "הקנרית השחורה" (דינה לאנס, בגילום ג'ורני סמולנט-בל), דמות מסתורית בשם "הציידת" (מרי אליזבת' וינסטד) ופקחית המשטרה רנה מונטויה (רוזי פרז), הופכת הארלי קווין מליצנית שבור לב ללוחמת הצדק המופרעת ביותר שנראתה בגותהאם סיטי.

כדי שנצליח לשנוא באמת את הרעים, מכניסה אותנו העלילה לתוך מועדון הלילה של רומן סיאוניס הסדיסט, הלא הוא "מסכה שחורה". ארז דבורה ציין בביקורתו על הסרט ב-Ynet, שהמועדון של סיאוניס הוא הד של בר החלב בהתפוז המכני של קובריק, בו הריהוט עשוי מבובות של נשים עירומות ומוכנעות, ואכן ההשוואה בלתי נמנעת. בציפורי הטרף השתייה במועדון של סיאוניס מוגשת על ידי מלצריות עירומות שאין להן פנים, ובביתו מצוירות על הקירות נשים עירומות וחנוקות. ברגע של זעם, הוא מכריח לקוחה לעלות על שולחן ואת בן זוגה לקרוע את שמלתה. אפילו את הארלי קווין מנסים שני בחורים לאנוס ולחטוף מחוץ למועדון. כתוצאה מכך, כאשר הבנות יתחילו לזרוק מקלות דינמיט, לרסק ברכיים, לפוצץ רימונים ולשרוף לבחורים את הזקן, מובטח לכם סיפוק מלא.

האחים וורנר קיבלו את הרעיון לסרט ממרגו רובי, השחקנית שמגלמת את הארלי קווין, שגם הייתה מפיקה שותפה של הסרט. קאת'י יאן נבחרה לביים אותו, והפכה לבמאית הראשונה ממוצא אסיאתי בז'אנר גיבורי־העל. לכתיבת התסריט גויסה כריסטינה הודסון, שבזכותה עברה דמותה של רנה מונטויה מהקומיקס לסרט, ואשר עשתה היסטוריה: זוהי הפעם הראשונה, אי־פעם, שנראית דמות גאה בסרט קומיקס של די סי.

לאור הצוות שהתגבש הוחלט שציפורי הטרף לא יהיה עוד סרט סקסי, והדבר מתבטא באורך המכנסיים של הארלי. מאחר ובסרט הזה קווין עומדת ברשות עצמה ולא שייכת לג'וקר, המלתחה שלה כבר אינה המראה המוכר של מכנסונים קטנטנים, עקבים וגרביוני רשת (מראה שהפך לקוספליי הנמכר ביותר בעולם). "חוץ מזה, המכנסונים האלה היו מאוד לא נוחים," אמרה רובי בריאיון בהקשר לתלבושת האלמותית שלה ביחידת המתאבדים. הארלי קווין של ציפורי טרף והלבוש שלה השתחררו מהצורך לרצות את הג'וקר, כפי שהטרילוגיה של הארלי קווין (שתושלם בסרט הסירנות של גותהאם המתבשל כעת באולפנים) השתחררה מהצורך לרצות את הצופים. ונאמר אמן.

בגלל שאנחנו נמצאים בעיצומה של אפוקליפסה (איפה הזומבים? מגפה מעאפנה), אני מנועה מלהמליץ לכם לרוץ לבתי הקולנוע, אבל אני בהחלט חושבת שציפורי טרף היא דרך מעולה להעביר שעתיים של סגר. זה זמן מצוין לצרוך יצירה שמובלת על ידי נשים.

לפי הדיווחים בעיתונות מאז התפרצות הווירוס בישראל ובעולם יש עלייה חדה בתלונות על אלימות במשפחה ומקלטים לנשים מוכות נמצאים בתפוסה גבוהה מאוד. כולנו נתונים בחוסר ודאות, בחרדה לבריאותנו ולעתידנו הכלכלי, ואנו מבלים שעות רבות מתמיד בבית. זה שילוב קטלני שלצערנו מתבטא גם באלימות.

אבל אני אדם תמים. אני מאמינה שיש לנו כוח לשנות את המציאות, וליצור שוויון וצדק. אני סבורה גם שלטלוויזיה, לקולנוע, למשחקי המחשב, ולכל מדיה שאנחנו צורכות וצורכים, יש השפעה עצומה על התנהגות החברה שלנו. העולם הגיקי הוא עולם גברי, ולרוב דמויות נשיות מוצאות בו מקום רק אם הן סקסיות ושקטות. זה משליך על ההתנהגות שלנו ביום-יום. אבל למרה השמחה זה דבר שהולך ומשתנה בשנים האחרונות, גם אם לאט מאוד, כאשר יותר ויותר סרטי קומיקס, מדע בדיוני ופנטסיה מעמידים במרכזם נשים גיבורות (ואפילו לבושות יחסית).

לכן בימים אלה אני מציעה להניח בצד את משחקי המחשב הארוטיים, את הנסיכה ליאה בביקיני ובאזיקים, את לילו בתכריכים באלמנט החמישי, את הפורנו ואת וונדר וומן, ולתת להארלי קווין לפוצץ לכן ולכם את המסך במכות ונצנצים.

התרווחו בנוחות בסלון, אל תחסכו בנשנושים, והכינו בבקשה את השכנים לווליום גבוה מהרגיל.


ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת
Birds of Prey: and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn
220
שעה ו-49 דקות
בימוי: קאת'י יאן
תסריט: כריסטינה הודסון
השמות הגדולים: מרגו רובי, ג'ורני סמולט-בל, מרי אליזבת' וינסטד, רוזי פרז, אלה ג'יי בסקו, יואן מקרגור, כריס מסינה.