מי זה תומר שלו?

  • תומר שלו, בן 38 מפתח תקווה
  • בכנסים: מאז 2002, מנהל בכנסים שונים כבר חמש עשרה שנה, מזה עשור מנהל פסטיבל אייקון.
  • עבודה: מנהל תחום הידע המקצועי בחטיבת הלקוחות של מיטב דש.
  • מה חוץ מכנסים: אוהב לנגן, לטייל ולראות מסע-בין-כוכבים. מנהל אתר פאנטום VOD, בשנתיים האחרונות חבר ועד באמא"י.
  • חיית מחמד? לובסטרית חמודה בשם תומאסיתה

הראיון

מתן: שלום תומר! איזה כיף לנו שהסכמת להתראיין אלינו. מה שלומך?

תומר: אני חושב שאפשר להגיד שאני מאושר. זה אולי נשמע יותר מדיי, אבל אני חושב שבהקשר הזה זה תיאור מדויק. הייתה לנו הרפתקה מאוד גדולה וחוויה מאוד מוצלחת ואני חושב שלא רק אני, אלא כל מי שעסק במלאכה מסביבי בא עם וייב מאוד חיובי ויצא מהפרויקט הזה, שנקרא איקון 2020 הוירטואלי, בתחושת סיפוק אדירה שעשינו פה משהו טוב, ואני חושב שאפילו התעלינו על הציפיות. לכן אני חושב שמותר להשתמש, אחרי הרבה זמן שלא הייתי יכול להשתמש בהגדרה הזו – ולהגיד שאני מאושר.

וואו, איזה כיף לשמוע תומר! איך אתה מסכם את אייקון הוירטואלי? בתור התחלה בשלוש מילים.

"אווירת הביחד נשמרה."

תומר שלו, באולפן פאנטום VOD
תומר שלו מאושר באולפן פאנטום VOD, צילום: מתן בן אשר, זום

וביותר מילים?

זה מה שרצינו לעשות פה, זה מה שייחלנו לו. רצינו להכניס פה יציבות ולהעביר מסר חד ובלתי משתמע לשני פנים, שגם אמר אותו ג'וש [ישר, עוזר מנהל ההפקה; כל ההערות בסוגריים מרובעים הן של המערכת] בדברי הסיום שלו באירוע הסיום: לא מעניין קורונה לא קורונה, לא מעניין אם הסגל יכול לבוא למתחם או מהבית – יש דבר אחד שיש לו מאה אחוזי ודאות שהוא מתקיים במדינה הזאת – וזה פסטיבל אייקון. למה? כי אנחנו משוגעים לדבר ולא נרפה מהדבר הזה, וכמה שלא יעשו מגבלות – האירוע הזה יקרה גם יקרה. 

מה שניסינו לעשות זה לשפוך את כל האווירה והתחושה של פסטיבל אמיתי לתוך פסטיבל וירטואלי ולהגיע עם זה לבתים, שאנשים ירגישו שהם היו בפסטיבל אייקון. לאולמות התוכן קראנו "אשכול" בשביל להרגיש בבית. והאתר היה מלא בגרפיקות, חלקן קטנטנות שאתה לא קולט אותן. לדוגמה אם תכנסו לחדר המפגשים באתר – תשימו לב שיש ברקע דרקונים ומכשפות. או נניח הודעות המודיעין המוזרות שרצות במעברונים בין אירועים כשאתה ממתין.  כל הדברים הקטנים האלו גרמו לאתר להרגיש אייקון. עשינו את הכי קרוב שאפשר, במגבלות הטכנולוגיה. אתה יודע משהו, הרבה אמרו לי "וואלה, השנה אייקון התקיים". לא איזה תחליף או צל של אייקון. אלפי שעות של תוכן נצפו בזמן הפסטיבל ועכשיו בתקופת הVOD זה עוד ימשיך ויגדל! השנה יש המון אייקון, לא פחות מבשנה שבה צריך להגיע לתל אביב, להצטופף באשכול הפיס, לשלם על חניה או על אוטובוס, לישון בכיתות בלילה.

