תחת שליטתי במערכה זו – הספרייה הגדולה של אלכסנדריה. התחרות קשה, מולי הגנים התלויים בבבל, הפירמידה הגדולה של גיזה והקולוסוס מרודוס. כולם מתחרים על התואר הנכסף – פלא העולם המרשים ביותר. עליי לעשות כמיטב יכולתי כדי לגבור על יתר הפלאים – בשביל לזכות בתהילה. הדבר ידרוש משאבים, שיקול דעת ויוזמה. אני מסוגלת לכך – ומוטב שאתחיל לבנות את תשתית המשאבים שלי כבר עכשיו.

נאום חוצב להבות מפי שליטת הספרייה הגדולה.

7 Wonders (שבעת פלאי עולם) הוא משחק בו כל שחקן מגלם ציוויליזציה שבה אחד מפלאי העולם העתיק, ומטרתה לצבור כוח שמבוטא במשחק באמצעות נקודות ניצחון.

בתחילת המשחק כל שחקן מקבל לוח אישי, שהוא הפלא שאותו השחקן יגלם ולגדולתו יחתור במהלך המשחק. הפלאים הם: הספרייה הגדולה של אלכסנדריה, הגנים התלויים בבבל, הפירמידה הגדולה של גיזה, מקדש ארטמיס באפסוס, פסל זאוס באולימפיה, המאוזוליאום בהליקרנסוס והקולוסוס מרודוס. לכל אחד מהפלאים יש משאב התחלתי המיוצג בפינה השמאלית של הלוח, ושניים עד ארבעה שלבי בנייה. אין חובה לבנות את כל שלבי הפלא (או לבנותם כלל), אבל לשלבי הבנייה יתרונות משלהם המייחדים את המסלול בו יבחר השחקן לפעול במהלך המשחק. חלק מבניית שלבי הפלא מעניקים הגדלה לצבא, דבר המעניק יתרון אסטרטגי במשחק אגרסיבי מבחינת צבאית של בעל או בעלת פלא זה. הקולוסוס מרודוס, למשל, מעניק לשחקן יתרון בצבירת נקודות כתוצאה מניצחונות בקרבות. לכל פלא שני צידי לוח (A ו-B), המייצגים רמות קושי של המשחק. למתחילים מומלץ להתחיל בצד A. בהמשך, לאחר שהשחקנים מנוסים יותר, כל שחקן רשאי לבחור באיזה צד של הלוח ברצונו לשחק.

את מהלך המשחק מכתיבות קבוצות קלפים. המשחק מחולק לשלושה סבבי קלפים המכונים עידנים (Ages), שבתחילת כל אחד מהם מקבל כל שחקן קבוצה של שבעה קלפים, ללא תלות בכמות השחקנים. עם ההתקדמות בין העידנים, הקלפים אותם מקבלים השחקנים הולכים והופכים חזקים ויקרים יותר. עידן מגיע לקיצו כאשר לכל אחד מהשחקנים נותרים שני קלפים אחרונים ביד. בשלב זה, על השחקן לבחור להפעיל אחד משני הקלפים – והקלף האחר ניזרק אוטומטית לחבילת הקלפים שהושמדו במהלך המשחק עד כה. בתום כל אחד מהעידנים מתנהלים "קרבות" בין השחקנים שמוכרעים על סמך גודל הצבא שצבר כל אחד מהם.

במשחק שישה סוגי קלפים עיקריים: קלפי משאב (בצבע חום או אפור), קלפי מלחמה (קלפים אדומים), קלפי סחר (קלפים צהובים), קלפי מדע (קלפים ירוקים), קלפי גילדות (קלפים סגולים) וקלפים המגלמים נקודות ניצחון נקיות (קלפים כחולים).

המשחק מתנהל במכניקת Drafting: בתחילת כל סבב לכל אחד מהשחקנים מחולקים שבעה קלפים. לאחר שכל אחד מהשחקנים בוחר קלף אחד מבין הקלפים שבידו, כל אחד מהשחקנים מעביר את יתר הקלפים שלו לשחקן היושב לצידו, בהתאם לסימון על הקלפים (עם או נגד כיוון השעון, בהתאם לעת המשוחקת). העברת היד שהייתה עד לפני רגע אצל שחקן אחד לשחקן הבא, מאפשרת לכל אחד מהשחקנים שליטה מסוימת בתוכן החפיסה אותה יקבל יריבו, ובכך באופציות העומדות בפניו בתורו.

במהלך התור, שחקן יכול לבחור באחת משתי אפשרויות פעולה:

1. בניית קלף: תשלום העלות המסומנת בצידו השמאלי העליון של הקלף, לטובת קבלת המשאבים או היתרונות שאותו קלף מציע.

טיפ אסטרטגי: יש קלפים שמאפשרים בנייה של קלפים אחרים, מעין "קלפי המשך" (אם כי לא בהכרח מאותו סוג) – תוך התעלמות מהצורך לעמוד בדרישת העלות של הקלף השני, המוענק בחינם. הופעת השם של קלף ההמשך יופיע בתחתית הקלף הראשוני (מימין), ושל הקלף הראשוני בחלק העליון השמאלי של קלף ההמשך (לצד עלות הקלף) מעידים על קלפים כאלה.

2. השמדת קלף: ניצול הקלף לצורך קבלת שלושה מטבעות, או לצורך השלמת שלב נוסף בבניית הפלא שבבעלות השחקן (כרוך בתשלום עלות בניית השלב).

