אומנם האלבום והרומן הגרפי 2023 יצאו כבר לפני כמה שנים, ב-2016, אבל מעולם לא מאוחד מדי לסקור את מה שלאט-לאט הופך לקלאסיקה. זו הזדמנות להכיר את אחד הדברים המסקרנים שקרו בעולם המוזיקה הישראלית בשנים האחרונות.

האלבום מתחיל בהיכרות. אנחנו פוגשים את אלכס, גיבור הסיפור, בשנת 2023, ובפרולוג מסופר שהוא היה ילד מאושר, עם הרבה חלומות, תחביבים ו"כלב שקראו לו חתול". אבל אלכס "לא זכר שום דבר מהדברים האלה". בעולם העתידני שאלכס חי בו הוא מצא את העבודה הפשוטה ביותר – הוא מוכר את הזיכרונות והמחשבות שלו לתאגיד מתוחכם בתמורה להכנסה חודשית נאה. והוא חי טוב. אבל כשהוא מקבל קופסה מבית הוריו ומוצא בה מכתבי אהבה לנערה שהוא לא זוכר, הוא מתחיל להרגיש שיש לו חור בבטן, והוא יוצא למסע שמטרתו לאתר את הזיכרונות האבודים. בדרך הוא מגלה שהתאגיד לא רק קונה את הזיכרונות שלו, אלא גם מוכר אותם לדילרים שמספסרים בזיכרונות לקונים אקראיים.

הסיפור של אלכס עומד בבסיס האלבום החופשי הראשון של איה כורם לאחר המאבק שלה כנגד חברת התקליטים "עננה". היא הוציאה את האלבום בזכות גיוס מימון המונים ב"הדסטארט" בשנת 2016, וגם הקונספט החזותי של האלבום נעשה באופן שיתופי, בזכות תמונות ששלחו אנשים שונים, שזיכרונותיהם עובדו לעטיפת האלבום. בד בבד עם האלבום יצא רומן גרפי באותו שם, שנכתב על ידי איה כורם ושי רינגל, ואויר על ידי גד טש.

אלבומי קונספט הם נדירים בתרבות הישראלית, ובמיוחד כאלו שהיסודות שלהם הם בז'אנרים ספקולטיביים. בין אלה שכן יש, אפשר למצוא פה ושם סיפורים על אהבות ומלחמות, אבל סיפורים על תאגידים קפיטליסטיים אכזריים שקונים את העולם הפנימי שלך ומנצלים אותו על חשבונך כמעט בכלל לא.

איה כורם כתבה והלחינה את כל השירים באלבום (את רובם  עם אדם בן אמיתי, בן זוגה ושותפה ליצירה). אני לא בטוחה אם היא התכוונה להפיק יצירת מדע בדיוני דיסטופית, או שהאלבום היה בעיקר כלי לריפוי הפצעים שהסבה לה החוויה של החוזה הדרקוני עם חברת התקליטים שלה, שניצלה את המחשבות והזיכרונות של כורם כפי שאלה באו לידי ביטוי ביצירתה ולקחה ממנה את השליטה עליהם. כך או אחרת, העולם שכורם ביססה עובר היטב לא רק בדמויות הראשיות, אלכס וליאורה, אלא גם במדע ובתיאורים המכניים שהיא שוזרת באמצעות קטעי הקריינות בין הרצועות השונות.

האומנים והאומניות שהשתתפו ביצירת האלבום – ארקדי דוכין, אפרת גוש, רונה קינן, לאה שבת, ישי לוי, ורבים אחרים – הם מהטובים שיש לישראל להציע. המגוון המוזיקלי באלבום, שנע בין רוק, פולק, פיוט, פופ ואפילו אופרה קלה, מעניק לסיפור חיים ביד אומן. כל סגנון מתאים את עצמו לעלילה ולמצב הנפשי בו אלכס נמצא. האם הזיכרונות הם אלו שהופכים אותנו למי שאנחנו? ומה עם החלומות שלנו, הכמיהות שלנו, התקוות שלנו? באחד השירים האחרונים באלבום, כורם כותבת "כל מי שהייתי נעלם", בעוד האלבום שוצף וקוצף אל עבר הסוף הבלתי נמנע. כי אנחנו יודעים איך דיסטופיות נגמרות, נכון?

אני ממליצה בכל לב להתכרבל מתחת לפוך ביום גשום ולצלול אל העולם המלנכולי והיפהפה שאיה כורם יצרה באלבום 2023, שמהר מאוד הופך לקלאסיקה. אם בקריאה חפצה נפשכם, פנו חצי שעה לרומן הגרפי המצוין שמלווה את הסיפור. כך או כך, תחוו משהו נדיר בנוף הישראלי – יצירת מדע בדיוני ישראלית, מקורית ומוצלחת.


פרויקט 2023 – אלבום מוזיקה ורומן גרפי
כתיבה והלחנה: איה כורם, אדם בן אמיתי, שי רינגל
איור הרומן הגרפי: גד טש
ספטמבר 2016