באמת היה פסטיבל מאוד מרשים אני חושב שרוב הקהל אם לא כולו הרגיש ככה. איך היה לך לנהל, בפעם הראשונה בחייך, אירוע וירטואלי?

היה לי ברור שהפסטיבל חייב להתקיים לא משנה מה. עוד מתחילת הגל הראשון [של התפרצות הקורונה] עלתה המחשבה שיתכן והוא לא יוכל להתקיים פיזית. אבל קיווינו: גייסנו תוכן למלא שלושה אולמות בסינמטק ועוד שישה אולמות באשכול הפיס ועוד המון תכני משחקי תפקידים ואירועי חוצות או זירה ואפילו גייסנו להם סגל. עבור חלק מהסגל שגייסנו זו הייתה אמורה להיות הפעם הראשונה שלהם בתפקיד סגל. בהמשך הבנו שהרבה דברים לא יכולים לקרות במציאות שבה אנחנו חיים. זה היה מאוד קשה לבטל לאנשים את העבודה שהם כבר התחילו לעשות. היה לי חשוב להסביר לאחרים – וגם לעצמי – שאנחנו לא מבטלים. אין לנו עדין תשתית לעשות פסטיבל וירטואלי אבל עכשיו יולי והפסטיבל מתוכנן לאוקטובר, אז עכשיו נתמודד עם המצב ונגרום לכך שזה יקרה למרות הכול. היינו צריכים להמציא מאפס אתר שידורים חיים. חיפשנו ולא מצאנו שום אתר או פלטפורמה קיימת שתאמה את הצרכים והחזון שלנו. הקלטות לא נותנות תחושה של כולם יושבים וצופים כרגע בדיוק באותו דבר ומסוגלים להשחיל שאלות ולהשפיע על מה שקורה. אז הלכנו על פיתוח מקומי אצלנו בסגל, עם חזון שבא מההנהלה בשיתוף עם כל אנשי הסגל שיש להם ניסיון עם קהל וצוות המחשוב. בסוף הגענו לתוצר הסופי שראיתם בפסטיבל אייקון 2020. 

קיבלנו המון פידבקים שמציינים לטובה הרבה דברים לא טריוויאלים שהכנסנו – כמו האפשרות לשלוח שאלות למרצה בזמן אמת. ניסינו לקחת את הדברים שאנשים כל כך אוהבים באייקון ולהביא להם את זה הביתה. אני חושב שהשנה הצלחנו להראות איך עושים כנס או פסטיבל וירטואלי כמו שצריך ולקבוע סטנדרט לא רק לכנסים אחרים של האגודה אלא לכל אירוע וירטואלי באשר הוא לקהל דובר העברית.

ציינת את חודש יולי, תוכל לעזור לנו למקם את אותה החלטה בחודש יולי בלוח הזמנים והעבודה על פסטיבל רגיל?

העבודה על אייקון מתחלקת לשני חלקים עיקריים: השלב הראשון הוא השלב בו מגייסים את התוכן, ואחרי כן ההפקה שלו. תוכן זה כל מה שנכנס בתוכניה כמו הרצאות פאנלים, משחקים, זירה, מיניאטורות, הפקות מקור ואירועי חוצות. לשם הדוגמה – הפקות מקור זה דבר שעובדים עליו המון זמן מראש, מגייסים אותן כמעט שנה מראש והן עושות אודישנים וחזרות ובונים להן תפאורות. חודש יולי זה כבר אחרי סגירת התוכניה. הסגל כבר גויס כמעט במלואו בשלב הזה, נפתחה ההרשמה להתנדבות, התחלנו להיסגר על הדוכנים שיהיו במתחם ובשנה נורמלית כבר מתחילים לדבר עם חברות אבטחה ולחתום על חוזים עם העירוני והסינמטק. נאלצנו לעצור את הרוב ולהשתנות. 

דיברת על זה שהיה קשה לקבל את ההחלטה ובמיוחד לבשר אותה הלאה. ספר לנו קצת מה פספסנו בזה שהפסטיבל היה וירטואלי.