טיפ אסטרטגי: מומלץ להביט תדיר בתמונת המצב הכללית של המשחק. אם במהלך תורנו נבחר לשרוף קלף, כדאי לבחור בקלף שאנחנו מעדיפים שלא יגיע לידיים של מי מיריבינו.

בסיום המשחק, לאחר סיבוב הקרבות השלישי שבסוף העידן השלישי מתחילה ספירת הנקודות. השחקן שלו מרב הנקודות הוא המנצח.

דעתי על המשחק

באופן אישי נהניתי מאוד מהמשחק. משחק זה היה המפגש הראשון שלי עם מכניקת ה- Drafting, שבעיניי היא ייחודית מאוד, חדשנית, מרעננת ומעצבת מאוד את אופיו של המשחק.

המשחק מציע מגוון רחב של פעולות ונתיבי ניצחון היוצרים שוני רב וממשי בין משחק למשחק. כדי לפתח אסטרטגיית משחק בת־קיימה על השחקן לשים לב לא רק ללוח האישי שלו ולקלפים שבידו, אלא לתמונת המצב המלאה של שולחן המשחק ולמהלכים של השחקנים האחרים כדי לראות אם באפשרותו (ואם כדאי לו), לפעול כדי לסקלם. כמו כן, המשחק קליל ולא דורש ביצוע חישובים מתמטיים מסובכים.

ציון לשבח אעניק למשחק זה על העיצוב האומנותי – האיורים של הקלפים, הלוחות האישיים ואפילו הסמנים פשוט מדהימים, מושקעים ויפהפיים. כאשר אחזתי בחלקי המשחק לראשונה, פשוט לא יכולתי להניח אותם, רציתי לבחון כל איור ואיור לכל פרטיו שוב ושוב. באמת אומנות נהדרת. הודות לעיצוב הקלפים, המאפשר להבין בנקל ללא צורך בכיתוב את משמעותם, קל מאוד להסביר את המשחק גם למי שלא יודעים לקרוא, או  אם יש לכם את המהדורה באנגלית למי שלא דוברים אנגלית ברמה גבוהה או בכלל (ילדים צעירים, למשל).

ואם לא די בכל הטוב הזה, אז למשחק יש גם הרחבות. ההרחבות מאפשרות להוסיף למשחק אלמנטים ואספקטים שונים, כמו גם קלפי פעולה נוספים, המעניקים למשחק נופך מעט שונה שמאפשר גיוון אף גדול יותר של חווית המשחק. הרחבה שתפסה אותי במיוחד היא Cities, בה מתווספים למשחק שני פלאים נוספים אותם ניתן לשחק וקבוצת קלפים נוספת – קלפים שחורים – שמוסיפים למכניקה גם "חסינות פוליטית" שמשמעותה הוצאת השחקן ממעגל הקרבות המתרחש בסוף העידן.

החיסרון היחיד של המשחק הוא האופן בו ניסו יוצריו להתאימו למשחק עבור שני שחקנים. הם עשו זאת על ידי שימוש במודל משחק בו שני השחקנים בעצם "משחקים את השחקן השלישי", כאשר כל אחד מהם מהווה מנגנון בקרה לשחקן האחר. הבעיה במצב הזה היא שאין שום מניעה שכל אחד מהשחקנים ידאג שהשחקן 'השלישי' (שמשוחק ע"י שניהם יחד) יפעל לטובתו, וישאיר להם את הקלפים שהם צריכים לעצמם, במקום להשתמש בהם לעצמו.

אציין כהערת אגב שהפתרון לבעיה זו הגיע בשנת 2015 כאשר הוציאה החברה כחלק מסדרת משחקי הצד למשחק המקורי את המשחק: 7 Wonders Duel. זהו משחק המותאם לשני שחקנים בלבד ומכיל חוקים וקלפים המותאמים באופן ספציפי לדינמיקה שבין שני שחקנים המתחרים ראש בראש על הניצחון (יש לי גם אותו ואני ממליצה בחום).

על הצלחת המשחק יעידו עשרות הפרסים והציונים לשבח שלהם זכה מגופים בינלאומיים ומאגודות משחקי קופסה במדינות שונות. אלה כוללים בין השאר את עיטור BoardGameGeek Golden Geek לשנת 2011; עיטור The Dice Tower לשנת 2010 כמשחק הטוב ביותר של השנה; עיטור The Dice Tower לשנת 2010 כמשחק המושקע ביותר מבחינה אומנותית.

לסיכום, הציון שאני מעניקה למשחק הוא 9.5 מתוך 10 – משחק קופסה מעולה, קל ללמידה מגוון ומתאים לכל המשפחה.

את המשחק ניתן למצוא בכמה חנויות גיקים או להזמין מחו"ל. אפשרות נוספת שרלוונטית במיוחד בימי מגפה אלו – בהם רצוי להמעיט בקיום מפגשים חברתיים אבל עדיין יש רצון במשחקים קבוצתיים עם החברים – קיימת גם אפליקציה, המאפשרת לשחק עם משתתפים נוספים אונליין! אפשר להוריד אותו כאן.


משך זמן המשחק: 30-60 דקות כמות שחקנים: 7-2 שחקנים.

מחבר: Antoine Bauza
מאייר: Miguel Coimbra
המשחק מבית היוצר של  Repos Production

לוח המשחק והחלקים. צילום – נוי אודם אלון.