ישיבת ועד האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה התקיימה ב-25/11/2020 בשיחת ועידה על גבי המרשתת.

נוכחים: ליאת שחר קשתן (יו"ר), עינת סיטרון, אלעד אייזן, נימרוד סקאל, דרור רייף נשר, ליל שינדלר, חננאל לבנה.

עדכונים קבועים:

אייקון – מנהל הפסטיבל, תומר שלו הגיע לסכם את הפסטיבל. הפסטיבל היה רווחי אף יותר מההערכות הראשוניות. 

  • נקנו כ-1000 "צמידים וירטואליים", אנו משערים שחלק מהצמידים נקנו עבור זוגות או משפחות, כך שמספר הצופים בפועל היה גדול יותר. עם זאת, ברור שפסטיבל פיזי מושך הרבה יותר אנשים.
  • הרוב המכריע של הכרטיסים נקנה לפני הפסטיבל וכמעט ולא נקנו כרטיסים לגישה לתכנים לאחר סיום הפסטיבל. עם זאת, יש צפיות רבות בתכנים אלו בקרב  משתמשים שרכשו צמידים במהלך הפסטיבל. גם אנשי הסגל צפו ביותר אירועים מהרגיל.
  • מעבר לתקלה טכנית שאירעה בשעתיים הראשונות ותוקנה במהירות יחסית, הכל זרם בצורה מאוד טובה מבחינה טכנית.
  • החלק של הדוכנים לא היה מוצלח ולא משך קהל אל החנויות הווירטואליות. צריך לעשות חשיבה מחודשת בנושא.
  • יתרון בפסטיבל הווירטואלי הוא שאנשים מחו"ל יכלו לצפות בפסטיבל, ואכן השתתפו צופים מיבשות שונות.
  • בגלל לוח הזמנים הצפוף פיתוח האתר נעשה בלחץ ולא הייתה אפשרות להכניס את נושא הנגישות מעבר לתוסף הבסיסי. כמו כן, לא הייתה אפשרות לבצע את כל הבדיקות הדרושות, מה שהביא לתקלה שהוזכרה קודם.
  • צוות התוכן עבד תחת לחצים גדולים עקב לוחות הזמנים והמעבר לפסטיבל וירטואלי בשלב מאוחר, אחרי שכבר שובצה תוכנייה לפסטיבל פיזי. למרות כל זאת הם תפקדו ברמה גבוהה מאוד ופיתחו נוהלי עבודה מוצלחים בזמן קצר מאוד.
  • חלק גדול מאנשי הסגל גויסו במקור לפסטיבל הפיזי ולא יכלו לקחת חלק פעיל בפסטיבל וירטואלי.

הוועד מודה למנהל הפסטיבל ולכל אנשי הסגל באשר הם, על פסטיבל מוצלח במיוחד, שדרש יותר מחשבה ויצירתיות מהרגיל, אך גם התעלה על הציפיות וסיפק לקהילה אי של נחמה בתקופה הבלתי צפויה הזו. 

תומר מבקש אישור למנות אותו למנהל פסטיבל אייקון 2021.

עולמות –  הגשת התוכן נפתחה! הסגל הבכיר גויס. הסגל הזוטר טרם גויס במלואו. מערכת המחשוב מתוכננת להיות די דומה. מחכים לסיכומים של אייקון. 

מאורות – הוגש תקציב עם צפי להפסד קטן, ואושר פה אחד. מודל התשלום יהיה לפי רצון ויכולת. בכנס ישתתפו שתי אורחות כבוד: קארין לוואצ'י ושונן מגוויר. סיפור קצר של קארין לוואצ'י תורגם לכבוד הכנס ופורסם באתר האגודה. התכנים שובצו, מחכים לאישורי מרצים. 

פרס גפן –  נעם שוורץ מונתה לחברה החמישית בוועדת פרס גפן, במקום אמיר הירשפלד, שפרש מהוועדה אחרי שנים ארוכות. אנו מודים לאמיר ומאחלים הצלחה רבה לנעם! התעודות בדרכן לזוכות. בעוד כשבועיים תהיה פגישת התנעה של הוועדה. יש השנה כמה מקורות חדשים שמפרסמים סיפורי מקור ואנו מברכים על כך.