היו צריכות להיות לנו שתי הפקות, אחת מוזיקלית אחת תיאטרלית. בהעדר מקום להעמיד אותן על במה מול קהל – שתיהן לא יכלו לקרות. הרבה מאוד מהתוכן שכבר שובץ לתוכניה, גם הרצאות שלא היה מקום להכניס את כולן (אפילו שהוספנו עוד יום). בגלל זה הוספנו את הקדימונים וההדרנים – בשביל להצליח להכניס עוד קצת מהתוכן המעולה שקיבלנו ורצינו שתהנו גם ממנו.

מי הכי הפתיע אותך לטובה בסיוע ובעזרה במעבר לווירטואלי?

אני חושב שהפסטיבל הזה היה תלוי מאוד בעולם תשתיות המחשוב וביכולת לנהל בצורה שונה את מכירות הכרטיסים ובעצם הכול. השינוי הזה הצריך הרבה מאוד הירתמות מכל צוות המחשוב, בזמן דיי אפסי. היה להם בתכלס חודש וחצי לפתח לפני שהתחלנו להזין תוכן למערכת התוכניה. שימו לב להספק: לארגן מערכת ניהול משתמשים חדשה לגמרי, לשנות תכנות שכבר שנים אנחנו זורמים איתן ועוד כל מיני יכולות מאחורי הקלעים. ובאמת מעל הכול להרים אתר מאפס, אתר ששימש אותנו כפלטפורמה להעביר את כל התוכן עם צ'אטים ויריד דוכנים. אני חושב שצוות מחשוב מאוד הפתיעו לחיוב במהירות שהם הסתגלו למצב. ואלמלא הם היו מתגייסים ופועלים בזמן שיא – אז כל התוכן הנהדר שלנו ונהלי העבודה החדשים שלנו לא היו עוזרים. זה לגמרי היה מאמץ מחשובי יוצא מגדר הרגיל השנה.

דבר מרשים נוסף היה שכמעט כל מעביר תוכן מהשנים הקודמים שפנינו אליו השנה אמר לנו כן, למרות שזה הרבה יותר קשה לשבת מול מצלמה ולא לעמוד מול קהל ואני כל כך מעריך את כל מעבירי התוכן ששיתפו פעולה עם המעבר לווירטואלי. זה היה בלתי אפשרי לעשות פסטיבל בלעדיהם.

צילום מסך מההרצאה "שוברים ז'אנרים" של דריל גרגורי וקלי לינק
דריל גרגורי וקלי לינק, "שוברים ז'אנרים", פסטיבל אייקון 2020

נניח ומכונת הזמן של האגודה לרשותך – איזו החלטה מכל אלו שהחלטת לקראת הפסטיבל הזה היית משנה?

בעצם אתה שואל איזו החלטה שלנו, שהשפיעה על הקהל, היינו יכולים לשנות כך שלקהל יהיה יותר כיף או למעבירי התוכן יהיה יותר נחמד. זו שאלה קשה אבל אני אגיד לך מה, היינו צריכים לנצל יותר חזק את העובדה שהפלטפורמה היא וירטואלית ולפוצץ את התוכנייה באירועים של אורחי כבוד או לעשות יותר אירועים באנגלית, שהיה אפשר אחרי זה להציג אותם החוצה לעולם ולהראות שיש פה, בישראל, אגודה למד"ב ולפנטזיה ופעילות שמייצרת תוכן. אם היינו תופסים את זה בזמן ומתחילים קודם אז יכול להיות שהיינו גם מספיקים להביא עוד אורחים.

  אני רוצה שרגע נסתכל על היום שאחרי הקורונה. איזה דברים מיוחדים שהיו לנו באייקון הוירטואלי אתה רוצה לקחת גם לפסטיבל פיזי?

אחד הדברים שאני שם לב שעשינו טוב זה את הנושא של להנגיש תוכן לאנשים שלא יכולים להגיע. השנה אף אחד לא היה יכול להגיע פיזית. שנה הבאה למשל יכול להיות שחלק יוכלו וחלק יפחדו להגיע, ועוד שנתיים אולי כולם יוכלו להגיע – אבל לא יהיה מקום לכולם במתחם. השנה לאחר הפסטיבל כל התכנים (פרט למשחקי תפקידים) זמינים לצפייה בVOD. יש פה פיצ'ר נורא מגניב של לקחת את כל הפסטיבל ולתת אותו לצפייה – לתמיד [התכנים יהיו זמינים בVOD במשך חצי שנה, ואז יועברו לאתר פאנטום VOD ויהיו זמינים לכולם]. וזה פיצ'ר מגניב ששווה לקחת אותו איתנו לעולם הפיזי. ולכן חשבתי לתעד יותר ממה שאנחנו עושים ולעשות גם VOD אחרי אייקון רגיל, שכל מה שהיה באולמות נמצא גם ברשת ולא רק מדגם קטן בפאנטום VOD. זה משהו חדש שהשנה אנחנו עושים פעם ראשונה כי הכול עבר דרך מערכת שידורים שהקליטה הכול אז זה יחסית מעט מאמץ. אבל אם זה יצליח ונראה שיש לזה ביקוש יכול מאוד להיות שנעשה דבר דומה גם במצב שאנשים באו להרצאה ורוצים להאזין לה שוב, או רוצים להראות לחברים שלהם מה הם ראו באייקון. 

דיברנו הרבה על האירועים המעולים שהיו השנה באייקון. האם תוכל להמליץ לנו על אירוע אחד מהתוכנייה לצפייה ב-VOD?

וואו, השנה, שלא כהרגלי בשנה רגילה שיש מלא אנשים מסביב ללחוץ להם יד ולארח אותם ולהסתובב עם כל מיני נציגים של עיריות וחברות, אז ראיתי הרבה מאוד אירועים. הבחירה בין כל האירועים היא על גבול הבלתי אפשרית. אני מאוד נהנתי מהפאנל של "יותר בדיוני ממדע", שהוא פורמט מוכר ואהוב. הם באו ופרקו שם כמה סרטים, את חלקם ראיתי, כמו "אד אסטרה" ויצירות אחרות, ובאמת תמיד כיף להחכים מה מדע אמיתי ומה מדע בידיוני ואיך מחרטטים אותנו למטרות קולנועיות. מאוד אהבתי את השיחה של דריל גרגורי וקלי לינק, שדיברו על איך כותבים מד"ב ומתי הסטיגמה הזו מפריעה. הם אפילו דיברו על איך הקורונה השפיעה עליהם, כיוצרים, בחודשים האחרונים. וגם הייתה הרצאה אחת "הקומיקס הראשון שלי", שאני עוד לא התחלתי להיכנס עמוק לעולם הזה וקיבלתי כמה כיוונים מאוד מעניינים להתחיל בהם.

ממש מעניין. הזכרת כבר כמה תחומים ופאנדומים, ואתה באמת המון שנים בכנסים ובעולם הזה, ויש שאלה אחת ששואלים את כולם "מה הפאנדום שלך?"

לובסטרים בחלל זה פאנדום? צבא הלובסטרים החללי של תומר? אני הייתי ונשארתי נאמן למדע הבדיוני. מסע בין כוכבים ומלחמת הכוכבים בעיקר, אבל גם דברים שיוצאים עכשיו בעולם, סרטים וסדרות טלוויזיה. נורא התחברתי לחומריו האפלים של HBO, וכל פעם שלוקחים ספר טוב והופכים לסדרה אז זה עושה לי ממש כיף. אפשר להגיד שסדרות מד"ב, וגם פנטזיה, זה הז'אנר שלי. וכשיחזרו בתי הקולנוע נלך לראות וונדר-וומן, כי DC ומארוול הם האהובים עלי ביותר בקולנוע.

בתמונה פאנל "יותר בדיוני ממדע", פסטיבל אייקון 2020

איך אתה מצליח לעשות כל כך הרבה דברים בכנסים ומסביב – ואפילו עובד. מה הסוד לשלב את הכול?