פרס עינת – התעודות והפרסים נשלחו לזוכות ולזוכים.

נוכחות במרשתת – מתן בכר התנדב לנהל את עמוד האגודה בפייסבוק. תודה מתן, והמון הצלחה! קבוצת הפייסבוק. מתן בן אשר, מנהל התוכן של אתר האגודה, הציע לקיים סדנה לעורכים, בתקווה לגייס עורכים נוספים לאתר האגודה.

שיתופי פעולה – מתוכנן שת"פ עם דיזנגוף סנטר לאירוע חנוכה, אם יוכלו להיפתח בתנאי קורונה. 

גזברות – העבודה על הדו"ח השנתי כבר החלה, ובקרוב יועברו חומרים למנהלת החשבונות. 

מחשוב – בקרוב יצא קול קורא לתגבור צוות המחשוב של האגודה והכנסים.

שנתון – כל השנתונים נשלחו ליעדם.

פעילים   מתוכננים מפגשי ופעילים ומפגשי עבודה וירטואליים. במסגרת מפגשי העבודה פעילי האגודה יוכלו לסייע לוועד במשימות שונות או לעבוד על פרויקטים משלהם. הוועד יחשוב על משימות נקודתיות שאפשר לסיים אותם במהלך מפגש, ורעיונות לפרויקטים שאפשר למקד בהם מאמץ באופן מרוכז, אולי בתצורה של האקאתון. 

נושאים לדיון:

נגישות ברשתות חברתיות – צריך להוסיף alt text באתר ובשאר הרשתות החברתיות לתמיכה בעיוורים ובעלי לקויות קריאה. ליל שינדלר תכתוב מדריך לאחראי האתר, הפייסבוק והאינסטגרם ליישום נושא זה. 

וורלדקון – הוצגה לוועד יוזמה לקיום וורלדקון – כנס המדע הבדיוני והפנטזיה העולמי – בישראל בשנת 2027. זוהי יוזמה עצמאית בהובלת גדי עברון, טל גולדמן וגיא קובל. הכוונה היא להתחיל כבר השנה קמפיין בקהילת וורלדקון העולמית לקראת הגשת הצעה לקיום וורלדקון בישראל (מיקום הפסטיבל נקבע שנתיים קדימה כל שנה, בהצבעה בה משתתפים באי וורלדקון). לפי היוזמה, הפסטיבל, אם יתקיים, ינוהל בידי עמותה עצמאית, על מנת לקיים תקציב נפרד לנושא זה. מובילי היוזמה פנו לוועד וביקשו את ברכת של האגודה, תחת ההכרה שיוזמה כזו צריכה להתקיים בשיתוף פעולה מלא עם הקהילה המקומית. נערכה פגישה ובה הוצגו הרעיונות המרכזיים של היוזמה ונידונו הבעיות השונות.

הוועד מברך על היוזמה, ניכר שהושקעה מחשבה רבה בנושא, ושמובילי היוזמה מודעים לאתגרים שבדרך והם משקיעים מאמצים במציאת פתרונות. הוועד אישר את שיתוף הפעולה עם הפרויקט, ויציע להם סיוע מטעם האגודה, כולל תקציב מסוים שייקבע בהמשך. ליאת שחר קשתן תהיה אשת הקשר לנושא זה. 

בחינת תוכנית לעידוד חקר המדע הבדיוני והפנטזיה בישראל – 

רמי שלהבת הגיש לוועד כמה רעיונות להעמקת הידע בתחומים שונים הקשורים לקהילה, למדע בדיוני ופנטזיה בארץ ולעיסוק אקדמי בנושא. 

  1. מענק למחקר או לפרסום ספר אקדמי. הוועד ישמח לשמוע עוד על ההצעה ועל האפשרויות הקונקרטיות  ולהמשיך את הדיון בהמשך. 
  2. מאגר מידע ליצירות מד"ב ופנטסיה שיצאו בעברית – כולם בעד. 
  3. סקר מקיף על עולם חובבי הז'אנר בישראל. זה נושא מורכב, ועמדת הוועד היא שכרגע אין מקום לסקר כללי. אם יהיה צורך קונקרטי במידע מסוים יהיה אפשר לתכנן סקר ממוקד.