האמת – מתעדפים איפה ומתי צריך לשים דגש לאורך השנה. בכנסים יש עקומה של עומס, שמתחילה לעלות בצורה מאוד חזקה כשסוגרים את הקול הקורא להגשת תכנים ואז צריך לשבת ולבחור תכנים. ואז יש תקופת רגיעה. בשגרה כשמתחשק לי בכל זאת להתעסק לפחות שעה ביום במדע בדיוני או פנטסיה אני יודע שאני יכול לצרוך תוכן – כמו רוב האנשים, או שאני אייצר תוכן. וככה נולד הפרויקט של פאנטום VOD שאני מוסיף לשם המון סדרות רשת וסרטים קצרים שכבר קיימים ברשת רק צריך לברור ולאסוף את מה שטוב. בשביל לבחור מה מקרינים בכנסים הקמנו צוות, פאנטום סינמה. זה עוד סוד שלי – אני לא צופה בסרטים בעצמי אלא מעבר לצוות לראות את הסרטים ולדרג. 

  מגניב מאוד, אימצתי. אתה מנהל אייקון כבר הרבה מאוד שנים, מה השינוי שאתה חושב שהוא הכי משמעותי או שאתה הכי אוהב שקרה במהלך התקופה שאתה מנהל?

הפסטיבלים בשנים האחרונות הופכים להיות יותר ויותר מקצועיים וידידותיים לקהל שלהם. אנחנו פסטיבל לומד. אנחנו כל הזמן לוקחים לקחים משנים קודמות והופכים אותם לחלק משיטות העבודה שלנו. אני תמיד אומר לסגל שאם לא היו לקחים לא היה לי מה לחזור עשר ואחת-עשרה שנים. כי אם עשית אחד והוא היה טוב, אז תעשה את אותו הדבר שוב, ושוב, וכמה כבר אפשר לחזור על עצמך? אז עצם זה שאנחנו משנים ומחדשים נותן לי המון מוטיבציה לעשות את השינוי. אני מבקש מהקהל – לשלוח עוד ועוד פידבקים – אני חיי על פידבקים. ברמה שלי כמנהל, כל החלטה משפיעה על כולם בפסטיבל. אני משתדל לא לעשות שינויים גדולים כדי שנוכל כל הזמן לבדוק אותם ולהפיק את מסקנות לשנים הבאות.

דוגמה טובה היא נושא הנגישות שהשתדרג מאוד בשנים האחרונות בזכות אחראית הנגישות המקסימה שלנו, ליל שינדלר, ועוד הרבה רבים וטובים שעזרו לנו לאורך הדרך. אנחנו כל הזמן קשובים לקהל שלנו. כל דבר אצלנו ניתן לפתוח אותו ולחשוב האם הוא דרוש, האם ניתן לשפר אותו, האם צריך לבטל אותו. בכל פסטיבל יש שוני מקודמו, ולכן כל כך מעניין אצלנו, אי אפשר להספיק להתרגל. 

אתה גם חבר אגודה. מה גרם לך להצטרף לאגודה ולהמשיך עד היום?

לכאורה אני ממש אגודה, אני עוזר בהכול. זה תומר והוא חלק מהאגודה והאגודה חלק ממנו, לא צריך לעשות את החברות בשביל להצהיר על מערכת היחסים הזו כי ברור שהיא קיימת. אבל אישית חשוב לי שלאגודה יהיו חברים רשומים. שיהיה לנו כוח אם נרצה לעשות שיתופי פעולה עם גורמי חוץ, או להביא אורחים ותכנים מיוחדים, שנוכל להגיד שיש לנו אלפי חברי אגודה. כשאנחנו הרבה יש לנו כוח לא רק צרכני לקבל הנחות אלא גם כדי שיסתכלו עלינו בכבוד כשמסקרים אותנו או כששוקלים האם להעביר תוכן אצלנו.

ומתי התחלת להתנדב? מה הדרך שעברת עד לתפקיד מנהל פסטיבל?

לא מתחילים ישר לנהל את הפסטיבל הכי גדול של העמותות האלו, צריך איזושהי עקומת למידה. מבערך 2002 הייתי בקהל בכנסים קטנים יותר של ארגון שכבר לא קיים, שנקרא סטארבייס 972, ארגון לחובבי מד"ב בדגש על מסע בין כוכבים וסטארגייט, שהיה מאוד חזק בתקופה ההיא. אני חושב שמשם קיבלתי את החשק לרצות לעבור לניהול. כי ראיתי איך מנהלים כנס, והיו לי המון רעיונות איך לשפר, ואכן קיבלתי את ההזדמנות שם. האירוע הראשון שהייתי בו של האגודה היה אייקון 2005, גם כקהל וגם כסגל. התפקיד הראשון שלי בכנסים היה פשוט להיות מקרין. אבל זה היה בכנסים של סטארבייס. כשהגעתי לאייקון כבר הייתי בשל יותר ונכנסתי להיות מנהל תחום ההקרנה. אז בעצם התחלתי מתחום ההקרנה ואז הניהול שלו ואז הניהול של כנסים. עברתי דרך שנתנה לי להבין איך עובדת המערכת הזו. זוהי מערכת נורא מורכבת של מתנדבים, הרי אין פה אף אחד שעובד משרה מלאה או חלקית על הפרויקטים האלו. זה קבוצה גדולה ומפוזרת של אנשים שצריך לדעת איך לאחד אותם על תוכנית עבודה מסודרת ולתאם בין כולם כדי שהעסק הזה יעבוד. לעבוד עם מתנדבים, גם אם קוראים להם סגל זה לא אינטואיטיבי, וזו מיומנות שצריך לפתח.

בגדול פסטיבל אייקון נגמר?

החלק הלייב שלו נגמר. יש עוד כמה הדרנים, ומי שיכנס דרך הפייסבוק יוכל לשאול שאלות בזמן אמת. אבל האירוע הזה שאתה מנהל את היום שלך סביב הפסטיבל – זה פרק שכבר סגור. בכל הקשור לחוויה של אייקון של לצרוך את התוכן – זה רק נפתח עכשיו ובגדול. מאות שעות מחכות לכל מי שרק ירצה – בין אם כבר יש לו צמיד כניסה ובין אם הוא רוצה לקנות צמיד כניסה. פתחנו את המכירה מחדש כדי שלא יהיה אף אחד שיפספס את אייקון השנה. אומנם המשחקים והמפגשים לא הוקלטו, אבל כל ההרצאות והפאנלים זמינים שוב לצפייה. 

  ומה אתה הולך לעשות עכשיו? חופשה?

אני מתכוון עכשיו לחזור לפרויקט שאני עושה לאורך השנה, שזה פאנטום VOD ופאנטום סינמה. יש לי ערימה של דברים שהייתי רוצה לבחון האם הם שווים צפייה ולהכניס לאתר בעצמי וגם אשמח להפעיל את צוות פאנטום סינמה שיצפו בחודשים הקרובים ונסגור תוכנית הקרנות מאוד יפה לשנת 2021. כשיהיו לנו אולמות פיזיים להקרין בהם נוכל להביא סרטים למסך הגדול שאף מפיץ קולנוע בארץ לא עושה כי אלו סרטי ז'אנר שאין להם יותר מדיי ביקוש מבחינה מסחרית. אבל לראות אותם אצלנו על המסך זה תמיד מגניב. מי שזוכר שהקרנו סרטים הזויים כמו Sharknado, יודע על מה אני מדבר. עשר בלילה, אולם שלם של אנשים שמתפקעים מצחוק על הסרט או מהסרט, לא ממש אכפת העיקר שהם נהנים. יש מלא סרטים שעוברים מתחת לראדאר, אנחנו נביא אותם! בלבד שיהיה פה עולם שפוי שבו אפשר להביא קהל לשבת באולמות הקרנה ולצפות. וזו הנחת העבודה בינתיים. אז עכשיו מתחילים לחפש סרטים ומופעים, ואחרי כנס עולמות, סביבות אפריל יצא קול קורא לתוכן לאייקון 2021 ומשם רשמית ההפקה תצא לדרך. אייקון 2021 יהיה הפסטיבל ה-25 שלנו, חצי יובל לאייקון. שנה מאוד מאוד מיוחדת.

סקרנת מאוד, עכשיו אנחנו במתח. לפני שנסיים, יש פעילות כלשהי של האגודה שתרצה להחמיא לה?

באגודה עושים דבר מאוד יפה שזה השנתון, "היה יהיה". אני מאוד מאמין ביצירתיות הישראלית ואני מאוד שמח שהאגודה נותנת לזה במה בדמות השנתון שנותן עוד פלטפורמה לאנשים ליצור. זה אחד הדברים שהכי חשובים לי כשאני עובד על אייקון. הפסטיבל נותן מאות שעות של מרצים לבוא ולכתוב הרצאות, להעביר משחקי תפקידים וסדנאות ולהפקות מקור להופיע. ו"היה יהיה" הוא עוד דרך נהדרת לתת לאנשים מאוד מוכשרים לכתוב מד"ב ופנטזיה ישראלי – ואני חושב שכמה שיותר יצירה ישראלית זה יותר טוב. יש לנו הרבה מה לתרום לעולם וטוב שאנחנו מתחילים גם לייצא מד"ב ופנטזיה החוצה. לא מזמן שמעתי שעוד ספר ישראלי תורגם. ככל שנעשה ונקדם את היצירה בישראל אולי נגיע גם למסכים הגדולים והקטנים בארץ ובעולם. אנחנו בכיוון ועוד נגיע לשם. ככל שהאגודה עושה כנסים במהלך השנה זה עוזר ומפרה אנשים לייצר עוד תוכן ואני מקווה שבקרוב נעשה גם עליו הרצאות – זה דבר שמזין את עצמו. באופן כללי זה המכנה המשותף לכל הדברים שהאגודה עושה. היא מאפשר לתוכן חדש לקרות ולחבר בין חובבים. וכששני הדברים האלה קורים – אנחנו יכולים להיות מרוצים מעצמנו כקהילה.

לסיום, יש לך מסר לאומה?

לקוראינו היקרים. מה שמניע אותי לעשות ולתת כל כך הרבה שעות בהתנדבות מלאה, שנה אחר שנה באירוע שהפך לחלק מהחיים של הרבה מאיתנו זה קודם כל לראות אתכם נהנים ולדעת שקירבתי בין אנשים, שימחתי ונתתי להם קצת לשחרר לכמה ימים. להרגיש חופשיים להתלבש שונה ולהתעסק בפאנדומים שלנו בהתלהבות ובלי שיפוטיות. כולנו גיקים שאוהבים פנטזיה, מד"ב ומשחקי תפקידים וחשוב שתהיה לנו הפינה שלנו, הבית שלנו. שכל אחד מאיתנו ידע שיש לאן לחזור כל שנה. 

אני חושב שהתרבות הזו תמשיך להתפתח פה בארץ. יש לנו סגל נהדר שגורם לי לחזור כל שנה ומתנדבים נפלאים שנותנים יד ותומכים בנו, ומעבירי תכנים מצוינים שיוצקים תוכן לתוך הדבר הזה, והמון דוכנים שבאים להעשיר לנו את החוויה. העולם התרבותי של ישראל לא יהיה שלם בלי פסטיבל אייקון. לאורך כל השנים האלה עצם זה שאנחנו חוזרים כל שנה, בעקביות ורק גדלים ומשפרים אני חושב שזה משדר מסר שאפשר לעשות דברים גדולים באמת, גם אם אתה בסך הכול עושה אותם בתור תחביב. ואם אתה משקיע מספיק דברים גדולים קורים – ואנחנו ההוכחה לכך.

תמונת יריד בדוכנים מאייקון 2019
רחבת היריד בפסטיבל אייקון 2019, צילום: יח"צ אייקון

מכירה הצמידים ל-VOD של פסטיבל אייקון פתוחה עד החמישי בנובמבר – לרכישה ליחצו כאן. כל ההרצאות מהפסטיבל עצמו זמינות בVOD בלבד עד החמישי באפריל, ולאחר מכן יועברו לפאנטום VOD.